Specificaties 3,1" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung S8000 Jet Zwart Review

RUFFNECK 29 juni 2009, 30.581 views

Samsung S8000 Jet Zwart

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Zeer helder en prettig scherm
  • Toestel reageert snel en vrij direct op 'touch'
  • Accuduur
  • Belangrijkste smartphone functionaliteit aanwezig

Minpunten

• New PC Studio (pc software voor o.a. syncen).
  • Eea niet instelbaar zoals lettertype grootte, maar dit komt waarschijnlijk doordat het toestel gepositioneerd is als een echte touch telefoon

Deze review zal zeer waarschijnlijk nog aangepast worden naarmate ik meer met het toestel gespeeld heb. Voor nu is hij puur gebaseerd op mijn verwachtingen ten opzichte van mijn vorig toestel, de HTC Touch Diamond.

De oude HTC kreeg 2 lekkende puntjes in het scherm (puntjes achter glasplaat, waar na verloop van tijd soort vloeistof achtig iets de 2 puntjes ging verbinden met elkaar), waardoor de touch functionaliteit niet meer werkte, maar ik wel gewoon beeld had. Repareren door HTC Support zou me 150 euro kosten (scherm defect viel buiten garantie..?). Aangezien ik pas in februari kan verlengen, heb ik dit toestel genomen met verlenging van mijn vriendin's abbonement, die haar Nokia nog goed genoeg vond (lief he :) )

Dat is ook een reden geweest om voor dit toestel te kiezen ipv een windows mobile toestel, waar ik al jaren mee gewerkt heb. Het toestel moest makkelijk en 'mooi' genoeg zijn voor mijn vriendin die dit zal gebruiken als ik in februari weer overstap naar een WM toestel.

Featureset

Zoals gezegd werk ik al enkele jaren met WM toestellen, grotendeels voor de makkelijke agenda/sync functionaliteiten icm Outlook. Aangezien de Samsung Jet geen smartphone is, maar een telefoon met smartphone functionaliteiten was dit voor de komende paar maanden voldoende voor mij. Als ik maar m'n contacten en agenda kan beheren dacht ik zo.
Dat kan ik dus ook. Echter, door het gewend zijn met Windows Mobile en Active Sync moet ik eerlijk bekennen dat dit in het begin erg tegenviel.

De bijgeleverde New PC Studio software stelt je in staat je contacten en agenda binnen deze software met Outlook te syncen en daarna kan je de Samsung Jet met de gegevens binnen deze software syncen.
Dus: Outlook -> New PC Studio en dan New PC Studio -> Samsung Jet.
Rechtstreeks als Outlook -> New PC Studio -> Samsung Jet kan ook, maar dat ging bij mij niet helemaal goed.

Er zijn echter wat beperkingen hierin, wat mij toch wel enige frustratie heeft bezorgd. Grotendeels ligt dit aan de software, deels aan het toestel:

1e keer syncen gaat prima. Ga je echter iets wijzigen of in Outlook of in je telefoon of in de contacten en agenda beheer binnen de Samsung PC Software, dan gaat eea niet altijd goed. Bij opnieuw syncen gaat ie vaak niet updaten, maar alles gewoon weer voor je plaatsen, waardoor je dus dubbele contacten krijgt of in Outlook (en dan ook in de PC Software) of in je telefoon vice versa.
Echte voorbeelden kan ik niet geven, omdat ik teveel combinaties heb geprobeerd dit te voorkomen (ben zelfs me hele contacten lijst uit Outlook kwijtgeraakt hierdoor, gelukkig had ik een backup), om het uiteindelijk op de volgende manier te doen:
- Wijziging in Outlook: Dan de contacts uit de PC Software verwijderen en dan syncen, zodat de PC Software de juiste lijst nu binnenkrijgt. Als ik dan ga syncen met de Samsung Jet, haal ik ook de contacts daar weg, anders krijg ik ook dubbele contacts in zowel de PC Software als in me telefoon.

Eigenlijk zou je dus alleen de PC Software moeten gebruiken om je contacts en agenda te beheren, zodat je de stap tussen Outlook en de PC Software kan overslaan. Mja als je gewend bent Outlook te gebruiken...

