Apple iPad Pro WiFi 32GB Grijs Review

:murb: 5 februari 2016, laatste update op 6 februari 2016, 641 views

Apple iPad Pro WiFi 32GB Grijs

De iPad Pro is een lichtgewicht tablet met een goede afwerking en een goed groot scherm dat consumeren van media prettiger maakt.

Pluspunten

• Licht
  • Groot scherm
  • Geluid
  • Goed schetsen
  • Perfect voor het lezen van de krant

Minpunten

• Laden pencil fragiel
  • Geen 3D touch
  • Bijbehorende keyboard cover vouwt complex
  • Pencil feedback is snel, maar niet instantaan

Ik vond de iPad Pro al snel een interessant product. Al jaren keek ik naar Wacom oplossingen waarbij je een scherm direct onder je pen had. Alsof je tekent op papier. Dat is wat de advertenties leken te beloven. Het sprak me al lange tijd aan. De iPad Pro komt voor mij dicht in de buurt van schetsen op papier. Alleen is het oppervlak eigenlijk te glad en is de response van het scherm nog steeds niet direct.

Achtergrond

Toen de iPad 3 met Retina scherm uit kwam heb ik deze gelijk gekocht. Het hebben van een hoge resolutie was voor mij doorslaggevend: eindelijk een resolutie die handig is om vanaf te lezen. Ik heb 'm vervolgens ook veelvuldig gebruikt als schetsblok; met een rubberen pennetje: verre van optimaal. Een rubberen pennetje kent geen drukgevoeligheid, laat staan hoek, maar ik kon er mee schetsen en mijn schetsen hoefde niet langer gescand te worden. Schetsen met de iPad 3 was sub-optimaal, maar het feit dat je snel kon tekenen, eenvoudige apps had en ik het apparaat voor veel redenen toch al bij me had maakten het voor mij een redelijke oplossing. Maar helemaal tevreden over het gebruik als schetsblok was ik niet.

Wacom Cintiq achtige oplossingen bleven voor mij toch een beetje te niche, en de prijzen waren altijd toch wat boven m'n budget omdat ik niet full-time schets en het apparaat niet veel zou kunnen gaan gebruiken voor andere zaken. Als 'ontwikkelaar met oog voor de eindgebruiker', dan wel interaction designende ontwikkelaar, probeer ik met regelmatig middels schetsen een optimale UI configuratie te krijgen alvorens ik ga prototypen in code.

Altijd een digitaal schetsblok!

Zoals ik al schreef, ik schetste ook al met de iPad 3. Het netjes digitaliseren van tekeningen op papier, hoe fijn het ook schetst, heb ik altijd maar lastig gevonden. En digitaal is toch vaak hoe ik een schets communiceer, en goed kan bewaren ;) Met de iPad Pro is het gevoel echter een stuk dichter bij papier gekomen: Ik kan mijn hand laten rusten op het scherm, de inkt/koolstof komt behoorlijk snel (alleen helaas nog steeds niet direct) uit de pen 'vloeien', en het niveau van detail is erg hoog. Ook de gevoeligheid is zeer netjes, al voelt het wel wat vreemd op een gladde glasplaat hard te drukken. Je hoort en voelt op de glasplaat van de iPad niets van het harder drukken.
De Pencil
Of Steve Jobs zich zou omdraaien in het graf? Waarschijnlijk niet om het bestaan van de Pencil an sich; deze biedt zeker meerwaarde. Zijn bezwaar had vooral te maken met de priegelige interfaces van veel mobiele platformen die indertijd veelal enkel met een sylus te bedienen waren (Symbian, Windows Mobile). De iPad met iOS, en dus ook de iPad Pro met iOS, is echter ook zonder de Pencil nog steeds goed te bedienen. Wél denk ik dat het laden van de Pencil door deze in de iPad te steken niet de goedkeuring van Jobs had gekregen: het voelt fragiel. De pen zelf is daarentegen simpel, mooi qua vorm en heeft het juiste gewicht.

Een groot pluspunt van de Pencil t.o.v. de pen die Microsoft levert voor bij diens Surface Pro tablets is daarnaast dat deze hoekgevoelig is, al is de uitwerking in de praktijk wat te extreem. Iets dat vast middels software aanpassingen nog wel te tweaken zal zijn.
De Apps
De notitie app van Apple is eigenlijk al een fijne app om simpele schetsen mee te delen, al ben ik nog steeds fervent gebruiker van de Paper app die ik al jaren gebruikte, ver voordat de Apple notitie app ondersteuning had voor het maken van tekeningen. Het fijne van apps onder iOS is dat ze (over het algemeen) snel starten en licht aanvoelen.
Overwegingen
De Wacom Cintiq heeft gewoon Windows onder zich. Voor sommigen een voordeel omdat je er alles mee kunt, maar voor mij een nadeel omdat je een snel responsief apparaat wilt hebben dat snel een app start wanneer je 'snel' een idee wilt neerzetten. Ook zijn de programma's onder Windows niet echt 'touch-optimized' waardoor je de interface ook écht alleen met een pencil kunt bedienen.

De Surface Pro is meer 'touch' georiënteerd, maar diens bijbehorende stylus kent weer geen tilt, al is dus de hoekgevoeligheid van de Apple Pencil in de standaard apps naar mijn mening iets te extreem.

Daarnaast had ik natuurlijk ook al geïnvesteerd in iOS als platform (en OS-X), dus sloot de iPad Pro ook wat dat betreft beter aan bij mijn workflow.

En verder...

• Het grote scherm, het mooie geluid en het lichte gewicht maakt het apparaat natuurlijk een perfect apparaat om 's avonds een serie in bed te kijken.
  • Krant lezen kan weer perfect: Met de iPad 3 las ik NRC handelsblad al digitaal. Meestal door het artikel aan te tikken en vervolgens de 'platte tekst' in een pop-up lezend. Met de iPad Pro niet langer: pagina voor pagina is alles écht leesbaar zonder te zoomen.

Is het duur? Ach ja, goedkoop is het niet, maar het is wel écht een goed apparaat voor het geld. Jammer dat ik me hiermee wel weer verder insluit in het Apple ecosysteem. Maar een echt open alternatief van dezelfde kwaliteit is er helaas nog niet.

Heb jij ook een Apple iPad Pro WiFi 32GB Grijs?