Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-RT5 Review

EvdsNewbie 1 februari 2016, 1.071 views

Sony HT-RT5

Ik begrijp werkelijk niets van de eerdere reviews hier. Mede op basis van deze lofbetuigingen heb ik deze soundbar gekocht en ik ben werkelijk zeer teleurgesteld over het geluid. Miskoop van het jaar, nu al.

Pluspunten

• uitzicht

Minpunten

• geluid
  • bediening

Geluidskwaliteit Score: 1
Heb een Sony TV en het geluid van deze is quasi evengoed. Bij max volume kan je nog gemakkelijk een gesprek met elkaar voeren (niet dat ik nu het volume zo luid wil zetten dat ik hoorbeschadiging oploop, maar het lijkt me vreemd dat soundbar eigenlijk quasi op max moet staan om enige geluidservaring te hebben) , de woofer blaast amper iets en bij de achterspeakers moet je quasi je oor tegenhouden om geluid te ervaren.
Ben er tot 2X toe met teruggekeerd naar de winkel om te checken of ik geen verkeerde aansluiting of instelling had maar dat bleek niet zo te zijn.
Misschien had ik verkeerde verwachtingen op basis van de reviews hier maar het valt echt heel erg tegen voor een soundbar van deze prijsklasse. Goedkopere soundbars die ik in winkels hoor klinken indrukwekkender. Ken verder geen bezitters van soundbars (behalve iemand met het duurste (bekabeld) bose systeem maar dat is hors categorie) om te vergelijken Alvast mijn miskoop van het jaar.

Heb jij ook een Sony HT-RT5?

Lijkt me dan toch dat het setje niet helemaal in orde is, of dat er toch iets verkeerd staat ingesteld (wellicht op je TV?). Ervaar je dezelfde geluidskwaliteit over bluetooth? Heb je 'm al eens aan een laptop/pc gekoppeld?

Wel is het zo dat het een soundbar-set betreft, verwacht geen B&W Nautilus kwaliteit. Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat de door jou omschreven kwaliteit bij dit setje hoort, dan zouden alle andere tweakers er falikant naast zitten of half doof moeten zijn. Kan bijna niet anders dan dat er iets mis is met het setje.

Omruilen?
Ben er al twee maal met teruggegaan naar de winkel, de instellingen blijken correct te zijn.
Inderdaad al eens met stick rechtstreeks en via bluetooth computer en spotify afgespeeld. Het geluid is beter dan en volume kan minder. Maar dat is toch zeer eigenaardig vermits een soundbar toch in eerste instantie voor een tv bedoeld is?
De verkoper wist me ook te zeggen dat ik niet van alle tv programma's mag een groots effect verwachten en daar kan ik inkomen maar ook een actiefilm via digitale tv of dvd geeft amper surround effect, zoals ik al zei, je moet praktisch met je oor tegen de boxen gaan liggen om enig effect te horen. Je kan niet anders dan zeggen dat het werkt want je hoort ook het geluid, maar zeker niet hoe ik het me voorgesteld had. Tot nu toe geen enkele meerwaarde tov de vorige situatie van enkel tv bij het film kijken.
Wel retour gedaan toch? Jammer dat je zo teleurgesteld bent. Is het niet een beter idee om voor dit budget een Sonos bar aan te schaffen?
Neen, helaas, dacht in eerste instantie dat ik verkeerde aansluiting had, bij de winkel zegden ze kom er eens mee terug en toen daar ik uiteindelijk de gelegenheid voor had waren de twee weken retourtijd al ruimschoots overschreden.
Nu ik op het sony forum deze link kreeg

begrijp ik nog minder van de lovende recensies hier.

Maar wel goed om weten dat het toch niet aan mijn gehoor ligt.
Ook mijn set vertoonde volume-problemen. Bij het afspelen van muziek via Google Play Music (vermoedelijk stereo) werkte alles prima: goede kwaliteit geluid, met een volume wat je lang niet op maximum wil zetten. Bij het afspelen van video (met 5.1 surround geluid) daalde het maximale volume echter naar 40%, wat in de meeste gevallen veel te laag was. De ingebouwde TV speakers deden het zelfs beter.
In eerste instantie dacht ik dat het aan die ene set lag, en heb ik deze tot 2x toe ter reparatie opgestuurd. Omdat de reparatie van Sony weken op zich liet wachten, heb ik van de winkel een nieuwe set toegestuurd gekregen, maar helaas heeft de nieuwe set hetzelfde probleem.
Ik ga er geen derde poging aan wagen; het product gaat retour, en ik ga een alternatief uitzoeken...