Dan de agenda functionaliteit. Hier niet zozeer het issue met dubbele items, maar het syncen gebeurt wel op dezelfde manier als hierboven.
Het vervelende hier is dat ik gewend ben dat Outlook de verjaardagen van mijn contacten ook in mijn agenda zet als een all day recurring event. Bij het syncen naar New PC Studio wordt dit dan ook als een agenda item gezet, echter vanaf de geboorte datum.
Voorbeeld: Contactpersoon X heeft geboortedatum 15-11-1955. In Outlook is dat gewoon als een birthdate en dan recurring event elk jaar met vermelding van hoe oud iemand dan wordt. Als je dit sync, zal New PC Studio vanaf 15-11-1955 er een agenda item van maken. Het verschil met de wijze waarop dit in Outlook Calendar staat, lijkt misschien niet duidelijk, maar New PC Studio gaat dus echt terug tot 1955 om een item in de agenda te plaatsen, ook al kies je ervoor om alleen een bepaalde periode te syncen. Dit is namelijk ook in te stellen op basis van 'today' (x dagen ervoor tot x dagen erna), maar dit werkt volgens mij niet. Ik zie nog altijd vanaf 1955 in m'n afspraken overzicht t/m 2013 ofzo iets.

Goed dit ligt aan de software, maar door deze manier van agenda items opslaan kom je de beperking op toestel tegen. De Samsung Jet heeft namelijk agenda geheugen voor maar 200 items. Bij het syncen liep ik dus tegen de 'toestelgeheugen is vol' error aan, aangezien ik meer dan 200 agenda items heb.
Het toestel heeft, voor zover ik kan zien, ook geen mogelijkheid om dit uit te breiden door bijvoorbeeld te kiezen dat hij dit op de microsd kaart opslaat.

Workaround voor mij was dus om alle verjaardagen uit de Outlook Calendar te halen (dus niet uit contacts). De birthday uit Contacts wordt gelukkig wel goed gezien als een verjaardag op de Samsung Jet (te gebruiken in de Verjaardag Widget).

Al met al in vergelijking met een Windows Mobile toestel dus behoorlijk wennen. Voor mij geen ramp aangezien wij op het werk Google Enterprise dingetjes gebruiken en ik op het werk zelf dus bijna geen Outlook meer gebruik, behalve voor het beheren van Contacts.

Wat de featureset verder betreft, helemaal prima.

In de doos zitten paar mooie oordopjes en de nodige mikmak, boekjes, software etc. MicroSD kaartje wel zelf bijkopen. Het toestel heeft ook geen stylus, volledig met de hand/vingers bedienen dus.

Het scherm is geweldig mooi, scherp en helder (AMOLED) en alleen in vol zonlicht is het wel ff minder.
Reactie op vingerbewegingen gaat soepel en de trillende feedback is erg prettig en in te stellen.

Verder zit er ook ingebouwde GPS in dit toestel. Heb dit maar 1 keer getest en dit ging vrij vlot icm Google Maps. Qua navigatie moet je deze optie ergens in de instellingen aanzetten, waardoor je dit menu item erbij krijgt. De navigatie software zelf (Samsung Navigator door Garmin) zul je zelf moeten aanschaffen of een gratis trial moeten downloaden.
De navigatie software is van Route 66 (http://www.66.com/samsung). De verwarring met Garmin is omdat in de handleiding de software Samsung Mobile Navigator wordt genoemd en als je daarop googled kom je op de Garmin versie uit. Dit heb ik nog niet getest, maar zoals ik het nu kan zien is dit gratis te downloaden.

WiFI werkt ook vlot, alleen is het volgens mij niet mogelijk om automatisch over te switchen van je ingestelde verbindingen. Ik heb de vooraf ingestelde Vodafone netwerken + me WiFi thuis, maar ik zou graag willen dat als hij m'n WiFi ziet hij automatisch die verbinding gebruikt.

