Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 550 Zwart Review

GregDel 4 februari 2016, laatste update op 18 mei 2016, 2.542 views

Microsoft Lumia 550 Zwart

Goed budgettoestel, maar Windows 10 Mobile heeft nog wat werk nodig.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Quad-core processor
  • Scherm
  • Windows 10 Mobile .218 update

Minpunten

• Touchscreen voelt 'plakkerig' aan

Over mezelf

Ik ben een 21-jarige student uit België. Technologie is een soort hobby voor me, als dat als hobby telt. Mijn huidig toestel is een Samsung Galaxy S6, maar ik wou toch een back-up-toestel, just in case. Mijn oog viel op de Microsoft Lumia 550. Dit hoofdzakelijk door de prijs en omdat ik stiekem wat gek van Windows Phone/Windows Mobile. Hiervoor had ik een Nokia Lumia 925, waar ik in combinatie met Windows Phone 8.1 een erg goede ervaring had.
Verder koos ik ook voor de Lumia 550 door Windows Insider. Het is een app in de Store die ervoor zorgt dat je nieuwe versies van Windows 10 Mobile eerder kunt testen. Je kunt dan ook bugs reporten zodat deze zijn opgelost voordat de software voor alle Windows smartphones gelanceerd wordt.

Windows 10 is niet nieuw. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft werd in juli gelanceerd. Microsoft is echter met meer bezig dan Windows 10. Windows 10 Mobile, zoals het nu heet, is hun mobiele versie van Windows 10. Ze hadden natuurlijk al langer een mobiel besturingssysteem, nl. Windows Phone 7 en Windows Phone 8, dat later geüpdated werd naar Windows Phone 8.1.
Gelijktijdig met de lancering van Windows 10 Mobile werden 3 smartphones geïntroduceerd:
  • Microsoft Lumia 550;
  • Microsoft Lumia 950;
  • Microsoft Lumia 950XL.
Tl;dr: 1 budgettoestel en 2 flagships. Er werd bij de lancering enorm veel aandacht besteed aan de flagships, maar niet aan het budgettoestel. Met deze review wil ik daar verandering in brengen.

Specificaties

De Lumia 550 vind je in de winkel met een adviesprijs van ¤ 119. Wat koop je voor dit bedrag? Hieronder vind je wat specificaties gekopieerd van Microsoft's website. Een volledigere speclist vind je hier: http://www.gsmarena.com/microsoft_lumia_550-7612.php
  • Software-release: Windows 10
  • Schermafmetingen: 4,7 ''
  • Schermresolutie: HD720 (1280 x 720)
  • Beeldschermkleuren: TrueColor (24-bits/16.000)
  • Pixeldichtheid: 315 ppi
  • Hoogte: 136,1 mm
  • Breedte: 67,8 mm
  • Dikte: 9,9 mm
  • Gewicht: 141,9 g
  • Massageheugen: 8 GB
  • RAM: 1 GB
  • Maximale geheugenkaartafmeting: 200 GB
  • Batterijcapaciteit: 2100 mAh (Moet dit geen accu zijn?)
  • CPU-naam: Qualcomm Snapdragon 210
  • Aantal cores: Quad core
  • Kloksnelheid: 1100.0 MHz

Wat zit er in de doos?

Die vraag wordt straks beantwoord.
De doos zelf
Laten we eerst even een kijkje nemen naar de doos zelf. Deze is behoorlijk casual, niet echt speciaal dus. De doos voelt niet erg glad maar ook niet erg mat aan. Aan de voorkant zie je wat foto's van het toestel. Zowel de witte als de zwarte variant van het toestel staan op de doos afgebeeld. Een leuke toets is de klok van de Lumia 550 op de foto: het is 5.50u. Dit doet Windows met elke nieuwe smartphone, maar het blijft een leuke toets.

Verder is er een blauwe zijkant met daarin de naam van het toestel (stel je voor dat er plots Lumia 950 op staat, dat zou echt fantastisch zijn). Het blauw is typisch voor Microsoft natuurlijk.

Op de achterkant zie je wederom enkele foto's van het toestel, alsook de belangrijkste specificaties. De doos is niet echt "chique", maar wat geeft het.

