Specificaties Server met Intel Atom N230 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire easyStore H340 Review

BlackSmokey 30 juni 2009, laatste update op 30 juni 2009, 21.990 views

Acer Aspire easyStore H340

Pluspunten

• Functionaliteit
  • Solide behuizing
  • Windows Home Server
  • Opslag
  • Hot Swapped bays

Minpunten

• prijs
  • kwaliteit Hot Swapped bays
  • Trial van McAfee (6 maanden)
  • Acer pagina
  • Overige Acer SPAM!

Features Score: 3
Hierbij een review van de pas uitgekomen Acer Aspire Easystore H340 Windows Home Server.

De verpakking:

Ik heb hem zelf gekocht bij Azerty. Hij werd verzonden in een drie dubbele doos. Eindelijk bij de originele doos van Acer aangekomen was alles (zoals verwacht) netjes verpakt. Links een doosje met alle roms, handleidingen en kabels, en rechts de H340. Nadat ik de Home Server er eindelijk uit had gehaald was ie tevens nog netjes in plastic verpakt. Daarna het plastic er af gehaald, alle beschermfolietjes eraf gehaald en eindelijk was ie uit de verpakking.

Uiterlijk:

Een (voor een homeserver) relatief kleine kast. Met aan de voorkant een hoop ledjes. Bestaande uit een Powerled, Netwerk indication, Harddisk activity, information led (Blauw indien correct, Rood indien hulp vereist), USB ledje voor backup (hier kom ik later nog op terug) en rechts voor elke Hot Swapped bay een led die wordt ingeschakeld indien er een harddrive is geplaatst (Blauw indien de drive correct in gebruik is en paars wanneer hij niet ingesteld is). De H340 wordt standaard geleverd met 2x 750 GB Sygate harddrives. De behuizing is zeer solide en erg massief. De klep aan de voorkant doet een beetje goedkoop aan en helaas geldt dit ook voor de Hotswapped bays. Deze waren (tot mijn verbazing) helemaal van plastic gemaakt (op hier en daar een klein metaal plaatje na) De harddisk erin en eruit halen gaat wel erg makkelijk. Een harddisk in de bay plaatsen gebeurd schroefloos. Één kant zit helemaal vast, en de andere kant zit alleen in het midden vast, Je plaatst de hardeschijf schuin aan de vaste kant en haalt dan aan de andere kant de pinnetjes een stukje omhoog waardoor hij op zijn plaats valt. De bay in de homeserver schuiven spreekt neem ik aan voor zich. Op de achterkant van de Homeserver is niet zo bijzonder. Bij een LAN-aansluiting 4 USB poorten en een eSata poort houdt het alweer op. Wel kan je rechts wel goed zien waar het uitbreidingsslotje van de PCI-Express 1x zit. Links onderin van de behuizing zit een USB-poort. Als je daar een hardeschijf/USB Stick op aansluit en je drukt op de boven gelegen knop backupped hij automatisch alles van de usb device naar je home server. Hij sorteert zelfs de gegevens meteen. Mp3 wordt bijvoorbeeld in je muziek map geplaatst en jpg wordt naar de foto map gebracht.

Eerste keer opstarten:

Als je de powercable en de Ethernet hebt aangesloten mag je meteen alweer naar een desktop/laptop toe. Omdat de H340 geen videokaart heeft (Dit is wel mogelijk als uitbreiding, de H340 heeft namelijk één 1x PCI Express slot zitten). Op het moment dat je de homeserver aanzet komt er een hoop herrie uit. Gelukkig is dit maar voor een paar seconden. Daarna gaat hij terug naar een vrijwel geluidloos niveau. Je doet de cd erin en volgt de instructies. Het duurde bij mij heel lang voordat ie de updates had geïnstalleerd maar daarna was alles gereed voor gebruik. Op je desktop/laptop wordt de Homeserver Connect software geinstalleerd. Hiermee krijg je toegang tot de homeserver console en de gedeelde mappen.

