Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Wit Review

yblokdijk27 26 juni 2009, laatste update op 26 juni 2009, 4.692 views

Nokia N97 Wit

Pluspunten

• erg snel.
  • leuke functies
  • fm zender
  • gps
  • goeie camera
  • heerlijk keyboard
  • onscreen typen ook erg makkelijk
  • minijack aansluiting voor koptelefoon
  • schuifje voor camera lens

Minpunten

• ingebouwde speaker niet denderend (niet zoals de 5800xpress music)
  • geen normale usb aansluiting
  • scherm in direct zonlicht

vandaag van de Nokia store de N97 ontvangen. Ben er meteen mee aan de slag gegaan en moet zeggen dat het een heel erg prettige en snelle telefoon is. afwerking is helemaal top. ook het schuif gedeelte van het toetsenbordje ziet er erg solide uit!
er zitten erg veel functies op de telefoon en 1 van de leukste is de fm zender! daarmee word de telefoon dus een radio zender en jeje radio kan afstemmen op de freq van je telefoon en zo dus de muziek van je telefoon kan luisteren op de radio of autoradio via de fm!
verder had ik een snelle gps fix zelfs binnenshuis (binnen 45 sec) heb dit tot nu toe 1x geprobeerd.
accuduur kan ik nog weinig over zeggen maar na al mn gekloot de hele dag 1 streepje eraf vind ik netjes.
nokia heeft alleen 1 foutje gemaakt in mijn verpakking, ik heb 2 afstandsbedieningen gekregen ipv 1 , ze zijn de oordopjes vergeten. kan gebeuren
scherm is in direct zonlicht wel slecht af te lezen maar er is nog genoeg te zien.

Het menu is hetzelfde opgebouwd als de 5800 xpress music en is goed te bedienen met de vingers want het zijn allemaal extra grote knoppen , vind de hele interface veel vriendlijker voor de vingers dan van bijv windows mobile.

Muziek speler: Muziek speler is eigenlijk hetzelfde zoals alle nseries , je kan bijv playlists aanmaken of aangemaakte playlists die op de pc gemaakt zijn af te spelen.
Muziek erop zetten hoeft niet via de nokia software en kan allemaal gewoon via windows verkenner, na loskoppelen van de telefoon zoekt deze zelf naar neiuwe tracks , videos en fotos en sorteert deze in de juiste catagorieen.

Internet: De browser werkt erg makkelijk en ondersteunt ook flash en iframes wat de oude symbian van mn n81 niet ondersteunde. Browser is redelijk snel. scrollen werkt op dezelfde manier als de iphone viger omhoog schuiven en je gaat naar de onderkant van de website.

Touchscreen: Het touchscreen is kwa gevoeligheid goed , wel moet je 2x klikken om iets te openen. Is in het begin even wennen maar als je eraan gewent bent wel prettig omdat als je het scherm aanraakt niet meteen het menu item onbedoeld opent. Het scherm geeft ook een feedback door een trilling als iets word geselecteerd.

Beginscherm: Het begin scherm is helemaal zelf in te delen doormiddel van widgets van bij facebook je email snelkoppelingen en je favorieten nummers , als je over het scherm slide van bijv links naar rechts verdwijnen de widgets en heb je alleen je achtergrond en tijd en datum in beeld. als je weer slide komen de widgets weer terug.

Features zijn eigenlijk teveel om op te noemen enkele zijn: Youtube ,fm transmitter , Facebook , Accuweather , Maps , je kan ook allemaal extra apps downloaden via de ovistore , dit is een soort van appstore met gratis en betaalde apps en geluiden en achtergronden.

GPS: GPS heb ik alleen nog via de nokia maps getest en ik had een fix in de woonkamer op ongeveer 3 meter van het raam binnen 45 sec , dit vond ik zelf erg netjes. Tom Tom en Mcguider ga ik later nog proberen dit heb ik er nog niet opstaan.

Toetsenbord: Er zit zoals bekend een uitschuifbaar toetsenbord op , persoonlijk vind ik deze erg prettig werken , de toetsen liggen iets verhoogd en uit elkaar waardoor je goed kan typen , spatie balk zit niet in het midden maar bij de rechterduim , dit moet even wennen maar is later erg prettig dat deze meteen onder de duim zit. ook zit er een onscreen keyboard op die met T9 werkt opdezelfde manier als op een numeriek keypad van een gewone telefoon en moet zeggen dat deze ook erg prettig werkt.

Telefoon heb ik via de nokia store besteld voor 689 en vandaag binnengekregen met gratis bluetooth headsetje erbij

Ja de telefoon kan ook bellen , geluid is zuiver voor zowel mijn kant als de andere kant , bereik is overal hetzelfde als mn vorige N81 , het onscreen telefoon gedeelte lijkt ook op dat van de Iphone , gewoon 1 groot numeriek gedeelte of je contact lijst waar jeje nummer uit kiest.