De ingebouwde 5 megapixel camera maakt zeker goede foto's voor een telefoon, vooral in vergelijking met de camera van m'n oude Touch Diamond. Alleen digitale zoom aanwezig en de dubbele led flitser zouden in donkere omstandigheden een mooi beeld moeten geven. Ik heb alleen foto's bij daglicht genomen, dus over de flitser kan ik nog niets vertellen.

Gezien de prijs (50 euro bij verlenging 1 jaar) vind ik de prijs/kwaliteits verhouding dus wel gewoon goed. Zoals in het commentaar onderaan de review reeds opgemerkt: Voor de losse prijs van 371 euro DENK IK dat dit ook waar voor z'n geld biedt, met name voor gebruikers die geen WM toestel gewend zijn.
M'n agenda en contacten heb ik erop en dat is nu ff het belangrijkste voor mij.

Bereik

Gewoon erg goed. Volop streepjes en GSM verbinding is op Automatisch.

Accuduur

Top. Ik had geen tijd om het toestel helemaal vol te laden, met 3 batterijstreepjes van de 5 kon ik het toestel nog een hele dag continu gebruiken incl. testen van GPS, 3G internet, WiFI etc.
In vergelijking met m'n vorig toestel zeker beter.

Gebruiksgemak

De software/OS zelf is tot zover ik heb ervaren vrij compleet en makkelijk in gebruik. Pluspuntje t.o.v. WM in elk geval, alleen jammer dat ik lettertype grootte niet kan instellen (wel ander soort lettertype).
Ook de manier van contacten in de telefoonlijst tonen had ik graag willen aanpassen, ben gewend naam + nummer te zien, maar dit is ook niet mogelijk.

Het is mogelijk om commando's uit te laten voeren door letters te schrijven op het scherm. Voor het unlocken bijvoorbeeld heb ik ingesteld dat ik een "O" schrijf. Verder "R" om mijn vriendin meteen te bellen ipv Telefoonlijst en dan naam en dan bellen. Eea zou ook mogelijk moeten zijn door bewegingen met de telefoon zelf te doen (door de motion sensor dus), maar dat heb ik nog niet getest.

De knopjes zitten vrij goed geplaatst, ook die voor het nemen van een foto.
Onderaan heel simpel een beantwoord knop, een cubus gevormde knop en een "End" knop dat tegelijk de aan/uit knop is van het toestel.
De cubus knop dient om het menu op te roepen en...niks meer... :P Door de vorm had ik verwacht dat je er meer mee kon, maar zover ik heb kunnen proberen tover je alleen het menu tevoorschijn vanuit welke scherm je ook zit. Niet navigeren (links, rechts, onder of boven), wat dat betreft wilde Samsung echt dat je je vingers op het scherm moet gebruiken ;)

Bij het bellen ziet de telefoon ook hoe dichtij het toestel bij je oor is. Als je hem ver genoeg van je oor af gaat houden gaat deze automatisch over naar luidsprekerstand. Kan handig zijn, denk ik...

Het geluid is verder erg goed, ook van de luidspreker.

Design, bouwkwaliteit en afwerking

Tja...wat valt hierover te zeggen. Heel mooi, maar we weten allemaal dat heel veel toestellen tegenwoordig met touchscreens e.d. er bijna allemaal hetzelfde uitzien. Gewoon strak en vooral vlak.
Telefoon voelt solide aan en geen kraakjes e.d. te horen (m'n Touch Diamond had het vervelende gekraak door de speling van de batterijklep). Het toestel is ook lekker licht en ligt zeer prettig in de hand dus.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Voorlopig alles goed. Geen vastlopers en geen omkijken verder naar. Doet wat ie moet doen.

Al met al een goed (meer dan genoeg) toestel voor mijzelf. Ondanks het gekloot met de New PC Studio kan ik gewoon mijn huidige contacten en agenda beheren.
Volgens mij wordt dit toestel ook nog niet overal evengoed ondersteund, weinig info op de Samsung site zelf en qua accessoires e.d. ook niet echt heel veel. Ook qua media aandacht hoor je nu meer over de Samsung Star (ofzo?) dan over deze alleskunner.

