Specificaties Rad. R9 Fury X (1,05GHz), 4GB HBM - Bekijk alle specificaties

Asus Radeon R9 Fury X 4GB Review

Chiyeko 1 februari 2016, 520 views

Asus Radeon R9 Fury X 4GB

The last hooray van AMD voor de 28nm generatie chips en net als de voorganger is het een leuke kaart, maar kan hij het niet opboxen tegen het groene kamp, helemaal als we gaan overclocken.

Pluspunten

• Still
  • Koel
  • AIO water koeling
  • Ruime slang lengte

Minpunten

• Af en toe kort coil whine
  • Niet zo snel als kamp groen
  • Geen legacy monitor aansluitingen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie

De Fury X is een kaart die tot verbeelding spreekt en ook tot hoop, de laatste slag uit het 28nm tijdperk en toch nog even komen met de grote vernieuwing dat is HBM. Ik wist dat hij niet de 980ti zou verslaan, dat is wel duidelijk ondertussen, maar ik was toch nieuwsgierig genoeg om er eentje aan te schaffen.

De Fury kaarten zijn nooit echts in grote getalen beschikbaar lijkt wel. Wil je er morgen 1 in huis hebben dan leg je voor de MSI badge even een 689 EUR neer en voor het zelfde geld heb je een aftermarket 980ti.

Daarom is de prijs vraag simpel, will je AMD en het beste dan is het je geld waard, will je gewoon weg het beste, koop dan is een 980ti de betere koop.

Unboxing

In de doos van ASUS vinden wij een doosje met handleiding die duidelijk nogal algemeen is, maar ach deze gebruiken wij toch niet. Verder een CD met hun drivers and OC utility, die gebruiken wij ook niet en een code voor WOWS voor een waardeloose cruiser. O en een dubble 6pins naar 8pins kabel (1 maar).

Het klinkt misschien stom, maar ik verwacht toch net even iets meer als ik een high end GPU koop.

Verder zit alles stevig in het zachte schuim en zal er dan ook niet snel wat mis gaan met de kaart zelf.

De kaart zelf

De Fury X blijft een prachtig kaartje naar mijn mening, een strak onwerp all around. De Radeon naam komt mooi naar voren in het rood en de load ledjes boven de 8 pins stekkers zijn een leuke extra.

Het radiator block met kleine resevoir maakt samen met de Fan wel een flinke unit en in mijn geval kan ik hem nergens mounten omdat de enige 120mm fan slot die ik kan gebruiken te dicht bij de tubing van mijn 360mm rad voor de CPU zit. Controleer dus even je clearances voordat je tot aanschaaf over gaat. (hou rekening met 6.5cm dikte).

Verder zit er duidelijk wat lucht in de loop dus het is te adviseren de radiator boven de kaart te plaatsen zodat de lucht in de loop naar het kleine resevoir gaat en niet in het blok gaat zitten.

Preformance & Overklokken

Ik heb het al gezecht het je de snelste single GPU voor AMD, maar tegen een 980ti kan hij niet op, in screenshot zie de Unique valley resultaten op maximale OC voor deze kaart en je komt op 88.1FPS uit, ter vergelijking de 980 ti die ik in deze zelfde PC heb gehad kwam op 104.5FPS 18.5% sneller.

Stock kom je in Unique valley uit op 78.5 FPS

De Fury is een interesante kaart, maar de oude conclusie staat je krijgt meer voor je geld met een 980ti en daarom als je nu een nieuwe kaart wil hebben in deze prijs range is mijn advies koop die 980ti en laat de fury liggen.

Mocht de fury onder 550 EUR komen dan kan je er nog eens naar kijken, maar denk dat tegen die tijd het beter wachten is op de 14/16nm generatie die we dit jaar gaan zien.

Heb jij ook een Asus Radeon R9 Fury X 4GB?