Dit is tenslotte een budgettoestel, en het is niet alsof je dagelijks op de doos gaat kijken. Eens uitgepakt vliegt die bij iedereen toch de kast in.
Inhoud van de doos
Nu goed, wat zit er eigenlijk in de doos? In de doos vind je het volgende:
  • Lumia 550;
Deze ligt gewoon bovenaan de doos, verpakt in een plastic hoesje. Het hoesje heeft een "lipje". Zo is het gemakkelijk het hoesje met het toestel erin uit de doos te verwijderen. Dat zakje dient dus enkel om de telefoon tijdens het transport te beschermen en niet als hoesje om dagelijks te gebruiken. Waar is de tijd dat smartphones nog met allemaal plastic vellen beplakt werden, die je dan één voor één moest verwijderen vooraleer het toestel bruikbaar werd en waardoor je gegarandeerd zat te vloeken omdat je vingers te dik zijn om die ervan te krijgen?
  • accu;
De capaciteit van 2100mAh moet ervoor zorgen dat het toestel het toch even uithoudt. Of dit daadwerkelijk zo is, lees je later in de review.
  • oplader;
Merk op dat de lader slechts een output heeft van 550mAh!
  • instructieboekjes die toch niemand leest;
Ja, deze foto is serieus gecropt.
  • oortjes (dit is waarschijnlijk niet bij elke versie het geval, ik kocht hem in Frankrijk).
De oortjes voelen heel goedkoop aan. Niemand wil deze echt gebruiken denk ik, want ze klinken ook niet goed. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een deftig paar oortjes of een headset.

De doos krijg je makkelijk open door met een mesje voorzichtig het plakband los te snijden. Eens de doos open is, zegt het toestel hallo (niet letterlijk, je ziet het gewoon bovenaan liggen). Deze zit nog "verpakt" in een plastic zakje. Dit wil zeggen dat er dus geen plastic dingetjes zijn om van de telefoon te prutsen, wat voor mij een groot voordeel is. Ik krijg ze toch nooit los met mijn dikke vingers.

Indien je verder wil kijken in de doos, moet je het karton eruit halen. Dan zie je meteen ook de rest van de inhoud. De accu zit netjes verpakt in een mat plastieken zakje. Dit wil uiteraard zeggen dat de accu in de Lumia 550 snel te vervangen is, iets wat zeldzamer wordt (ik kijk naar jou, Galaxy S6). Het instructieboekje wordt hier niet besproken, want dat boeit niemand.

Verder zie je nog de lader en de oortjes. De lader doet zijn taak, maar dat is het ook. Het heeft maar een output van 550mAh, d.w.z. het duurt 4 uur (!) om het toestel volledig op te laden. De fast charger van de S6 doet het natuurlijk stukken sneller. Toch iets waar je rekening mee moet houden, even snel bijladen zit er met dit toestel niet in. De oortjes zijn heel basic, wederom iets dat in het doosje blijft.
Tl;dr: Het doosje is erg basic maar bevat toch alles wat je verwacht. Het toestel blijft natuurlijk het belangrijkst.

Eerste aanrakingen: spannend!

Haal je het toestel uit het "zakje", dan denk je meteen "Holy meatballs, dit toestel is licht". Natuurlijk ben je de accu vergeten erin te stoppen, dus dat doe je dan ook maar meteen. Bovendien merk je dan ook op dat er plaats is voor een Micro SD-kaartje en een nano sim slot. Het toestel voelt noch licht noch zwaar aan. De zwarte versie heeft een matte achterkant. Dit deed me onmiddellijk denken aan mijn Moto G. Het heeft niet echt dezelfde feel, maar het lijkt er toch op. Het matte achterklepje voelt natuurlijk niet duur aan, maar ik zou het toch niet goedkoop durven noemen. Hier hebben ze echt een goede balans tussen prijs en kwaliteit gevonden.

Dit geldt trouwens ook voor de rest van het toestel. De voorkant is bijna volledig zwart, je ziet het scherm bijna niet liggen. Wat wel raar is: de voorkant ligt wat verzonken. De randen van dit toestel steken een heel klein beetje uit. Niet echt storend maar het valt wel op, zeker tijdens het scrollen. De Galaxy S6 heeft meer afgeronde randen. Ook hier heeft Microsoft volgens mij een goede beslissing genomen. Het verkleint de kans dat je een gebarsten scherm hebt als je deze laat vallen (en nee, ik ben niet verantwoordelijk voor een gebarsten scherm, dat is je eigen verantwoordelijkheid).

Al bij al is het toestel gewoon goed afgewerkt. Het is dan wel plastic, maar je hoort echt niets kraken, ook al zet je er wat kracht op. Als er toch een minpuntje aan de behuizing moet zijn, dan zijn het toch wel de bezels. "Bezelfest" is het eerste wat ik dacht toen ik het toestel zag. Uiteraard gebruik ik dit niet tegen het toestel, daarvoor is het te goedkoop. Een bijkomend minpuntje is dat het toestel behoorlijk dik aanvoelt, omdat dat het eigenlijk ook gewoon is.

