Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX305CA-FC130T Review

RAAF12 30 januari 2016, laatste update op 31 oktober 2016, 579 views

Asus Zenbook UX305CA-FC130T

Een mooie laptop voor een prima prijs en lange accuduur.

Pluspunten

• Mooi IPS scherm
  • Robuust gebouwd
  • Licht van gewicht

Minpunten

• on/off switch naast delete key

Dit model is als vervanger voor een Asus Vivobook X202E gekocht. De Zenbook heeft een mooi mat en scherp IPS scherm. Naast de webcam zit een sensor die de omgevingshelderheid meet, als die aanstaat wordt de back-lite traploos geregeld. Dat is natuurlijk ook uit te zetten. Er zit 4GB memory in wat niet uitbreidbaar is. Bij de gegevens van de webwinkels staat 4GB, max. 8GB is maar ik kon geen leeg slot vinden. Ik had verwacht dat er 4GB vastgesoldeerd zat en er een leeg slot was 8)7 Niet dus...De Lite-On SSD formfactor M.2 (printplaatje) van 120 GB is makkelijk te vervangen door een groter exemplaar.
Vervangen kan, dan moet de aluminium backplate eraf, die zit vast met zespuntig stervormige schroefjes. Een geschikte schroevendraaier is de Swiss Tools PB400 T5x50. Voor de liefhebbers: http://www.pbswisstools.c...3eabb901b7f0672ea9abf8525 Onder de twee gelijmde plastic noppen bij het scherm zitten ook twee normale kruiskopschroeven die los moeten. De noppen gaan er makkelijk af door rondom even met een houten tandenprikker opwippen. Het keyboard is prima, alleen zit rechtsboven de aan/uit switch, naast de DEL key. Dat heeft weleens voor een onbedoelde standby gezorgd.
De microfoon is goed, de kwaliteit van de camera wat minder. Het geluid van de B&O speakers aan de onderzijde is goed. Booten gaat lekker vlot door de SSD, de CPU wordt met copperstrips gekoeld i.p.v een fan, de laptop wordt ook niet warm. Dat is het voordeel van de op 14nM gebakken Intel Core m3 Skylake CPU. Alleen als de laptop uit staat en de accu wordt opgeladen voelt de onderzijde warm aan. De touchpad gebruik ik amper, wel een draadloze Logitech M185 IR muis die ik al jaren heb. Voordeel is dat de batterij 1 jaar lang meegaat en uitzetten hoeft niet. De accuduur van de laptop is goed, ik haal makkelijk 7 uur, dat is voor 60% afhankelijk van hoe hoog de helderheid staat. Op de Intel site staat een nieuwe driver voor de Wi-Fi card, daarmee is de gevoeligheid en doorvoersnelheid een stuk beter dan met de meegeleverde driver. Ik heb hem twee dagen en ben er content mee.
Ik heb de laptop nu wat langer in gebruik en druk niet langer de aan/uit knop in, i.p.v de DEL, een kwestie van gewenning, zo blijkt. De snelheid van werken in prima in orde, geen draaiende cirkels in beeld. Ik heb Windows 10 Home edition opnieuw ge´nstalleerd, zonder de door Asus meegeleverde software. Dat kon eenvoudig met een Microsoft tooltje en een oude Win8 ISO op bootable USB stick, na de Windows 10 laatste upgrade staat de OEM registratie code er ook weer op.
28/2
Bijgeleverd zijn een 100 Mbps USB netwerk adapter snoertje en een schermpoetsdoek, geen soft sleeve, zoals bij de vorige modellen. Ik vind de plaats van de on/off switch toch ongelukkig gekozen, blijkbaar prevaleerde het design boven de functionaliteit.
Ik ga maar een nieuwe Bluetooth muis kopen. Dat Logitech uitsteeksel op de USB port gaat me een beetje tegenstaan.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX305CA-FC130T?

Je kan de powerknop ook uitschakelen. :)
Dank voor de tip, hoe gaat dat?