Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MG279Q Zwart Review

Deathchant 6 februari 2016, laatste update op 6 februari 2016, 3.142 views

Asus MG279Q Zwart

Ik kom af van een Iiyama B2475HDS (60HZ TN-paneel) en van een slechte ervaring met Dell U2713H (tot 3x toe teruggestuurd). Deze Asus is op lle gebieden een verademing. Kleuren zijn zeer goed, en na calibratie op bijna perfecte waardes te krijgen. Geen ghosting/overshoot/undershoot te bespeuren.

Pluspunten

• 144Hz: merkbaar vloeiender dan 60Hz TN panelen, ongeacht Freesyc aan/uit
  • IPS: zeer goeie kijkhoeken en mooie kleuren
  • Geen ghosting en/of over/undershoot waarneembaar (ook niet in snelle shooters)
  • Mijn exemplaar: zeer goede uniformity (max 12% afwijking van 120cd/m2 bovenaan in het midden)
  • Na calibratie bijna perfecte waarde van 6502K, 120cd/m2, en hoog contrastratio (average Delta E van 0,69)

Minpunten

• Mijn exemplaar: joystick navigeert niet goed naar links
  • Voet is erg diep (24cm)
  • Connectors onhandig geplaatst: je moet ver reiken en zoeken

Intro

In deze review behandel ik puur mijn eigen ervaringen met deze monitor. Ik ga geen specs opnoemen, noch screenshots posten van de menustructuur. Ik heb geen oscilloscopen, noch beschik ik over uitegebreide meetinstrumenten om reponsetimes/inputlag te meten. Dit is prima te vinden op tftcentral.co.uk.
Wel heb ik een i1DisplayPro gebruikt om luminance te meten en calibratie uit te voeren met de i1Profiler software van X-Rite.

Referentiekader

Voordat ik iets begin te schrijven wil ik het referentiekader schetsen, zodat een beter beeld geschetst kan worden van deze relatief korte review.
Vroeger was ik zeer fanatiek gamer, nu iets minder dan vroeger maar ik game gemiddeld zo'n 2,5 uur per dag, voornamelijk first person shooters. Voor de rest doe ik veel aan fotoediting in Lightroom en Photoshop, dus een IPS scherm was voor mij een pr. In de winter game ik wat meer, terwijl ik in de lente en zomer/herfst veel meer fotografeer, dus ik zou mijn foto- en gamingactiviteiten respectievelijk inschatten op een 60%-40% verdeling.
Ik heb mijn hele leven alleen TN panelen gehad. Zo ook mijn huidig paneel de iiyama B2475HDS. Omdat elco's bol staan was ie aan vervanging toe, ergens zonde, want hij is van 2011.

In september 2015 heb ik een Dell U2713H gekocht dat 99% adobeRGB afdekte, maar na 3x een kapot exemplaar te hebben gehad (1x onacceptabele, zelfs oranje gekleurde glow, 2x oncorrigeerbare groentint) ben ik het vertrouwen in Dell kwijtgeraakt. Veel erover gelezen en in aanraking gekomen met de bekende QC issues bij het lezen van gebruikerservaringen van IPS-gebruikers. Geld teruggekregen en sindsdien huiverig om een IPS monitor te kopen. De 99% adobeRGB eis heb ik laten varen omdat er niks betrouwbaars te krijgen is onder de 700 euro, dus heb ik me gefocust op een 100% sRGB scherm, omdat mijn videokaart (GTX970) sowieso geen 10-bits/8-bits+FRC ondersteunt en dus per definitie al niet die 99% adobeRGB kan halen.

De aankoop

Na het Dell-incident heb ik verschillende reviews gelezen en uiteindelijk getwijfeld tussen:
- Eizo Foris FS2735 (beste van het beste op zowel kleuren als gaming)
- BenQ GW2765HT (meer kleuren dan 100% sRGB voor een zeer gunstige prijs (400 euro)
- Asus MG279Q (144Hz, IPS, snelle responsetijden en goeie inputlagwaardes, 100% sRGB afdekking en redelijk gunstig geprijsd t.o.v. van andere modellen met die specs)

Mijn eisen waren:
- Resolutie van 2560x1440 voor een grotere werkruimte in fotobewerking
- IPS
- Geen al te hoge inputlag, aangezien ik toch vrij veel game

Het hebben van G-sync of Freesync heb ik eigenlijk niet zwaar laten weten bij de beslissing, omdat "alles is beter dan 60Hz+TN" plus het feit dat 144Hz + antiflicker sowieso een veel vloeiendere en rustigere ervaring zou hebben.

