Specificaties 12MP, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix F200EXR Zwart Review

Fireshade 30 juni 2009, laatste update op 30 juni 2009, 2.112 views

Fujifilm FinePix F200EXR Zwart

Pluspunten

• Verhoogd dynamisch bereik voor extreme contrastsituaties.
  • Uitstekende foto's in donkere situaties.
  • Heel responsief.
  • Natuurlijke invulflitsfoto's.
  • Veel instelmogelijkheden.

Minpunten

• Hogere leercurve door veelheid aan instelmogelijkheden.
  • Relatief korte accuduur.
  • Lage videokwaliteit.
  • Handleiding wat summier en chaotisch.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Introductie
Mijn aanschaf van deze camera is gebaseerd op de volgende eisen: hij moest compact zijn, goede foto's maken en vooral een groothoeklens hebben.
Toen ik hoorde over de innovatieve sensortechniek in de F200 EXR was mijn interesse meteen gewekt: instant HDR-foto's uit het doosje. Daarover later meer. Ik heb de camera nu twee maanden in bezit, waarin ik het twee weken lang op vakantie in een warm zonnig oord (30+ graden met zon) uitvoerig heb gebruikt.
De F200 EXR is een compact camera en heeft een 12 megapixel sensor van 1/1,6". Dit is relatief groot in z'n klasse, wat voordelig kan uitpakken in donkere situaties. Hij heeft een 5x zoombereik van 28 - 140 mm (35mm equivalent) en een tweevoudige anti-shake mechanisme. De camera slikt verder zowel SDHC als xD kaartjes.
De volgende review moet je plaatsen tegen mijn achtergrondervaring met compacts zoals een oude Minolta, een Panasonic Lumix en een viertal Canon Ixussen door de jaren heen.

Bouw
De F200 EXR valt in de zogenaamde premium compact klasse, samen met camera's als de Panasonic Lumix en de duurdere Ixus-modellen van Canon. Het is niet echt een camera voor in je hemdzak in de tropen, daar is hij net te dik en zwaar voor.
De camera voelt erg solide aan (metaal en zwaar kunststof). Alles klikt en schuift heel trefzeker. De knoppen zijn vrij direct en er is niets gammels of rammelend aan. Prima in orde dus. Accu en SD-kaart zitten onder hetzelfde klepje. De camera heeft geen optische zoeker en daarom laat het scherm zich niet uitschakelen. Het schroefgat voor de driepoot zit ongeveer een centimeter uit het lood van de lens.
Er zijn aansluitingen voor HD-out (voor bekijken van foto's op FullHD TV's - dit vereist een speciale kabel - niet meegeleverd) en AV-out dat tevens je USB 2.0 aansluiting is voor je PC (kabel meegeleverd).

Bediening
De camera laat zich goed vasthouden. De ontspannerknop is goed groot en geeft een goed (tweetraps)drukgevoel. De andere knoppen voor menu, navigatie e.d. zijn echter wel aan de kleine kant. Dit kan tegenvallen voor mensen met dikke vingers. Het scherm is goed groot, en de helderheid is ook erg goed te noemen, ook in felle zon. Een groot scherm betekent ook veel vieze vingerafdrukken en een groter risico op krassen. Een screen protector is zeer aan te bevelen.
De camera maakt zo'n 150-180 foto's per accu, terwijl concurrenten in zijn klasse zoals de Panasonic Lumix TZ7 makkelijk 200 per accu halen. Op (foto)vakanties is een extra accu dus onmisbaar. Je kan de accuduur iets verlengen met allerlei energiebesparingsopties.
De F200 EXR kent erg veel instellingen en als beginner is het dus wel wennen. Duidelijk een camera voor de iets veeleisender gebruiker die geen 3kg zware DSLR mee wil zeulen. Het menu komt de gebruiker bij belichting-presets wel nog tegemoet met een korte toelichting waar een preset voor geschikt is (bijv. "Speciale belichting voor vuurwerk foto's. Statief vereist!" e.d.). Men heeft wel geprobeerd om ondanks de veelheid aan mogelijkheden toch met zo weinig mogelijk knopdrukken te komen bij de meest belangrijke en voor de hand liggende instellingen. Al met al leidt dit toch tot een hogere leercurve en is het bijna verplicht om de handleiding door te nemen om het maximale te halen uit de F200. Helaas kan de handleiding soms summier zijn in z'n uitleg en af en toe chaotisch overkomen door verwijzingen naar andere pagina's.
Je kan natuurlijk ook de Auto-stand kiezen (voor de happy snapper), waarin niets in te stellen valt.
De camera reageert verder erg vlot op eigenlijk alle gebieden: aanzetten, scherpstellen, opslaan en foto's bekijken. Voor snelle opslag is uiteraard wel een redelijk snelle geheugenkaart nodig.

