Lian Li PC-A05B Review

Seraphyn 27 juni 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.536 views

Lian Li PC-A05B

Pluspunten

• Klein.
  • Full ATX support.
  • Design.
  • Bouwkwaliteit.

Minpunten

• Krap.
  • Kan hitte problemen geven met hogere TDP GPU's/CPU's.

Zag dat deze kast nog geen review had, bij deze dan:

Specs van de kast

Type behuizing: Mini Tower.
Kleur: Zwart.
Afmetingen: 210mm x 381mm x 490mm (B,H,D).
Materiaal: Aluminum.
Gewicht: 4kg.
Drive Bays: 4x 3,5" (1 extern) en 2x 5,25" (extern).
Moederborden: ATX, M-ATX.
Ventilatoren: 2x 12cm Ball Bearing Fan (merk Lian-Li).
I/O Ports: USB2.0 x2, IEEE1394 x1, HD+AC97 audio.

Er zit geen voeding bij en er is behalve kleur geen verschil met de A05A Silver.

Keuzetoelichting

Lange tijd had ik een Antec p180. Hij was stil, stabiel en alles ging er netjes in. Deze kast had echter 1 groot nadeel: Hij was erg groot.
Toen ik een nieuwe bureau aanschafte kwam ik erachter dat deze kast niet netjes eronder paste. De zoektocht naar een kleinere, maar nog steeds degelijke case was begonnen. Na veel net kleinere cases te hebben bekeken kwam ik de A05B van Lian-Li tegen. Het merk was al bekend bij mij voor zijn kwaliteit, maar wat me meer in het oog sprong was dat dit naar mijn weten de kleinste tower was met full ATX support. Ik las me er verder op in en besloot deze kast te nemen.

Ontwerp

De kast valt het meest op (of juist niet) door zijn cleane look. Geen toeters of bellen en alles zo netjes mogelijk weggewerkt om maar niet in het oog te springen. Zoals in de omschrijving staat is de kast compleet van aluminium vervaardigd wat bijdraagt aan de 'less is more' look en tegelijkertijd de uitstraling van kwaliteit geeft.
Van binnen is de kast ook erg netjes afgewerkt, met een HDD tray met een eigen mounting systeem en een normale tray met de 5,25" en floppy drive bay. Om de kast zo klein als mogelijk te maken is er gekozen voor een 'back-to-front' airflow design. Dit maakt het beter mogelijk om de PSU naast het moederbord en voorin de kast te plaatsen zonder de airflow binnen in de kast te verstoren. Het moederbord word ondersteboven en gedraaid geplaatst waardoor de CPU onderin en recht voor de intake van de kast komt. Dit zorgt uiteraard voor een erg goede koeling van de CPU omdat die als eerste de koele lucht krijgt.
Aan de voorkant is de exhaust en de hete lucht word via de zijkant en onderkant van de front afgevoerd.
De HDD's worden met speciale schroeven met daarop rubbers gemonteerd: De rubbertjes komen tussen de HDD en de schroefkop en kunnen dan op een rails in de tray glijden. Ze klikken daarna op hun plek waardoor ze stevig vast zitten en de trillingen van de HDD's door de rubbers worden geabsorbeerd.
Voor de DVD drive is helaas geen systeem bedacht en deze worden dan ook gewoon vastgeschroefd.
Het I/O paneel zit aan de bovenkant van de kast voor makkelijker gebruik en heeft een klein klepje om het uit het zicht te onttrekken.

Modbaarheid

Het is een erg kleine kast dus veel ruimte om leuk los te gaan met een casemod is er niet, maar Lian-Li heeft zelf veel losse onderdelen te koop die veel toevoegen. Met name de front DVD drive bezel is een aanrader, dit zorgt ervoor dat je cleane look niet vervuild word met een plastic DVD drive cover die net een andere kleur zwart heeft. Ook zijn er spullen om een extra fan te plaatsen naast de videokaart. De meest voorkomende mod die je eigenlijk ziet is dat mensen een rad op de bovenkant plaatsen waar een intake/exhaust fan op geplaatst word. Doordat de kast van aluminium gemaakt is, is deze erg vriendelijk voor menig modder die lekker wat wil boren en dergelijke.
Voor waterkoeling zou ik deze kast niet echt aanraden vanwege het ruimtegebrek, maar er zijn modders die het geheel intern voor elkaar hebben gekregen. Dit is dan natuurlijk sterk afhankelijk van je verdere hardware.

Installatie

Voordat ik aan de slag ging met alles er in proppen heb ik vooraf even goed gekeken naar hoe alles erin ging. De front fan kan je bijvoorbeeld niet meer plaatsen als je de PSU er al in hebt zitten. Deze gaat namelijk via de ruimte voor de PSU en duw je dan tussen de HDD cage en de case. De volgende afbeelding geeft misschien een beter beeld hoe dat zit:

