TP-Link NC220 Review

pclinde 1 februari 2016, laatste update op 30 mei 2017, 3.108 views

TP-Link NC220

De NC220 van TP-LINK is een uitgebreide IP-camera met WiFi extender. De prijs-kwaliteitsverhouding zit dik in orde. Hoewel de 480p overdag zuivere opnames verzorgd is deze met nachtzicht minder duidelijk. Jammer genoeg ontbreken er ook wat standaard features in de app en software.

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit.
  • Opnames met 480p zuiver van beeld en geluid.
  • Ingebouwde WiFi extender om het dekkingsgebied van je draadloze netwerk uit te breiden.
  • Geen abonnementskosten voor opslag.
  • Heeft een diepere software / WEB UI om bijvoorbeeld beelden direct naar FTP te schrijven.
  • De prijs-kwaliteitsverhouding is geweldig. Je krijgt veel voor je geld.

Minpunten

• Met nachtzicht op 480p is er een kwaliteitsverschil. In de praktijk zijn gezichten op een aantal meter afstand lastig te herkennen,
  • Netwerkkabel nodig voor de setup, anders kun je de camera niet installeren binnen je netwerk. (kabel is wel meegeleverd)
  • De hoeveelheid aan software (app tpCamera, TP-LINK Cloud software en diepere schil voor de WiFi extender) maken het soms wat vaag. Sommige belangrijke features ontbreken in de standaard app en software.

Kwaliteit Score: 4

- TP-LINK Cloud software
- App – tpCamera
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
TP-Link-NC220 productpagina

Er staat weer een IP-camera op het menu, deze keer de TP-LINK NC220. De cloud camera van TP-LINK kent naast dag- en nachtopnames nog een andere eigenschap: dienen als WiFi extender.

Zo had ik al eerder wat andere IP-camera’s in mijn handen, waaronder de Nest Cam, Sitecom Twist en Sitecom Mini. Waar de NC220 zich vooral op onderscheidt, is het prijsverschil. De camera kost momenteel circa 55 euro. De Sitecom Mini zit momenteel rond de 112 euro, de Twist rond de 138 euro en de Nest Cam schiet door naar bijna 200 euro. De prijsstelling van de NC220 maakt het vooral interessant om eens te kijken wat je voor je geld krijgt. Is goedkoop een duurkoop, of blijkt de NC220 waar voor zijn geld? Je leest het in deze review.

Een overzicht van de belangrijkste features:

Laten we direct maar proberen te herleiden waarom de NC220 een andere prijsstelling heeft. De maximale resolutie die ondersteunt wordt is 480p, oftewel (640 x 480) VGA. De Sitecom Twist en Mini hebben een 720p resolutie, terwijl de Nest Cam zelfs tot 1080p gaat. Bij de kijkhoek van 67 graden is dit hetzelfde verhaal, de Sitecom camera’s gaan tot 100 graden, en de Nest Cam tot maar liefst 130 graden. Dit zijn best grote verschillen. We moeten dan wel onthouden dat je vier NC220’s kunt plaatsen voor de prijs van één Nest Cam.

Laten we even de overige IP-camera’s voor wat het is. De NC220 kan ook worden ingesteld op 240p (320x240) QVGA. Met de digitale zoom kun je tot 4x inzoomen, al komt een digitale zoom de kwaliteit geenszins ten goede. De bestandstypes zijn voor video-opnames mp4 en voor foto’s jpg. Nog een opvallende feature is de WiFi extender waar de NC220 zich onderscheidt. Deze kan datasnelheden van maximaal 300 Mbps (802.11 b/g/n). Het uitbreiden van je 5.0GHz signaal is dus niet mogelijk met de NC220.

TP-LINK voorziet de gebruiker met de tpCamera app, TP-LINK Cloud software en nog een diepere software / WEB UI die bereikbaar is via het toegewezen IP-adres van de camera. Voor de gemiddelde consument zal het laatste wat lastiger zijn om te ondervinden. Genoeg specificaties, laten we kennis maken met de NC220.

De NC220 komt in een typisch TP-LINK doosje met groene kleuren. Op de voorzijde is de IP-camera zichtbaar, op de achterzijde komen we een lijstje met specificaties en features tegen.

