Specificaties 13,3" (1920x1080 TN), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire V3-372-52E3 Review

rlKoekie 5 februari 2016, laatste update op 5 februari 2016, 1.500 views

Acer Aspire V3-372-52E3

Prima laptop, gekocht voor mijn vader in goedkoopste configuratie en daarna zelf een upgrade gegeven naar 500GB SSD en 16GB RAM. Het scherm is uitstekend, en de laptop is redelijk eenvoudig open te maken. Hou er rekening mee dat de SSD een M2 formfactor is!

Pluspunten

• ruimte voor 2x DDR3L SODIMM
  • 1080p mat IPS scherm
  • erg licht
  • prijs

Minpunten

• M2 formfactor SSD

Deze review is vooral bedoeld om mede-tweakers wat info te geven over de binnenkant van de laptop. Ik heb hem zelf niet in gebruik, hij is van mijn vader.
De beoordelingen zijn gebaseerd op een kleine 2 uur spelen met het apparaat, en de vergelijking ten opzichte van mijn eigen Dell XPS13:
Featureset: Het is een instapmodel, maar zeker geen slecht beestje. De skylake i5 chip is een krachtig beestje dat alleen wat weinig geheugen heeft, 4GB is natuurlijk niet zo veel. Ook de SSD van 128GB is natuurlijk wat krapjes (een toshiba M2 SSD op SATA protocol). Maar we hebben het hier over een budgetmodel waar we als tweaker zelf aan willen sleutelen, en dat gaat prima! De laptop heeft 2 sloten voor DDR3L SODIMM reepjes, en de SSD is ook te vervangen.

Prestaties: Boot snel, reageert vlot, niets op aan te merken.

Beeldkwaliteit: Erg indrukwekkend voor dit geld. FullHD op 13 inch is een prima resolutie (daarom heb ik zelf ook een XPS 13), en dit IPS paneel stelt niet teleur. De kleuren zien er goed uit en de inkijkhoeken zijn uitstekend. Het Scherm heeft een matte laag en spiegelt daardoor amper. Een beetje zonlicht is dan ook geen probleem.

Bouwkwaliteit: De laptop heeft een plastic behuizing met een aluminium achterkant op het scherm. Er zit niet veel flex in en het scherm kan gewoon op een hoek gepakt worden om te openen, zonder dat de boel er verbogen uitziet tijdens het openen. Groot voordeel voor de tweakers: er zitten geen schroefjes afgeplakt en de bodemplaat zit dan alleen nog vast met clipjes rondom die redelijk eenvoudig los springen door voorzichtig met een stukje plastic rond te gaan. (Kleine tip: begin aan de kant met de 2.0 USB poorten en werk dan rond. Zodra je alle clipjes los hebt schuif je de bodemplaat iets richting de USB 3.1 poort en pak je hem er zo af.)
De binnenkant is netjes:
Je kan duidelijk zien dat de vorige generatie nog een 2.5inch disk had (links bovenin), daar zit nu een beugeltje voor de M2 formfactor SSD (die op de foto mist).
Helaas zijn M2 SATA disks op dit moment alleen in 500GB of kleiner te krijgen, dus een 2.5inch disk was leuker geweest.

Ergonomie: Het touchpad voelt in eerste instantie wat raar aan, maar er zit wel een lekkere click in. Toetsenbord tikt ook prima

Warmte&Geluid: Ik heb de laptop bijna niet gehoord, en hij werd niet echt warm. Ik heb geen stress tests of benchmarks gedraaid!

Mobiliteit & Accuduur: de laptop weegt rond de 1.3kg en is redelijk plat. Ten opzichte van een XPS13 is ie wat groot, maar die is natuurlijk ook een heel stuk prijziger. De afmetingen komen aardig overeen met een MSI X340/X360, hij is alleen een stukje platter.
Windows voorspelt een accuduur van rond de 11u30 bij 60% brightness en de laptop in idle, dus met een beetje surfen en office moet er wel 8 tot 10 uur mee te halen zijn.
De adapter die meegeleverd wordt is overigens ook niet te groot en weegt niet veel.

Prijs: Geweldig! Gekocht tijdens de BTW-dagen bij de mediamarkt, dus dat is misschien wat misleidend. Voor zn huidige pricewatch prijs van 709 is het nog steeds een erg mooi apparaat.

Voor de linux liefhebbers onder ons: Ik zag zo snel geen optie om secure boot uit te zetten in de BIOS. Doe dus wat extra onderzoek voor je de laptop koopt!

Heb jij ook een Acer Aspire V3-372-52E3?

Dank voor de review, erg nuttig. Ik zit er zelf ook aan te denken deze aan te schaffen, maar twijfel tussen deze en dan zelf te upgraden zoals je zelf hebt gedaan, of de versie met 8GB RAM en 256GB SSD. Ik ben zelf een redelijk leek wat het tweaken betreft, maar ik begrijp uit de review dat het redelijk eenvoudig is. Nog wat vraagjes:
- er past dus geen 2,5inch SSD in vanwege de m2 aansluiting?
- wat zijn je ervaringen met de wifi?
Er past idd geen 2.5 inch schijf in, omdat er geen sata aansluiting is.
De wifi heb ik zelf een kwartiertje gebruikt, maar alleen binnen 10 meter van mn router. Mijn vader heeft er nog niet over geklaagd, maar die zit ook meestal in dezelfde kamer als de router staat. Ik kan er dus weinig over zeggen.