Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 GAMING 5 Review

jackioo 3 februari 2016, 429 views

MSI Z97 GAMING 5

Goed moederbord, werkt gewoon fantastisch!

Pluspunten

• weinig poespas
  • goede bouwkwaliteit
  • relatief eenvoudige installatie (BIOS)
  • M.2 onboard
  • LCD thermometer op moederbord

Minpunten

• 2 SATA poorten vervallen na gebruik van M.2 SSD.

Layout Score: 5
Ik ben niet zo'n doorgewinterde reviewer, maar laat ik het maar eens er op wagen om in iedergeval iets te schrijven, of het een review wordt merken we gaandeweg ;)

Ik ben trotse eigenaar van best wel een leuk systeem, al zeg ik het zelf. De basiscomponenten zijn:
case: CM Storm Stryker
mobo: MSI Gaming 5
CPU: Intel i5 4690K @ 4x 4,0GHz @ 22 graden
koeler: Coolermaster Hyper 412S met 2x 12cm fan
mem: Corsair Vengeance CL8 @1600MHz (standaard XMP profiel)
SSD: 4x 512GB Hynix M.2, waarvan 1 direct op het moederbord, 3 worden op PCIe kaartjes geplaatst zodra deze geleverd zijn. Snelheid circa 740 MB/s lezen en 712 MB/s schrijven.
SSD: Samsung 850EVO 250GB removable / hot swappable via X-Dock van Coolermaster
graka: MSI GTX760TF OC gaming

De installatie van de M.2 SSD was, na een BIOS update, zeer eenvoudig. Videokaart eruit, M.2 op z'n plaats, schroefje erin, videokaart terug en klaar. Windows installatie vanaf USB stick en alles loopt vanzelf, binnen 5 minuten was Windows 10 ge´nstalleerd. Kleine noot: voordat ik de BIOS update had uitgevoerd, was de snelheid om te huilen. Hij herkende de SSD wel, maar deze had totaal geen snelheid als primaire partitie. In eerste instantie had ik mijn systeem op mijn Samsung SSD ge´nstalleerd, dit werkte prima, alleen het installeren van Windows op de M.2 wilde maar niet lukken. Ik weet niet of dit bij alle M.2 SSD's het geval is, maar ik adviseer iedereen om vooraf een BIOS update te doen (duh....).

De standaard OC profielen van de MSI BIOS werken ook prima, hij stelt dan zelf de complete overclock in, ideaal voor luie mensen zoals ik. Mocht je zelf gaan klooien en duidelijk te ver gaan (4x 5GHz in mijn geval 8)7 ), dan gaat hij gewoon weer terug naar de standaard fabrieksinstellingen. Ook kun je met Command Center met de remote app alles in de gaten houden en zelfs de snelheden aanpassen. Leuke feature.

Wat valt er verder nog van te zeggen?

Het is in mijn ogen een prachtig moederbord, zowel om te zien als om mee te werken. Ook een geweldige functie is de temperatuurweergave op het moederbord. Verder weinig poespas.
Wat me wel opviel, was het gebrek aan "ouderwetse" PCI sloten. Wel 3x PCIe 3.0 x16 en 4 x PCIe 2.0 x1 sloten, welkom in de toekomst.

Ik ben van origine een groot ASUS fan, in eerste instantie keek ik wat ASUS in de line-up had. Toen ik mijn vorige systeem bouwde liep ik per toeval een Z68A-GD65 LGA1155 tegen het spreekwoordelijke lijf, wat dus de basis werd voor mijn vorige systeem. Hierbij viel me op, dat mijn "niet-overclockbare" Intel i5 3470 gewoon te ontgrendelen was in de BIOS waardoor ik hem zonder ooit ook maar enig probleem te hebben gehad op 4x 4.0GHz kon laten draaien. Toen heeft MSI mijn respect wel gewonnen ;)
Nu kwam ik deze Gaming 5 tegen, en ik heb er geen moment spijt van.

Ten slotte een tip: klik nooit, ik herhaal, NOOIT op de "Total installer" van de MSI live update 6 software. Hij installeert dan allemaal troep die je echt niet wil hebben.

Heb jij ook een MSI Z97 GAMING 5?

Wel grappig "complete overklok" :P 100MHz meer als de standaard boost ;)
Ik heb hetzelfde bord maar handmatig is er toch veel meer uit te halen als die complete overklok ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 4 februari 2016 07:31]

Weet ik, hij draaide op 4x 4,5 maar daar ging hij flink meer energie door verbruiken (duhhh) en aangezien ik die snelheid toch niet nodig heb en ik zelf de energierekening moet betalen :+ , heb ik 'm terug gezet. Idle nu tussen de 0,7 en 2,3 Watt.

Hoe heb jij 'm ingesteld? Zelfde CPU?