Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FS2735 Zwart Review

Foritain 4 februari 2016, laatste update op 26 mei 2017, 10.968 views

Eizo Foris FS2735 Zwart

De Eizo FS2735 is een beest van een scherm. Game prestaties zijn geweldig en de extra (game) features zijn top, maar met een uitstekende fabriekskalibratie en kleurweergave is het tevens een zeer capabel all-round scherm. De prijs is heel pittig, maar de prestatie en garantie maken veel goed.

Pluspunten

• Game prestaties geweldig
  • Keurig gecalibreerd IPS scherm zorgt voor nauwkeurige kleurweergave. Maakt het scherm tevens top voor (prosumer) foto en video werk
  • Uitstekend contrast en gamma.
  • Uitstekende kijkhoeken en nauwelijks sprake van backlight bleeding
  • Instellingen aan te passen via softwarepakket of app.
  • Anti-Blur modus top voor games. Andere game-features zoals smart insight ook borderline valsspelen.
  • Bouwkwaliteit monitor uitstekend, en uiteraard hoogte verstelbaar en kantelbaar.
  • 5 jaar on-site garantie.

Minpunten

• Prijskaartje fors
  • Uniformiteit backlight is ok en praktisch geen punt, maar gezien alle andere testresultaten geweldig zijn voelt 'slechts ok' als een minpunt.
  • Scherminstellingen via mobiele App aanpassen zou vlotter mogen werken

Review: Eizo FS2735

- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ Eizo

Bijna een jaar is gepasseerd sinds mijn laatste (en eerste overigens) monitor review. Hoog tijd voor een nieuwe dus. In dat jaar heeft de monitorenmarkt niet stil gestaan, sterker nog: 2015 is een bijzonder goed jaar geweest voor de liefhebbers van goede schermen. Hoewel er geen monitor reviews bij zijn gekomen heb ik niet stil gezeten, en heb ik een flink aantal schermen zien passeren. TN panelen, IPS panelen, 60Hz panelen, 144Hz panelen, 24” schermen, 27” schermen, 29” ultrawide schermen, en dan ook nog eens van Full HD tot en met 4K. Daarmee zal ik niet claimen dat ik alles weet, verre van, maar alles bij elkaar vormt toch geen onaardige basis. Net als vorige keer gaan we ook geen extreem lange review bouwen zoals enkel de echte die-hard monitor fanaten weten te produceren, maar een begrijpelijke balans opzoeken voor zowel de leek als de doelgroep: in het geval van het scherm van vandaag ‘de gamer’ of eigenlijk ‘de veeleisende all-rounder die ook games speelt’.

Het voordeel van veel kunnen ervaren is dat je op een gegeven moment wel weet wat je zelf wilt. Zo was het 29” Ultrawide (2560x1080p) toch niet voor mij, vond ik 4K eigenlijk niet overtuigen vergeleken met 1440p, maar vond ik een 27” of 28” scherm toch wel prettiger in de praktijk en indrukwekkender wat games betreft dan de 24” schermen. Als je een beetje serieus wilt gamen dan is 144Hz toch wel een hele fijne bonus, meer dan G-Sync of Freesync zolang je een beetje GPU hebt, en als echte all-rounder met aardig wat foto activiteit had IPS toch de voorkeur boven TN. Oftewel 27”, 1440p, IPS, 144Hz graag! Ahem, het kwam niet als een verrassing dat ik weer eens een dure smaak leek te hebben, en overigens bleken sowieso maar vier schermen op de hele markt aan dat eisenlijstje te voldoen.

De Eizo Foris FS2735 is daar één van, en is het scherm waar we vandaag naar gaan kijken. Één ding is zeker, net als andere Eizo schermen is het geen model voor mensen met hun hand op de knip, want een prijskaartje van 1099,-- euro is niet misselijk en zet de druk direct op de ketel; een dergelijk prijskaartje schept aardig verwachtingen. Eizo claimt dat hun producten echter kwalitatief van een andere orde zijn dan de concurrentie omdat ze het ontwerp en de volledige productie in Japan uitvoeren, en dat wil ik natuurlijk wel eens ervaren.

De specificaties en features van de Eizo website:

Eerst even de basis. De FS2735 is een 27” scherm met een resolutie van 2560x1440. Het betreft een IPS paneel waardoor ruime vertikale en horizontale kijkhoeken worden geboden. Uiteraard is een scherm in deze klasse in hoogte verstelbaar en kantelbaar en tevens zien we ingebouwde speakers, al lijkt het er op dat we daar niet te veel van mogen verwachten. Het scherm heeft een DisplayPort (met HDCP) aansluiting, een DVI aansluiting, en twee HDMI aansluitingen.

Één van de cruciale features van Eizo is de garantie. Normaliter wordt de garantieperiode tussen neus en lippen door genoemd, maar Eizo is wat garantie betreft wel een uitschieter. Niets geen ‘één jaar fabrieksgarantie’ (waarbij je bij klachten na een jaar dus echt actief je recht moet gaat halen ) of ‘twee jaar wettelijke garantie’, maar gewoon ‘5 jaar on-site exchange’. Dat wil zeggen: Als er in die vijf jaar iets gebeurd met je scherm komen ze hem ter plekke omruilen. Eizo geeft daarbij aan dat dit normaliter binnen twee a drie werkdagen gebeurd.

Het scherm is ook voorzien van een ruim aantal features. We zien verschillende modes, maar vooral Freesync, Smart Insight (contrastverbeteringen in je games), blur reduction, en erg apart: schermbediening via je telefoon waarbij tevens notificaties van je telefoon op je monitor verschijnen.

De Eizo FS2735 verpakking blijft bescheiden. De zwarte doos ontbreekt elke vorm van ‘typische gamer meuk’. Hij is niet overdreven fors, maar de hoeveelheid schuim lijkt toch prima. Het scherm zelf zit op vrij gebruikelijke wijze ingepakt, met schuimlaagjes om het paneel zelf. Prima, maar ook niets om heel warm van te worden.

We krijgen wat documentatie, enkele kabels (waaronder een DisplayPort kabel), en een plastic ringetje om kabels te managen. Dat laatste zou van mij wat mooier afgewerkt mogen zijn op een scherm van 1100 euro, want nu lijkt het net een plastic frummel. Wel praktisch, niet bijster elegant.

We gaan verder met de voet. Aardig zwaar, lekker stevig, en deze klikken we vrij eenvoudig aan de poot van het scherm, deze zit vanuit de fabriek al vast, dus echt veel werk is er niet aan de winkel. De constructie is wat ongebruikelijk, maar niet overdreven opvallend. Het lijkt erop dat de Japanse definitie van ‘gamer’ wat afwijkt van de Taiwanese die aanzienlijk meer extravagant genoemd kan worden. Geen LED gedoe of andere gekkigheid is aanwezig.

Het scherm staat als een huis, voelt overal lekker stevig en zwaar aan, is wat stug om te draaien en kantelen wat prettig is gezien hij daardoor niet onbedoeld beweegt als je tegen de tafel stoot. Het voelt en oogt allemaal gewoon prima degelijk, maar net als bij de voet is de uitstraling lastig te beschrijven. Enkele rode lijnen op de achterkant hinten op een game scherm, maar ‘ingetogen’ lijkt toch het codewoord. De bezels zijn niet overdreven dik wat in de regel prettig is.

Op de achterkant zien we een ruim aantal aansluitmogelijkheden. Naast de meest logische DisplayPort zien we ook twee HDMI’s en een DVI input, waardoor je dus eenvoudig meerdere apparaten kan aansluiten (G-Sync schermen hebben dit vaak niet). Verder zien we dat een standaard stroomkabel wordt gebruikt, prettig in het geval dat je die beschadigd, en tevens dat er een USB hub aanwezig is waarbij ik mij wel afvraag of die niet wat beter dichter bij de rand van het scherm had kunnen zitten voor bereikbaarheid. Ook zien we speakers, maar ingebouwde speakers die de moeite waard zijn moeten nog worden uitgevonden.

Voor de liefhebber is het scherm ook geheel kantelbaar, al is het wel even schrikken hoe hoog een 27” scherm als deze vervolgens blijkt te zijn.

Praktischer is de mogelijkheid om het scherm in hoogte te verstellen. Wederom verloopt dit wat stroef, maar dat komt de stabiliteit van het scherm in gebruik wel weer duidelijk ten goede. Stevigheid in gebruik gaat voor een soepele verstelling.

Al met al toch een keurig stevig ‘schermpje’.

