OCZ Vanquisher Review

JoWannes 26 juni 2009, laatste update op 26 juni 2009, 824 views

OCZ Vanquisher

Pluspunten

• Groot koelvermogen!
  • Handige installatie
  • Prijs!
  • Standaard fan is vervangbaar

Minpunten

• Koelt northbridge en omliggende componenten niet.
  • Compatibiliteitslijst ontbreekt

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Hierbij een korte review van de OCZ Vanquisher CPU koeler. :)

Zoals de specificaties aanduiden, is deze CPU koeler geschikt voor socket 775 van Intel, en sockets 754, 939 en AM2 van AMD.
De basis van de koeler is volledig uit koper vervaardigd, en geeft via 3 heat pipes de warmte door naar het volledige aluminium koelblok. Dit heeft als afmetingen 72 x 110 x 140 mm, en beschikt daarnaast over een temperatuursgestuurde 92 mm fan, die tussen de 800 en 2000 RPM draait.

De fan is zeer stil. Idle nauwelijks hoorbaar, stressed zeer aanvaardbaar. Desondanks koelt deze koeler erg goed. Zeker voor een koeler uit zijn prijsklasse!

Enkele temperaturen:

Bij een Intel E6600 @ stock (auto-voltage; 1,28V volgens CPU-Z) na 2 uur Orthos (blend) test:
  • CPU1: 36C
  • CPU2: 36C
  • CPU: 40C

Bij een Intel E6600 @ 3,0 GHz (auto-voltage; 1,37V volgens CPU-Z) na 4 uur Orthos (blend) test:
  • CPU1: 39C
  • CPU2: 40C
  • CPU: 42C

(Test gebeurde op een losse opstelling, niet in een case. Kamertemperatuur van 23C. Standaard aanwezige koelpasta gebruikt.)

Zeer acceptabele temperaturen dus!

De koeler is verder degelijk gebouwd. De bevestiging gebeurt d.m.v. push-pins. Dit is niet het beste systeem, maar wel een snel een eenvoudig systeem. Het koelblok steekt niet te veel buiten de push-pins uit, zodat je deze relatief gemakkelijk kan aandrukken en losmaken.

De compatibiliteit moet met de meeste moederbord geen probleem vormen. De afstand tussen de basis van de koeler en het eigenlijke koelblok, is groot genoeg. Zodoende is er vrij veel ruimte voor hoge northbridge koelers.
Desondanks zou er op de site van OCZ wel een lijstje mogen staan van de compatibele koelers. Dit is echter niet het geval.

Modbaarheid is zeer goed. Je kan de standaard fan met 4 schroefjes losmaken, en een ander 92 mm exemplaar installeren. Handig als je liever een fan hebt met een fancy kleurtje, want voor de rest volstaat de standaard fan.

Besluit:
Een erg degelijke koeler, die meer dan genoeg koelt voor dagelijks gebruik en kleine overclocks. Installeren gaat handig en snel. En voor de prijs moet je helemaal niet laten. ;)

(Afbeeldingen van internet)

Heb jij ook een OCZ Vanquisher?

gebruikt deze koeler een aparte backplate of de OEM ?
Backplate? Geen backplate, maakt gebruik van push-pins. Of versta ik je verkeerd?
Zie de afbeeldingen. ;)
Gebruik voor de gein eens RealTemp, deze gaf volgens mij betere/andere temperaturen als Everest.
Ik heb voor de lol op mijn pc eens Everest, Speedfan, CoreTemp en RealTemp open gezet. Moet je eens kijken naar 't resultaat:
http://tweakers.net/ext/f/4Rig940aYj4r0Y28X3Eas2hm/full.png 8)7 :X |:(
Jah...
naja er zal altijd wel verschillen blijven van 1 of 2 graden maar sommige zijn 37 en 43. dat is nogal wat.
JoWannes: die readings kloppen toch perfect ?

je cores zijn 48 en 47 graden... tot een TjMax van 90 graden (dat je conroe mag worden)
Hou er rekening mee dat het screenshot, gepost in mijn reactie, niet van dezelfde set is als waarover de review gaat. (even duidelijk stellen)

@ SouLLeSSportal:
Sterker: er is 10C tussen. Everest zegt 37C, RealTemp 47C. Speedfan en CoreTemp tussenin.
1, 2 of 3C ertussen vind ik idd aanvaardbaar. Maar 10C, zeg! :/

@ knights16:
Waarom zou je de readings van RealTemp als waarheid aanvaarden, en de 3 totaal verillende waarden van de 3 andere progsles niet? Klopt niet, he. :/ ;)
Ik wil graag weten hoe groot de exacte afstand bedraagt tussen de basis van de koeler en de onderkant van de koelvinnen i.v.m. inpassing op mijn Asus P5Q-E moederbord. Anders gezegd: hoe hoog zit het eigenlijke koelblok boven het koelplaatje? Ik heb me al een keer vergaloppeerd aan een koeler die door te korte heatpipes in het gedrang kwam met de koelvinnen van mijn moederbord....
Ik zou 't willen meten voor je, maar helaas heb ik de koeler zelf niet meer... :+