Eenmaal geopend zien we direct de camera, deze mag voor nu nog even opzij. Laten we eerst de accessoires bekijken. We krijgen zoals gewoonlijk een stapeltje met boekjes, met een basale uitleg en tips om je NC220 te gebruiken.

Om de camera tegen een object te monteren krijg je dubbelzijdige tape, deze is op de voet van de NC220 te monteren. De power adapter mag ook zeker niet ontbreken. Wil je de camera op een grotere afstand monteren en is het stopcontact te ver weg? Met het meegeleverde verlengstuk kun je de kabel nog eens 2 meter uitbreiden. De power adapter zelf heeft een kabel van 2 meter, in totaal kun je dus 4 meter overbruggen.

En om de accessoires af te sluiten nog een netwerkkabel. Je kunt de NC220 zowel draadloos als bekabeld aansluiten. Je hebt deze kabel ook nodig voor de setup, meer hierover dadelijk in het hoofdstuk in de praktijk / setup.

De behuizing van de NC220 is volledig opgebouwd uit wit kunststof. Toch zit er een klein verschil tussen de behuizing met de fysieke camera module en de poot. De behuizing heeft een glossy afwerking, waar de poot een matte afwerking heeft. Deze matte afwerking voelt een stuk degelijker aan, om die reden vind ik het jammer dat de camera niet volledig mat afgewerkt is. De NC220 heeft een vrij ‘standaard’ design.

Aan de onderkant van deze poot is het serienummer te vinden, MAC-adres en de standaard inlogcode. Dankzij de axiale kogelverbinding is de camera 360 graden te draaien. Je kunt de poot ook in zijn volledigheid verwijderen. Je moet dan wel zelf een goochelen hoe je de camera gaat monteren. Het kogeltje blijft bevestigd aan het cameragedeelte, wat eventuele ‘herplaatsing’ makkelijker maakt. Jammer genoeg zijn er geen extra montagematerialen aanwezig om dit rechtstreeks uit de verpakking te kunnen doen.

Het camera gedeelte is voorzien van een LAN aansluiting, DC Power Jack ingang en een WPS-knop. De LAN aansluiting heb je nodig tijdens de setup, anders kun je de camera niet toevoegen binnen je netwerk.

Wat is er nu leuker dan één NC220? Twee NC220’s! Met een beetje fantasie is het net een stelletje. De bouwkwaliteit is voor de prijs erg degelijk, en voelt beter aan dan de Sitecom Mini van 112 euro. Nu kan de Mini wel wat meer dan de NC220 als het om specificaties en features gaat, maar het mag zeker gezegd worden. Dat de NC220 een vrij ‘standaard’ design heeft is ook niet fout. In deze prijspositionering moeten keuzes worden gemaakt, en blijft er weinig over aan budget om gekke dingen mee te doen. De combinatie van wat typisch vormgegeven maar wel degelijk gebouwd lijkt mij dan een prima keuze. Hieronder nog wat plaatjes om dit hoofdstuk af te sluiten.

De eerste stap is het installeren van de camera, voordat ik überhaupt testresultaten kan laten zien. Dit doe ik door middel van de tpCamera app, in mijn geval op de iPhone. Als je de app voor het eerst gebruikt moet je account aanmaken. Dit beperkt zich tot het verstrekken van je e-mailadres om eventueel je wachtwoord te resetten. Eenmaal ingelogd staan er nog geen camera’s in het lijstje. De setup is erg eenvoudig, het is puur de stappen volgen op het scherm en je bent klaar.

De app laat de beschikbare camera’s zien, in ons geval gaat het om de NC220. Het installeren van de NC220 vereist een kleine extra handeling tegen over de Sitecom camera’s en Nest Cam. Je kunt de camera niet direct met het WiFi verbinden, en bent verplicht om deze eerst met een LAN-kabel aan te sluiten. In de verpakking zoals we eerder zagen is deze standaard meegeleverd. Ik geloof dat het aansluiten van een LAN-kabel op je router voor het gemiddelde huishouden kinderspel is. Tevens biedt dit het voordeel dat je de NC220 bekabeld en draadloos kan gebruiken. Na deze stappen is de camera al live en klaar voor gebruik.