Net als vorige keer ga ik niet direct naar meetresultaten, maar eerst praten over de ervaring met dit scherm. Dit aan de hand van een aantal standaard onderdelen die uiteraard niet enkel dit specifieke model betreffen, om te beginnen het formaat en de resolutie. De combinatie 27”en 1440p/WQHD is inmiddels geen onbekende meer, en zal voor velen gezien woorden als een luxe. Groter dan de gemiddelde 22-24” schermen wat m.i. een intensere game ervaring geeft, en met de hogere resolutie heb je meer netto werkruimte wat prettig is voor alledaagse taken. Tegelijkertijd blijft de pixeldichtheid een praktische ~110, hoger en in de ervaring dus scherper dan bij 22-24” 1080p schermen, maar niet te hoog waardoor praktisch niemand problemen ondervindt met het schalen in programma’s. Dat laatste houdt in dat een extreme pixeldichtheid zorgt dat sommige programma’s onleesbaar worden, iets wat je bij 4K/ Ultra HD schermen in deze afmetingen wel kan hebben. In praktisch elk opzicht voelt een 27” 1440p scherm dus als een mooie upgrade.

Eigenlijk zit er aan dat verhaal maar één consequentie, en dat is dat een dergelijk scherm je alles toch wel in de ‘native’ resolutie wilt draaien. Sommigen ondervinden geen hinder met het draaien van games op 1080p, maar persoonlijk word ik er niet warm van. Gezien deze resolutie vier keer 720p is is het mogelijk om op 720p te gamen, maar dat is toch aardig pixeltjes tellen. Bij een 4k / Ultra HD scherm kan je bijvoorbeeld wel je desktop op deze 4K resolutie draaien, terwijl je in games vervolgens prima met 1080p uit de voeten komt (gelukkig maar, want weinig grafische kaarten kunnen gamen op 4K echt aan). Wil je gamen op een 1440p scherm dan is een stevige grafische kaart, denk aan een Nvidia GTX 970 of een AMD R9 290/390 of sterker, zeker aan te raden voor de beste ervaring. Gezien we het hier over een gaming scherm hebben van 1099 euro verwacht ik dat een 300-350 euro plus grafische kaart een vanzelfsprekendheid zal zijn. Verder zou je nog kunnen stellen dat 27” 1440p schermen concurrentie ondervinden van grotere 1440p Ultrawide schermen, maar ook daar moet je rekening houden met hoge prijzen, de noodzaak voor een nog dikkere grafische kaart voor gaming, en het feit dat hogere resoluties dan 2560x1440p nog niet in 144Hz beschikbaar zijn.

Wat de refreshrate betreft, eenvoudig gezegd hoe frequent het scherm wordt ververst, is het altijd de vraag wat je met het scherm wil gaan doen. Hoewel 144Hz al in de bureaubladervaring merkbaar is is de werkelijke toegevoegde waarde nihil voor browsen, kantoorwerk of fotografie. Pas bij gamen komt het echt tot zijn recht en zodoende is dit scherm dan ook een ‘game scherm’. Vroeger gingen er nog wel wat verhalen rond met betrekking tot het menselijk oog en dat wij maar xx beelden per seconden kunnen waarnemen en de rest dus nutteloos is, maar die lijken gelukkig langzamerhand een stille dood te sterven. Een film met 24 beelden per seconde oogt inderdaad vloeiend, maar dat zegt niets over onze game ervaring. Een 144Hz scherm moet je ook zeker niet vergelijken met de 200, 400 of zelfs 1000 Hz televisies die met upscaling en soms wat creatieve marketing vooral de emotie aan moeten spreken. Een 144Hz scherm zoals deze is gewoon sneller en kan die 144 beelden per seconde voorschotelen, voelt gewoon sneller, en zodra je snelle games op een 144Hz scherm speelt wil je eigenlijk nooit meer terug. Nadat ik een tijd met een Asus PG278Q (1440p, 144Hz) had gewerkt was de terug stap naar een Samsung U28D590 (4K, 60Hz) simpelweg pijnlijk als het op gamen aan kwam, en toen de FS2735 binnenkwam was het dan ook direct weer een verademing. Wat mij betreft is het eenvoudig: een 144Hz scherm is een grote meerwaarde voor een gamer.

Een ander onderdeel van de snelheid is de response snelheid, iets wat ook inherent gekoppeld is aan de paneelkeuze. Twee onderdelen die in eerste instantie wellicht wat apart lijken om samen te bespreken. Een TN-paneel heeft in de regel snellere responsetijden en is goedkoper, maar mindere kijkhoeken en een minder nauwkeurige kleurweergave, wat ze in de regel interessanter maakt voor gamers en budget schermen. Een IPS paneel heeft betere kijkhoeken en aanzienlijk betere kleurweergave, maar is duurder en is in de regel trager. Het lijkt dus een wat aparte combinatie om een IPS paneel in een gaming scherm te zetten, al zullen er velen met mij naast gamen toch ook graag andere taken zoals fotobewerking op hun ‘game systeem’ willen uitvoeren. Nu heb ik niet de hardware om de snelheid in resultaten uit te drukken, maar heb ik wel de bekende Asus PG278Q (met TN paneel en waar tal van reviews over te vinden zijn die de snelheid bejubelen) naast de Eizo FS2735 staan. In een subjectieve vergelijking kan ik het verschil niet ervaren, zelfs als je in een directe vergelijking de verschillen probeert op te zoeken. Het is een compliment aan het gebruikte paneel, en het komt vervolgens dan ook niet als een verrassing dat zowel Acer als Asus hetzelfde paneel gebruiken voor hun toppaneel.

Nu zal iemand die enkel en alleen games speelt wellicht nog een TN scherm overwegen voor die laatste milliseconden winst. Echter waar eventuele snelheidsverschillen ruim onder het merkbare zitten kan je dat niet zeggen voor de voordelen wat betreft kleurweergave en kijkhoeken, iets waar dit paneel een duidelijk stap vooruit is boven de TN panelen, zelfs de betere TN panelen. Hoewel het gangbaar is om TN panelen op voorhand af te kraken ga ik daar niet in mee, sterker nog de betere TN panelen (zoals in de PG278Q) zijn zeer capabel wat betreft kleurweergave en zelfs kijkhoeken, maar ook in een subjectieve gebruikservaring moet je stellen dat het in de FS2735 gebruikte paneel een ware upgrade is. Zowel verticale als horizontale kijkhoeken zijn uitstekend, wat prettig is wanneer je met twee personen foto’s aan het bekijken bent (bijvoorbeeld voor reviews eh), maar ook de weergave van kleuren en het contrast springt er in positieve zin uit. Zodra je er achter zit voelt het gewoon als een top schermpje, dat verwachten voor de prijs, maar het mag ook worden gezegd. Daarover straks meer bij de testresultaten.

In het vorige hoofdstuk merk je wel dat ik erg warm word van dit scherm. Echter zijn er twee andere schermen op de markt die exact hetzelfde paneel gebruiken. Één van de manieren waarop Eizo meerwaarde wil bieden is door het toevoegen van extra functionaliteit. Wat bij gebruik van het on-screen display (OSD) opvalt is dat er inderdaad tal van instelmogelijkheden aanwezig zijn. Het OSD voelt en oogt wel wat ouderwets aan, zeker als je kijkt wat Asus en Samsung daarmee doen tegenwoordig, maar het werkt en zit dus boordevol opties. Standaard zien we bijvoorbeeld een sRGB modus, een aantal voorgeprogrammeerde afstellingen, en ruimte om tal van eigen instellingen aan te maken.

Nu is dat aardig, maar niet direct schrikbarend. Veel interessanter is de mogelijkheid om de G-ignition software van Eizo te installeren. Mits de monitor ook met de USB aansluiting verbonden is kan je dan via de software op je computer het scherm naar hartenlust instellen. Weg met het ouderwetse gepruts met knopjes op de achterzijde, maar gewoon lekker met je muis en toetsenbord. Een verademing. Ook valt op dat de software overzichtelijker is, en eenvoudiger toegang geeft tot bepaalde features zoals blur reduction, smart insight, en andere ‘slimme’ truukjes. Hoewel de meningen verdeeld zijn, en de voordelen per game wisselen, moet ik zeggen dat de resultaten van die eigenaardige instellingen toch verdomd goed uitpakken. Als Counter-Strike: Global Offensive speler merk je dat de Smart Insight instelling een enorm verschil maakt, zo lijkt het alsof de verlichting aan wordt gezet in de donkere delen van de game. Ook merk je dat het scherm ‘slim’ omgaat met flashbangs, waardoor er sneller bruikbaar beeld voor je staat dan zonder deze instelling. Oftewel de slimme contract functionaliteit werkt op zowel lichte als donkere delen. Oneerlijk voordeel? Of is het niet anders dan gebruik van een goede muis, mechanisch toetsenbord, of een contrast verhogende bril? Ik laat die vraag onbeantwoord, maar dat het duidelijk grote gevolgen heeft biedt staat niet ter discussie. Ook aardig is de aanwezigheid van een import/export feature van je instellingen, waarbij je die van jou kan delen met anderen, of bijvoorbeeld de instellingen kan importeren van je favoriete Pro’s.

