Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-FW41M/H Review

robertwebbe 16 mei 2010, laatste update op 16 mei 2010, 1.544 views

Sony Vaio VGN-FW41M/H

Pluspunten

• Snelle machine
  • 1080p HD draait probleemloos

Minpunten

• accu prestatie
  • wordt best wel wat warm op schoot
  • prijs

Ik heb deze laptop voornamelijk gekocht omdat ik de ruwe HD videobeelden van mijn HD camera moeiteloos wil kunnen bewerken en afspelen. De oude laptop die ik gebruikte had daar flink moeite mee en dat begon toch wel ergelijk te worden als ik even snel wat wou doen. Deze laptop doet dat gelukkig moeiteloos :)

Bij een dergelijke prestatie hoort natuurlijk ook een flink energieverbruik dus qua standbytijd ben je er snel doorheen. Ik had op wat meer dynamiek gehoopt in de prestaties op accu maar dat valt toch wat tegen. Ik denk dat ik binnenkort de high capacity accu erbij gat bestellen, dan kan ik er tenminste een paar uur mee werken zonder snoertje eraan. Hij wordt dan wel wat zwaarder maar ja, dat was die toch al.

Een ander belangrijk punt vind ik het scherm, als ik een keer buiten zit en het is zonnig dan blijft het scherm toch redelijk goed leesbaar, zelfs met zonnebril. Bij mijn oude laptop was dat zeker niet het geval en kon ik dus nooit buiten werken met lekker weer.

Edit 16/05/2010:
Inmiddels heb ik nu een klein jaar in gebruik en ben heb de waarde voor bouwkwaliteit en robuustheid aangepast naar slecht. Ik heb mijn laptop uit mijn handen laten vallen van een kleine afstand en het linkerscharnier was direct krom. Hij gaat gelukkig nog prima open maar ik had gedacht dat de behuizing zo een dergelijke tik nog wat bestendiger zou zijn. Een tweede punt is de lak van de behuizing. Op de plekken waar je veel aanzit begint de lak te slijten en krijg je lelijke plekken. Het begint op de linker muisknop en er is niets anders aan te doen dan het te vervangen voor een nieuwe knop maar die heeft na een paar maanden hetzelfde probleem weer. Het is dus gewoon een kwestie van verkeerd materiaal mijnsinziens.

Achteraf heb ik wel spijt van mijn aankoop, vooral op het punt van gebruiksduur ben ik zwaar teleurgesteld. Ik denk dat ik hem binnenkort ga verkopen en een MacBook Pro ga kopen. Tweedehands mag ik denk ik blij zijn als ik er nog 50% voor kan krijgen, een MacBook Pro is waardevaster.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FW41M/H?

wordt best wel wat warm op schoot
Dek je dan met je benen de ventilatiegaten niet af? Dit wil nog al eens gebeuren en dan wordt hij natuurlijk een stuk warmer.
Nee, hij staat dan gewoon op schoot. In normale conditie geeft hij dan via de bodem best wel wat warmte af en als hij echt aan het werk moet dan sprint de ventilator aan welke zijn warmte aan de linkerkant afvoert. Die warmtestroom voel je dan echt wel. Het is niet dat het ondoenlijk is maar meer opvallend warmer.
dit kan komen doordat de onderzijde van de laptop bedekt is met een koperen plaat die de warmte deels af moet voeren en verdelen door het grote oppervlak. Vaak wordt alleen de heatpipe die van de cpu en de gpu afkomt gekoeld door een fan.

over de review is ook nog wel het een en ander te zeggen. Ik vind namelijk dat dit een erg korte review is, waar nog heel wat meer te vertellen is. Ten eerste geef je aan waarom je voor deze laptop hebt gekozen, maar je geeft niet aan waarom je juist deze hebt gekozen en uit welke je gekozen hebt. Dit maakt het voor anderen die eenzelfde soort laptop willen een makkelijkere keuze. Als je wat uitgebreider bent over wat punten als accuduur, scherm, toetsenbord, snelheid, accessoires etc. kun je tussenkopjes maken en wat meer structuur aan de review geven. Ook zeggen gegevens over hoe lang de laptop op een accu doet veel meer dan "qua standbytijd ben je er snel doorheen." Ook kun je dan gelijk wat meer zegen over de andere accu, als je die gekocht hebt, wat allemaal leuke punten zijn voor in een review.
Ik hoop dan ook dat je er nog een flink stuk bij gaat schrijven en misschien zelfs er een paar foto's bij!
ik hoop ook op een iets uitgebreidere review, ben ook over deze laptop aan het nadenken namelijk.
Is deze laptop enkel met QWERTY toetsenbord verkrijgbaar?
Waarom vind je de prijs een negatief punt?
Als ik kijk naar de Dell Studio XPS 16 dan is de prijs van deze toch wat hoger dacht ik en er zit een mindere GPU in..
Wat is er mis met de prijs? Het is een prima prijs/kwaliteit verhouding!