Niet onbelangrijk is de kwaliteit van de camera en opnames. Op 480p doet deze prima zijn werk. Het is misschien wel niet 720p of 1080p, maar de beelden zijn overdag duidelijk. In de avond zouden de ingebouwde infraroodlampen tot 5,5 meter bereiken moeten hebben. Op een afstand van ongeveer 3 meter vind ik het al moeilijk om echt te kunnen zeggen wie het is. In de videotest hieronder ben ik zelf de indringer, mijn gezicht vervaagt snel op korte afstand. In dezelfde video doe ik een vergelijking met mijn goudvissen op 480p en 240p.

Als extra nog een video van wat actie in de keuken. Hopelijk kom ik in aanmerking voor de felbegeerde huisman van het jaar titel!

Over het bekijken en delen van video’s lees je dadelijk meer in de vervolg hoofdstukken. Nu heb ik het alleen nog niet gehad over de WiFi extender optie. Je vindt helemaal niks over deze optie in de app of standaard TP-LINK Cloud login. Hier moet de gebruiker toch wat dieper voor graven. Voor de onervaren gebruiker, of diegene die niet zoveel hebben met netwerk en routers kan dit lastig zijn. Je moet via je router het toegewezen IP-adres opsporen. Vervolgens plak je deze in een browser en kom je op een inlogpagina. Daarna log je in met de standaard combinatie admin / admin om de camera verder in te stellen.

Nu komen we pas opties tegen als motiedetectie, geluidsdetectie en notificatiesopties. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat dit niet simpel toegankelijk is via de app of TP-LINK Cloud login. Zeker als het om een onervaren gebruiker gaat kan het lastig zijn. Basisopties als notificaties bij beweging of geluid zouden naar mijn mening in de simpele app of Cloud login moeten zitten, niet verborgen in een menu wat menig leek nimmer zal vinden.. Wel is het voor de ervaren gebruiker een extra management optie om de camera nog preciezer in te zetten, de extra features zijn zeker een pluspunt.

Motie- en geluidsdetectie kunnen op gevoeligheid aangepast worden. De ‘hairdryer’ instelling is een favoriet. De tabellen en overzichten zijn erg overzichtelijk en duidelijk. Je kunt zelfs de huidige geluidsproductie in de omgeving inzien, dit geeft je een goed idee van hoe gevoelig de geluidsdetectie is.

Je kunt meldingen geautomatiseerd sturen per e-mail of direct naar FTP, gezien het feit dat de meeste NASsen FTP ondersteunen is compatibiliteit dus niet echt een issue. Zodra er detectie is krijg je een screenshot van het moment.

In deze schil komen we ook de extender instellingen tegen. Je kunt de NC220 instellen om onder dezelfde SSID (netwerknaam) uit te zenden, of als een nieuwe SSID. Uiteraard blijft dit hetzelfde netwerk. Wil je een bepaalde hoeveelheid gebruikers op het verlengde netwerk via de NC220, of een ander wachtwoord? Dit behoord ook tot de mogelijkheden. De NC220 is een volwaardige extender die zijn werk zeker goed doet. Ik heb de camera boven op de zolderkamer gepositioneerd. Zo lukte het mij om een enkele dode hoek toch van wat vlotter internet te voorzien, al zal een 300n extender natuurlijk geen prestatiesrecords zetten kan het toch een praktische toevoeging zijn voor kleine stukjes die je router net niet goed bereikt.

De TP-LINK Cloud software is een eenvoudige software / WEB UI om met je camera mee te kijken. Je kunt gewoon inloggen met je TP-LINK account. Mocht je deze nog niet hebben aangemaakt, dan kun je deze direct aanmaken op de inlogpagina: https://www.tplinkcloud.com/

In de software kun je live meekijken, video’s opnemen en screenshots maken. Je kunt digitaal tot 4x zoomen en de resolutie aanpassen. De video’s kun je opslaan als mp4 bestanden en screenshots als jpg bestanden. Meer kun je niet met de camera doen vanuit de TP-LINK Cloud software.

Ik heb eerder al wat beelden laten zien van de tpCamera. Voor lezers die sommige hoofdstukken hebben overgeslagen; de app is beschikbaar voor iOS en Android. Als Windows Mobile gebruiker kun je geen gebruik maken van de tpCamera app.