Op de achterkant vind je de camera met led, het Windows logo en een speaker. Leuk accent: de power knop, de volumeknoppen, de speaker en de ring rond de camera zijn ook gewoon zwart. Dit zorgt ervoor dat het toestel volledig "blacked out" is als je de zwarte variant hebt, uitgezonderd het witte Windows logo en "Microsoft" op de voorkant. Persoonlijk vind ik dit een erg mooie toets.
De speaker op de achterkant is een cirkeltje. De speaker is ontzettend luid, klinkt redelijk blikkerig zoals op bijna elk toestel en is behoorlijk makkelijk af te dekken met één vinger. Zo gemakkelijk dat je het tijdens het spelen van een spelletje bijna automatisch doet. Erg jammer, je blokkeert gegarandeerd de hele speaker waardoor die bijna niet meer hoorbaar is.
Tl;dr: Het toestel voelt goed aan, de bouwkwaliteit is gewoon goed en de mat zwarte achterkant is een leuke toets. De speaker op de achterkant had ik liever op een andere plaats gezien of met een ander ontwerp, je dekt hem gemakkelijk af.

Eerste keer opstarten: nog spannender!

Start je het toestel op, dan word je begroet door het Microsoft logo. Het opstarten duurt wel even moet ik zeggen. Ik heb het niet getimed, maar het was toch meer dan 2 minuten denk ik. Dat is natuurlijk te vergeven, het toestel pak je niet 5 minuten uit voordat je naar je grootmoeder moet. Je wordt daarna gewoon begroet door het welkomscherm. Hier moet je enkele stappen doorlopen om het toestel in te stellen, net zoals dat bij Android en iOS het geval is.

Ten eerste kies je de taal. Windows is hier behoorlijk precies in, we spreken hier in België natuurlijk geen Nederlands maar Belgisch Nederlands (if that makes sense). Het zal vast te maken hebben met de layout van het toetsenbord, wij zijn azertyfreaks.

Hierna moet je jouw land of regio aangeven. Dit heeft vast te maken met updates (die rollen soms niet overal gelijktijdig uit). "Telefoon opnieuw opstarten. Uw telefoon moet opnieuw worden opgestart om uw taal-en regio-instellingen toe te passen". Hier heb je de keuze tussen "OK" en "Annuleren". Vreemd dat ze de keuze laten, annuleren kan je toch niet. Het moet gewoon opnieuw opstarten. het moet!

Microsoft is wel zo vriendelijk om "Welkom terug" te zeggen, eens het toestel heropgestart is. Ik heb er nu geen simkaart ingestoken, dus waarschijnlijk skip ik enkele stappen. Die gebruiksrechtovereenkomst moet je ook "Accepteren" (deze keer is het niet "Annuleren" maar "Weigeren). Waarom laat je de keuze Microsoft? Waarom?

Het maakt allemaals niks uit want we gaan gewoon naar de volgende stap. Hier stel je de "Datum & Tijd" in. Eens je deze stap voltooid hebt, moet je "Verbinding maken met Wi-Fi". Moeten is misschien nogal veel gezegd, het is echter wel aan te raden. Anders heb je natuurlijk niet veel aan die smartphone. Geen toegang tot de Store en geen nieuwe updates zijn twee dingen die zo in me op komen.

"Ga snel aan de slag" is de volgende stap. Ho maar Microsoft, ik heb alle tijd. Dit klinkt trouwens behoorlijk fishy. Is het ook gewoon als je de pagina doorleest. Microsoft wil toegang tot ongeveer alles. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar thanks but no thanks. GG WP Microsoft.

Eens je alles hebt uitgevinkt, wat iemand met een gezond verstand wel doet denk ik, wil Microsoft dat je volledig up-to-date blijft. Geen zorgen, je blijft dus niet half up-to-date. Microsoft, waar blijf je het halen? Dit wil natuurlijk gewoon zeggen dat je moet inloggen met jouw Microsoft-account (zouden er echt mensen zijn die dit niet hebben en dus nog een nieuwe moeten aanmaken? Dacht het niet). Onedrive is natuurlijk ook van de partij, en wil alles syncen tussen jouw smartphone en jouw pc. Heel handig als je het mij vraagt, zeker als je zoals ik hier in Frankrijk 3/4e van de dag zonder internet moet doorkomen. Skippen die handel.

Eindelijk, daar is het. Jouw nieuwe smartphone is "Klaar voor gebruik". "Veel plezier!" is leuk, maar "Gaan met die banaan!" was toch leuker geweest, wel minder professioneel.

Het scherm

Het eerste wat je opvalt als je een smartphone inschakelt, is natuurlijk het scherm. Als je naar het concurrentie kijkt, doet de Lumia 550 het op papier erg goed. Een 4.7" 720p scherm is een uitzondering in deze prijscategorie. Ik heb niet de middelen om het scherm te meten, maar het ziet er behoorlijk goed uit.