Foto's maken
De belangrijkste feature van de F200 is "EXR", die drie standen heeft:
1. HR - hoogste resolutie (12 megapixel),
2. DR - verhoogd dynamisch bereik (6 megapixel),
3. SN - verhoogde gevoeligheid met ruisonderdrukking (6 megapixel).
In de DR- en SN-stand wordt licht op twee sensorpixels gebruikt om 1 beeldpixel te vormen, vandaar de halve resolutie. De resultaten met hoog dynamisch bereik zijn best verbluffend: in hoog-contrast situaties geen gitzwarte schaduwen en/of wit uitgeslagen luchten meer. Nadeel is misschien wel dat de foto's niet zo contrastrijk zijn. Maar dit is weer handmatig te finetunen naar je eigen smaak.
De camera kan zelf de EXR-stand bepalen afhankelijk van de lichtsituatie. In deze Auto-EXR stand beoordeelt de camera continu de situatie en stelt bij iedere beeldverandering iets bij, wat een constant hardware-geklik oplevert. Dit is vrij irritant, en belangrijker: het vreet energie. Je kan gelukkig ook handmatig een van deze drie standen kiezen.
In donkere situaties redt hij zich uitstekend, een combinatie van het grote sensoroppervlak en het anti-shake mechanisme. Ik heb dat vooral opgemerkt tijdens theatervoorstellingen: zonder flits toch prima foto's. Het anti-shake mechanisme blijkt overigens goed te werken, ook bij vrij wilde bewegingen.
Z'n hoge lichtgevoeligheid zorgt in het algemeen voor weinig ruis. De ruis zelf vond ik vrij apart: veel andere compacts leveren bij veel ruis vaak een soort vlekkenpatroon op als je die goed bekijkt, maar bij de F200 lijkt de ruis heel veel op film grain.
Flitsfoto's lukken tot een afstand van 2-3 meter. Binnen die afstand zien foto's er evenwichtig en natuurlijk belicht uit. De camera herkent daarbij gezichten en stemt de flitssterkte daaraan af. Bij close up flitsfoto's van mensen krijg je zo nooit wit glimmende gezichten. Bij gezichtsherkenning worden automatisch de rode ogen als post-process door de camera verwijderd. Je kan daarbij instellen dat hij het origineel behoudt. Al deze opties kun je aan/uitzetten.

Video
Daarover kan ik kort zijn: dat is nogal bagger. Het beeld is hard en vrij grof met als hoogste resolutie 640x480, duidelijk niet meer van deze tijd. Het lijkt alsof video als achterafje is toegevoegd. Als je puur foto's wilt maken is dit natuurlijk geen gemis, maar het blijft jammer voor een camera in deze prijsklasse.

De F200 EXR is duidelijk een camera voor de compact camera liefhebber die meer instelmogelijkheden wil. De echte fotoleek kan echter gemakkelijk in de instellingen verdwalen (en foutieve instellingen doen!). Als je vaak videofilmpjes wil schieten, kan je deze camera overigens beter mijden. De EXR techniek is een grote sprong vooruit in sensortechniek en laat duidelijk goede resultaten zien met meer gelukte foto's in de meest uiteenlopende lichtsituaties.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix F200EXR Zwart?