Nog aparter is de aanwezigheid van een Bluetooth module in de FS2735, althans de eerste ingeving is dat dit een aparte toevoeging is. Het biedt echter één groot voordeel, en dat is dat je alles wat je via de software kan doen ook via de Eizo G-Ignition App kan doen. De software op je computer is dus niet eens noodzakelijk, en via de Bluetooth verbinding werken heeft het voordeel dat je mid-game je instellingen naar wens af kan stellen. Misschien klinkt dat ook niet direct heel nuttig, maar als je voor een specifieke game tot de ideale instelling wil komen is het wel verdomd handig dat je niet hoeft te alt-tabben, maar direct op het scherm de resultaten ziet. Daarmee wordt de Bluetooth verbinding voor mij verheven tot absoluut meer dan een gimmick, zeg maar gerust een hele mooie feature voor de fanatieke gamer en liefhebber. Ik moet daarbij wel een kanttekening plaatsen, en dat is dat het aanpassen van elke instelling de App een aantal seconden aan het werk zet. Constant instellingen aanpassen werkt dus al snel op de zenuwen, maar desondanks is de App een uitstekende manier om tot je favoriete instelling te komen zodat je deze op kan slaan en in die toekomst eenvoudig en direct kan toepassen.

Een andere feature van de Bluetooth module is de notificatie weergave van je telefoon. Nu dacht ik vooraf dat ik in de hoek van het scherm zou zien wie mij belt, whatsappjes stuurt (en de inhoud), e.d. maar dat valt helaas een beetje tegen. Je krijgt met behulp van symbolen te zien of je bijvoorbeeld wordt gebeld, maar enige inhoud van notificaties ontbreekt. Nog altijd niet onhandig, omdat ik ook menig belletje heb gemist tijdens mijn game sessies, maar wellicht niet de droom implementatie waar ik op had gehoopt met mogelijkheid tot beantwoorden van gesprekken en dergelijke. Daarbij kan het ook afleiden op momenten dat je tijdens het gamen gewoon even niet gestoord wilt worden. Goed, het zit er in, maak zelf je keuze in hoeverre het knap is.

Inmiddels geen nieuws meer, maar nog altijd onbeslist is de strijd tussen Nvidia’s G-Sync en FreeSync. Beide bieden duidelijk voordelen boven traditionele schermen op lagere framerates, waarbij je bij (grofweg) 30-45 FPS een prettige game ervaring hebt die niet onderdoet voor menig 50+ FPS game. Nvidia vraagt nog altijd een flinke pot geld voor G-Sync, waardoor we meer schermfabrikanten voor FreeSync ondersteuning zien gaan dan voor G-Sync. Ook Eizo heeft voor de FS2735 gekozen voor een FreeSync implementatie, echter met een gebrek aan high-end AMD kaarten in huis is dat een feature waar ik inhoudelijk niet te veel op in kan gaan. Hoewel overtuigd door deze technieken bieden beide vooral voordelen bij traditionele 60Hz schermen dan bij 144Hz schermen, waar screen tearing al veel minder tot praktisch niet zichtbaar is, vandaar ook dat G-Sync ondanks de aanwezigheid van Nvidia grafische kaarten geen harde eis was voor mij.

Het zal je echter niet ontgaan zijn dat de header bij dit hoofdstuk er ook ‘Anti Blur’ in had staan, en het is vooral die feature waar ik wat meer op in wil gaan. Deze Anti Blur modus biedt in mijn ervaring namelijk één van de meest prettige toevoegingen aan de totale game ervaring. Wat er in feite gebeurd is dat de backlight van het scherm ‘knippert’ op het moment dat een nieuw frame wordt weergegeven, waarbij ik ‘knippert’ even aanhaal omdat het de illusie wekt dat je iets ziet knipperen. Het tegendeel is echter waar, want het geeft de bewegingen in games, en dan vooral snellere bewegingen, een bepaalde snelheid en soepelheid die lastig in woorden uit te drukken is. ‘Natuurlijker’ ‘prettiger’ ‘beter’ komen in mij op. “Een beetje zoals bij een CRT monitor” wordt ook wel eens genoemd, al vraag ik mij af in hoeverre mensen anno 2016 nog kunnen herinneren hoe gamen op een CRT monitor was. Juist omdat deze Anti Blur modus zichtbaar winst geeft, en omdat ik betwijfel of iemand een dergelijk duur scherm met een budget GPU gaat gebruiken, vind ik de hele FreeSync versus G-Sync discussie niet eens relevant. Anti Blur werkt namelijk niet in combinatie met dergelijke sync features, is bij hogere FPS dus de knappere instelling, en als gevolg is FreeSync niet meer dan een leuk extraatje wat (in tegenstelling tot een eventuele G-Sync module) eigenlijk geen extra kosten tot gevolg heeft. Hoe dan ook, die Anti Blur modus is wat je m.i. als gamer in shooters en andere snelle games aan wilt zetten en samen met de 144Hz verversing een geweldige game ervaring geeft.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen. Daarbij moet ik aangeven dat mijn ervaring met het testen van monitoren nog niet op het niveau is van bijvoorbeeld TFT Central of Hardware.info, maar dat we desondanks een duidelijk beeld van deze Eizo neer moeten kunnen zetten.

Het eerste wat we gaan bekijken is het bereik van kleuren wat dit scherm weer kan geven, dit doen we door het gemeten kleurspectrum naast het sRGB spectrum te leggen. Met 99.2% van het sRGB binnen het bereik is het aannemelijk dat de laatste 0.8% binnen de beperkingen van de meetapparatuur liggen, wat je hier wilt is dat je scherm als het even kan 100% sRGB weer kan geven voor praktisch (voor de doelgroep) weergave van beeldmateriaal. Hoe dan ook een uitstekende score voor het kleurbereik.

Nog mooier zijn de afwijkingen van de kleurweergave met een gemiddelde van minder dan 1 DeltaE! DeltaE? Wasdat? Nou, we maken het simpel: Een afwijking van minder dan 2 DeltaE is de grens van wat normaliter als een succesvolle kalibratie betekent, oftewel een goed afgesteld scherm. Een afwijking van minder dan 3 DeltaE mag je beschrijven als ‘niet zichtbaar voor het menselijk oog’. Een echt uitstekend resultaat dus voor de Eizo FS2735, waarbij enkel de afwijking bij rood (2.5 DeltaE) iets hoger (maar nog altijd uitstekend) uitvalt, wat interessant is omdat de iDisplay Pro die ik gebruik daar normaliter net iets zwakker zou zijn. Al met al een bijzonder mooie score.

Een ander resultaat die voor het grote publiek van belang is is het contrast, en daarmee de zwartwaardes en witbalans. Uiteraard willen we dat zwart ‘echt zwart’ is, en wit ‘echt wit’ en niet gelig of blauwig. Op 100% helderheid s de gemeten helderheid in het zwart 0,31 cd/m2 wat simpelweg een uitstekend resultaat is en je als ‘zwart’ zal ervaren. De maximale helderheid is met 343 cd/m2 ook dik in orde, de kans dat je op 100% helderheid wilt werken acht ik daarmee niet bijster groot want het brand zowaar je ogen. De kleurtemperatuur is met een gemiddelde van 6619K ook bijzonder goed in orde (6500k is de doelstelling, maar dit zit er keurig bij in de buurt), laten we niet vergeten dat het scherm ‘zo’ uit de fabriek komt rollen, dus zonder handmatige kalibratie achteraf! De gemiddelde afwijking van de kleurtemperatuur met een flink aantal meetpunten over het hele scherm bedraagt minder dan 3%, met uitschieters tot net geen 5%, dat wil zeggen dat de kleurtemperatuur op andere plaatsen dan het midden van het scherm niet noemenswaardig anders is.

Ook de scores op gebied van gamma en de grijswaardes zijn even zo indrukwekkend. Een default gamma van 2.18 (2.2 is perfect) is simpelweg geweldig, en de afwijkingen bij grijsweergave zijn niet groter dan die bij kleur. Gemiddeld minder dan 1 DeltaE, waarbij enkel de donkerste grijze tonen richting de 2 DeltaE gaan met een maximum van 2.7 DeltaE. Waarbij ook hier de scores dus ruim onder de norm zitten van wat je normaliter zal kunnen ervaren.

Het leek tijdens het testen niet op te houden voor dit scherm, want ook de contrastwaardes waren met gemiddeld 1106:1 heel sterk, dikke scores die je als gamer en all-round gebruiker wilt zien. Nadat de review van Hardware.info aangaf dat het contrast in één van de hoeken bij hun sample minder was heb ik tientallen meetpunten aan de randen van het scherm gemeten op eventuele contrastafwijkingen, maar daar was in geen enkel geval sprake van. Niets behalve uitstekende contrastscores, zelfs met gebruik van checkerboards of andere patronen.