Acer H340 Restore Disc:

Indien je problemen hebt met je homeserver heeft Acer een extra cd-rom bijgeleverd. De Server Restore Disc (Niet te verwarren met de PC Restore disc die ook mee is geleverd). Met deze cd-rom is het mogelijk om na een systeem crash je homeserver via het LAN-netwerk weer te repareren. Het is in principe een kwestie van de aanwijzingen volgen. Helaas moet je voordat je gaat restoren Windows Home Connect software verwijderen en moet je met een pennetje in de achterkant het reset knopje ingedrukt houden zodat hij in een soort Restore modus komt. Als dat gereed is kan je de software zijn werk laten doen. Na -+ een half uurtje heeft hem helemaal gerestored. Er zijn voor het restoren 2 opties. Als je data behouden of al je data weggooien. Je bent hoe dan ook altijd je instellingen en je gebruikersaccount kwijt.

Originele WHS tegenover de Acer WHS:

De Homeserver console is op een paar extra programmaatjes na net als het origineel. Als extra toevoeging heeft Acer de programma's Light Out (www.wegotserved.com) McAfee Total protection (helaas een 6-months trial, had voor die prijs best langer gemogen) en System Information. Onder system information kan alle pcinfo afgelezen worden. De felheid van de ledjes kunnen bepaald worden (of uitgezet worden) en of je de Homeserver op afstand wilt aan kunnen zetten. En natuurlijk de temperaturen lijst, de rpm van de fan (er zit alleen rechts van de harddrives een fan. De CPU wordt passief gekoeld. Naast deze extra programmaatjes bevat de H340 ook een Itunes server en een DMS server. Deze zijn allebei redelijk makkelijk in te stellen.

Mijn conclusie:

Over het algemeen en ik voorlopig best tevreden over dit product. Ik had al een tijdje de Proef-versie van Windows Home server ingebruik en dat beviel mij wel. Ik heb eerst overwogen om er zelf 1 in elkaar te zetten maar dat bleek al snel of te duur of de energieverslindend te zijn. Uiteindelijk toch maar de keuze gemaakt om deze te kopen.

Ondersteuning:

Mochten mensen het vragen. De Windows Homeserver Console werkt hier vlekkeloos op Windows 7 64-Bit (Ik heb hem zelf ook al op de 32-bits versie gedraaid en daar doet ie het ook gewoon)

Geconstateerde problemen:

EDIT 29-6-09: Na hem een paar dagen in het bezit te hebben zijn mij toch een paar (in mijn ogen) er vervelende dingen met dit apparaat. Om te beginnen de Windows Updates. Om preciezer te zijn Windows Update KB958687. Deze is op de H340 niet automatisch te installeren. Ik moest dit zelf via een omweg doen omdat er telkens Installation Failled stond. Gelukkig heb ik met behulp van een tip van iemand dat kunnen installeren. Op www.wegotserved.com stond dit probleem vermeld. Op Acer zijn website natuurlijk niet.

Een volgend probleem is de McAfee. Nadat mijn Homeserver meerdere malen opnieuw moest opstarten kreeg ik de melding "McAfee Total Protection Suite is down". Ik kan hem niet weer aanzetten of iets dergelijks en na een paar keer weer opnieuw opstarten was hij er weer. Gelukkig kan je McAfee verwijderen, maar dit moet helaas via Extern bureaublad. Hij staat namelijk niet in de Add-in lijst van Home Server maar in de programmalijst van Windows. Daarbij blijkt McAfee ook met een web-based systeem te werken waar alle bij jou account aangesloten computers worden vermeld. Tevens is daar informatie over die pc's op te vragen.

Een 3e punt van kritiek is de website. Iedereen weet dat je met Windows homeserver een eigen webpagina krijgt. WATJEMAARWILT.homeserver.com. Hoe dan ook zit je vast aan .homeserver.com. Dan kom je normaal gesproken op de homeserver webpagina uit. Maar dat is hier helaas anders. Je komt hier als eerste uit op een pagina van Acer. Ik heb hiervan een afbeelding toegevoegd. Daar moet je dan links onder op Acer Aspire Easystore klikken waarna je op de Windows Home Server pagina uitkomt. Helaas bevat de website ook nog een dom plaatje waar hun Acer dominant aanwezig is op de tafel van een gezin. (Volgens mij had Microsoft juist de intentie om de WHS systemen op te laten bergen in de meterkast).

Ik heb zelf al een lange tijd de proefversie van Windows Home Server gedraaid. Daar had ik met het programmaatje WHIIST een plaatje veranderd op de Home Server webpagina. Ook dit is bij de Acer niet mogelijk. Je kan het net zo vaak veranderen als je wilt maar en gebeurt niks met je pagina. Weblinks die in WHIIST aangemaakt kunnen worden doen het wel.