Zelf ben ik het helemaal eens met de reviewer. Sinds kort heb ik dezelfde camera en heb er ook 2 weken op vakantie mee kunnen spelen. Veel foto's zijn bijzonder mooi. Slechts weinig foto's die niet mooi zijn omdat ze bijvoorbeeld niet scherp zijn geworden. Echter moet je wel opletten dat je bij wat minder goed verlichte landschappen niet al te ver inzoemt. Dit vergroot namelijk de kans op onscherpe foto's. Daarnaast dient men absoluut een extra batterij aan te schaffen. Het aantal van 150-180 foto's die de reviewer vermeldt vind ik zelf nog optimistisch. Ik haalde op energie zuinige instellingen en een zwak verlicht LCD scherm maar krap de 250.
Een kleine aanvulling op de review: de handleiding die meegeleverd wordt is een ramp: chaotisch, onduidelijk, en nog geen 25% van de functionaliteit van het fototoestel wordt beschreven. Daar komt nog bij dat de camera zeer veel opties kent, en voor de onervaren fotograaf is het zeer moeilijk om te bepalen welke instelling je onder welke omstandigheid moet gebruiken. De grote variatie aan verschillende modi verergert dit probleem. Als voorbeeld: in donkere omgevingen kan men kiezen voor: 1. EXR instelling met dynamic range, 2. 'SP' voor nacht foto's, 3. Standaard instelling in auto modus, etc.

Als je naar het totaalplaatje kijkt, ben ik zelf dik tevreden met deze camera. Als je opzoek bent naar:
-een compacte camera (geen dikke DSLR)
-een apparaat wat zonder kennis van fotograferen ook al leuke plaatjes kan opleveren
-een camera die het mogelijk maakt om een beetje door te leren
-een camera die mooie afbeeldingen oplevert in verschillende omgevingen
-een camera die ook bij iets hogere ISO waardes (400-800) niet al te veel ruis oplevert
-een camera zonder fratsen: puur foto's en niets meer
dan is dit zeker een aanrader (behalve het prijskaartje van +/- 300,- dan).

Ps. Voor samples: http://www.dpreview.com/gallery/fujifilmf200exr_samples/

[Reactie gewijzigd door deus4 op 25 juni 2009 19:03]

Bedankt voor je commentaar. Ik heb je punt van de handleiding opgenomen in de review :)
Je bedoelt misschien pessimistisch ipv optimistisch? :)
Misschien is het verschil te verklaren door de brightness instelling van het scherm: die had ik op medium staan, zodat het nog redelijk goed bruikbaar was in de zon.
je verteld over de fotos en het HDR effect maar toont geen fotos?

Voor de rest is het best wel wel een prima review.
Hmm... die kan ik wel laten zien, maar ik dacht dat je alleen productfoto's mag uploaden?
En ik mag plaatjes tot 1024x768 uploaden. Dat betekent verkleinen en dan verliest zo'n plaatje z'n beoordelingswaarde. Toch?
Maar goed, er zijn op diverse testfoto's elders op het web te zien :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 26 juni 2009 16:57]

bedankt voor de uitgebreide review! kzit er sterk over te denken om deze te gaan kopen echter vraag ik mij af of er niet binnenkort misschien een opvolger uitkomt. Dan zou ik even wachten namelijk.
Heeft iemand een idee?
Volgens mij moet je dan kijken naar de F80-EXR. Deze schijnt iets minder mooie foto´s te maken dan de F70-EXR maar heeft wel alles in huis om HD filmpjes te maken.

Als je googled dan kom je genoeg testverslagen tegen.

Ik heb ook veel interesse in één van deze camera´s. Schijnen met weinig licht goed te presteren. (Minder ruis). Bij de zeer populaire panasonic´s (TZ-7) klagen veel gebruikers toch wel hier over.