Ook backlight bleeding, het doorschijnen van de verlichting wanneer het scherm donker is en de ruimte waar in je zit donker is, is maar zeer beperkt sprake van, zelfs op 100% helderheid. Rechts boven en rechts onder zie je er hele kleine sporen er van, maar je mag dat feitelijk niets noemen. Vanuit een praktisch perspectief wederom een perfecte score op een gebied waar schermen het vaak laten afweten.

Het lijkt haast niet op te kunnen met dit scherm. Is er dan echt niets om over te klagen? Er zijn eigenlijk maar twee elementen die zijn opgevallen in de prestaties van dit paneel. Het eerste is het zogeheten IPS glow, waarbij vooral elementen op een donkere achtergrond een beetje lijken te.. wel.. glowen. Dit zie je dan vooral in de hoeken als je dicht op het midden van je scherm zit of wanneer je het scherm onder een hoek bekijkt. Dit is inherent aan IPS panelen, al kunnen schermen het relatief goed of slecht doen (waarbij het uiteraard geen verrassing is dat deze het relatief goed doet). Ik zou stellen dat dit weliswaar het voornaamste puntje is waar IPS als techniek wat kritiek op krijgt, maar dat dit niet in verhouding staat tot de voordelen.

Het andere puntje van ‘kritiek’ is de uniformiteit van de backlight. Dan kijken we naar de maximale helderheid op verschillende punten. Afwijkingen van maximaal 25% zijn standaard / goed, maar minder is altijd beter. Hoewel de meeste delen van het scherm onder de 15% blijven (een uitstekend resultaat) laat één hoek het afweten met een afwijking van 23%, waarmee de Eizo FS2735 nog altijd wel een goed resultaat neerzet, maar vergeleken met al het spierballen vertoon in alle andere onderdelen voelt dit toch een beetje als verlies. Om het geheel in perspectief te zetten: In de praktijk kan ik niet zeggen dat ik het kan zien, tijdens gamen niet, met foto’s niet, maar de resultaten zijn duidelijk.

IPS panelen staan voor uitstekende kijkhoeken. Hoewel de praktijk zelden zo simpel is als een one-liner is de FS2735 een schoolvoorbeeld van een IPS paneel. Zowel de horizontale als vertikaleverticale kijkhoeken zijn uitstekend waardoor het een prima scherm is om met meerdere gebruikers tegelijk met beeldmateriaal bezig te zijn. Pas bij extreme kijkhoeken zien we een afname van helderheid zoals onvermijdelijk met elk scherm, en pas bij een extreme diagonale hoek zien we de IPS glow pas een noemenswaardige rol gaan spelen.

‘Alle mooie dingen kosten geld’ werd mij veel verteld. De Eizo FS2735 past goed in dat gezegde, want hij is even zo mooi als dat hij prijzig is. De ‘elephant in the room’, de prijs, kan je natuurlijk lastig negeren en voor velen zal het voldoende zijn om dit scherm van hun wenslijstje te verwijderen. Er zijn ook veel invalshoeken die de prijs op het randje van het belachelijke zetten: Zo kosten 24” 1080p 144Hz schermen een kwart van dit scherm, 27” 1080p 144Hz schermen iets van een derde, en 27” 1440p schermen ook niet veel meer dan dat. Zelfs een IPS scherm met die afmetingen en resolutie hoeft niet meer dan 400 euro te kosten. Voor een jonge gamer is een scherm als dit vermoedelijk dan ook niet meer dan een droom, en voor een niet gamer wellicht complete waanzin.

Zodra je echter het beste van beide, nee: alle, werelden wilt combineren: IPS scherm voor uitstekende kleurweergave en kijkhoeken, 144Hz voor ultiem snel gamen, en 27” en minimaal 1440p voor zowel de game-ervaring als productiviteit, dan kom je toch in een pittige prijsklasse uit en tevens bij slechts één fabrikant wereldwijd die die panelen kan maken: AU Optronics. Ondanks dat de ontwikkelingen op het gebied van monitoren niet stil staan geeft dat enigszins aan dat het prijspremium voorlopig nog niet zal verdwijnen. Laat het duidelijk zijn: als je geen concessies wilt doen kost een monitor je een flinke zak centen.

Maar zelfs binnen het handje vol modellen die aan die pittige eisen voldoen is de Eizo FS2735 met enige marge de meest prijzige. Ik vermoed dat Eizo een directe concurrentie met Asus of Acer op prijs niet aan wil (of kan) gaan waardoor duidelijk is gekozen voor kwaliteit en extra features. Kwaliteit komt in de vorm van een fantastische afstelling vanuit de fabriek (kalibratie) die het scherm zelfs voor foto fanaten direct uit de verpakking fantastisch maakt, of de FS2735 feitelijk gewoon een ultieme all-rounder maakt. Kleurweergave is fantastisch, grijswaardes zijn fantastisch, praktisch alle resultaten met betrekking tot de beeldkwaliteit zijn fantastisch. Enkel de uniformiteit van de backlight zou nog iets strakker mogen, maar dat staat welke vorm van gebruik niet in de weg. Prijzig of niet, Eizo zal de all-round gebruiker die toch al naar een prijzig scherm kijkt met deze standaard afstelling toch zeker aantrekken.

Features zoals het kunnen kantelen en in hoogte kunnen verstellen zijn vanzelfsprekend en ook niet uniek, maar vooral de besturing via software en via de app (die via bluetooth met je scherm verbindt) is een bijzonder prettige toevoeging en een mooi stukje meerwaarde voor gamers die hun instellingen zelfs tijdens het gamen willen aanpassen. En instellingen krijg je, van keurige standaard instellingen tot een flink aantal instellingen die de game ervaring verbeteren (sterker nog, praktisch oneerlijk voordeel geven) tot knappe toevoegingen zoals de anti blur backlight modus die voor een high-end game pc veel relevanter is dan G-Sync of FreeSync. Nu zou de app nog wel iets vlotter mogen reageren, maar nadat je de instellingen per game hebt staan merk je daar weinig meer van en gezien de rest is het niet meer dan een minuscuul hikje in een geweldige prestatie van dit scherm.

Uiteraard hamert Eizo er graag op dat hun ontwikkeling en productie in Japan plaats vindt wat voor betere kwaliteit moet zorgen, en het scherm is ook zeker fysiek stevig. Echter feitelijke onderbouwing is niet te vinden op de site en tevens kan ik er ook geen uitspraken over doen met het scherm voor mijn neus totdat dit scherm vele jaren oud is. Toch siert het Eizo dat zij deze claim ook daadwerkelijk onderbouwen, iets wat fabrikanten ondanks claims over de kwaliteit maar zelden doen, met een garantie die de concurrentie simpelweg niet biedt: 5 jaar on-site garantie op defecten aan de constructie of het LCD paneel, en een zes maanden ‘zero bright pixel’ garantie. Hoe je die garantie wil waarderen is subjectief, maar de wetenschap dat er binnen een dag of twee-drie een nieuw scherm staat als er problemen mee zijn is wel fijn. Hoewel monitoren in de regel aardig lang mee gaan lijkt deze extra garantie wellicht niet bijzonder, maar laten we niet vergeten dat high-end schermen als deze de grens verleggen en gevoeliger zijn dan mainstream, iets wat ik helaas moet beamen met een inmiddels defecte Asus PG278Q naast mij (in welk geval je hem dus enkele weken zal missen als je deze opstuurt). Daarbij wil ik wel opmerken dat het Eizo niet zou misstaan als ze de dode pixel garantie zouden uitbreiden tot de gehele garantieperiode, zoals Dell doet (mits je het scherm bij Dell aanschaft voor een flinke meerprijs!).

De Eizo FS2735 is simpelweg een bijzonder beeldscherm en een knap stukje techniek. Fysiek vind ik hem nog redelijk ingetogen en had ik het zelfs als dertiger niet erg gevonden als hij nog ietsje opvallender was geweest, maar wat prestaties betreft is het een beest. Razendsnel gamen, bloedmooi beeld, uitstekende afstelling vanuit de fabriek, handige game-verbeterende trucjes, handige software en app, en vooral ook de heerlijke anti blur modus. Een scherm waar ik als gamer werkelijk intens gelukkig van word wanneer ik er achter zit. Dat werd ik ook van de Asus PG278Q in de tijd toen ik op 144Hz ging gamen, maar baas boven baas en als je vervolgens met foto’s aan de slag gaat, of zelfs maar gaat browsen, dan komt het uitstekende (gecalibreerde) IPS paneel toch beter uit de verf wat dit scherm naast bruut game-scherm gewoon een fantastische alleskunner maakt. Extreem happy geek out.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo Foris FS2735 Zwart?