Zwartwaarden zijn behoorlijk en dus ook het contrast. Uiteraard is dit in vergelijking met de concurrentie een topscherm, maar buiten de resolutie is het volgens mij niet echt een feature. Misschien ben ik te verwend door het AMOLED-scherm van de Galaxy S6, maar voor mij had Microsoft beter een ander scherm gekozen. 540p maar AMOLED was voor mij veel aantrekkelijker geweest, omdat AMOLED gewoon zo goed samen gaat met Windows Mobile (ervaring met de Lumia 925).

Om op het onderwerp terug te komen, kan ik maar één woord typen: behoorlijk. 315 pixel per inch is uiteraard voldoende en het scherm is heel helder, maar het is en blijft een TFT-scherm. De kijkhoeken zijn goed voor de gebruikte technologie, ook al merk je een lichte kleurverschuiving onder extreme hoeken. Het contrast is en blijft gewoon matig (Contrast ratio: 963 (http://www.gsmarena.com/microsoft_lumia_550-review-1352p3.php)).
Wat ik out of the box ook nog merkte, was dat het scherm wat aan de blauwe (koele) kant is. Gelukkig kan je dit veranderen in de instellingen. Ik heb m'n surface 3 naast de Lumia gehouden om te kalibreren (thanks Microsoft).
Verder voelt het scherm goed aan, al mocht het iets gevoeliger zijn voor aanrakingen. Soms moet ik twee keer drukken voordat het mijn aanraking registreert. Bovendien voelt het scherm niet helemaal glad aan, maar dit heb ik opgelost met een screenprotector (ook al haat ik die dingen).

Bovendien is het scherm bijzonder helder (546 nits, http://www.gsmarena.com/microsoft_lumia_550-review-1352p3.php) wat bijzonder hoog is, zeker in deze prijscategorie. Het nadeel is dan wel echter dat het scherm voor mij een tikkeltje te helder staat op de automatische instelling, zeker als je 's nachts nog even wil browsen. Het voordeel is dan wel weer dat het scherm goed leesbaar is in fel zonlicht, ondanks het redelijk weerspiegelende schermoppervlak.
Tl;dr: Het scherm is goed voor de prijscategorie. Het wordt wat geplaagd door het matige contrast en soms moet je echt twee keer drukken voor het een aanraking registreert. Niets om over te klagen in deze prijscategorie, maar het moet wel gezegd worden.

Windows 10 Mobile

Eens het toestel is opgestart en jouw ogen gewend zijn geraakt aan het scherm, krijg je Windows 10 Mobile te zien. Op zich niet veel anders dan Windows Phone 8.1 denk je, maar meteen wordt duidelijk dat het geïnspireerd is door Windows 10. De achtergrond is exact dezelfde, en de tegels zijn transparant (zoals het startmenu van Windows 10 dat ook is). Het ziet er allemaal heel netjes uit vind ik en hier hoeft Microsoft voor mij niets meer te veranderen.

De Livetiles die worden gewoon overgenomen uit Windows Phone 8.1. Dit vind ik ontzettend handig. In één blik op het scherm ontvang je gewoon zoveel informatien, zoals nieuwe mails en hun korte inhoud, de genomen foto's worden een beetje als een "slideshow" weergegeven en je krijgt highlights uit de Store. Het oogt allemaal gewoon ontzettend prettig en ook nog eens professioneel (wink: touchwiz). In alledaags gebruik is het toestel ook niet mis, maar hier eindigt de positiviteit denk ik wel. Uiteraard draai ik de laatste versie via Windows Insider, daar het mijn secundair/backup toestel is. Kort gezegd: Windows 10 Mobile heeft nog een lange weg te gaan en het voelt nog wat als testsoftware.

Even een voorbeeld: ik heb net een bericht ontvangen en wil deze openen. Klik ik op de notificatie, dan brengt hij mij één van de tien keer naar de app. Nu vind ik het niet zo erg om manueel naar de app te gaan - snel gebeurd in Windows 10 Mobile - maar zodra je de app zelf opent krijg je kort "Laden" te zien. De berichten app is volgens mij niet zo zwaar, dus het verwondert mij sterk dat ik "Laden" te zien krijg.

De Store laadt ook redelijk traag, reken toch op +- 10 seconden vooraleer de startpagina geladen is. Eens je in de Store bent werkt het echter behoorlijk vlot (wink: Play Store, dat hapert zelfs op de Galaxy S6). Apps worden ook behoorlijk snel geüpdatet en de downloadsnelheid zit gewoon goed.
Over de apps zelf wil ik het liever niet hebben, want die zijn echt slecht in vergelijking met Android/iOS. Ja ik heb het gezegd, ze zijn slecht. Niet allemaal, maar neem nu bijvoorbeeld de Messenger app (Facebook). Die loopt gewoon ver achter op die van Android.

