Sony Bravia KDL-32W4000 Review

Stay1ed 26 juni 2009, laatste update op 27 juni 2009, 2.023 views

Sony Bravia KDL-32W4000

Pluspunten

• Strak design
  • Handige features
  • Geordende interface

Minpunten

• Veel van de aansluitingen aan de achterkant
  • Niet erg stevige poot
  • Soms te hoge helderheid

Installatie
De installatie is simpel. De tv wordt geleverd in een doos die ongeveer de vorm heeft van het scherm, alles zit lekker strak ingepakt. Verder is het allemaal standaard, batterijen in de afstandsbediening en stekker in het stopcontact.

Ontwerp
Het ontwerp is redelijk. Het ziet er allemaal strak uit. De rand is niet heel erg dik en stoort niet door weerkaatsing. Wat mij betreft zitten er wel wat veel ingangen aan de achterkant. Dit kan lastig zijn als je de tv aan de muur wilt hangen. Er zijn totaal 3 HDMI ingangen, waarvan één aan de zijkant.
De aan/uit-knop en wat andere knoppen zitten vreemd genoeg aan de bovenkant. Dit is wel slim bedacht, want alle kracht die je zet op de knop gaat naar beneden en zo is de kans dat je de tv om mocht duwen kleiner. Onder aan de tv lijkt een gat te zitten, maar dat is een stuk doorzichtig plastic. Daar zitten de 2 lampjes.
De poot lijkt stevig genoeg, maar soms wil de tv nog wel een beetje heen en weer wiebelen, naar voren en naar achteren.

Aansluitingen
We hebben verder nauwelijks andere apparaten die we gebruiken samen met de tv, alleen een HD recorder (Sony RDR-HX725) en een stereoinstallatie. De HD recorder is aangesloten met een SCART-kabel en de stereo met tulip stekkertjes. Met beiden hebben we geen problemen ervaren.

Ik heb mijn laptop een aantal keer met VGA en een paar keer met HDMI aangesloten. VGA was niet zo een succes. De tv gaf willekeurig beeld en geen beeld, welke instellingen ik ook probeerde. HDMI is beter wat dat betreft, alle instellingen werken zoals het hoort en de resolutie kan makkelijk omhoog naar 1920*1080 en het geluid wordt ook automatisch doorgegeven.

Features
Er zitten een aantal interessante features in deze tv, hoewel we ze niet vaak gebruiken. Je kan bijvoorbeld foto's lezen vanaf een USB-stick. Je moet dan met de afstandsbedieng browsen en dat werkt niet zo lekker. Bovendien duurt het laden van foto's vrij lang. Dan is het toch makkelijker om ze vanaf een computer te laten zien.

Een andere feature is het ophalen van de gids voor digitale tv. We hebben geen digitale tv, maar het signaal staat kennelijk wel op de kabel.

Beeld
We hebben analoge tv over de kabel. Het beeld is dan niet erg scherp, kleine letter zijn dan niet meer te lezen en het beeld heeft nogal last van ghosting. Onze signaalversterker is ook niet de beste meer.

Nederland 1, 2 en 3 digitaal was eerst gratis (UPC), maar dat is later opgehouden, geen idee waarom. Dat maakt het beeld veel beter, vooral de scherpte is stukken beter.

In combinatie met mijn laptop en HDMI kan je de pixels soms een beetje zien. De DPI is in vergelijking met mijn laptop natuurlijk stukken lager en daarom zie ik dat. Het valt vooral op aan de startknop van Vista. Eigenlijk is dit scherm te groot om op te computeren.

De helderheid van het scherm is goed genoeg. Ik moest aan het begin redelijk wennen, want vooral met lichte beelden en een donkere omgeving moest ik soms met mijn ogen knipperen. Wat ik nooit heb kunnen vinden is een simpele manier om de helderheid wat lager te zetten.

Het instellen van de beeldverhouding is simpel, met 1 knop kan je alle standen langs. Meestal gaat het automatisch goed. Dan kan je het beeld ook nog omhoog schuiven om de ondertiteling goed in beeld te krijgen.

Interface
De interface is goed. Er is een centraal menu waarin je door alle zenders en ingangen kan bladeren en waar je naar de instellingen kan. Dit menu heeft vloeiende overgangen, is beeldvullend en een beetje doorzichtig. Hier is echt goed over nagedacht. Verder zijn er ook niet veel aparte menu's waardoor het allemaal veel ingewikkelder zou worden.

De afstandsbediening is wel wat ingewikkelder dan ik gewend was, ik heb er verder geen problemen mee, maar anderen wel.

Geluid
Ik ben niet zo'n geluidsexpert, maar wat mij betreft is het geluid goed. Alles klinkt eigenlijk zoals je zou verwachten.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-32W4000?

als alles aan de achterkant zit kan je het niet zo gemakkelijk ophangen. want als je dan een kabel eruit moet halen moet je gaan zitten pielen
Dat was inderdaad mijn punt, misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord. Wij hebben de tv ook in een hoekje staan met een plant ernaast en dan is het erg vervelend om er helemaal achter te moeten kruipen als je een kabel moet aansluiten.
Zelf vind ik het interface wat rare -maar overkomelijke- trekjes hebben.
Veel aansluitingen aan de achterkant
Voor mij geldt: Veel = handig, Achterkant = niet zichtbaar. Dus voordeel.
Waarom is dit voor jou een nadeel?
Soms te hoge helderheid
Je kan dit aanpassen door 1. dynamische verlichting uit te zetten (onzinnige feature imo) en 2. gewoon de contrast en brightness aan te passen.
Misschien moet je er wat verder afgaan zitten, is het scherm niet meer te groot en ook duidelijker. ;)
Negatieve eigenschappen:
Veel aansluitingen aan de achterkant
Dat vind ik juist een positief punt! Hoe meer (aansluit)mogelijkheden, hoe beter.