Who enters my domain?
Dit is voor zover ik weet voor lang niet alle productseries van Eizo het geval. Ik dacht dat alleen ColorEdge CG, CuratOR, RadiForce en DuraVision schermen gegarandeerd in Japan worden gemaakt. Eizo heeft ook productielocaties in de VS, China en Duitsland en zeker FORIS en FlexScan schermen worden vaak ook buiten Japan gemaakt. Van FlexScan en FORIS series weet ik ook dat ze zelfs niet eens altijd door Eizo zelf gebouwd worden. In ieder geval een aantal Eizo schermen uit die series worden gemaakt door TPV Technology, wat de grootste producent van beeldschermen wereldwijd is (voornamelijk als ODM, maar ook onder de eigen merken AOC en Philips). Verder produceert Qisda ook schermen voor Eizo en dat zou in dit geval ook zeker geen onwaarschijnlijke mogelijkheid zijn, aangezien de paneelfabrikant AU Optronics (die het paneel in de FS2735 maakt) van Qisda is. BenQ, Qisda en AU Optronics hebben een grotendeels gedeeld board of directors.
Is dit een hint?
Dit is echt vloeken Stephan... Hoe durf je die twee met elkaar te vergelijken... Wat mij betreft zijn er drie sites voor beeldschermreviews:

TFT Central
PRAD (jammer genoeg tegenwoordig alleen nog maar in het Duits, maar het is te doen)
Tom's Hardware

Jammer genoeg is Chris Heinonen weg bij AnandTech, want zijn beeldschermreviews waren ook prima.

Hardware.info daarentegen gebruikt zwaar verouderde hardware (Microvision SS220) die bovendien niet werd hergekalibreerd. Sommige resultaten in hun beeldschermreviews klopt echt geen zak van. Een heel goed voorbeeld daarvan is de checkerboard contrast meting. Dat is sowieso een lastige test met een non contact probe, omdat je bij het meten van de zwarte vlakken moet oppassen dat je niet lichtlekkage krijgt van de witte vlakken, maar hier zie je wel heel duidelijk dat hun hardware daar niet geschikt voor is.

Checkerboard contrast is tegenwoordig eigenlijk alleen maar lager dan sequentieel contrast door gebrekkige uniformiteit of door features als dynamisch contrast. Zeker niet twee tot drie keer lager als sommige resultaten van hen beweren. Hun input lag testmethode klopt ook van geen kant. Het enige waarvan ik weet dat ze het goed testen zijn de reactietijden. Voor de rest kan je maar beter met een grote boog om hun beeldschermreviews heen...
Een veelvoorkomende uitspraak, die redelijk klopt als je het inderdaad hebt over DeltaE zonder toevoegingen en het vergelijken van twee uniforme vlakken die naast elkaar liggen. Met DeltaE zonder verdere toevoegingen wordt DeltaE L*a*b* bedoeld, ook wel dE76. Bij die standaard voor kleurverschillen kijken je gewoon naar de Euclidean distance tussen de locaties die twee verschillende kleuren innemen in de driedimensionale L*a*b* kleurruimte.

Deze standaard is alleen niet erg nauwkeurig, doordat de L*a*b* kleurruimte niet erg perceptueel uniform is, waardoor bijvoorbeeld 3 DeltaE bij rood niet een even groot verschil is als 3 DeltaE bij groen. Daarom heeft dE76 al twee keer een grote opvolger gekregen, eerst met dE94 en nog wat recenter met dE2000. Die dE2000 standaard is perceptueel gezien al een heel stuk uniformer, maar resulteert wel in lagere waarden.

Verder moet je hoe dan ook oppassen met uitspraken als "niet zichtbaar voor het menselijk oog" (zelfs al zet je het tussen aanhalingstekens... ;)). Dergelijke uitspraken zijn namelijk simpelweg niet te maken zonder enige nuance.

Kijk je bijvoorbeeld naar twee vlakken die direct tegen elkaar aan liggen, dan kan je in sommige gevallen al kleurverschillen van 0,4 dE2000 zien. Zet je die twee vlakken verder uit elkaar, gescheiden door een andere kleur, dan wordt de JND al een stuk groter. Bijvoorbeeld twee "witte" vlakken op een zwarte achtergrond, één D50 en één D65. Kijk je niet naar uniforme vlakken, maar naar afbeeldingen met bijvoorbeeld een iets andere witbalans of gammacurve, dan wordt het JND weer groter. Hetzelfde geldt als je de afstand tussen de twee afbeeldingen vergroot, net zoals bij de vlakken. Je moet dan al snel in de orde denken van 2 à 3 dE2000.

Het JND wordt nog veel groter als je twee vlakken of afbeeldingen moet vergelijken die niet tegelijk worden weergegeven, maar na elkaar. Ook hier heeft "afstand" weer een grote invloed. Geef je de twee direct na elkaar weer dan zie je al vrij snel verschillen, maar vergroot je de afstand tussen de twee in de vorm van tijd, dan neemt het JND heel snel toe. Bijvoorbeeld, je krijgt eerst een foto te zien met witbalans X, vervolgens 2 seconde een zwart scherm, en vervolgens "dezelfde" foto, maar dan met witbalans Y.

Punt is dat ik afhankelijk van de context zowel "kleurverschillen kleiner dan 0,5 dE2000 zijn niet zichtbaar voor het menselijk oog" als "kleurverschillen kleiner dan 5 dE2000 zijn niet zichtbaar voor het menselijk oog" waar kan laten zijn.

Verder heb je natuurlijk ook nog een heel groot verschil tussen personen onderling. Het is niet zo dat je kleurenblind bent of niet (waar ook al behoorlijk wat verschillende vormen van zijn). Je kan prima drie "goed functionerende" soorten kegelcellen op je netvlies hebben en nog steeds kleurverschillen een stuk minder goed zien dan een ander. Dat is een geleidelijke schaal, waarvan ik verwacht dat die gewoon een normale verdeling zal volgen, net zoals met ooglensafwijkingen.

Daarover gesproken, dat is ook een veelvoorkomend misverstand: mensen die een bril of lenzen dragen hebben slechte ogen. Ik heb zelf bijvoorbeeld lenzen met -4,25 dioptrie en -0,75 cilinder links en respectievelijk -4,00 en -0,75 rechts. Met lenzen in heb ik echter een visual acuity van 1,6.

Voor veel mensen een bekendere vorm zal 20/20 vision zijn, wat visual acuity 1,0 is. Die 20/20 betekent dat je op 20 voet net zo scherp ziet als een gemiddeld persoon op 20 voet. De metrische variant is 6/6 in meters, maar in Europa wordt visual acuity meestal decimaal uitgedrukt door simpelweg de breuk uit te rekenen. Met VA=1,6 heb ik dan dus 20/12,5 vision.

Verder zie ik kleurverschillen ook beter dan gemiddeld.
...waarbij enkel de afwijking bij rood (2.5 DeltaE) iets hoger (maar nog altijd uitstekend) uitvalt, wat interessant is omdat de iDisplay Pro die ik gebruik daar normaliter net iets zwakker zou zijn. Al met al een bijzonder mooie score.
Bij sterk verzadigde rode primairen wordt zowel de verzadiging als de helderheid lager gemeten dan deze in werkelijkheid is door de i1Display Pro. Overigens maakt dat in veel gevallen niet heel veel uit, want dat doet de i1Display Pro dan natuurlijk ook bij wit, waardoor het netto effect op een kalibratie vaak verwaarloosbaar is.

Het "ondermeten" van de verzadiging en helderheid is echter niet de oorzaak van deze "kleurfout". Dat zou wel het geval zijn als je de gemeten waarde zou vergelijken met de waarde zoals gespecificeerd in het paneeldatasheet. In dit geval is het echter simpelweg dat het kleurbereik groter is dan sRGB, zoals ook in de afbeelding te zien is. Deze "kleurfout" valt dus ook prima weg te kalibreren.

Wat overigens nog belangrijk is om te vermelden is dat die software die je gebruikt op basis van de metingen een aanname doet over wat het witpunt zou moeten zijn. Al die kleurfouten bij die grijswaarden gaan volgens dat rapport uit van 6600 K daylight (dus 6603.7 K in CIE Standard Illuminant D-series curve). Zou je kijken naar de fouten ten opzichte van D65, wat het standaard witpunt is van sRGB, dan zijn die afwijkingen wel groter, maar nog steeds uitstekend. Daarbij moet ook hier gezegd worden dat dergelijke afwijkingen altijd te verhelpen zijn met een kalibratie.
Kwaliteit komt in de vorm van een fantastische afstelling vanuit de fabriek (kalibratie) die het scherm zelfs voor foto fanaten direct uit de verpakking fantastisch maakt...
Ik wil er bij deze uitspraak wel op hameren dat dit altijd van korte duur is. Als je redelijk serieus met fotografie aan de slag wil zal je elk scherm na een paar honderd uur hoe dan ook moeten kalibreren om een acceptabele nauwkeurigheid te hebben, hoe goed de fabriekskalibratie ook is. Mijn U2711 had toen ik de drift voor het laatst had getest (na 12995 branduren) bijvoorbeeld al een afwijking van 11,5 dE2000 als je alleen kijkt naar chromaticiteit (combinatie van tint en verzadiging) en 15,5 dE2000 als je ook de afname in helderheid meeneemt. M'n U2711 is nu dan ook alleen nog maar gekalibreerd te gebruiken, want zelfs voor toepassingen waar kleur eigenlijk geen zak uitmaakt is het anders nog steeds onwerkbaar.

