Specificaties Socket 939 met ULi M1695 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 939Dual-SATA2 Review

The Bigboss 28 maart 2006, laatste update op 25 september 2008, 6.645 views

ASRock 939Dual-SATA2

Pluspunten

• Je krijgt goede prestaties en features voor een zeer mooi bedrag.
  • Het bord biedt zeer goede uitbreidingsmogelijkheden voor later.
  • Ondersteund zowel PCI-express videokaarten als AGP-videokaarten op volle snelheid (native)
  • Mogelijkheid tot updaten van Bios vanuit Windows.

Minpunten

• Overklokbaarheid is niet zo super
  • Layout is niet optimaal

Layout Score: 4
De Featureset
Het bord heeft veel features aan boord. Het bord ondersteund 8 kanaals geluid (7.1) via een Realtek chip, PCI-e x16 én AGP8x ondersteuning, 3x PCI sloten en 1x PCI-e x1 slot, 8 USB 2.0 aansluitingen (4 standaard op het I/O shield en 4 als aansluiting waar nog een poort aan moet), 1x Serial ATA2 (300MB/s), 2x Serial ATA (150MB/s) en last but not least: Dual Channel geheugenondersteuning. Ook worden er genoeg extra's meegeleverd: 1x Serial ATA kabel, 1x IDE Ultra ATA kabel, 1x Floppy kabel, 1x verloopstekker van Molex naar SATA hardeschijf stroomaansluiting. Ook is er een slot aanwezig dat de nieuwste AMD processor zal ondersteunen door een dan te verkrijgen uitbreidingskaart.

Layout
De layout is over het algemeen goed. Ik vind de floppy connector wat te laag geplaatst (zit helemaal midden onderin) waardoor bij grotere kasten de floppykabel vaak te kort is. Ook de IDE-connectoren kunnen wel een stukje hoger geplaatst worden.

Prestaties
De prestaties zijn goed te noemen. Deze chipset presteerd in de benchmarks maar een klein beetje slechter dan de Nforce 4 chipset. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat met de distributed.net client (OGR-25) de score iets minder is dan andere mensen met dezelfde configuratie. Daarom geef ik hem niet de volle score, de prestaties zijn voor de rest goed te noemen.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Behalve een klein probleempje in het begin loopt hij verder super stabiel, hij is nog geen één keer vastgelopen. Dat kleine probleempje trof ik ook aan bij een heel ander Asrock moederbord. Namelijk dat je geen USB 1.1-uitbreidingspoorten moet aansluiten op de connectoren op het moederbord, anders wil hij niet opstarten. Op dit moederbord gaf hij 9 piepjes en dat zou betekenen dat er iets met het BIOS was. Maar misschien is dit ook wel een welbekend probleem.

Ondanks dit probleempje geef ik hem toch een "zeer goed".

Overklokbaarheid
Tot nu toe heb ik niet overgeklokt met dit moederbord, en ben dit voorlopig ook nog niet van plan. Ik heb al wel gelezen van andere gebruikers dat je om te overklokken minimaal (Beta) BIOS versie 1.15 nodig hebt. Bij de standaard versie (1.10) zijn de mogelijkheden beperkt. De snelheid van de Hypertransportbus is wel al aan te passen en het voltage van het geheugen is met 4% te verhogen maar meer niet echt. Maar dit heb ik dus allemaal gelezen dus ik heb er geen mening over.

Compatibiliteit
Ik heb totaal geen compatibiliteitsproblemen ondervonden tot nu toe. Dus ik geef dit bord hiervoor een zeer goede waardering.

Ondersteuning door fabrikant
De ondersteuning door de fabrikant is goed. Er zijn regelmatig driver updates te vinden en ook levert Asrock al Beta 64-bit drivers mee op de CD-rom, dus dat zit wel goed. Alleen op het gebeid van Biossen lopen ze wat achter, al zijn er geen problemen bekend met dit bord, ondertussen is Beta BIOS 1.20 al uit maar 1.15 is nog niet te vinden op de site. Maar aan de andere kant is het bord ook nog maar een maand uit. Eigenlijk wil dit bord een waardering tussen "goed" en "zeer goed" in geven omdat ik dit niet heel veel uitmaken maar helaas kan dat niet.