Nu goed, over Windows 10 Mobile heb ik nog wel wat te zeggen: het voelt gewoon minder vlot aan als Windows Phone 8.1. Als ik de Lumia 550 naast een Lumia 640 leg, dan merk je goed het verschil. De Lumia 640 werkt veel vlotter en de animaties zijn vloeiend. Nu kan je zeggen: ja natuurlijk, de Lumia 640 heeft betere specificaties. Maar dit excuus wil ik toch even van tafel vegen.

Het gaat hier om de 2 processors: de Snapdragon 210 en de Snapdragon 400. Om de een of andere reden zijn veel mensen er van overtuigd dat de Snapdragon 400 véél sneller is dan de Snapdragon 210. Laat ik het kort houden: het verschil is zo klein, dat je het waarschijnlijk niet zou merken moest je een Lumia 640 met de Snapdragon 210 krijgen. Het gaat hier om het volgende: Snapdragon 210 = 4x Cortex A7 @1.1 ghz; Snapdragon 400 = 4x Cortex A7 @ 1.2ghz. Een verschil van welgeteld 100 mhz.

Microsoft Edge verrast me toch wel, in de positieve zin. Gezien het een budgettoestel is werkt het toch allemaal behoorlijk vlot. Het duurt even voor de pagina volledig geladen is (te danken aan 2.4 ghz wifi en een tragere processor). Eens die volledig geladen is, is scrollen behoorlijk vloeiend. Al bij al een niet teleurstellende ervaring.

Even verduidelijken: de Lumia 550 draait momenteel op .71, maar kwam uit de doos met .21 (als ik me niet vergis). Ik merk weinig verbetering als ik heel eerlijk moet zijn. Animaties zijn nog steeds laggy, iets wat zelfs een Lumia 520 op Windows Phone 8.1 niet had.

Tl;dr: Windows 10 Mobile is zeker niet slecht, het vergt gewoon nog wat werk. Toen ik het toestel net uit de doos haalde draaide het allemaal nogal laggy. Microsoft deed het met Windows Phone 8.1 gewoon wel goed op low-end toestellen.
Update: 6/02/2016
Ik heb het toestel nu even laten rusten, en moet zeggen dat het al wat vlotter werkt. Op Windowscentral had ik gelezen dat het toestel even moet "bekomen" na een update, dus dat heb ik dan ook laten gebeuren.

Het toestel voelt nu al wat responsiever aan. Unlocken gaat nu wel vlot, wat een paar dagen geleden nog niet zo was. De animaties blijven echter behoorlijk laggy, zoals het openen van het notificatiecentrum (je weet wel, je sleept de van boven naar onder). Ook bij het wegswipen van een notificatie zie je wat lag. Hier is dus nog ruimte voor verbetering en optimalisatie, maar Microsoft is er volgens mij wel mee bezig.

Notificaties openen nu wel gewoon als je erop tikt. Hier stoorde ik mij enorm aan. Het duurt overigens nog steeds een tijdje voor een bepaalde app opent, maar ook hier merk ik een kleine verbetering. Nu we het toch over notificaties hebben, wil ik het nog even over de "Berichten" hebben. Ik zei eerder dat ik "laden" te zien krijg en dit is niet langer het geval. Ik weet niet omdat het is omdat de update zich nu genesteld heeft of omdat het is doordat ik me heb afgemeld bij "Skype video" (waarom ik dat deed, dat lees je later), maar het is weg. Yay!

Swipe je naar links, naar de applijst, dan gaat het scrollen daar ook al wat vlotter. Nog steeds niet zoals toestellen op Windows Phone 8.1, maar het is erg close.
Tl;dr: Het toestel werkt wat vlotter nadat de update zich genesteld heeft in mijn Lumia 550. Hopelijk is het daar niet te comfortabel, want er zit misschien een nieuwe update aan te komen: http://www.windowscentral...586104-likely-coming-next