Nu zal je misschien denken "ja, maar dat is pas na zo'n 13k uur", dat klopt, maar drift gaat juist in het begin heel snel. Het is goed mogelijk dat het scherm de eerste 250 uur sneller slijt dan van 5000 naar 6000 branduren.
Die paar kleine puntjes hierboven, waar ik als expert beeldscherm mierenneuker nog steeds hele verhalen over schrijf, doen niet af aan het feit dat je naar mijn mening prima bent geslaagd in het bereiken van je doelstelling met deze review.

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 5 februari 2016 21:21]

Who enters my domain?
Dat doe je niet zo maar natuurlijk, I thread lightly ;)
Opmerkingen over productie in Japan
Ik begreep dat er inderdaad ook in China wordt gebouwd voor de Chinese markt, maar dat de FS2735's die naar Nederland komen allemaal direct uit Japan komen. Over andere schermen durf ik geen uitspraken te doen iig.
Is dit een hint?
Jep :D Je hebt de bijbel, en ik ga zoals gezegd voor de samenvatting van de study-shop voor mensen die het hele tremester niet hebben opgelet :D Daarbij speelt het een grote rol dat ik (ook toegeef dat ik) bij lange na niet zoveel weet als de echte monitor die-hards. Ik kan/wil/zal niet gaan concurreren op dat gebied. Maar ik denk wel een aardig oog te hebben als het op de ervaringen aan komt.
stuff over DeltaE afwijkingen en menselijk oog etc
Ik ben daarin redelijk kort door de bocht inderdaad, en dat is overigens een bewuste keuze. Dat de realiteit wat (veel) complexer is is duidelijk, maar het op die manier samenvatten voor de doelgroep (zowel van dit scherm als zoals ik de gemiddelde lezer van mijn reviews inschat) een redelijk begrijpelijke indicatie dat de kleur-/grijs afwijkingen simpelweg 'uitstekend' zijn. Desondanks altijd lastige afwegingen, waarbij ik achteraf nog het gevoel heb dat ik graag verder had willen inkorten.
Uitleg over de iDisplay Pro en rood
Das een fijne toevoeging, dank!
Mbt dat calibratie vanuit de fabriek geen eindeloze zekerheid geeft en dat hercalibratie op termijn altijd nodig is voor nauwkeurige weergave.
Inherent issue bij elke vorm van pre-calibratie inderdaad, en dat kan zeker geen kwaad om even aan te halen. Ik was van plan het scherm eerst maar even zo te laten en dan na een flink aantal uurtjes eens zien of en hoe de effecten van langdurig gebruik zich gaan uitpakken op de fabriekscalibratie. Wellicht voer voor een update op termijn.
Kijk en een compliment als dat van jouw kant doet mij zeker goed, dank daarvoor, en natuurlijk je inhoudelijke toevoegingen!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 5 februari 2016 22:17]

Dat doe je niet zo maar natuurlijk, I thread lightly ;)
Well, you'd better! ;) Hahaha, nee hoor Stephan, serieus prima review. Het gebeurt niet vaak dat ik beeldschermreviews op Tweakers een +3 geef en deze verdient dat dan ook zonder twijfel.

Eigenlijk het enige dat ik echt jammer vond is dat je geen mogelijkheden hebt om de input lag en reactietijden goed te testen. Want voor zo'n high-end game scherm is dat natuurlijk wel zeer interessante informatie. Gelukkig zit daar vrijwel geen verschil in van exemplaar tot exemplaar, in tegenstelling tot zaken als contrast en uniformiteit, waardoor je die informatie ook prima uit bijvoorbeeld de review van TFT Central kunt halen als je in dit scherm bent geïnteresseerd.

Overigens heb ik zelf ook geen oscilloscoop met fotoprobe, dus ik kan het zelf ook niet nauwkeurig testen (maar ik heb dan ook nog nooit game monitoren getest, dus bij mij minder relevant), maar wat je wel nog zou kunnen doen is de ghosting testen met de Test UFO Ghosting Test of PixPerAn.

Verder weet je eigenlijk al dat het bij deze monitor goed zit, maar ik zou zelf nog even bevestigen dat je inderdaad 144 Hz zonder frame skipping kan weergeven, wat je kan testen met Test UFO Frame Skipping Test.

Zowel voor de ghosting als frame skipping test heb je eigenlijk alleen een goede camera nodig.
Het is prima mogelijk hoor, vrijwel alle modellen worden ook in Japan geproduceerd, zeker de high-end modellen. Maar voor zover ik weet zijn het alleen de high-end grafische schermen en de medische en industriële schermen waarvoor dat gegarandeerd het geval is. Overigens is de productielocatie in Duitsland ook vooral voor high-end als ik het mij goed herinner. De wat simpelere en goedkopere modellen komen vrijwel altijd uit China.
Maar ik denk wel een aardig oog te hebben als het op de ervaringen aan komt.
En dat doe je ook erg goed. Je hebt niet zo veel metingen, maar doordat je de metingen combineert met een goed verhaal en je het scherm ook echt in de praktijk hebt getest krijg je toch een goed en volledig beeld.

Bij m'n CG277 review mist dat eigenlijk wel. Ik heb zo'n beetje alles gemeten wat er te meten valt en dat geanalyseerd en ook een beetje uitgelegd hoe dat vervolgens geïnterpreteerd moet worden. Maar ik heb bijvoorbeeld helemaal geen praktijktests gedaan met bijvoorbeeld Photoshop, Premiere Pro, After Effects, DaVinci Resolve, etc. Je zal bij mijn review dus wel al enige ervaring met dergelijke programma's moeten hebben en concreet moeten weten waar je naar op zoek bent / de resultaten kunnen vertalen naar jouw omgeving, terwijl jouw review prima zonder voorkennis te lezen valt en toch een volledig beeld geeft.
Dat is ook volkomen begrijpelijk. Dat verhaal van mij zou compleet misstaan in jouw review. Maar ik zou het toch anders brengen:
Het eerste gedeelte hiervan is op zich prima, maar ik zou na "Wasdat?" ook zeggen wat het daadwerkelijk is: "de meest gebruikte standaard voor het specificeren van kleurverschillen". Verder zou ik "niet zichtbaar voor het menselijk oog" er helemaal uit laten en eventueel vervangen door iets in de trant van "kleurverschillen kleiner dan 3 dE2000 zullen in de praktijk onder de meeste omstandigheden niet zichtbaar zijn".
Als je de 250 uur kan halen heb je daar al een redelijke eerste indruk van. Dat rapport dat je uit dispcalgui krijgt is al lekker volledig, dus daar heb je op zich al genoeg aan. De daarvoor benodigde metingen gaan neem ik aan grotendeels automatisch, dus dan is het niet heel veel werk om dat elke 50 uur te testen. Met 5 à 6 momentopnames kan je al enige forecasting doen.
Graag gedaan! ;)
De complete ColorEdge lijn komt uit Japan, niet alleen de CG!
Voor zover ik weet worden er tegenwoordig ook ColorEdge modellen in Duitsland geproduceerd.
Mijn CS240 is in Japan gemaakt, en dat is er een van het instap type van de ColorEdge serie. Lijkt me sterk dat ze de modellen daarboven dan ergens anders bouwen?
Dat is natuurlijk geen garantie dat alle CS240 schermen in Japan worden gemaakt. Je hebt wel gelijk als je zegt dat alle ColorEdge schermen óók in Japan gemaakt worden, maar voor zover ik weet worden alleen de ColorEdge CG modellen exclusief in Japan gemaakt.

Hetzelfde was bijvoorbeeld destijds ook het geval met m'n Dell U2711. Die van mij was in Tsjechië gemaakt, maar er waren ook zat mensen in Nederland met een U2711 uit China.
Wist niet dat ze productie van series verspreiden over verschillende landen...
Weer een leuke review om te lezen kerel :)
Ben zelf ook een grote fan van Eizo omdat het kwalitatief simpelweg een betere monitor is als de rest _/-\o_
Heb momenteel de FG 2421 icm een gtx970 en dat bevalt uitstekend!
Maar zodra Pascal uitkomt zal ik daar zeker een groter formaat Eizo bij willen - en dit is dan een kanshebber.
Nogmaals goed bezig and keep on going ;)
Dank je wel :D

Ik had wel eens eerder Eizo schermen gezien, maar ik moet toegeven dat een langere ervaring nodig was om het echt te waarderen. Ik meen dat die FS2421 ook zaken als 'smart insight' had, en op een eventje zag dat er dan wel leuk uit. Echter als je zelf eens rustig kan gaan gamen met die slimme contrast aanpassingen zie je het voordeel pas echt.