De app heeft vrijwel dezelfde features als de TP-LINK Cloud software. Het maken van video’s en screenshots is wel een stuk leuker, omdat je deze direct kunt delen. Het delen via WhatsApp of direct mailen met Gmail werkt snel en fijn. Veel vrienden van mijn hebben al aardig wat video’s ontvangen van mijn goudvissen, ze worden nog populair! Als je video’s of screenshots wilt terugkijken kan dit in de galerij van de app zelf. Deze worden niet direct opgenomen in de galerij van je telefoon, en moet je handmatig opslaan. Opties om te schakelen tussen 480p en 240p, inzoomen en meeluisteren zijn ook onderdeel van de app. Live meekijken kan zowel in portretmodus als landschapsmodus.

De TP-LINK NC220 IP-camera heeft mij verrast met mooie features. Onder andere met de ingebouwde WiFi extender. Dit maakt de NC220 net wat ‘meer’ dan alleen de camera, je kan er namelijk prima enkele dode hoeken in je netwerk mee opvangen. Gemiddeld kost de NC220 55 euro wat een ‘budgetprijs’ is tegenover de eerder genoemde IP-camera’s, en een eenvoudige extender zoals hier zit ingebouwd kost je normaliter al de helft van dat bedrag. Voor het bedrag kan natuurlijk niet alles top zijn, zo moet de NC220 het doen met 480p als maximale resolutie en een kleinere kijkhoek van 67 graden. De hoek van 67 graden is vrij klein voor een camera in huis, waardoor het lastig is om een ruimte geheel in beeld te brengen. Je zal dan sneller geneigd zijn twee NC220’s te plaatsen voor een goed overzicht, waarmee je overigens alsnog goedkoper uit bent dan met de eerder door mij gereviewde Sitecom Twist & Mini of de Google Nest Cam.

De 480p beelden zijn overdag eigenlijk wel prima. Je kunt de omgeving en ‘levende wezens’ goed waarnemen. In de avond met nachtzicht worden kwaliteitsverschillen wederom wat meer duidelijk. De camera zou tot 5,5 meter een goede herkenbaarheid moeten verzorgen, dit valt in de praktijk wat tegen. Op 3 meter onder 480p / 30 FPS heb ik al moeite om gezichten goed te kunnen waarnemen. Een echte beveiligingscamera zou je het dus niet noemen.

De camera is tevens op verschillende manieren te benaderen. Je kunt de NC220 volledig beheersen via de software / WEB UI, die te bereiken is via het IP-adres wat je kunt vinden in je router. Het instellen van motiedetectie, geluidsdetectie en notificatiesopties gaat vlekkeloos. De TP-LINK Cloud software en tpCamera app zijn erg eenvoudig. Prima voor de gebruiker die de camera wilt installeren zonder te veel poespas. Een minpunt is wel dat er geen opties te vinden zijn voor motiedetectie, geluidsdetectie en notificatiesopties in deze software, zaken die ook een eenvoudigere gebruiker toch zal willen lijkt mij. Zodra je dat wilt zal je toch in de directe verbinding met de camera willen duiken. TP-link zou deze features voor de consument eigenlijk gewoon aan de app moeten toevoegen.

Hier mee durf ik te stellen dat de NC220 zich richt op gebruikers met een beetje gevoel voor hardware. Met de WiFi extender optie moet je al een bepaalde voorkennis hebben voor het instellen. Nee, het is zeker geen rocket science, maar even het toegewezen IP-adres opsporen, instellingen aanpassen en vervolgens notificaties krijgen per e-mail of via FTP vereist gewoon wat affiniteit. De NC220 is wat dat betreft simpelweg niet zo gebruiksvriendelijk als de Sitecom IP-camera’s of de Nest Cam die direct uit de verpakking zelfs door tante truus geheel te benutten zijn.

Met een prijskaartje wat ruim onder de eerder geteste concurrenten zit kan je lastig vallen over de kritiekpunten van deze camera, en dat je voor een kwart van de prijs van de Nest Cam geen ultieme camera gaat kopen zal vanzelfsprekend zijn. Zeker als je toch al van plan bent om een eenvoudige (het blijft tenslotte een 300n model) WiFi extender te kopen koop je in dit geval ook nog eens een 480p camera erbij. Met een degelijke bouw en redelijke opnamekwaliteit bij daglicht is het een leuk product voor eenvoudige doeleinden. De algehele gebruikservaring kan nog wat aan worden gesleuteld, maar de besparing die er tegenover staat zal voor velen toch een begrijpelijke doorslaggevende factor zijn.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

Heb jij ook een TP-Link NC220?