De Eizo viel al af vanwege de hoge prijs, dan kon ik net zo goed een ColorEdige CS270 kopen, dan zou ik een veel grotere kans hebben op een goed paneel uit de loterij. Maar wanneer ik echt professioneel de markt op ga met mijn fotografie, dan koop ik die Eizo ColorEdge nog wel eens.
De BenQ wilde ik voor gaan, totdat ik zag dat de Asus een veel snellere responsetijd had (en vooral geen overshoot/undershoot had bij zeer goeie inputlagwaardes) en daarbij zelfs 144Hz had.
Toen kwam de mediamarkt btw actie en toen was ik om: Asus MG279Q it is!

Doos:
Er staat geen Q op de doos...vreemd ;)

Featureset

Heb ik 4 sterren gegeven. Tja...wat verwacht ik van een featureset: de monitor zelf en 1 (mini)displayport kabel en de USB kabel. Dat zat er ook in, dus geen klachten hier :) De speakers in een monitor gebruik ik nooit, dus hier zou ik geen punten voor aftrekken. An sich is er wel wat van te zeggen dat ze niet voor elke ingang 1 kabel meeleveren, want je krijgt een USB kabel, een hdmi kabel en een mini displayport-to-displayport kabel mee. DriverCD...ik snap niet waarom die er nog bij zit.

Vormgeving, bouwkwaliteit en afwerking

Met 4 sterren gewoon dik in orde. De monitor is echt solide en heeft een grote, stevige voet. De voet is wel erg diep, dus als je een kort bureau hebt, kom je je toetsenbord wellicht op de voet te leggen. De monitor is in hoogte verstelbaar, een stuk hoger dan mijn iiyama en je kunt em in portretstand zetten. De monitor heeft een matte afwerking, zowel de bezel (die overigens mooi dun is) als het scherm zelf, alhoewel ze het een anti-glare scherm noemen: niet glossy, maar ook niet helemaal mat. De bezel is redelijk clean zonder al te schreeuwerige merknaampjes of accenten erop. Ook is de power-on LED bijna onzichtbaar weggewerkt rechtsonder in het paneel. Lees: geen storend fel lampje. Dikke prima!
De joystick achterop om door het OSD te scrollen is erg handig, maar in mijn geval is er iets stuk, waardoor de joystick niet goed naar links navigeert. Jammer.
Wat ook vervelend is, is dat de connectors linksonder het scherm best hoog zitten waardoor je eigenlijk niet op de tast een kabel in/uit kunt steken. Maar ja, hoe vaak doe je dat nou...

Ghosting

Hier kan ik kort en duidelijk over zijn: die is er gewoon niet, althans niet zichtbaar met het oog. Als fotograaf en former-gamer zit pixelpeepen in mijn bloed, maar ik kan werkelijk niks van ghosting waarnemen. Standaard staat de monitor op een trace (die de responsetijden regelt) op 60. Ik heb vanuit de review van tftcentral de waarde 80 overgenomen onder het mom: niet het wiel opnieuw uitvinden. :P Zij hebben de metingen met oscilloscoop gedaan en ik ga dat niet in twijfel trekken. Dus tftcentral: thanks!

Pixeldefecten

Ook kort en bondig: 0

Contrast en helderheid en kleurweergave

Zeer goed! Out of the box wordt de monitor in de Racing mode (waarbij RGB en contrast&brightness levels apart in te stellen zijn) geleverd op contrast 80 en helderheid 90.
Met behulp van de X-Rite i1DisplayPro heb ik de brightness gemeten en kwam ik uit op 278cd/m2. Dit heb ik dus terugmoeten brengen naar waarde 29 om op 120cd/m2 (de aanbevolen norm voor normaal office gebruik) uit te komen.
Na calibratie had ik een zwartwaarde van 0.099cd/m2 en contrastwaarde van 1220:1 met Contrast=80 en Brightness=29.
Zeer nette waardes!