Dit bord is zeer goed geprijsd in vergelijking met zijn prestaties en features. Het bord heb ik gekocht voor ¤66,- terwijl hij heel goed mee kan komen met een duurder bord met NForce4 chipset bijvoorbeeld (deze zijn zo rond de ¤90-¤100)

Update 28-03-2006
Ondertussen heb ik wat upgrades gedaan. De Radeon 9600 (AGP) is vervangen voor een Powercolor Radeon X800XL 256MB PCI-e en ik heb eenzelfde type reepje ram bijgeplaatst die nu in Dual Channel draaien. Dit alles werkt prima en zonder problemen. Ondertussen heeft Asrock nu ook de Biossen vanaf versie 1.40 kunnen nu ook vanuit Windows geupdate worden. Dit vind ik zeker handig. Ook zijn de laatste tijd al vaker nieuwe Biossen uitgekomen en dit moederbord ondersteund ook elke processor op socket 939 nu, nog een postief punt. Ondertussen is ook de onboard geluidskaart vervangen door een Creative SoundBlaster Live! 24bit (PCI) omdat ik ontevreden was over de kwaliteit en sterkte van het geluid van de onboard chip.

Heb jij ook een ASRock 939Dual-SATA2?

Waarom zou dat weg moeten?

Ik vind het goed dat je dit erbij hebt gedaan aangezien misschien mensen erover twijfelen dit bordje te kopen en ook willen weten wat het overclockpotentieel is.

Mooie review verder
Omdat men geen Asrock koopt om te oc'en.
maar ze ondersteunen het wel, en dat moet ook gereviewed worden, toch?

Save overclocking: ASRock Universal CPU Overheating Protection.
Ik dacht dat die 1.15 een onnofficiele bios was, dus zal hij ook niet op de Arock site staan. (mep me niet als ik het verkeert heb)
1.15 is de 1.10 maar dan met oc mogelijkheden.

@Bigboss
mooie Productsurvey hebben een hoop mensen naar uit gekeken. :Y)
De 1.15 is een onnofficiele dus daarom is hij nog niet uit.

En ff over dat oc bij mijn doet hij 270Mhz htt, maar misschien dat het met een nieuwe bios beter wordt
Toch ben ik er nog heeel benieuwd naar of je met deze chipset een crossfire setup kunt maken van een AGP kaart en een PCI-E Master kaart..... :9~

Dat zou uber zijn!!! }> }>
Crossfire ? Totaal off-topic, fanboy
Je koopt dit bord omdat je een AGP kaart zoals een 9800pro hebt liggen, en pas over een jaar een nieuwe 7800GTX kan betalen.
Zeer mooie survey, nou hoop ik dat er meer mensen zijn die hier ook hun survey gaan plaatsen over dit moederbord. :)
Ik zit zelf te denken om niet voor dit moederbord te kiezen vanwege de board layout en het AMI bios.
Ik wacht liever nog even af voor het chaintech exemplaar.
Naar mijn weten een iets betere lay-out en hopelijk komen er dan ook nog modded biossen voor het chaintech board.

Socket M2 zullen de meeste mensen toch niet gebruiken op dit board, want zo`n daughterboard zal wel waarschijnlijk ook wel 80 euro gaan kosten. Voor dat geld koop ik tegen die tijd liever een volwaardig pci-e moederbord met de nieuwste snufjes.

Even op de reactie hieronder
Ik vind het juist wel slim om ook de overklokbaarheid erbij te vermelden. Ookal hebben sommige er niks aan.
Maar zo zijn er ook mensen die gelijk weten waar ze aan toe zijn.
Gezien je toch niet gaat overklokken ind ik dat je ""-Overklokbaarheid is niet zo super" Wel weg had mogen laten.
Verder een zeer goede survey
Bedankt voor de complimenten allemaal O+ :P

Volgens dit bericht zou het uiteindelijk toch niet op alle kaarten werken. Maar wie weet komt er nog eens een oplossing voor :)

Edit: ik denk dat het toch wel handig was om het overklokken in het lijstje erbij te zetten omdat het ook op het moment de enige survey is, en het maakt het zo wel een zo compleet mogelijke survey ;)
Hele mooie productsurvey, ik vind dit bordje meer en meer toppie! :9~

Zo tussendoor nog een vraagje, heeft dit bordje op zijn zogenoemde "SATA II" aansluiting ook de optie NCQ tot zijn beschikking ??? :?
Ondertussen heb ik een update gedaan aan de survey omdat ik ondertussen wat hardwareupgrades gedaan heb e.d.
Een uitgebreid moederbord dat zijn prijs dubbel en dwars waard is.
Weet iemand of dit board ook vanaf SCSI kan booten?