Behringer XENYX Q502USB mixer Review

xdcx 3 februari 2016, 491 views

Behringer XENYX Q502USB mixer

De XENYX Q502USB is een prima mixer om te gebruiken in combinatie met een condensator microfoon om muziek op te nemen. Hij kan analoog of via USB aan de computer gekoppeld worden, waarbij analoog de laagste latency geeft. Hij is zeer aantrekkelijk geprijsd voor een mixer.

Pluspunten

• Goed geluid
  • USB (fungeert als externe geluidskaart)

Minpunten

• Latency over USB (geen idee of dit bij andere externe geluidskaarten beter is)
  • Geen power button

In deze review ga ik uitgebreid in op de (minimale) latency en ruis die haalbaar zijn in een studio setting. Ik heb de XENYX Q502USB getest in combinatie de FAME Studio CM1 condensator microfoon, FL studio als Digital Audio Workbench, en de Realtek ALC1150 geluids chip op het Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 moederbord.

Ik heb de latency getest door een beat af te spelen in FL Studio, deze door te sturen naar de XENYX (komt daar binnen op de USB/2-Track), deze naar de main mix te sturen, en vervolgens weer in FL Studio op te nemen. Om de latency te testen heb ik alle latency compensation uit gezet.

De laagste latency is via de ASIO4ALL geluidsdriver te halen, analoog. Met alle buffers op het kleinst is er een totale round trip van 9 ms. De laagste USB latency haalbaar is ongeveer 44 ms (ik heb echter geen idee of dit fundamentele USB beperkingen zijn, of dat er andere externe geluidskaarten zijn die een lagere latency halen).

Omdat ik zowel het analoge signaal Ún de USB verbinding aan het testen was, had ik beide tegelijkertijd ingeplugd. Niet doen, dit veroorzaakt een 1 kHz interferentie (dit geluid herkende ik overigens van mijn oordopjes in de MBP of telefoon pluggen in sommige gevallen).

De ruis is het ergst over de analoge input (als de USB kabel ingeplugd is):

Over USB is er ook een beetje ruis als de analoge kabels ingeplugd zijn:

Als alleen USB is ingeplugd is de ruis verwaarloosbaar:

En met alleen de analoge kabels is er helemaal geen USB ruis, alleen wat white noise:

Al deze metingen zijn gevisualiseerd met maximale dB-gevoeligheid.

Als we alleen USB gebruiken, een wat fluiten of zingen is de ruis 'onzichtbaar':

Uiteraard zul je in de dagelijkse praktijk nooit USB en analoog tegelijk aansluiten, omdat ze op hetzelfde kanaal zitten. Daar is de XENYX dus ook niet voor gemaakt, en het is te verwachten dat dan de signal-to-noise ratio niet gehaald wordt.

Deze review ging uitgebreid in op latency en ruis (om de limieten op te zoeken). Wellicht wordt deze review in de toekomst nog aangevuld met meer dagelijkse ervaringen.

Heb jij ook een Behringer XENYX Q502USB mixer?