Al met al vind ik dat de Acer H340 in mijn ogen wat punten heeft laten liggen. Ze hebben naar mijn mening teveel gesleuteld aan Windows Home Server dan goed is. Hierdoor werken een hoop dingen niet zoals het hoort (of zoals ik gewend was). Ik wil niet als ik foto's naar familie stuur dat ze eerst constant langs de Acer pagina's moeten komen. Maar helaas kan die pagina niet uitgezet worden. Voor mij betekent dit dat ik momenteel bezig ben met het terugsturen van de H340. Gezien de mogelijkheden die de originele Home Server heeft is het wat mij betreft ondanks wat ik eerder deze review vermeldde toch beter om zelf eentje te bouwen. Geen last van producent spam. Er is namelijk geen vierkante cm waar je geen Acer logo ziet. Omdat ik meer vrijheid wil en geen beperkingen opgelegd wil krijgen door de fabrikant heb ik besloten de H340 terug te sturen.

Meer informatie:

Voor een In Dept review wil ik jullie graag doorverwijzen naar: http://usingwindowshomese...h340-windows-home-server/

duidelijker dan hier kan het apparaat niet uitgelegd worden.

Heb jij ook een Acer Aspire easyStore H340?

En het is geen optie om gewoon een 'schone installatie' te doen van WHS, zonder alle Acer-aanpassingen erbij? Je zal er toch wel een licentie bij hebben gekregen? Kwestie van WHS ergens downloaden en met behulp van een externe cdspeler of usb stick installeren.
Had denk ik wel gekund. Maar ik omdat ik ook de hot Swapped bays (waar het mij ook deels omging) van zeer goedkope kwaliteit waren, Daarbij kan je op de 1x express poort na niks uitbreiden en na een beetje rondgekeken te hebben op het internet bleken er een hoop op de zelfde processor gemaakte motherboardjes te zijn voor een leuke prijs. Ik wil wel graag een homeserver maar ik ga of zelf bouwen of kijken naar de HP homeserver serie (zodra die in europa wordt gereleased). Daar is zoals ik op andere sites heb gelezen de hot swap bays van goede kwaliteit maar in hoeverre die uitbreidbaar zijn weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 30 juni 2009 22:31]

Hoe lang heb je hem in gebruik gehad?

Waarom moet je via <name>.homeserver.com passeren? Kan je niet een eigen adres registeren?
De H340 heb ik 2 dagen in gebruik gehad. Windows Home Server zelf heb ik al ruim een half jaar in gebruik.

Je moet zo'n pagina registreren omdat dat een onderdeel is van Windows. Maar bij name mag je alles neerzetten. Dat is niet perse je naam of iets dergelijks. Maar je zit hoe dan ook altijd vast aan .homeserver.com
Oke. Heeft iemand ook naar de Netgear RND2000 gekeken? Die is nu 200 euro zonder harde schijven. 2x 1TB disk van 71 euro erin en je bent klaar. Is goedkoper al kan je er niks meer verder bij doen.

Ben op zoek gegaan naar een vergelijk maar is lastig.
Ik ben zelf inderdaad ook eerst gaan kijken maar had toen gekozen voor WHS vanwege de vele functies en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Daarbij is het sharen een eitje met de website. Daarover heb ik voor de RND2000 helaas niks kunnen vinden. Maar ik had ook de RND2000 zeker overwogen.
Ben inmiddels toch overgestapt op de RND2000. Hij extern te bereiken en ik moet zeggen dat ie over-all een goede review krijgt van mij. Ben deze momenteel aan het schrijven en zal binnenkort op Tweakers verschijnen.

Overigens moet ik ook zeggen na de HP Media Server in het echt te hebben gezien toch wel hevig teleurgesteld te zijn in HP, Bijna helemaal plastic. Jammer, was tot deze ontdekking ook nog het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 23 maart 2010 22:12]

Ik zit er zelf ook aan te denken om dit systeem aan te schaffen.
Ik heb alleen hierover 1 vraag;

Ik heb zelf nog een oude Geforce FX 5500 videokaart liggen is het mogelijk deze hier in te bouwen om zo een monitor aan te sluiten?

