Specificaties 17,3" (1920x1080) - Bekijk alle specificaties

BTO X-BOOK 17CL76 Review

AJediIAm 5 februari 2016, laatste update op 8 augustus 2016, 705 views

BTO X-BOOK 17CL76

De BTO 17CL76 is een desktop in laptop vermomming. Ik heb voor deze laptop gekozen vanwege de uitgebreide configuratie mogelijkheden en krachtige hardware opties. Hierdoor heb ik precies de laptop die ik wil

Pluspunten

• Erg mooi scherm
  • Uitgebreid configureerbaar
  • Krachtige hardware
  • Fijn toetsenbord
  • Besturingssysteem optioneel.

Minpunten

• Slechte speakers
  • Niet geschikt voor dagelijks transport
  • Matige bouw kwaliteit
  • Niet goedkoop

De beste pluspunten zijn het beeldscherm, de krachtige hardware en configureerbaarheid.
Configureerbaarheid
Ik heb gekozen voor een i7-6700HQ met 16GB DDR4 HyperX geheugen, Nvidia 965M, en een 250GB samsung 850 EVO SSD. Met een standaard laptop configuratie moeten er vaak consensus gedaan worden. Met BTO is het alsof je een desktop samen stelt. Er is voldoende ruimte om er een aantal schijven bij te zetten indien nodig. Ook passen er nog 2 reepjes ram bij voor een totaal van 4. De mogelijkheid om later verder te upgraden is zeker een pluspunt.

De mogelijkheid om ook het merk geheugen en SSD te kiezen vind ik erg fijn. Natuurlijk had het budgetmerk geheugen het ook prima gedaan, maar het idee dat er net iets mooiers in zit geeft extra voldoening :9~

De videokaart kan verder geupgrade worden en er is een uitgebreid aanbod aan schijven en ram. Combineren van verschillende type schijven is mogelijk.
Goed beelscherm
Het eerste wat me opviel toen ik de laptop aan zetten was het scherm. Na een maand gebruik ben ik nog steeds elke dag positief verrast hoe het er uit ziet. Het is vol van kleur, rustig, helder en bewegingen zijn scherp. Een genot om naar te kijken.
Overig
Het toetsenbord en touchpad zijn uitstekend. De behuizing ziet er mooi uit en er zijn voldoende poorten. Het beeldscherm voelt niet bijzonder stevig aan, dus ik raad af om er dagelijk mee te reizen. Ik gebruik de laptop op de bank of achter een buro en als mobiele desktop voldoet het uitsteken.
Minpunten
Het grootste nadeel zijn de speakers (tja, wat verwacht je van een laptop...). Toen ik een muziekje aanzetten om het uit te proberen dacht ik dat ik op m'n telefoon was gaan zitten. Simpelweg niet om aan te horen. Gelukkig zit er een goede soundcard in voor externe speakers.
Service
Bij aflevering waren er enkele toetsen die het niet deden. Na 1 mailtje naar BTO was het geregeld en kwamen ze de laptop ophalen. 2 dagen later wat het al gefixed en opweg terug. Uitstekende service.
Opmerkelijk
Wat me opviel was dat de drivers op een DVD geleverd werden, maar het apparaat heeft geen DVD speler 8)7 Gelukkig kon mijn telefoon als wifi modem dienen om de drivers te downloaden.
Het is geen goedkope laptop, maar vanwege de configureerbaarheid krijg je maximale waarde waar voor je geld. Het resultaat is een zeer goede gaming laptop die precies aan al mijn wensen voldoet. De laptop is zelfs nog te upgraden! Alles bij elkaar ben ik super tevreden met deze laptop en dat is uiteindelijk waar het allemaal om gaat.

Update:
Na 8 maanden moet ik de laptop voor de tweede keer terug sturen voor reparatie. Dit keer begint het beeldscherm uit te vallen. Ondanks de goede garantie voorwaarden en service is het niet fijn dat ik m'n laptop weer voor een paar weken kwijt ben. Beoordeling is daarom naar beneden bijgesteld.

Heb jij ook een BTO X-BOOK 17CL76?