Specificaties 10,1" (2560x1600), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Tab 3 Pro 10 Zwart Review

enver63 1 februari 2016, laatste update op 16 juli 2017, 1.346 views

Lenovo Yoga Tab 3 Pro 10 Zwart (Product gekocht)

De Yoga 3 tab pro is een redelijke Android tablet, die opvalt door de ingebouwde projector. Het scherm en geluid zijn beide prima. De beloofde batterijduur van 18 uur zul je in de praktijk lang niet halen. De snelheid valt tegen. Lenovo komt erg laat met de beloofde Android updates.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Geluid
  • Kick-stand

Minpunten

• Android niet up-to-date (out of the box)
  • Batterij
  • Traag
  • Geen Android updates

Omdat mijn iPad2 met iedere iOS update onbruikbaarder werd wilde ik iets anders. Het zou in ieder geval geen Apple meer worden. Hoewel Windows 10 op een tablet mij interessant lijkt, werd het toch Android omdat dat ook op mijn smartphone draait.

Deze Lenovo Yoga 3 tab pro valt op vanwege de ingebouwde projector en de kick-stand. Ook werd overal lovend gesproken over de batterijduur. Omdat de prijs tijdens de Mediamarkt BTW-actie heel gunstig was besloot ik mijn iPad met pensioen te sturen.

De Yoga 3 Tab Pro (Y3TP) wordt geleverd in een nette doos, met een USB adapter en USB-naar-microUSB snoertje en een instructieboekje van 2 bladzijden per taal. Hierin staat niet veel meer dan hoe je de tablet aan zet. Een uitgebreidere handleiding zit in de tablet zelf.

Het is een dunne tablet, met aan een van de lange kanten een cylindrische verdikking. Die biedt ruimte voor de batterij en de projector. Dat is anders dan de meeste tablets, maar voor mij werkt het prima. Je kunt de Y3TP gemakkelijk in je hand houden zonder het touchscreen aan te raken dankzij die verdikking. Ook maakt dit de bijzonder handige kick-stand mogelijk. Die kun je met een druk op een knop uitklappen en onder bijna iedere hoek uitklappen. Zo heb je altijd een optimale kijkhoek. Dit is veel flexibeler dan bij de meeste tablets.

De Y3TP weegt zo'n 600 gram, wat tegenwoordig veel is, maar vergelijkbaar met mijn oude iPad. De behuizing is van metaal, glas en op de achterkant kunstleer dat prettig aanvoelt. Het deel waar de batterij in zit wordt een klein beetje warm bij intensief gebruik, maar dat is absoluut niet hinderlijk.
De Y3TP is iets breder dan de iPad 2 en ongeveer even hoog. Daardoor past hij net in mijn iPad2 hoes, al is het wat krap.

Het 2560x1600 (WQXGA) scherm is helder en zeer scherp. Het spiegelt wel wat, maar zeker niet meer dan andere tablets (en laptops met touchscreen). Het touchscreen is erg gevoelig. Soms wordt een aanraking gedetecteerd als ik nog niet eens mijn vinger op het scherm heb.
Je kunt de helderheid van het scherm automatisch laten regelen of handmatig instellen.

Uniek aan de Y3TP is de ingebouwde projector. Deze heeft slechts een resolutie van 480p, maar het beeld is acceptabel en helder genoeg voor schemerige ruimtes. Bijzonder is ook dat de projector zelf de focus en keystone-correctie (rechthoekig maken van het beeld) kan bepalen. Je kunt de focus heel makkelijk handmatig bijstellen, wat vaak wel nodig is. De projector kopieert het beeld van het ingebouwde scherm. Dit is super handig voor een snelle presentatie.

Het geluid is prachtig voor een tablet. Door de ingebouwde Dolby Atmos klinkt het zeer ruimtelijk, al zijn de bassen wat zwak. Maar dat kan ook haast niet anders met een tablet.

Update (19-3-2016): De snelheid, vooral van de web browsers (Chrome en Firefox) valt tegen, en dat begint na een maand nogal irritant te worden. De betterij gaat nooit langer dan een uur of 6 mee. Om deze redenen heb ik mijn oordeel naar beneden bijgesteld.

Update na een half jaar gebruik: Ik heb weer wat sterren weggehaald. De batterijduur is nog verder gedaald. De boosdoeners lijken ingebouwde apps van Lenovo te zijn. Je kunt batterijbesparing aanzetten, maar na iedere laadcyclus zet Lenovo die weer uit. De kickstand heeft inmiddels flink wat speling en voelt niet meer erg solide aan. De snelheid is nog steeds om te huilen, soms lopen apps helemaal vast. Begin dit jaar had Lenovo een update naar Android M beloofd, maar inmiddels is duidelijk dat die er niet zal komen.