Kleurweergave is ook uitstekend! Out of the box (racing mode, brightness 90, contrast 80) gaf de i1DisplayPro aan dat er een te verzadigde groentint was.
Na de RGB op waardes 98, 92, 100 te zetten, met contrast 80 en brightness 29, kwam ik uit op de volgende bijna perfecte resultaten (afbeeldingen zijn klikbaar):

Je ziet dat de monitor moeite heeft met patch23, maar waarschijnlijk komt dat doordat deze kleur grotendeels buiten het bereik van de monitor ligt.

Bij de allereerste calibratie had ik ng perfectere waardes gehaald:

Maar ik heb 1 week later opnieuw gecalibreerd met de waardes die eerder vermeld staan. Ik ben sowieso van plan om dit maandelijks te doen om de kleurweergave zo accuraat mogelijk te houden.

Uniformity

Ik heb de panel lottery gewonnen want de i1DisplayPro gaf een maximale afwijking van slechts 12% aan t.o.v. 120cd/m2 in het midden boven:

Check in dit plaatje ook even de gemiddelde kleurafwijking per gemeten vlak. Die ligt ook zeer netjes t.o.v. de gemeten 6502K in het midden. Overigens laat het plaatje 6480K zien in het midden...maar als je ook maar een millimetertje schuift met de xrite op je scherm, dan fluctueert de waarde. Je ziet tijdens calibratie sowieso dat hij wel eens "verspringt" tussen verschillende waardes. In mijn geval tussen 6480K-6508K als ik een beetje heen en weer schuif in het midden.

Bleeding/IPS glow

Ook hier merk ik dat ik de panel lottery heb gewonnen, want het is praktisch niet aanwezig:

Zet ik em op een wat langere sluitertijd, dan ook niet:

Antiflicker

Heel mooi, oogt zeer rustig! Leuke bijkomstigheid: nu eindelijk een foto van je scherm maken zonder irritante moir lijnen in het beeld :) Alvast excuses voor de content in de foto; de buren hadden toevallig een leuke review online, maar ik blijf trouw aan tweakers ;)

Beseffend dat ik de panel lottery heb gewonnen kom ik tot de conclusie dat deze monitor aan al mijn wensen voldoet: de monitor is met behulp van calibratie gewoon bijna perfect te krijgen en nergens grote afwijkingen. Als fotograaf ben ik erg blij met de werkruimte (WQHD vs fullHD) en kan ik nu genieten van veel betere kleuren, en kan ik mijn vriendin ook laten zien hoe de foto's van haar producten zijn geworden, zonder dat ik met mijn stoel aan de kant moet schuiven, zodat zij er recht voor kan zitten. Ghosting blijft afwezig, en de 144Hz icm antiflicker zorgt voor een rustige en vloeiende game-ervaring, en dat allemaal voor een goeie prijs. Win-win!
Omdat de kleurweergave, contrast en helderheid voor mij het allerzwaarst wegen, krijgt deze monitor van mij een 5 sterren eindoordeel.

Heb jij ook een Asus MG279Q Zwart?

Erg leuk om te zien dat er blijkbaar ook goeds IPS panelen tussen zitten.

Wel vraag ik me steeds meer af hoe representatief je n exemplaar kunt stellen bij IPS monitoren. De variatie is echt extreem te noemen. Dit panel lijkt prima in orde, maar voor hetzelfde geld, had je net zoals bij de Dell gezeten met een onbruikbaar panel.

Het gaat bijna meer om geluk, dan om welk merk je pakt.
Helaas is dat in de praktijk inderdaad zo. Wat ik niet begrijp is dat fabrikanten niet gewoon ervoor zorgen dat ze dan maar een dikkere bezel maken zodat er niet zo'n druk op de randen van het werkelijke paneel zitten, want dit is ook n van de oorzaken van de problemen.
De variatie is inderdaad erg extreem en ik zou zomaar een slecht paneel hebben kunnen krijgen, maar ja, het is toch de fabrikant van de monitor zelf die de panelen inkoopt en ook hoort te inspecteren. Het is de monitorfabrikant die de monitor bouwt en zij moeten er (vind ik) voor zorgen dat hun producten een goeie kwaliteitscontrole doorstaan. Mij persoonlijk boeien die bezels niet, zolang ze maar niet glimmen. Mijn panasonic 42G20 is ook een superlelijke TV, maar de beeldkwaliteit is echt subliem, en dr gaat het mij om: functionaliteit boven design. De Eizo monitoren, met name die professionele, zijn echt uberlelijk. Maar ze zijn gewoon goed en ik vind dat dr de focus op hoort te liggen. Je geeft 700 euro niet gewoon zomaar uit...
Heb dezelfde monitor en ook bij mij geen backlight bleeding aanwezig :) . Ook de U3415w die ik had had er totaal geen last van. Wel vind ik het beeld op dit scherm mooier dan op de U3415w.
Mooie review.

