Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MG279Q Zwart Review

FreakerTweaker 3 februari 2016, laatste update op 4 februari 2016, 867 views

Asus MG279Q Zwart

Deze monitor is uitermate geschikt voor gamen met zijn 144hz IPS paneel. Alleen zijn er wel wat tekortkomingen zoals een goede kalibratie, stugge plastice voet, tegenvallende helderheid en een freesync tot maar 90hz. Voor een scherm in de hogere prijsklasse kan en moet dit beter naar mijn mening.

Pluspunten

• 144hz
  • Overclockbaar tot 165hz
  • IPS
  • 4ms gray to gray
  • OSD knoppen goed bedienbaar en menu geeft veel opties
  • 1440p (must)
  • Rustiger voor de ogen dan 60hz

Minpunten

• Design is standaard (geen dunne bezels bijvoorbeeld)
  • Materialen (plastic)
  • Prijs is te hoog voor wat je krijgt, geldt ook voor andere ips 144hz 1440p schermen
  • Kleurenkalibratie niet goed, en ook niet zo goed te krijgen als bijvoorbeeld (nieuwe) DELL ips schermen

Deze monitor aangeschaft als vervanging voor mijn nieuwe Dell 25" IPS die alleen 60hz kan weergeven. Ik kan zeggen dat 144hz echt veel fijner is om mee te gamen, het is veel rustiger voor je ogen en hersenen. Games lopen vloeiender en je muisbewegingen dus ook. Alleen heb ik mijn Dell die vanuit de fabriek goed gekalibreerd wordt en deze Asus naast elkaar gezet ter vergelijking van het beeld. Omdat ik fotografeer is het belangrijk dat ik details en kleuren zie zoals ze zijn. Wat me op viel met deze Asus is dat details en kleuren minder goed zichtbaar zijn dan op mijn Dell. Zelf heb ik alle instellingen uitgeprobeerd en veranderd om zo dicht mogelijk bij de weergave van de Dell te komen. Helaas is dat niet gelukt. Wit ziet er bijvoorbeeld altijd geliger uit op deze Asus dan op de Dell. En lichtere zwart tonen worden gewoon sneller zwart. Verder worden kleuren feller weergegeven dan ze zijn. En is de helderheid minder dan de 60hz monitor die ik heb. Welke overigens 300eu goedkoper is.

Wat bij mij tot de conclusie komt dat deze Asus wellicht uitermate geschikt is voor gamen, maar niet zo geschikt voor media bewerken. Hij is kort door de bocht ook maar 2 ms sneller dan de 6ms Dell. Op 4 ms gray to gray is de Asus supersnel voor een ips paneel. Maar als je toch echt puur voor gamen gaat kun je denk ik beter een TN nemen. Het is duidelijk dat een IPS op 144hz met 4ms gewoonweg minder kwaliteit levert dan een IPS op 60hz. Wellicht moet deze technologie beter worden. Of is er tot die tijd al OLED beschikbaar. Wie weet.

Dus wil je een gaming monitor en moet deze ips zijn, dan is dit een aanrader. Anders niet. Om 144hz en 2ms te verantwoorden tegen een meerprijs van 300 eu ivm Dell 25 inch ips, wat neerkomt op het dubbele bedrag dat je er voor neerlegt, moet Asus toch wel wat sterker zijn in producten leveren die gekalibreerd zijn zoals het zou moeten, en zou een strakker design en premium materialen niet misstaan. Zelfs wanneer deze monitor hetzelfde zou kosten als mijn 25 inch ips van 60hz die kwalitatief veel beter is, zou ik ook twijfelen om die redenen. 144hz wegen tegenover kwaliteitsverlies.

Heb nog wat video's gemaakt ter vergelijking. Iemand tips om deze hier te plaatsen?

Groet.

Heb jij ook een Asus MG279Q Zwart?

Meer advertenties

''Maar als je toch echt puur voor gamen gaat kun je denk ik beter een TN nemen''

Zelf heb ik de Asus MG279Q ook hier staan, wel geteld 3 stuks.
Als je er een eyefinity opstelling van hebt staan kijkt ips toch een heel stuk beter dan TN omdat je onder verschillende inkijk hoeken er in kijkt.