Nice review :) +3

Als minpunt geef je op:

Is dit niet bij bijna alle varianten? Volgens mij is dit bij TP-Link, Luxcam en D-Link sowieso noodzakelijk.
Bedankt! Dat durf ik niet te zeggen (heb alleen de NC220), maar ik vermoed van wel. :) Het zou 'nog' gebruiksvriendelijker zijn als dit gewoon over de draadloze verbinding kan. :D
Het probleem van een draadloze verbinding, is dat je niet altijd weet wat het IP adres is. Je moet dan in je router duiken om dat uit te zoeken.
Er zijn camera's die een applicatie op CD meeleveren om je camera te configureren. Het heeft mijn voorkeur om zo min mogelijk applicaties te installeren, waardoor ik vaak gewoon op zoek ga naar het IP adres of ik verbind hem even met een kabel aan mijn laptop.

Volgens mij hoef je de camera niet altijd aan je het netwerk te verbinden, maar het scheelt wel een hoop tijd.
Oh ja +3
Extenders maken doorgaans gebruik van WPS/OPS - zou bij zulke camera's ook prima kunnen. Knopje indrukken op beide apparaten en de boel is verbonden.
Klopt! Er bevindt zich ook een WPS-knop op de achterzijde van de NC220. :)
Maar helaas niet om 'm in het netwerk op te nemen?

Is die WPS knop wellicht voor de extender bedoeld? - om aan je netwerk diverse apparaten toe te voegen?
Nee, helaas niet. Zoals je het zelf al zegt; puur voor de extender functie.
Ik zie, ik zie wat jij nie zie, en het is... +3!
Wederom een zeer gave en uitgebreide review van deze tweaker ! +3.
Bedankt Wim! Een naamsverandering (tweakersnaam) doe maar! Hoe komt dat zo? :D Alcyone niet meer passend?
Ach , dit is weer eens wat anders :o
Lekker variëren in de Nederlandse keuken! ;)
Top review, wederom! _O_
Een dikke +3.

Is de camera ook voor buiten geschikt?
Hoi Jolke,

Nee, er is geen IP-classificatie (voor druipwater, regenwater of spatwater). Ik zou het dus niet proberen. :D Bedankt!
Prima review!
Toch nog 'n vraagje: kun je video/foto's alleen in de cloud opslaan?
Heb thuis 24u server online, dus mijn voorkeur is lokaal opslaan.
Dank u! Volgens mijn niet. Puur de beelden dit gedetecteerd worden. :)
Schitterende review.
Wanneer er geluid wordt waargenomen is deze dan ook hoorbaar in de Iphone.
Ik zoek nl. iets voor de babykamer, en ik heb al 2x nu iets uitgeprobeerd van D-Link wat niet te configureren valt en dus weer teruggestuurd. ( dcs-825L
En Ik lees nl. alleen iets over email/notification. inzake geluidsdetectie.
Thanks Billy! Jazeker, omgevingsgeluid is gewoon waar te nemen (via de app). Je kunt ook notificaties inschakelen bij alleen geluid.
Bedankt voor de reactie. n.a.v. je reiview heb ik de NC250 besteld bij CoolBlue voor 69,90
Zeer goed apparaat en inderdaad de configuratie moet je zelf een beetje opzoeken. Maar verder een top-camera welke onze zoon als baby/cam wil gaan gebruiken.
Alleen het geluid wat eruit komt blijft flut. Je moet echt het volume helemaal opendraaien en dan je hoor je wel wat, maar wel met veel geruis wat gewoon natuurlijk geproduceerd wordt door het netwerk.

TP-Link maakt mooie produkten voor heel schappelijk geld. Daar had ik al eerder ervaring mee opgedaan.
Ik heb zojuist de NC250 ontvangen maar krijg helaas geen beeld via de iOS app? Alleen als ik de camera direct via het ip adres benader via de laptop of via tplinkcloud.com.

[edit] Ik krijg toch beeld via de iOS app, ik was iets te ongeduldig :P

[Reactie gewijzigd door Th. op 2 augustus 2016 19:35]