Alvast bedankt.
Dit zou ik ook graag willen weten. BlackSmokey zei dat er een pci-e slot in zit, ik heb op google wat gezocht, maar er is niks concreets te vinden.

Het apparaat spreekt me behoorlijk aan, maar ik vind het OS dat je erbij krijgt niks. Zelf zou ik er Ubuntu op willen zetten, dit schijnt wel te kunnen

Het schijnt allemaal te werken in ubuntu, al is er voor de LEDs aan de voorkant een speciale driver nodig ( http://ubuntuforums.org/s...d.php?t=1193348&page=6#57 ). Dit vind ik niet zo'n probleem. Het kastje is waar het mij vooral om gaat, ik wil graag een compact kastje met een zuinige Intel Atom processor en genoeg opties om schijfruimte uit te breiden.

Ik wil tijdens de installatie van Ubuntu wel gewoon tijdelijk een scherm hebben. Ik heb hiervoor al een aardige tutorial kunnen vinden om de ingebouwde intel gma 950 (die in weze niks loopt te doen) te gebruiken: http://kamlau.com/hardwar...systore-h340-home-server/ . Ik heb alleen geen idee hoe ik deze kabel kan bemachtigen.

Ik wil me niet beperken tot Windows Home Server, daarom wil ik ook graag weten of dit mogelijk is, als er iemand is die dit weet.

[Reactie gewijzigd door eThomas op 30 juni 2010 18:33]

Nette review, let alleen soms op je interpunctie. Kopjes maakt het lezen wat fijner, je hebt nu een lap tekst. Plaatjes in je tekst fleurt de boel ook wel op. :)
Let er even op dat je geen leraar bent en dat dit geen proefwerk Nederlands is.
Hij heeft gewoon gelijk.
Ik ben vooral benieuwd naar het stroomverbruik van dit dingetje. Met de atom zou je zo rond de 20-25 watt verwachten. Heb je een manier om het na te gaan?
Dit hebben de bij www.Hardware.info getest. In de opstelling zoals hij wordt geleverd (2x 750 gig) zit hij idle rond de 40 watt en als ie druk bezig is richting de 50 watt. Er zit namelijk een niet al te zuinige chipset in.
Ik heb deze revieuw gelezen en heb er toch maar eentje aangeschaft bij Azerty. Vandaag is hij dan ook keurig geleverd. Een beetje sleutelen en ondertussen draait het systeem en ziet het er aardig uit.

Ik heb echter een vraagje over die trail van Mcafee, ik heb maar 41 dagen? Is deze homeserver al eerder gebruikt? misschien wel door BlackSmockey? Kan ik daar ook gewoon F-secure op zetten of gaat dat niet lukken?
Hij is bij mij de 28e geleverd. aangezien jij heb (neem ik aan op 4 juli hebt binnen gekregen) kan het niet die van mij zijn :p Je kan natuurlijk een andere virusscanner erop zetten. Het punt van die McAfee is dat het ook andere pc's binnen het netwerk checked (als je de clients ook op de pc's hebt geinstalleerd). Maar als het je puur gaat ter voorkoming van virussen op je homeserver kan je er alles opknallen.
A: Neen, je kan de data dupliceren maar volgens mij niet 4 keer. Wel kan je een externe schijf aanhangen en op deze backups zetten en die dan vervolgens veilig opbergen.

B / C: Neen, ik heb dat gegoogeld en het systeem is zo ingericht dat als het fout gaat je een herstel CD in je pc steekt en daarmee je server nieuw leven inblaast. Het enige wat je dan moet doen is je users terug aanmaken, als je die al hebt natuurlijk.

D: De Acer is in mijn ogen een prima product, niet te duur en voldoet aan mijn vooraf gedachte eisen. Je kan vervolgens nog vanalles doen met de server zelf wat niet standaard in de WHS software zit.

Een aanrader dus!
A: O dat is jammer want dat zou het gevaar op verlies bij defecte schijven verkleinen. Wellicht kan ej wel een programma'tje maken en af en toe starten om data naar andere disken te copieren.

B: Oke en dan verlies je dus niet je data. Dat is het belangrijkst. Ik zou hem toch voor foto's en video's gebruiken die ik niet wil verliezen.

D: Is er dan ook een plugin waarmee je bv ook een eigen site kan hosten op het ding?