De PSU stop je met behulp van een bracket via de voorkant erin en schroef je dan vast op de front van de case. Je kan kiezen of je deze met de grill naar beneden of boven doet maar de voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar grill aan de onderkant, omdat de intake dan niet belemmerd word door de HDD cage. Het snoer van de PSU loopt in de kast door naar achter via een koppelsnoer waardoor je de stroomkabel toch aan de achterkant inplugt zoals normaal.
Het plaatsen van de HDD's is een makkie, deze glijd je gewoon op hun plek en ook de DVD drive gaat zoals vanouds.
Voordat je het moederbord plaatst wel alvast de CPU koeler erop doen, want eenmaal in de kast zelf heb je weinig ruimte om te friemelen. PCI(-e) kaarten gaat gewoon als altijd en dan komt het grote werk: bekabeling.
Ondanks de krappe ruimte heb je toch genoeg plaats voor al je kabelzooi. Het moederbord is namelijk geplaatst op een tray waarachter dus ruimte is om kabels te trekken/weg te stoppen. Ook achter de HDD tray kan je nog aardig wat kabels wegproppen. Ondanks dat dit allemaal wat tijd en moeite kost kan ik je dit toch ten strengste aanraden, dit vanwege het feit dat veel hardware in een krappe ruimte = veel hitte. Hoe makkelijker en dus sneller die hitte afgevoerd kan worden des te beter.

Gebruik

Na inmiddels een jaar gebruik in een toch wel stevige configuratie loopt mij PC nog als een trein. De kast word van binnen wel stoffig door gebrek aan echte stoffilters (alleen wat gaas) en moet zo af en toe dus wel schoongemaakt worden. Met de hitte valt het nog wel mee, mijn CPU zit rond de 38 idle en tegen de 50 stressed, mijn GPU word nauwelijks warm door de Accelero S1 die erop zit. Ook heb ik nog geen krassen/deuken of andere beschadigingen gekregen.
Algemeen onderhoud en vervanging van onderdelen is zo gepiept doordat bijde zijpanelen er makkelijk afkomen met de meegeleverde thumbscrews. Ook kan je de voorkant van de kast er gewoon aftrekken. Je hebt dus in no time de case gestript tot op het chassis.
Vanwege het lichte gewicht van de kast bestond er de mogelijkheid dat hij vrij simpel door trillingen van het materiaal herrie zou kunnen doorgeven. Dit is echter effectief tegengewerkt door het HDD mounting systeem. De megeleverde fans waren niet heel erg stil, al viel het me al erg mee. Deze heb ik vrijwel direct vervangen door stillere exemplaren (Nexus Real Silent fans op 5-7v). Ook had ik uit voorzorg wat dempingsmatjes binnenin de kast geplaatst, of dat nu echt wat heeft uitgemaakt weet ik niet maar ik heb in ieder geval geen last van resonerende panelen, of wat dan ook.

Al met al een geweldige kast, betaalbaar, goede kwaliteit en een mooi design. Prettig in gebruik en ondanks de krappe ruimte binnen toch nog goed te doen. Voor de echte monster PC's is deze kast niet besteed.

Als je nog wat meer plaatjes van de kast (met een andere build die ik heb gemaakt) wil bekijken kan dat hier: http://picasaweb.google.com/eriksmit84/LianLiA05bBuild#

Heb jij ook een Lian Li PC-A05B?

Nette review! hoe die voeding en die fan met elkaar leven is me nog niet helemaal duidelijk, maar je foto geeft in ieder geval wat duidelijkheid.

Je zou eventueel nog iets kunnen zeggen over de geluidsproductie van de kast, maar verder leest het lekker weg!
Nog even wat over geluid toegevoegd onder het kopje 'Gebruik'.

De PSU en de fan zijn beiden een exhaust, de lucht komt binnen via de achterkant, gaat over de CPU en word dan in 2en gesplitst waar de helft via de HDD's en exit fan (halverwege de kast) vertrekt en de andere helft door de PSU gezogen word en aan de onderkant afstroomt.

Bedankt voor de feedback :)
Ik heb dezelfde kast en ik heb echt behoorlijke koelingsproblemen. Zeker icm met een energieslupende quadcore en high end videokaart 2 optische drives en 3 hd's gaat het zeker niet goedkomen. De boel gaat op stock dan al boven de 60 idle graden. Zelfs als je zoals ik extra fans er in mod. Mooie kast, echte lian-li kwaliteit, compact. Maar als je net zoals ik een behoorlijk systeem er in wilt hebben gaan de temps behoorlijk hoog worden. ;(
Klopt. De enige manier om dat verder nog aan te pakken (naast aftermarket koelers van hoge kwaliteit) is door in de kast te gaan zagen. En dat is op zich weer zonde vind ik. Vergeleken met mijn p180 waar ik dezelfde hardware in had loopt deze toch al gauw minimaal 5 graden warmer op idle.

Voor de higher end systemen moet je helaas toch echt een grotere behuizing nemen.
Ik heb zelf ook deze kast en hij bevalt zeer goed. Lekker klein, aluminium en de voeding voor onderin waardoor het gewicht zich laag in de kast bevindt. Ik had voor deze een andere Lian Li kast en die beviel ook prima. Goed merk, prima kwaliteit.
Ik heb dezelfde case, geen enkel probleem met temperatuur hier. Overclockte E8400, HD4850 Crossfire setup er in, geen enkel probleem :D.

En hij ziet er gewoon zo mooi strak uit. Ik heb zelf een window erin gemod, met een ACRyan Mirror2 paneel. Ziet er ook netjes uit en doet niets af aan de strakke look, omdat hij alleen doorzichtig is als je lichtjes binnen in de kast aanzet :).

Nette review dus, kan me prima in je conclusie vinden :).