Fotos komen eraan , moet een camera lenen die van mij is verzopen in zee op vakantie.

Heb jij ook een Nokia N97 Wit?

Reviews door de redactie

@Yblokdijk27 Kan je vertellen wat je met de afstandsbediening bedoelt? Er is er namelijk geen voor de N97.
er zit een afstandbediening in de doos. ( * aan de 3" jack plug draad.) waarmee je geluid endergelijke kan regelen.

rond de 2:00 zie je hem

[Reactie gewijzigd door kraai_ op 30 juni 2009 16:18]

Beetje karige review. Je hebt het hoofdzakelijk over de FM radio die ook in mijn Nokia 6300 zit (€100) en over een GPS fix binnenhuis (kan dat wel?).

Verder noem je positieve eigenschappen, maar je leest nergens waarom ze als positief worden ervaren. Ook het gebrek aan foto's is imo een misser. Wil je een echte review maken waar andere tweakers ook wat aan hebben? Neem dan even serieus een uurtje de tijd en maak wat foto's! (Allemaal positief boedeld hoor ;), kudo's dat jet het in ieder geval probeert!)
lezen is wel lastig he: fm radio zit er ook op maar ook een TRANSMITTER en die heb jij zeker niet op je 6300
hij heeft het vooral over de fm TRANSMITTER, zodat je dus de mp3s van je telefoon over je autoradio kan afspelen, deze functie zit zeker niet in jouw nokia 6300.
Maar voor de rest ben ik het met je eens hoor, erg magere review.

ik heb mijn n97 overigens vandaag besteld, hopelijk krijg ik hem snel binnen en dan zal ik, (als ik tijd heb) een mooie review plaatsen hier op tweakers!
zal vanavond wat meer tekst erbijzetten en wat fotos maken , zat vanmiddag op het werk en heb even snel wat info erop gezet
Er is ook een previewmodus (vinkje bovenaan zetten), zodat je wel dingen kan typen/opslaan, maar het nog niet zichtbaar is. Scheelt weer een hoop lage beoordelingen en negatieve reacties, zolang je review nog niet compleet is.
Ik ben ook van plan deze telefoon te kopen. ben alleen niet heel bekend met de nokia serie, en hoopte eigenlijk op wat meer informatie, (aantal dagen al alle nieuwe youtube filmpjes aan het bekijken).

hoe is bijvoorbeeld de muziek speler. kan je ook zoals dat vroeger altijd kon gewoon als een windows verkenner manier bij je muziek of moet je perse op de tag sorteer manier door je muziek bladeren?
hoe zit het met toevoegen van muziek endergelijke naar je telefoon? kan je gewoon je muziek kopieren als kopie paste naar een externe schijf om moet je perse (net als iphone+itunes) je muziek kopieren via ovi suite (heet dat zo?) je muziek syncen?

hoeveel heeft hij je nou gekost en hoe snel had je hem binnen?
Zit te twijfelen tussen deze of de nieuwe iPhone.... Heb nu N95 maar wil weer touchscreen. Ben er nog niet uit...
Bereik van Nokia is altijd ongwijs goed, zeker met umts. Van de iPhone weet ik dat eigenlijk nog niet.

[Reactie gewijzigd door The-Force op 26 juni 2009 23:53]

Waarom kost die in de winkel 600,= en via bijv Vodafone abo rond de 250,= (onmgerekend). Ik vind dat schandalig. Wil dit toestel maar heb nog een 2 jarig 35,= abo lopen via Vodafone.

Over maten gesproken, deze kennen jullie toch al: http://www.sizeasy.com/

[Reactie gewijzigd door gas0line op 29 juni 2009 23:07]

Geen foto's, een klein lapje tekst, slechte interpunctie; dit kan beter.
een flinke vooruitgang vergeleken met vanmiddag :) de fotos zullen em min of meer wel afmaken.
dankje , had nu ook wat meer tijd , kan niet te lang op tweakers zitten typen op mn werk haha
Doe het voortaan dan gewoon ff meteen thuis :D
Dit zier er al een stuk beter uit, nog wat eigen fotootjes en hoofdletters ( :P ) hij is helemaal prima ^O^
Nope: nog niet helemaal prima, want de telefoonfunctie bespreking ontbreekt nog. Dan pas hij is helemaal prima :p Tenminste dat vind ik, maar jij vind hem toch compleet zonder, apart :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 juni 2009 20:49]

Hij mag toch zeker wel zelf bepalen wanneer die iets typt, eventueel afmaakt, en wat niet... 8)7
[dat het een]
prettige en snelle telefoon
[is]

Wel grappig: je bespreekt vervolgens alles behalve de telefoonfunctie zelf ;)
net geprobeerd fotos te maken , maar vind het zelf wat te donker om nu knappe fotos van het toestel te maken. zal deze morgen maken als het licht is en leg er dan een n81(bijna zelfde als n95/n96 kwa maten) bij als vergelijking kwa formaat.