P.S.: Ja, ik weet dat dit een low-end toestel is. Ik verwacht ook niet dat alles meteen opent, maar als je het vergelijkt met een Lumia 640 op Windows Phone 8.1 (bijna dezelfde specs), dan merk je gewoon dat het allemaal nog wat vlotter kan en dat Microsoft nog wat aan de software moet werken.
Update: 15.04.16
Ondertussen draait het toestel op .218 en ik moet toegeven: wat een verschil. Ik heb even de redstone build geprobeerd, maar dat is echt nog alfasoftware. Toen de nieuwe build uitkwam voor de non-insiders, heb ik het toestel meteen uit de fast ring gehaald en deze build geïnstalleerd. Het toestel werkt nu gewoon vlot. Microsoft heeft prima werk geleverd met deze update!
Update: 18.05.16
Ik kon het niet laten en zit weer te spelen met Redstone builds. Nu draait de 550 op 14342. Props aan Microsoft, want ik vind het even vloeiend als bijvoorbeeld build .318 die ik hiervoor had draaien. De extra features zijn ook welkom, al is er wel nog wat polishing nodig. Ik vind nog steeds dat Windows 10 Mobile niet overal consistent is en eigenlijk nog wat lomp is. Een voorbeeld: je surft op het internet en de site raadt je aan hun app te installeren (ja, sommige sites hebben een Windows app). Klik je op de link, dan wordt eerst de pagina van de Store in Edge geladen en dan pas verspringt het naar de Store zelf. Het voelt allemaal nog wat clumsy aan, Windows 10 op de pc voelt veel vlotter aan.

Wake up, it's benchmark time!

Benchmarks zijn leuk om smartphones of computers te vergelijken, maar ze blijven wel synthetisch. Ze zeggen meestal dus niet zoveel over real world performance, maar omdat ze interessant blijven heb ik er toch twee gedraaid: AnTuTu en PhoneMark.
AnTuTu
Dit is versie v0.8.0 beta. Hier scoort de smartphone 10581. Vergelijk je dat met zijn voorganger, de Lumia 535 die 10910 scoort (bron: http://www.phonearena.com...-535-Review_id3926/page/2), dan merk je dat het ongeveer gelijk is gebleven. Logisch, gezien de specs grotendeels dezelfde zijn.

De Lumia 640, waar hij toch vaak mee wordt vergeleken, scoort 11945. Het verschil is dus behoorlijk klein, zo'n 10%, wat ongeveer overeenkomt met de verschillende kloksnelheden van zowel CPU als GPU in de toestellen (bron: http://www.phonearena.com...-640-Review_id4017/page/2).
PhoneMark
PhoneMark is beschikbaar voor alle Windows smartphones, waardoor je ze gemakkelijk kunt vergelijken. De Lumia 550 scoort hier 634, goed gezien het een budgettoestel is. De Lumia 535 doet het toch wat beter met een score van 802 (bron: http://www.geekypinas.com...review.html#axzz3zPbXfFkS) en dan vooral qua storage. Misschien is het geheugen van de Lumia 535 gewoon sneller.

De Lumia 640 scoort hier 842 (bron: http://www.deskmodder.de/...-microsoft-lumia-640-lte/) wat nog iets beter is dan de Lumia 535. Het valt op dat opnieuw de storage enorm verschilt. Ofwel heeft de Lumia 550 een trager intern geheugen, ofwel is de app nog niet geoptimaliseerd voor Windows 10 Mobile.

Accu

De accu heeft een capaciteit van 2100mAh. In combinatie met de zuinige processor zou het toch een behoorlijke levensduur moeten kennen. Ik spreek me hier eigenlijk niet zo graag over uit, aangezien het toestel nog geen finale versie van Windows 10 Mobile draait, maar voorlopig houd ik het op 'matig'. Ja, ik kom er de dag mee door, maar het is nipt. Dit is met wat browsen op 4g, wat muziek luisteren en messenger/sms'en.
Update: 6/02/2016
Hierboven las je al dat ik de telefoon even een pauze heb gegeven. De update heeft zich gesetteld en de accu lijkt ook langer mee te gaan. Er is ook iets aan de hand met Skype video: de app verbruikt toch wat op de achtergrond. De oplossing is om je hieruit af te melden en wat blijkt: de accu gaat langer mee! Hoeveel langer kan ik niet precies zeggen.

De Microsoft Lumia 550 is de budgetphone van Microsoft's nieuwe generatie Windows 10 Mobile smartphones. Voor het geld krijg je veel, een 720p scherm en een quad core processor zijn hier de grootste voordelen. De nieuwe update (.318) zorgt ervoor dat het toestel veel vlotter werkt. Volgens mij is dit een van de beste budgettoestellen van dit moment.

W.I.P. : Graag zou ik ook nog weten welke categorieën ik nog moet bespreken volgens jullie. Camera volgt nog.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 550 Zwart?