Ik heb het toestel nu pas 4 dagen in bezit, dus heb ook nog niet alles kunnen uitzoeken/ontdekken. Voor mij was het belangrijkste het verschil tussen dit en WM. Een camera had ik helaas niet bij de hand om foto's te maken, maar dit komt nog!
Vragen en opmerkingen zijn dus altijd welkom!

edit 1: navigatie software aangepast

Heb jij ook een Samsung S8000 Jet Zwart?

Ik heb deze phone nu ook een paar dagen, maar er zijn een paar dingen die mij wel storen.
Kun je eens kijken of jij dezelfde 'problemen' tegenkomt met jouw phone ?

Als je youtube filmpjes afspeelt. dus via internet dan ziet alles er afschuwelijk uit. (in de zin van lage resolutie en veel mpeg fouten/blokken)
Je zou kunnen denken dat het misschien aan de lage internet snelheid ligt dus verbindt je je phone via wireless met je router. Dan kun je gewoon internetten (sneller) en dan wil je weer een youtube filmpje starten. De player verschijnt, hij laat ook zien hoelang het filmpje duurt maar begint simpelweg niet te spelen. Ik heb dit nu met 3 verschillende wlan netwerken getest, geen enkele waarbij youtube een filmpje afspeelt. Als je nu een avi gewoon naar de phone copieerd, dan speelt het wel gewoon goed af. Lijkt wel of er een soort van extra compressie wordt toegepast op het moment dat je iets van internet wilt afspelen.
Ook worden een redelijk aantal paginas niet juist weergegeven omdat de melding dan komt dat je java scripts niet enabled zijn terwijl de optie uiteraard op aan staat. Ook flash paginas werken meer niet dan wel.
Zo heb ik bijv. het probleem om via een owa pagina mail te lezen. Dan komt gewoon de melding dat java scripts enabled moeten zijn terwijl die optie al aanstaat.

Laat me eens horen van jouw bevindingen van dit alles.
Oh, mijn netwerk is KPN Hi
De lage resolutie herken ik wel, ik weet eerlijk gezegd niet meer of het beter was op m'n Touch Diamond. Die fouten/blokken ben ik alleen de 1e keer testen tegen gekomen. Voorbeeld het Ford Focus RS filmpje waar ik standaard op binnenkom als ik youtube op de Jet open...de auto rijdend was gewoon een soort blokje dat stotterend bewoog en andere shizzle idd.
De keren daarna deden alle youtube filmpjes het wel zonder die blokjes, maar idd, de lage resolutie heb ik ook. Ook met m'n WiFi thuis welke het gewoon doet. Ik zou niet weten waar het bij jou aan ligt dat je met WiFi geen youtube kan afspelen.

Kan je wat voorbeeld pagina's geven die bij jou niet werken?
Bij mij doen alle internetsites het in eerste instantie ook niet, een compleet blanco pagina wordt dan weergegeven. Maar als ik vervolgens bij instellingen het javascript ondersteunen uit en direct weer aan zet, doen de sites het opeens wel! Dus misschien dat dit binnen korte tijd dmv een update verholpen kan worden...
Overigens ben ik erg tevreden over de s8000 en vind de kwaliteit van het focus RS filmpje best wel goed voor een telefoon
Ik moet zeggen dat youtube op mijn oude htc touch diamond er wel iets beter uit zag zien, maar goed ik heb het blokkerige e.d. ook niet (meer) op de Jet.
Compleet blanco pagina heb ik nog niet meegemaakt.
HOe heb jij dat probleem met die blaco pagina opgelost gekregen..?
Euh, wat de prijs betreft, heb je wel rekening gehouden dat je vriendin waarsch. korting kreeg als ze d'r abonnement verlengen zou zonder telefoon, die kosten moet je zeker wel meerekenen.
€ 50,- is niet de prijs die je er normaal gesproken voor zou hebben betaald.
Klopt, maar de review is nu ff gebaseerd op mijn eigen situatie zeg maar. Gebaseerd op die 'maar' 50 euro heb ik de beoordeling ingevuld. Dat het toestel los een stuk duurder is klopt natuurlijk ook, maar ook dan behou ik dezelfde beoordeling. Ik zal dit ff duidelijker zetten in de tekst. Thanks.
Zou je nog kunnen vermelden hoeveel je extra moet betalen voor het navigatiepakket?

