HP Envy 15-j103ed

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Envy 15-j103ed Review

B.A.T. 31 januari 2016, laatste update op 13 april 2016, 360 views

HP Envy 15-j103ed

Ik heb deze laptop een jaar gebruikt. Voor wie waarde hecht aan snelle specificaties is dit een perfecte machine, voor iemand die een perfecte afwerking en een mooi IPS-scherm wil, ren heel hard weg!

Pluspunten

• Snelle CPU
  • Grote SSD voor 'weinig geld'
  • Prima koeling
  • Batterijduur (4u)

Minpunten

• GPU met DDR3-geheugen
  • TN-scherm met waardeloze kijkhoeken
  • Bouwkwaliteit behuizing

Review: HP Envy j103ed

Korte inleiding:
Ik heb deze laptop voor een jaar gehad. Hij is voornamelijk gebruikt voor mijn studie Architectuur, waar ik een laptop nodig had met dergelijke specificaties om de ontwerpprogramma's soepel te kunnen draaien. Toendertijd keek ik enkel naar specificaties en had ik geen idee wat het verschil tussen TN en IPS was.. En dat heb ik gemerkt!
Waarom precies aangeschaft?
Goede specificaties voor relatief weinig geld. Er zit een snelle i7 4702MQ quad core processor in, in combinatie met de 512 GB SSD en GT 750M graphics een prima machine om een spelletje op te spelen of om ontwerpprogramma's te draaien dacht ik zo. Ik kwam van een Dell Inspiron met Pentium dus dit was echt een sprong voorwaarts.
Behuizing en bouwkwaliteit
Helaas is de bouwkwaliteit van de behuizing ondermaats (flex van toetsenbord, scherm kan gemakkelijk gebogen worden, touchpad klikt en scrollt stroef en niet prettig).
Daarnaast is alléén de rand rond het toetsenbord van metaal, dat ook gewoon ingedrukt kan worden.. Metaal uit de plasticgroeve.. De onderkant is van stevig kunststof en het deksel van dun, krasgevoelig grijsgespoten 'alu-look' kunststof.
Dit komt waarschijnlijk omdat dit dezelfde behuizing is van de goedkoopste Envy met AMD CPU en HDD. Deze i7-uitvoering was meer dan tweemaal zo duur, maar de behuizing hebben ze niet tweemaal zo goed gemaakt. Hier was duidelijk geld bespaard.
Het beeldscherm
Het beeldscherm is glossy en de kleuren zijn best mooi en niet vaal. De resolutie is met 1920x1080 beeldpunten prima te noemen. Het komt neer op 141 PPI. Daarentegen vallen de kijkhoeken echt ontzettend tegen, zelfs voor een TN-scherm. Als je even gaat 'verzitten' kun je je beeldscherm alweer opnieuw instellen.
Voor dit geld had er wel een IPS-scherm gemonteerd mogen worden.
Dat zijn wel veel negatieve dingen.. Ook iets positiefs te melden?
Het werk wat ik ermee deed (ArchiCAD) liep dan wel echt als een trein door de snelle CPU en prima GPU.
Over de GT750M: deze GPU is wél uitgerust met 4 GB DDR3 geheugen in plaats van de gebruikelijke 2 GB DDR5, dus opletten. DDR3 geheugen is een stuk trager dan DDR5. Voor diegenen die willen gamen is dat wel van belang.
Daarnaast is de koeling van de Envy prima. De fan slaat bij zwaardere taken wel aan, maar is niet storend en de laptop wordt ook niet te warm.
Het toetsenbord tikte best goed, maar er zat wel behoorlijk wat flex in.
Zoek je een 'bang for the buck' laptop? Zoek niet verder!
Zoek je een laptop die snel is maar ook mooi afgewerkt is en een mooi scherm heeft? Spaar verder voor een Dell XPS, Mac of equivalent.

P.s. Ik heb de laptop aan iemand verkocht die er zeer tevreden mee is, en zelf een jong gebruikte Surface Pro 3 i5 gekocht met de restwaarde. Een totaal ander concept, maar die bevalt me echt op alle punten perfect.

Heb jij ook een HP Envy 15-j103ed?

He B.A.T.
Dank voor de review
Zoek je een 'bang for the buck' laptop? Zoek niet verder! is echter achterhaald.
De laptop is sinds eind oktober 2015 niet meer te koop... Zowel de GPU als de CPU is inmiddels 2 generaties verder, er zijn inmiddels HP's met GTX 950M en Ci7-6700HQ bijvoorbeeld...
ach ja, zo gaan die dingen :)
Dat klopt! ;)
Voor mensen die echter een tweedehands zoeken is dit wellicht relevant, daarom vermeldde ik het er even bij.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.