Vooreerst even aanstippen: je tekst mist wat structuur, maakt hem minder leuk om te lezen. Hoofdstukjes mag je gerust opsplitsen in echte paragrafen met een extra enter ertussen. Het zorgt ervoor dat een mens minder snel zijn lijn verliest en iets sneller zijn weg vind in de tekst.
Ja, dat maakt wel degelijk een verschil. We spreken zowel in Vlaanderen als in Nederland dezelfde taal, maar hoe we die taal gebruiken is toch echt verschillend. Dit is dan weer belangrijk voor spellingscontrole en predictieve text input. Het toetsenbord word afgeleid uit de land instellingen en niet zozeer de taal instellingen. Het selecteren van Land/Regio heeft dan weer als nut om o.a. datum en tijd notatie juist te zetten alsook om je naar de juiste online store te brengen.
Omdat je de voorwaarden niet gezien hebt voor je het toestel koopt. Weiger je dan heb je het volste recht om het toestel retour te sturen en ik neem aan dat hier dan ook instructies voor op het scherm komen.
Ik denk dat het toch echt verplicht is. Een MS telefoon vereist een Microsoft account (vroegere .Net/Live accounts) en deze kan je niet gebruiken zonder verbinding met het internet. Als je deze stap niet wenst uit te voeren via wifi dan moet je toch echt voor een andere data verbinding zorgen.
Geen idee wat daar fishy aan is. Op de desktop krijg je gelijkaardige teksten te zien waarna MS je nog wat advies geeft over hoe je je OS kan gebruiken.
Dit komt voort uit onder meer Cortana (nog niet beschikbaar in het Nederlands). Bij een persoonlijke assistent moet je die assistent nu eenmaal toegang geven tot je persoonlijke informatie. Anders is er weinig persoonlijk aan. Ook bijvoorbeeld voor de integratie met onedrive heeft MS toegang nodig om tot aan je data te kunnen. Anders kan deze niets in de cloud opslaan.

En ja, die onedrive integratie is verdomd handig en staat bij mij ook gewoon aan (net als Cortana trouwens). Als ik een nieuw toestel koop (ben van de 640 naar de 950 gegaan) heb ik na de initiële setup geen werk meer aan het terugzetten van een backup bijvoorbeeld. Het OS doet dat allemaal voor mij. Wil ik naar iemand een foto doorsturen? Geen enkel probleem. Het foto album synced al mijn foto's met mijn onedrive. Snel even een document bekijken dat ik geschreven heb? Gaat vanzelf in Word met de OneDrive integratie.
Zeggen dat het scherm matig is maar goed is voor de prijscategorie is dubbelzinnig. Ofwel is het voor de prijs een goed scherm ofwel is het een matig scherm. De minder goede contrast (maar nog altijd goed voor de gebruikte technologie) hoort nu eenmaal bij de goedkopere TFT technologie. Je moet dan ook bekijken hoe de contrastwaarde zich verhoud tot andere toestellen in dezelfde prijscategorie en niet gaan vergelijken met een mid-range of high-end toestel.
Windows 10 Mobile = testsoftware
Minpunten mag je toch echt ook aanhalen in je tekst. Op mijn 950 zie ik vandaag nog zeer weinig bugs (op 1 grote bootloop na). Indien je de insider builds gewent bent dan zit je met een ander verhaal omdat je daar ook effectief met testsoftware bezig bent.
Hier geef ik je gelijk, maar eerder deze morgen reageerde ik al dat ik de lay-out zal aanpassen.
Ja, dat maakt wel degelijk een verschil. We spreken zowel in Vlaanderen als in Nederland dezelfde taal, maar hoe we die taal gebruiken is toch echt verschillend. Dit is dan weer belangrijk voor spellingscontrole en predictieve text input. Het toetsenbord wordt afgeleid uit de landinstellingen en niet zozeer de taalinstellingen. Het selecteren van Land/Regio heeft dan weer als nut om o.a. datum en tijd notatie juist te zetten alsook om je naar de juiste online store te brengen.
Klopt helemaal. Ik wou enkel aangeven dat ik Vlaams spreek, dus dat de woordkeuze wat anders ligt. Bedankt voor de uitleg!
Klopt volledig, maar hier lees je denk ik over de humoristische insteek heen. Daarvoor dienen de gebruikersvoorwaarden inderdaad, en het is goed dat Microsoft ze toont (verplicht).
Klopt, wederom een humoristische insteek van me en dus niet serieus bedoeld.
Klopt helemaal, maar mensen die er niet veel verstand van hebben en dus gewoon "Akkoord gaan", weten niet exact welke informatie Microsoft verzamelt. Het is ook zo dat het "Aanpassen" niet erg duidelijk op het scherm staat, in ieder geval niet zo duidelijk als "Ga snel aan de slag".