Heb je misschien nog wat tips om te calibreren zonder dure calibratiehardware?

Ben zelf ook fotograaf en merk toch dat dit scherm in racing mode niet bij de dell 25 inch ips komt, welke vanuit fabriek gecalibreerd is.
Ik heb al die jaren als fotograaf dezelfde vraag gesteld ;) Maar je komt niet echt om een calibratieapparaat heen. Je kunt de settings van tftcentral.co.uk overnemen, maar elk exemplaar is anders. Ik heb bijvoorbeeld een iets te aanwezige groentint, dus bij mij moest het groen wat meer naar onder. TFTcentral n prad.de zitten qua waardes ongeveer gelijk, brightness 31 en RGB 100,96,96...
Kun je niet een X-Rite lenen van een vriend/collega ofzo? Ik heb em ook weer terug moeten geven. Ik moet nog eentje kopen :)

Maar hoezo zeg je dat de MG279Q in racing mode niet bij de Dell 25" in de buurt komt als je geen calibratieapparatuur hebt om dit te verifieren? Ik heb een Dell monitor gehad, fabrieks gecalibreerd, die ik nog behoorlijk moest bijstellen hoor, dus ik geloof niet meer zo in het fabeltje. Calibratierapportje wat erbij zat liet zien dat alle patches onder de delta E2000 <3 zat en met uitzondering van 2 of 3 patches die dan 6 of 7 zijn, maar het gemiddelde niet dusdanig liet stijgen dat het boven de 3 uitkomt, want het gaat zich om de gemiddelde delta E2000, niet de maximale. En daar zit je dan met je groenzweem...maar wel fabrieksgecalibreerd 8)7
Dat apparatuur is zo duur :-)

Als ik TFT Central instellingen overneem dan krijg ik een rode tint, dus wat je zegt klopt inderdaad. Elk scherm is anders.

Wat ik bedoel met dat de Dell beter is, het aantal zwarttinten wat je kunt zien, en met name het onderscheid tussen de donkerste en de lichtste tinten valt tegen naar mijn idee. Op een DELL zie je de verschillen bij donkere en lichte tinten beter. Ik heb geprobeerd dit effect te verminderen op m'n Asus door de brightness omhoog te gooien en te spelen met instellingen. Heb zelfs de Dell ernaast gezet en geprobeerd dezelfde tintenonderscheid te creren. Ook dit mocht niet baten. Dan zou je kunnen zeggen dat donker, ook donkerder is dan op een Dell. Wat op zich ten goede kan komen van contrast, maar het kunnen onderscheiden van de tinten is belangrijk als je foto's bewerkt/bekijkt. Ik weet niet of jij dat heb kunnen oplossen door calibratie?

Verder wat me ook opvalt is de scherpte. In racing mode komt deze dichtbij de dell, maar blijft nog iets te vaag. Als je dit wil verbeteren neemt de Asus te grote stappen, waarbij je een te scherp beeld krijgt. Dit is ook niet goed voor de fotografie, en ook niet goed voor de beleving van het beeld. Heb jij dit kunnen oplossen? In principe is de Dell standaard gekalibreerd voor de 'midden' scherpte, niet te scherp en ook niet te vaag. Zo kun je dus beter bepalen hoeveel scherpte je foto's nodig hebben.

Een paar kritiekpunten dus, ik hoop dat jij wat antwoorden kunt geven. Voor de rest is mijn keuze voor deze monitor gevallen door de hoge refresh rate, welke echt fantastisch is in games. Maar de kalibratie laat dus nog wat steken los....