In de Engelse handleiding staat trouwens dat je er Samsung LBS van Route 66 bij krijgt, ipv dat Garmin programma, maar misschien is dat in Nederland weer anders...
Verrek, je hebt helemaal gelijk...ik pas het ff aan. Thanks
Hoe bevalt het browsen/surfen? en in vergelijking met HTC?
Heel goed, qua zoomen e.d. zowat hetzelfde als de HTC (double tap om in te zoomen) en ook tabbed browsing aanwezig. Echter dat laatste is veel fijner van opzet, soort Vista's Switch between windows achtig bij meerdere tabs. Misschien is dat bij de nieuwe TouchFlo versies ook zo, maar in vergelijk met m'n oude Touch Diamond dus niet. Nog geen pagina's tegengekomen die vastlopen e.d. op plugins.
Browser betreft een WebKit-based Dolfin browser.
jarn00w, als je dat al goed vindt dan heb je datzelfde filmpje nog niet op een oude iPhone 2G gezien....daar ziet het gewoon wel goed uit zoals op de pc.
Youtube online ziet er gewoon niet uit. Speel je een filmpje vanaf het geheugen ziet het er wel goed uit. Hoop dat dat met een firmware update opgelost word later.

Probeer uberhaupt maar eens een pagina met bijv. flash games te openen en dan ook nog iets werkend te krijgen zonder de melding dat je flash player moet installeren.
Dit kan kloppen, ik heb het wat uitgebreider getest, sommige flash sites gaan gewoon en sommigen ook weer niet.
Met name flash games sites gaan vaker niet dan wel, maar zijn die niet gebaseerd op shockwave? En is dat wel of niet hetzelfde als gewoon flash? Ik weet het ook niet eigenlijk.
Youtube is nl. ook gewoon embedded flash right en dat gaat wel altijd.
Vraagje: Kan je dit toestel als modem gebruiken? (Ik wil met mijn netbook wel eens internet verbinding hebben onderweg)
Ik heb het zelf niet getest, maar volgens TechRadar kan het wel...

aah mooi, die link zocht ik, had navigatie op mijn Jet aangezet, alleen dan krijg je een melding dat je route66 sync moet installeren en dat gaat lastig zonder cd/dvd.

hoop dat er gauw meer widgets komen, want zijn nu weinig interessante beschikbaar

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 30 juni 2009 18:54]

Had ik nu maar eerst deze review gelezen voordat ik de S8000 aanschafte. Dan had ik niet in de valkuil van het synchroniseren met New PC Studio getrapt. Zowel mijn Outlook database als die van New PC Studio op de PC als de database in mijn telefoon waren volkomen naar de maan met allemaal dubbele entries! Ook contact maken tussen New Pc Studio en de telefoon gaat moeilijk.
New PC Studio is in mijn optiek inferieure en uiteindelijk bijna nutteloze software.
Dat is wel effe anders met mijn Nokia, daar werkt synchronisatie vlekkeloos.
Helaas ben ik tot op redelijk grote hoogte afhankelijk van synchronisatie met Outlook
Weet iemand of Samsung daar nog iets aan gaat verbeteren?

Verder werkt in de meeste gevallen het aanraakscherm redelijk tot goed. Uitzondering voor de waarschuwings schermpjes van de agenda en ontvangen berichten enz. Die reageren slecht op de aanraking (of zijn mijn vingers te dik ? :).) Ook Google Maps en andere internet applicaties reageren slecht op de aanraking.

Verder kan je er goed mee telefoneren, smsen en mmsen :+

[Reactie gewijzigd door Bertold op 28 september 2009 17:51]

De synchronisatie vie de NPS loopt inderdaad erg rommelig, zoals hierboven vermeld.

Ik had hetzelfde probleem met de verjaardagen, maar ik ben erachter gekomen dat ik de verjaardagen in outlook eigenlijk verkeerd registreer. Je kunt, in Outlook, bij de contactpersonen onder details de geboortedatum vastleggen. Dit wordt dan netjes overgenomen naar je agenda. Dus geen herhalende afspraak van maken.