Specificaties 15,6" @ 1920x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MB169B+ Zilver, Zwart Review

Jiggaman 1 februari 2016, laatste update op 18 februari 2016, 1.163 views

Asus MB169B+ Zilver, Zwart

Fijn scherm met 15,6 inch Full hd ips scherm dat werkt op usb3 of usb2*. Scherp beeld, helaas met matige kleurverzadiging. Geleverd met nette hoes ook als standaard te gebruiken. Beeldscherm is licht en heeft geen externe voeding nodig. De vertraging is minimaal en bij alles behalve games prima!

Pluspunten

• Monitor aansturen met 1 kabel (usb3)
  • Mooi strak ontwerp, compact en licht
  • Full hd 16:9 IPS scherm 15.6 inch
  • Nette hoes/stand bij geleverd
  • Helderheid te regelen met knopjes op de zijkant
  • Beeld draait automatisch mee als je de monitor draait
  • weinig backlight bleeding
  • De schermcoating is subtiel mat daardoor bijna geen grain, dus mooi beeld

Minpunten

• Kleurverzadiging slecht vooral blauw en rood
  • Geen mogelijkheid om kleuren aan te passen
  • Alleen usb aansluiting mogelijk, geen hdmi of displayport ingang
  • bouwkwaliteit voldoende maar kan beter
  • Kijkhoeken prima maar voor ips kan het beter

Deze monitor vult een gat in de markt waar tot nu toe nog maar weinig beschikbare alternatieven voor zijn. Er zijn een handvol usb monitoren te koop, maar deze steek er met kop en schouders boven uit.

De monitor gebruikt een DisplayLink chip voor de beeldverwerking. Deze heeft een alogaritme om het signaal zo terug te snoeien dat het door een usb 2 of 3 verbinding past. De monitor heeft dus als het ware zijn eigen videokaart als je dat zo mag noemen.
De kwaliteit van je eigen videokaart heeft dus geen invloed op de kwalitiet en snelheid van het beeld op deze monitor. Je kunt er volgens Asus ook een stuk of 6 tegelijk aansluiten.

Bij usb2 is de doorvoersnelheid zo laag dat vol beeld video al wat gestotter teweeg brengt.
Bij usb3 is video geen probleem meer maar gamen vergt veel meer bandbreedte en heeft ook veel meer last van input lag en dat heeft dit scherm zeker. Ik denk dat gamen op dit scherm gewoon niet werkt. Natuurlijk kun je er wel een potje patience op spelen maar serieus spul kun je beter ergens anders op draaien.

Perfect is het zeker niet, maar het is fijn dat Asus zijn nek uit durft te steken om dit product op de markt te brengen. Met een paar verbeteringen zou het een ideaal scherm zijn!

Rest volgt!

Heb jij ook een Asus MB169B+ Zilver, Zwart?

Ik wil deze of de MB169C+ kopen. Het enige wat mij weerhoudt is dat ik geen enkele review kan vinden waarin er op gegamed wordt. Werkt deze monitor op een eigen (super slappe) externe gpu of gebruikt hij die van je pc/laptop? Ervaring met gamen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of dit als stand alone monitor werkt. Je kan sowieso (denk ik) niet je bios inzien omdat de drivers dan nog niet geladen zijn. Maar werkt hij wel zodra windows gestart is?

Twee simpele vragen maar in geen enkele review is het antwoord te vinden!

Misschien wil jij je review aanvullen met antwoord op deze twee vragen? :P
Review aangepast.

Stand alone zal niet lukken hij werkt pas als windows helemaal is gestart en heeft drivers nodig.
Standalone werkt wel hoor. Je moet even wachten tot de drivers zijn geladen. Ik werk met twee MB169B+ schermen als huiskamer pc. Hele computer met 2 fhd schermen met ייn stroomkabel en twee USB kabeltjes.
Dag Jiggaman,

je schrijft dat het beeld stottert op een USB2.0 bus.
Ik wil deze monitor aanschaffen voor de weergave van spreadsheets, word-documenten, pdf-s en bijvoorbeeld Exact-Online.
Dit zijn voornamelijk statische beelden, hooguit dat er wat wordt gescrold.
Heb jij hier ook ervaring mee?
Of kan ik beter de AOC e1659Fwux- Pro aanschaffen?

Met vriendelijke groet,

Jos
Hallo Jos,

Wat jij beschrijft gaat op zich prima lukken. Heb dat een tijd gedaan en doe dat nog wel eens met een oud en klein laptopje. Voor jouw toepassingen zal het prima lukken.
Zoals Incredi-man aangeeft kan je 'm als enige monitor gebruiken, heb dat zelf ook al gedaan met mijn mac mini, maar het is ingeval van storingen misschien wel handig om een monitor op VGA of HDMI (je tv?) achter de hand te hebben.