Helemaal mee eens, Onedrive is ook echt een goede feature. Cortona is inderdaad - jammer genoeg - nog niet beschikbaar in het Nederlands.
Zeggen dat het scherm matig is maar goed is voor de prijscategorie is dubbelzinnig. Ofwel is het voor de prijs een goed scherm ofwel is het een matig scherm. De minder goede contrast (maar nog altijd goed voor de gebruikte technologie) hoort nu eenmaal bij de goedkopere TFT technologie. Je moet dan ook bekijken hoe de contrastwaarde zich verhoudt tot andere toestellen in dezelfde prijscategorie en niet gaan vergelijken met een mid-range of high-end toestel.
Nergens zeg ik dat het scherm overall maar matig is, ik zeg juist dat het goed is voor de prijscategorie. Het contrast is gewoon matig en is inderdaad het gevolg van de goedkopere TFT technologie. Het is gewoon ook een feit dat Windows Mobile behoorlijk donkere achtergronden heeft en dat ziet er gewoon beter uit op een AMOLED scherm.
[/quote]
Opnieuw, zie reactie eerder deze morgen. Dat stuk komt er inderdaad aan. Het mag dan wel als een zonnetje draaien op de 950, maar dat is het het geval voor de 550. Zelfs de software waarmee het toestel out of the box kwam was matig (.21 denk ik). Ook nadat de Store alles had geüpdatet.
Nou... Ik heb de tekst 3x vlug doorgelezen, maar mis toch echt het volgende uit je lijstje plus/minpunten:
Minpunten
Windows 10 Mobile = testsoftware
Water is nat, vuur is warm.

Sommige dingen zijn al tig keer voorbijgekomen (vooral in de reviews van de 950), in zoverre dat je ze niet in elke review weer hoeft op te sommen denk ik.

Ook de professionele reviewers vallen nogal over de "stabiliteit" van Mobile 10.
En als ik een review lees over een zwembad, zou ik toch graag meer willen lezen dan 'het water was wel een beetje nat'. Jij wel?

In elke review over de 950(XL) komt de zeer goede camera toch ook elke keer naar voren? En het fantastische scherm? In elke review van de iPhone 6S komt de snelheid toch elke keer naar voren? En de afwerking? Dat wil nog niet zeggen dat ik niet wil lezen wat de 24e of 58e reviewer daar persoonlijk van vindt, al helemaal niet als die reviewer dat punt wél aangeeft in de plus/minpunten. Ik, als Windows 10 gebruiker, ervaar het namelijk helemaal niet als 'testsoftware'. Ik draai het op een Lumia 930 en ben dus niet alleen benieuwd of de reviewer dit zo ervaart door het ontwerp van Windows 10 of dat het bijvoorbeeld komt door de trage(re) hardware in de 550 t.o.v. de 930.
Hier geef ik je helemaal gelijk, ik herken mezelf er echt in. Ik lees ook ontelbaar veel reviews vooraleer ik iets koop en dan doet de 24e review er ook nog echt toe. Ik heb Windows 10 Mobile zo goed mogelijk besproken op de Lumia 550, foto's volgen nog (even niet thuis).
Yep, had het gelezen inderdaad. Hartelijk dank voor je toevoeging (en de review in het algemeen natuurlijk!) :)
Klopt. Daarom net was ik ook aan het aarzelen om dit te bespreken. Ik doe het nu toch, omdat er over de Lumia 550 niet erg veel gesproken wordt. En het toestel werkt toch wat anders dan de 950(XL).

Lay-out wordt ook aangepast, foto's volgen.
Heb een paar keer moeten gniffelen om je woord gebruik. Leuk.
Erg leuke review om te lezen. Ook erg goed dat een budgettoestel eens uitgebreider gereviewed wordt. Meestal stellen reviews van budgettoestellen (hier op Tweakers) erg weinig voor vergeleken met die van de flagships.
"Veel plezier!" is leuk, maar "Gaan met die banaan!" was toch leuker geweest.
Ik denk dat je grootmoeder "Veel plezier!" toch beter zou begrijpen :P
Bedankt voor de reactie, maar ik denk niet dat mijn grootmoeder deze telefoon zou kopen. :P
In het algemeen is deze telefoon gewoon nog niet erg veel besproken, toch niet toen ik het aankocht. Spijtig maar meestal het geval van budgettoestelen.
Hele leuke review. En je opmerking dat bij tweakers weinig aan budgettoestellen gedaan wordt, lijkt me overeenkomstig de werkelijkheid. Kennelijk heb je op de tech site bovenmodaal veel gebruikers die 'luxe' dingen willen. Dat is een beetje jammer, omdat ik wel techneut ben, maar voor een telefoon geen kapitalen over heb.
Dit toestel kan je vandaag zelfs al vinden voor minder dan 100¤. Schitterend.