En doe mij ook maar een Pascal kaartje straks, al gaat een GTX 970 op 1440p m.i. uitstekend.
Voordat ik de Eizo had heb ik een weekje een 1440p scherm gehad en het ging inderdaad wel, sommige settings moesten wel iets lager als op 1080, maar dat 1440p panel had veel last van backlightbleeding.... daarna de Eizo FG2421 en nu dus het liefst alleen nog maar Eizo ;)
Heb ook wel eens een dramapaneel gezien mbt bleeding in het verleden, weet je niet hoe snel je wilt rma'en.

Veel discussies gaan snel richting: tn bad! Ips good! En dan de goedkoopste!

Denk zelf dat er veel irritantere factoren zijn. Backlight bleeding, wiebelende voet, vage kleuren of matig contrast.
Hopelijk worden ze snel goedkoper. G-sync, 144Hz en een groot formaat klinkt leuk, maar voor 1000 euro zet je een heel systeem in elkaar.

Hopelijk breekt OLED nog een keertje echt door, dan heb je ook geen last meer van backlight bleed en IPS glow. Als de 'shifting pixel " van Dell dan burn in kan voorkomen, dan zie ik eigenlijk alleen voordelen. Vooral icm het 'printen" van OLED op grote rollen, waardoor de prijs hopelijk flink inzakt.

We hebben voor beeldschermen nodig, wat SSD was voor de opslag markt!
Ik hoop het ook. G-sync vind ik niet eens zo relevant, die Anti-Blur is m.i. wel briljant. Of ze echt goedkoper gaan worden voorlopig betwijfel ik, vooralsnog is het enkel AUO die de panelen kan maken, en ik gok dat concurrentie nodig zal zijn het echt te drukken.

Mbt OLED, tja, op termijn? Vooralsnog zijn de betere IPS panelen volgens mij een prima optie, zeker als je kijkt dat er van IPS glow bijna geen sprake is (niet op normale afstand en positie, je ziet enkel bij de scherme diagonale hoek pas sprake er van), en ik zou bij dit model (of deze sample) eigenlijk niet durven spreken van backlight bleeding. Ik zou denk ik stellen dat er de laatste 2 jaar juist veel ontwikkeling is geweest op gebied van panelen, gevoelsmatig meer dan daarvoor. Enkel jammer dat betere schermen alsnog een aardige bak centjes kosten, ook als OLED door gaat breken zal dat nog wel een issue zijn denk ik.

Overigens meende ik dat mijn eerste SSD ook wel honderden euros was voor 60GB ofzo :D
OLED zal inderdaad in het begin zeker te prijzig zijn, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om nu +600 euro uit te geven, voor een paneel met nog steeds inherente flaws.

Een blik op het SWIFT topic, en dan heb ik er al geen zin meer in. De kwaliteitscontrole is gewoon erbamelijk.
Zelfs na OLED zal de ontwikkeling niet stil staan, en ook daar zitten (naast de prijs) voorlopig nog wel wat consequenties aan. Ik denk dat we ook dan nog zullen uitkijken naar iets mooiers/beters/nieuwers. Als je nu een goed scherm zoekt denk ik persoonlijk niet dat het zin heeft je adem in te houden of om ongelukkig te zijn met het huidige aanbod, en de 'inherente flaws' voelt meer als een theoretische discussie dan een praktische, althans als we het hebben over het scherm dat voor mijn neus staat. Uit interesse, welke schermen heb je zelf staan of ervaring mee?

Dit scherm is overigens pas net uit, dus de ervaringen zullen zich nog even moeten opbouwen (al zal dat gezien de prijs niet in de aantallen gaan als bij de MG279Q/PG279Q waarbij je hier en daar wel wat opmerkingen ziet over kleurafstelling). Het doet mij denken waar de QC zit, bij AUO, of bij de fabrikant van het 'scherm'. Beide lijken mij prima mogelijkheden.
Ik als die-hard fps fan en semi-professionele fotograaf ben ik op zoek naar een beeldscherm die mooie kleurweergave heeft, 144hz, en een lage inputlag. Nu is mijn vraag, speel jezelf fanatiek fps en wat is je ervaring met de inputlag van 6-8ms?
CS:GO 4tw :D Niet pro-niveau, maar ik game al jaren fanatiek.

Ik heb niet de apparatuur om inputlag of reactietijd objectief te meten, waarbij ik meen te herinneren dat zowel HWI als TFT Central geen input lag wisten te meten? Wel heb ik dit paneel direct vergeleken met de PG278Q (TN, 144Hz) en ik kan het verschil echt niet voelen/merken, zelfs als ik er heel bewust op let. Even uit mn hoofd is het netto verschil tussen de twee ca 1 ms op 'standaard' overdrive, waar haal jij die 6-8 vandaan?

Maar goed, ik zal mijzelf geen semi-pro fotograaf noemen, maar doe wel veel met foto's. Ik schrijf het ook in de review: Met de prestatieverschillen ruim onder het merkbare en de duidelijke voordelen van dit IPS paneel mbt de kleur- en grijswaarden denk ik dat dit juist voor een gebruiker als jou een hele mooie is.
Haha mede cs:go fan :D ik ben maar mg2. Het gaat mij niet om gemeten inputlag maar naar je ervaring of je het merkt. Ik dacht dat bij specs van deze monitor een inputlag had van 6ms. Nu heb ik mijn antwoord en bedankt daarvoor!

De kleurweergave behandel je goed in je review, daarvoor mijn complimenten.
Ik denk dat een directe vergelijking met een pg278q toch wel een aardige vuurdoop is, ondanks het subjectieve gehalte. :D

En cs op dit scherm is top, zeker met dat smart insight aan. Het zet echt lichtjes aan in donkere delen en compenseert flashbangs een beetje. Ik twijfel serieus of je er op een toernooi gezeur over krijgt.
Die G-Ignition...tja...ieder voor zich natuurlijk, maar ik vind het geen waardevolle toevoeging. Ik heb de behoefte ook niet om via mijn telefoon mijn pc/monitor/headset o.i.d. te bedienen. Leuk extraatje, maar ik noem het absoluut een gimmick.
Wat ook opgemerkt moet worden is dat deze monitor flicker free is; één van de grootste merkbare voordelen van dit paneel wanneer je van een regulier 60HZ TN scherm afkomt, en idd, als je dan 144Hz hebt in vergelijking met 60Hz, ongeacht of je Freesync/G-sync hebt, is gewoon een groot genot. Alles is merkbaar rustiger voor de ogen.
Je hebt met de X-Rite metingen gedaan. Ik neem aan dat je de monitor ook gewoon gecalibreerd hebt, ondanks dat je waarschijnlijk weinig hoefde aan te passen zo ja, wat zijn jouw R-G-B settings en welke brightness+contrast?
Uiteraard snap ik dat je niet 10 monitoren tot je beschikking hebt, maar wat ik een beetje mis is hoe deze Eizo zich verhoudt t.o.v. van de Acer XB270BU en de Asus MG279Q; immers hetzelfde AU Optronics paneel zit hierin verwerkt, waarbij opgemerkt moet worden dat Eizo het wel voor elkaar heeft gekregen om een (veel) lagere responsetime/inputlag neer te zetten dan bijvoorbeeld de Asus, terwijl die Asus al erg goed is.
Maar wat mij betreft is dit dan ook samen met die motion blur en 5 jaar garantie het enige wat (naar mijn idee) écht meerwaarde biedt...Ja, ik geloof dat die Eizo echt een dijk van een gamingmonitor is, maar 500 euro hoger dan de Asus MG279Q is zelfs voor Eizo eigenlijk een beetje té veel van het goeie en ik verwacht dat er maar weinig mensen zullen zijn die díe stevige meerprijs ervoor willen betalen.

Ik heb toevallig deze Asus MG279Q gekocht, en ik heb gelukkig de panel lottery gewonnen. Out of the box een ietwat te verzadigde groentint, maar na calibratie een achieved target van 6502K precies en ook dit resultaat. Ik heb ook een zeer goeie uniformiteit met een maximale afwijking van 12% t.o.v. 120cd/m2: KLIK
Ik verwacht dat zulk resultaat met die Eizo ook te halen valt.
Ik game nogal wat, vooral snelle shooters, maar dit Asus scherm is echt klasse, ik merk echt niks van zichtbare ghosting/overshoot/undershoot e.d. 144Hz is een genot, en ik heb een GTX970, dus geen freesync, maar o-zo heerlijk spelen, ik wil niet meer terug.

