Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Biostar TA780G M2+ Review

FireDrunk 20 augustus 2009, laatste update op 20 augustus 2009, 911 views

Biostar TA780G M2+

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Compatible
  • Koel
  • Goedkoop

Minpunten

• Standaard geen SPDIF op het IO Shield
  • Te veel BIOS opties voor gewone gebruikers
  • Slecht leverbaar in NL

Layout Score: 5
Nog nooit zo'n simpel maar toch perfect bordje gehad.

Heb het bord eerst gebruikt voor de AMD Overclock Contest. Met dit bord hebben we echt veel behaald, maar toch niet de nummer 1 (die haalde een collega wel, met hetzelfde bord).
Het bord beschikt over een automatische overclock engine (V6, V8, V12) die per stap ongeveer zorgen voor een 10% overclock. Dit werkt niet helemaal vlekkenloos omdat je hele systeem in 1 keer 10% overgeclockt word, dus ook je geheugen en de timings. Je kunt het BIOS beter instellen op Manual overclocking. Er gaat dan een wereld voor je open.

Dit bord beschikt over zo veel opties, dat het mij nooit gelukt is om ze allemaal te gebruiken.
Het bord heeft een automatische fallback mochten je overclock instellingen niet werken.
Een keertje het bord resetten en hij start op met default waarden, maar laat de oude waarden wel staan in het BIOS. Dat is een voordeel! Hierdoor hoef je niet steeds alles opnieuw in te vullen maar kan je per instelling het limiet vinden.

Daarna is hij mijn server in gegaan, voor 24/7 gebruik, en daar deed hij het bewonderenswaardig goed.
Hij slikte mijn PCIe raid-controller (een HP Smart Array P400i) zonder enige probleem, en werkt daar ook super snel mee. Een bekend probleem bij RAID Controllers is incompatibiliteit met de SMBus van je moederbord en daardoor moet je 2 pinnetjes afplakken op de PCIe poort. Bij dit bord was het niet het geval.

De installatie van het bord lukt prima, het bord start snel op, en heeft ook geen problemen met opstarten van USB of andere aparte apparaten (heb een USB floppy drive).
De meegeleverde drivers van het bord zijn stabiel, de layout is prima gekozen, hoewel de aansluitingen dicht op elkaar zitten soms is er goed mee te werken.
De temps van de chipsets zijn ook uitstekend. Ik heb dit bord prima passief kunnen koelen zonder dat het te warm werd.

Veel accessoires krijg je niet bij het bord. Een satakabel en een IDE kabel behoren daar wel bij, maar die heb ik niet eens gebruikt. Verder krijg je uiteraard de driver-cd meegeleverd.
Klein nadeel: Je krijgt standaard geen SPDIF achterplaatje meegeleverd. Terwijl het bord wel DTS Connect ondersteund.

Ondertussen het bord verkocht aan iemand die hem voor een HTPC project gaat gebruiken.
Hij heeft hier prima succes mee gehad door een DVI->HDMI Converter te gebruiken en een SPDIF breakout bracket te gebruiken.

Heb jij ook een Biostar TA780G M2+?

De review is misschien een beetje kort... Dingen over de installatie van het bord, de accesoires die je erbij kreeg, dat soort dingen mogen ook wel beschreven worden.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 20 augustus 2009 00:21]

Zal het aanpassen ;) EDIT: En... Done!

[Reactie gewijzigd door FireDrunk op 20 augustus 2009 12:09]