Update juli 2017:
Twee maanden geleden heeft Lenovo toch de update naar Android 6.0.1 uitgebracht, en dat is een enorme verbetering. De snelheid van apps en browsen zijn ineens weer zeer acceptabel geworden. Af en toe crasht Chrome nog wel plotseling. Al met al maakt de Android update de tablet weer helemaal bruikbaar, en daar ben ik blij mee. Weer een ster erbij (ik twijfel tussen 3 of 4).

Heb jij ook een Lenovo Yoga Tab 3 Pro 10 Zwart?

(laatste update 12-1-2017)
weet niet hoeveel waarde je hieraan moet hechten hoor
Daar kun je niets mee, want Android 6 staat al tijden op To Be Confirmed. Ik denk niet dat er bij Lenovo iemand serieus mee bezig is. Kwaliteit en service is alleen maar achteruit gegaan sinds mijn eerste thinkpad 710, toen nog van IBM.
Er is zelfs een versie met een snapdragon

Goede tip dat van die custom rom. Ik dacht nog even iets anders te installeren.

Nu maar hopen dat ze inderdaad voor alle tablets komen met 6.0
En dus heb je nu weer een ... ipad? :P Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk. Wat je dan wel zou adviseren.
Ik ga zeker niet terug naar een iPad. Ik heb even gewerkt met een Samsung galaxy tab 2, en die voelde erg snel, heeft een mooi beeldscherm en is licht.
Het valt me op dat de cpu's / soc's in telefoons inmiddels een stuk sneller zijn dan die in tablets. Waarom komt er niet een keer een tablet met een snapdragon 820? Misschien een idee voor oneplus?

Edit: Deze reactie is geschreven op mijn Lenovo yoga tab 3 pro. 😇

[Reactie gewijzigd door enver63 op 28 september 2016 07:09]

Zijn er nog verbeteringen gekomen door middel van updates of is het nog steeds traag?
Ik zag deze tablet en ik vind die projector wel leuk, maar ik lees bij elke review dat hij traag en niet soepel werkt.
Het is precies zoals je zegt. De projector is leuk, en ook de kick-stand, het scherm en de vorm (de batterij-cylinder). Maar helaas zijn er al maanden geen updates meer en Lenovo lijkt niet meer geinteresseerd in deze tablet. Inmiddels is er al een nieuwer model.
De Yoga tab 3 pro is dus nog steeds langzaam en werkt niet soepel, en ik ben bang dat daar geen verandering in komt. Er wordt wel gewerkt aan een custom ROM (zie XDA developers forum) maar die is zeer experimenteel, dus die durf ik niet te proberen.

Ondanks alle bezwaren gebruik ik de YT3P dagelijks voor browsen, emailen, TV en films (vanaf mijn NAS) kijken. Dat gaat best goed, hoewel hij geen filmpjes van kijk (o.a. nu.nl) weergeeft. Maar dat doet mijn telefoon ook niet (ook zonder adblocker). Ik denk dat de YT3P niet geschikt is voor games, maar gamen doe ik niet op mijn tablet.
Hoe is het nu? Er is toch een nieuwe update gekomen?
Mijn Yoga Tab 3 pro zegt dat er geen update is, en dat de laatste is van 2016-03-01 (Android 5.1).
Ook op het Lenovo forum klagen mensen over de beloofde updates die nooit komen.

Maar als je een aanwijzing hebt dat er een update is, hoor ik het graag!
Worden de nieuwe tablets dan niet geleverd met android 6.0???

Of hebben ze 2 versies?
pricewatch: Lenovo Yoga Tab 3 Pro (ZA0F0106SE) Zwart

Raar dat 2 bijna dezelfde tablets 2 verschillende android versies hebben. Zal XDA eens afstruimen.
Blijkbaar is er inderdaad een nieuwe versie, met dezelfde naam, maar met Android 6, meer werkgeheugen, grotere opslag en een hogere prijs. Vanwege Android op een Intel atom blijft het toch geen aanrader.

Als je een custom ROM installeert, is de vraag of die de projector kan aansturen.

[Reactie gewijzigd door enver63 op 17 februari 2017 14:54]

Inmiddels is er een Android 6 beta waarvoor je je kunt opgeven. Ik heb deze draaien en de tablet is nu zoals deze had moeten zijn.
Dat klinkt goed. Hier is de link.
Volgens testers maakt het de Y3TP weer een beetje bruikbaar, maar er zijn nog problemen. De SD card wordt niet goed herkend, en de batterijduur gaat (nog verder) achteruit met Android M.

Ik denk dat ik wacht totdat er goede en betaalbare tablets komen met Android 7, en dan wordt het geen Lenovo. Apple (iOS) wordt het ook niet meer. Misschien is het toch tijd om eens een Windows tablet te proberen?