Over het algemeen vind ik het beeld van de Asus minder 'pakkend' ten opzichte van de Dell, doordat het naar mijn mening het beeld 'dramatiseert'. Zoals zwart is te zwart, kleuren te fel. Minder balans. Minder details. Wellicht heb jij dat kunnen oplossen met kalibratie. Mij lukt het niet...

Kan je me trouwens ook even op dit topic helpen? Asus MG279Q IPS Monitor Backlight Bleed

Alvast bedankt!!!

[Reactie gewijzigd door FreakerTweaker op 24 februari 2016 15:31]

Fijne review hoor! En wat heb jij een geluk zeg. Vanmiddag wordt exemplaar #4 bezorgd. Hopelijk nu ook eens eentje zonder backlight bleeding. Of in elk geval acceptabele backlight bleeding.

Heb alleen nog maar schermen gehad met bouwlampen erachter.
Ja tis echt geluk hebben hoor, besef ik me heel goed. Succes ermee. Ik zal met je meeduimen dat je een goed paneel krijgt!
Helaas. Weer belachelijke blacklight bleed. En er staat n pixel(?) continue aan en op wit. Zucht. Op naar #5 dan maar...? Moet toch een keer goed komen lijkt me...
Je moet geluk hebben met het juiste panel en toch 5 sterren. Dat vind ik vreemd.
Wat verwachtte je dan? Dat ik mijn exemplaar minder sterren geef omdat er exemplaren tussen zitten die slechter zijn dan de mijne? Deze monitor is goed, en zo heb ik em ook beoordeeld.
Mooie review.

Ondanks de verhalen heb ik de gok genomen...

Heb CoolBlue maar een bericht gegeven hierover. Het valt ook op bij normaal gebruik helaas wanneer ik recht voor de monitor zit. Gezien de prijs, 600 euro, vind ik dit toch wel onacceptabel. Geen dode pixels dan wel weer... Hoop dat indien ik een nieuwe ga afnemen deze het niet zal hebben of in mindere maten...

PS: telefoon maakt het wel wat erger lijken dan in het echt, maar het zit er dus wel op die plekken :(
Dat is vervelend inderdaad. Het is en blijft gokken met die IPS schermen. Veel mensen zeggen dat het inherent aan de techniek, wat eigenlijk des te erg is, want de massa wilt zo'n scherm hebben...het is niet zo dat het een supernieuwe techniek is ofzo, en dan nog steeds met zo'n issues zitten....Ik vraag me ook af of er echt iets zinnigs te vertellen valt over welke panelen dat specifiek erger hebben of niet. Volgens mij moet je echt al richting de duurdere Eizo's en NEC's om op zijn minst een grotere kans (maar niet gegarandeerd) te hebben op een exemplaar met goeie uniformiteit, maar deze schermen zijn niet echt bruikbaar om battlefield mee te spelen vanwege te hoge inputlag....Ik hoop echt snel dat er verbetering gaat komen in de techniek, of dat dat OLED heel snel goedkoper wordt en daardoor toepasbaar op monitoren.
Ik hoop voor je dat je na omruiling wl een goed exemplaar hebt.
Helaas! Maar goed heb hem niet voor niets bij CoolBlue besteld. Goede service! Had zondag nog bericht dat hun retour zouden aanmelden en een nieuwe zouden sturen na ontvangst.

De foto is overigens extreem mbt contrast. Rechtsonder was hinderlijk overal aanwezig, ook met daglicht en lichte achtergrond. Indien deze hoek gelijk was aan de andere 4 had ik het prima gevonden daar die andere plekken niet storend waren bij normaal gebruik.

Ben benieuwd of de volgende beter zal zijn! Hangt nu voorlopig aan mijn 50" Plasma! Donderdag komt mijn Xbox one Elite controller binnen dus vermaak me wel even terwijl ik wacht op een goed scherm!
Hoi Deathchant, bedankt voor de review. :)
Vraagje: ik ben in de markt voor nieuwe monitoren, en deze kwam in mijn selectielijst naar boven. Een harde eis voor mij is wel dat het een mat scherm is (zonder glossy coating), want dat is namelijk hetgeen mij het meeste stoort aan mijn iMac.
Ik kan daar helaas niet op filteren in de pricewatch en ik lees het hier ook niet. Kun jij daar iets over vertellen?
Heeft geen glossy scherm, is gewoon mat. Ook de bezel is mat, dus no worries ;)