Netgear R6400 Review

HalderknotsNewbie 1 februari 2016, laatste update op 1 februari 2016, 971 views

Netgear R6400

Fijn apparaat. Vrij groot. Bereik valt toch ietwat tegen omdat er in de omschrijving stond "voor grote woning". Zeer makkelijk en snel te installeren.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Begrijpelijke interface
  • Stabiel

Minpunten

• Groot
  • Bereik valt tegen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Sinds 4 dagen in gebruik. Vorige router had veel drops in de verbinding. Deze uitgezocht omdat deze 5ghz heeft en geschikt is voor grote woningen. De router hangt bij mij in de meterkast op de begane grond. Mijn woonkamer is op de eerste verdieping. Het betreft een nieuwbouw woning met betonnen vloeren en kalkzandsteenwanden. Het vloeroppervlak per verdieping is 60m2. Niet echt grote woning dus. Het bereik is op de eerste verdieping in de verste hoek net aan 1 streepje op diverse devices....helaas. Wel stabiel. Gespeeld met de antennes maar het blijft 1 streepje op tablet, laptop en mobieltjes. Maar verbinding is dus wel stabiel. Echter red de 5ghz het niet tot de uiterste hoek van de 1e verdieping, en daar ging het eigenlijk om. Geen 5ghz op de eerste verdieping dus :-( Installatie was supersimpel met een goede en duidelijke interface. Firmware update via router werkte niet. De router vond dat hij de nieuwste firmware al had. Check op de de site leerde dat er wel degelijk nieuwe firmware was. Deze vergrootte het bereik wel ietwat, maar het blijft bij 1 streepje. Geavanceerde instellingen zijn ook beschikbaar en vrij uitgebreid. Maar deze heb je voor een standaard installatie niet nodig. Vooralsnog ben ik wel tevreden, maar het bereik is toch wel een dingetje....Ik heb nu de kamerdeur naar de hal openstaan en het signaal vanuit de kalkzandsteenmeterkast op de begane grond zou mij via het trapgat toch vrij makkelijk moeten bereiken....maar op mijn laptop (Lenovo w510) met niet geringe antenne toch maar 1 streepje...hmmm....

Heb jij ook een Netgear R6400?

Probeer eens de kanalen tussen 100 en 140, deze kanalen mogen tot 1000 mW uitzenden (moet je router dat wel ondersteunen).
De kanalen onder de 100 worden sowieso tot 200 mW beperkt.
Wellicht dat dat het bereik nog iets verbeterd.
Geen 5GHz door betonnen vloeren is een beetje een "feature" wat je met elke router zou gaan ervaren. Vandaar ook dat je 5GHz en 2.4GHz graag naast elkaar gebruikt.

Het komt gewoon niet door het beton heen en dat kun je de router kwalijk nemen, maar dat heb je met elke router zo ongeveer. In een nieuwbouwhuis overal met 5GHz werken betekent vooral met meerdere AP's werken en die via UTP op de router aansluiten.
5GHz heeft over het algemeen een minder goed bereik t.o.v. het meer 'traditionele' 2.4GHz. Kwamen wij op de werkvloer op de harde manier achter; alle routers vervangen met 5GHz modellen en ineens de helft van het gebouw geen wifi meer 8)7
De router aangeschaft omdat mijn vriendin klaagde over de slechte verbinding tussen mijn TP-Link DIR655 en haar Samsung tablet S. Nu deze router met 5 ghz band, maar de 5ghz bereikt haar niet :-( Wel de 2.4 ghz extenders kunnen verwijderen, maar het blijft minimaal.
Tip:trek een utp kabel vanuit je modem naar een centraal punt in je woning en zet daar je router ipv in de meterkast. Meterkast is zo ongeveer de slechtste plek voor een router. Ik heb een oude WNDR 3700 en heb zelfs op zolder voldoende signaal en tot 30 meter achterin de tuin. Ff een klusje maar weet zeker dat je blij wordt.

Ik twijfel nog steeds over een nieuwe Netgear of de Synology. :?
Bedankt voor al jullie tips :-) Ik heb door het hele huis cat6 kabels aangelegd. Dus bekabeld is het top. Heb op een gegeven moment mijn vorige router in de woonkamer gezet. Maar wij hebben een zeer strak en minimalistisch interieur en de router is niet te verstoppen. Vandaar een andere, en ik hoopte een krachtigere.. Maar zoals ik al zei, 1 streepje ontvangst maar wel stabiel, dus ben toch soort van tevreden ☺
Staar je niet blind op het aantal streepjes. Het aantal streepjes op je client vertelt niet het hele verhaal. De doorvoersnelheid wel (bijv. bestand downloaden van internet). Ik heb deze router nu ook en kan je zeggen dat de doorvoersnelheid, zelfs met 1 streepje, prima in orde is. Nu woon ik niet in een betonnen huis en zal 5 Ghz beter doordringen door mijn houten vloeren en kalkstenen muren, maar de penetratie van 5 Ghz is door zijn kortere golflengte altijd minder dan die van 2.4 Ghz. Dat is natuurkunde en kan geen enkele router iets aan veranderen. Maar ik moet zeggen dat deze 100 euro wifi router goed presteert met zijn beamforming techniek. Zet wel alle antennes precies omhoog. Scheelt weer +10dBm ;)
Heb 'm nu ruim twee en een halve maand in gebruik. Nog nooit hoeven her-starten of problemen. Wel een AC1200 Netgear range extender erbij gekocht. Door het hele huis moeiteloos 5 Ghz. Eigenwijs dezelfde SSID's voor 2,4 en 5 GHz. gebruikt, maar apparatuur in huis schakelt moeiteloos van de extender naar de router en vice versa :-). Alles werkt zodanig goed dat ik er eigenlijk pas weer aan denk door bovenstaand bericht. En zo hoort het volgens mij :-) :-)
Gisteren voor het eerst vastgelopen DHCP server. Eerste reboot sinds februari. _/-\o_