''Prijs is te hoog voor wat je krijgt, geldt ook voor andere ips 144hz 1440p schermen''

Tsja zo heel veel anders is er eigelijk niet met IPS + 144hz + 2560x1440, je hebt dan nog wel de Asus MG278Q Zwart maar die heeft weer een TN paneel wel dan weer met 35hz-144hz range freesync er in gebouwd.
De prijs tussen deze 2 scheelt ''maar'' 60euro.
Er zijn momenteel maar 3 schermen te verkrijgen met IPS + 144hz + 2560x1440 waarvan dit de goedkoopste is, de andere 2 zijn 779,- en 1079,- zo heel gek vind ik de prijs dus nog niet eens eerlijk gezegd.

''En is de helderheid minder dan de 60hz monitor die ik heb. Welke overigens 300eu goedkoper is''

Ik heb een andere ervaring, als ik ze op 100% heb staan brand ik mijn ogen uit in de avond, zelf heb ik ze overdag rond de 55% staan en in de avond staan ze op 10% alle 3 de monitoren.
Met echt voor gamen bedoel ik dus pro-gamen, waarbij een TN paneel betere reactiesnelheden heeft.

Er is inderdaad niet veel, en dat is de reden waarom de fabrikanten zoveel kunnen vragen. Wel zijn dezelfde panelen verkrijgbaar in sommige 'b'-merk monitoren. Dan wel op 60hz geclockt. Sommige mensen op dit forum kopen deze schermen en overclocken ze naar 144 hz. Deze zijn rond de 300 EU.

De helderheid is gewoonweg minder dan mijn DELL 25 inch ips. De kleuren zijn ook veel minder. Wit is gelig, donkergrijs is zwart..... Sorry, maar je kunt er wel 3 hebben en het goed proberen te praten voor jezelf. Deze tekortkomingen moet je gewoon erkennen. Verder gewoon prima voor gaming zoals gezegd, en in jouw geval de beste oplossing als je 3 schermen hebt en wil gamen.

Overigens hebben iPhones ook ips schermpjes waarbij je schermen met een gelige wittint hebt, ik heb een paar keer mijn iphone omgewisseld om deze reden. Dit komt, heb ik gelezen, doordat lijm niet genoeg tijd heeft in de fabriek om op te drogen. Vooral bij de eerste batches zichtbaar. Je betaalt een premium prijs voor een premium game monitor. Dat dit voorkomt vind ik kwalijk te noemen.

[Reactie gewijzigd door FreakerTweaker op 4 februari 2016 00:33]

Ik heb een 7970ghz en dus geen Freesync, toch kom ik vaak bij dit scherm uit als ik mijn mogelijkheden overloop ... Is het compleet nutteloos voor mij om deze stap te maken? In de toekomst koop ik wel een betere AMD kaart als de volgende gen OK is...

Mijn tweede keuze is de Eizo Foris 24" ... geen freesync en kleiner.
Ga voor een DELL 27 inch IPS zou ik zeggen. Bij 25 inch is het toch net iets te klein op 1440p. Je haalt met die kaart bij de nieuwste games op 1440p toch niet boven 60 fps neem ik aan? Binnen nu en 2 jaar komen OLED schermen uit hopelijk, als je dan toch je grafische kaart gaat upgraden kun je er meteen een OLED bij doen.

Overigens haal je bij de nieuwste zware games toch niet boven 60 fps, tenzij je een 980ti hebt.

[Reactie gewijzigd door FreakerTweaker op 5 februari 2016 14:04]

"Kleurenkalibratie niet goed, en ook niet zo goed te krijgen als bijvoorbeeld (nieuwe) DELL ips schermen"

Tsja maar een Dell is geen 144Hz, je kan niet alles hebben, en wat betreft de kwaliteit van de materialen, alle monitoren zijn van plastic dus ik snap dat argument niet helemaal.