Sorry voor het verhaal, maar je krijgt wat mij betreft ook gewoon netjes een +3, zoals het hoort ;)
Je schrijft prettig, chronologisch en je benoemt bijna alle aspecten, alsmede een onderbouwde conclusie.
Denk dat het onvermijdelijk is dat je als lezer een aantal dingen voor jezelf moet beoordelen, zoals bijv of je dat G-ignition gaat gebruiken of niet. Ik vond het zelf bijzonder prettig om mijn CS:GO instelling on-the-fly aan te passen totdat hij stond zoals ik precies wilde. Wat dat waard is, tja, da's absoluut een lastige.

Ik heb het scherm nog niet verder gecalibreerd overigens, ik had wat andere dingen aan mn hoofd de laatste weken en zag er vooralsnog geen reden toe. Misschien doe ik het binnenkort nog eens, al ben ik geneigd gewoon even alles zo te laten staan om te zien hoe gebruiksuren op de calibratie wegen. Exacte huidige settings moet ik op terug komen (Wel iets in de trant van 100/97/90 ofzo) omdat ik nu met een gebroken poot niet in staat ben achter mn vaste pc te kruipen, vooralsnog even beperkt tot een laptopje op schoot. Brightness/contrast meen ik 90/50, maar ook dat hou je van mij tegoed.

Mbt de vergelijking en gebrek eraan, dat is absoluut een punt, maar het is zoals het is. Wie weet komt die gelegenheid nog eens. Als iemand ze ergens uit aan het delen is dat soort schermen laat het mij weten :D Ik zou in elk geval eens een kijkje nemen bij o.a. de buren en vooral ook TFT Central die dit scherm afgelopen week gereviewd heeft.

Best mooie resultaten met jouw MG279Q overigens, waarbij je zelf al opmerkt dat je het wel getroffen lijkt te hebben. Ik wil mij normaliter niet laten bezwaren door alle ervaringen van anderen totdat ik iets zelf kan testen, maar de verschillende topics mbt de (razendpopulaire) RoG schermen zijn toch zeker niet eenzijdig positief over o.a. die kleurweergave, backlight bleeding, en andere QC issues. Overigens heb ik ook maar één FS2735 voor mijn neus, dus ongeacht de reputatie van Eizo mbt QC kan ik ook zeker niet uitsluiten dat ik geluk heb en garanties geven over andere FS2735's. Maar goed, in een ideale wereld heb ik even 10x hetzelfde scherm staan en niets anders te doen :D Ondanks alles komt het er op neer dat er altijd wat vraagtekens en onzekerheden blijven, onvermijdelijk, en zeker niet onbelangrijk om daar realistisch over te zijn.

En 144 Hz gaming 4tw inderdaad, dat staat volgens mij bij geen enkele gamer ter discussie :D
Nee snap ik. Uiteraard had ik de review van hardware.info en tftcentral al gelezen, maar échte gebruikerservaringen vind ik dan nét nog belangrijker, omdat professionele reviewers vaak de cherrypicked exemplaren lijken te krijgen, terwijl fora en reviews op amazon vol staan met teleurstellingen, met name de onacceptabele glow en zwaar slechte luminance/color uniformity. Ik had stiekem al gehoopt dat Kid of jij deze monitor zou reviewen :D
Ik heb in de betreffende fora hier op GoT ook vaak geroepen dat het eigenlijk niet normaal is wat we tegenwoordig allemaal maar moeten accepteren als zijnde "inherent aan de techniek". Ik zou zo'n RoG met 4 oranje glowhoeken dus van zijn langzalzeleven niet accepteren. Ik heb helaas een slechte ervaring gehad met een Dell U2713H die ik tot 3x toe heb laten omruilen (waarbij ik 1x een gloednieuwe kreeg). Allemaal een oncorrigeerbare groenbalans, of 4 glowhoeken...Die was ook 600-700 euro en dan een premium scherm met 99% adobeRGB afdekking....en dan lees je de verhalen op forums als GoT, niet alleen over dell maar ook over de RoG's...tja dan begin je wel te twijfelen of je uberhaupt voor IPS moet gaan. Dus daarom dacht ik: "dan maar Eizo...daar kun je nooit iets fout mee doen" :) Maar ja...voor 1100 euro krijg je ook een CS270 ColorEdge die uniformity compensation heeft en van dusdanige kwaliteit is dat glow zo goed als niet storend aanwezig is plus een zeer goede uniformity heeft....
Als fanatieke gamer én fotoeditor vind ik het erg moeilijk om de 1099 euro te rechtvaardigen, dus ik heb toch maar het risico genomen om voor de Asus te gaan en dat is zeer goed uitgepakt (mag ook wel na het Dell-drama :D)
Het blijft lastig inschatten. Mensen klagen graag als het verkeerd is, en als alles ok is hoor je ze vaak niet meer. Gezien de aantallen waarin die Asus RoG en Dell Ultrasharps worden verkocht lijkt het mij niet meer dan vanzelfsprekend dat het actieve topics zijn, al lijkt er met de laatste generatie IPS/144Hz wel bovengemiddeld activiteit. Maar naarmate het product duurder wordt word je ook voorzichtiger, en neem je elke extra ervaring natuurlijk serieus terwijl mensen ook eerder zullen klagen als er iets is. Het is en blijft zoals ik zeg gewoon erg lastig, maar gelukkig hebben we als consumenten in elk geval een goede regeling mbt retourneren in Nederland. Alleen al daarom zou ik bijv Koreaanse import zelf nooit overwegen, en dit geval met een type paneel waarbij de kans op problemen duidelijk groter lijkt (althans gebaseerd op andere modellen, deze is daar te jong voor) denk ik dat de meerwaarde van die extra garantie ook fors groter is is dan bij bijv een standaard 24"/1080p/IPS schermpje. Het is mij dan ook persoonlijk zeker om die garantie te doen, al was het maar dat ik een PG278Q daadwerkelijk defect heb zien gaan (vond ik overigens ook echt een lekker scherm!).
Goede duidelijke review!
Heb zelf een Benq2710 (1440), zou jou scherm graag naast die van mij willen zien qua gaming-experience, meerwaarde van de 144Hz met name.

Mijn scherm kostte destijds rond de 600 Euro namelijk...
Dank je wel :)

Tja, het is lastig te verwoorden, maar een (snel) 144Hz scherm is wat game ervaring betreft gewoon heerlijk. Ik ging van 144Hz terug naar 60Hz, en dan merk je opeens hoe groot het verschil daadwerkelijk is. Zeker icm de anti-blur modus in deze overigens. Het voelt gewoon sneller, soepeler, en minder tearing. Op zich is een trager scherm met G-Sync voor dat laatste ook geen slechte optie, waarbij zelfs een game op zeg 35-45FPS opeens prima soepel kan voelen, maar m.i. is 144Hz -de- game feature.
Tankx voor je reactie, wacht toch maar totdat prijzen flink gaan dalen..misschien. maar ben nog steeds dik tevreden i.c.m AMD R 9 390!
Np :) Overigens denk ik dat je nog wel heel eventjes kan wachten op grote verschuivingen mbt high-res 144Hz schermen, maar we zullen het zien!
Interessante review. Netjes opgebouwd, prettig leesbaar en duidelijk. Ik las het vooral met interesse gezien mijn recente aankoop (PG279Q). Ik zou die twee wel eens naast elkaar willen zetten om te kijken hoe of wat. TFTcentral is positief over de PG279Q maar deze heeft wel last van backlight bleed. Zelfs mijn QC sticker passed versie heeft het. Als ik dan ook de 1000 pagina lange Overclockers.net discussie volg merk ik dat iedereen vervolgens de 27 inch Eizo noemt als je ECHT er niet mee zou kunnen leven en persé dat stapje beter wil qua uniformiteit/kleurbereik en glow/bleed. De Acers en Asus schermen zijn qua Quality control gewoon matig als het gaat om bleed en dode pixels.
Zowel de Eizo als de Asus zijn wat dat betreft gelijk qua specificaties op de G sync module na. Overigens merk ik zelf er veel van G sync on maar zou ik graag de het hele Anti blur concept van de Eizo zien en of het nou werkelijk uitmaakt dat deze bijv geen G sync heeft.

al met al interessant!

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 5 februari 2016 01:44]

Dank je :)

Ik ken de PG279Q niet, de PG278Q wel. Overigens heeft volgens TFT central deze Eizo hetzelfde paneel als de MG279Q en de Acer nogwatnogwat, dus je zou denken dat het dan gewoon een kwestie van QC is. Aan de andere kant, ik heb ook maar toegang tot één sample, dus het is niet uitgesloten dat ik gewoon veel geluk heb.

Persoonlijk blijf ik erbij dat anti-blur meer waarde biedt dan de sync features mits je GPU maar een lekker vlot FPS uit weet te pompen, iets wat gezien de prijs van dit scherm wel een veilige veronderstelling mag zijn.
+3 , prima werk as always :) , gefeliciteerd met je Award ook, dik verdiend :) !
Dikke + 3 natuurlijk ! Wat een gave review wederom. Gefeliciteerd met je award en sterkte met je been :)