Specificaties 5.1-kanaals met 80W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Yamaha RX-V479 Zwart Review

Cassiuskleij 30 januari 2016, laatste update op 1 februari 2016, 4.232 views

Yamaha RX-V479 Zwart

Ben je in de markt voor een receiver voor rond de ¤ 400,- dan kan ik je de Yamaha van harte aanbevelen. De receiver is rijk uitgerust met features en aansluitmogelijkheden en heeft een geweldige app. Het allerbelangrijkste is echter het geluid en Yamaha heeft hier niet beknibbeld.

Pluspunten

• Geweldig geluid
  • Hoop aansluit mogelijkheden
  • Veel netwerk mogelijkheden
  • Goede app
  • Easy setup
  • Bluetooth aan vanuit stanby
  • Klaar voor de toekomst (UHD)

Minpunten

• Wifi stoort bluetooth ontvanger
  • Trage yamaha mail support
  • Geen Dolby Atmos

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn allereerste review hier op Tweakers dus tips en adviezen zijn altijd welkom ;)
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van de yamaha rx-v479. Na jarenlang te hebben aan gemodderd met de Pioneer xv-dv55 surround set waarvan de DVD speler ook nog eens kapot was vond ik het tijd voor een upgrade.
De setup
Ik heb heel marktplaats afgespeurd voor mijn setup. De achter speakers komen uit Leiden, de voor speakers uit Roelofarendsveen, de center uit Alkmaar en de subwoofer uit Alphen aan de Rijn. Uiteindelijk ben ik de trotse bezitter van een complete Tannoy Revolution series speakerset aangevuld met een Jama s260 subwoofer. Mijn opstelling bestaat uit de volgende speakers:

2 x Tannoy Revolution R1
2 x Tannoy Revolution R2
1 x Tannoy Revolution Cr
1 x Jamo S260 sub
Inhoud van de doos
In de doos bevinden zich de volgende items:

De Yamaha RX-V479 (duh :+ )
Een YPAO microfoon
Antennedraad
Afstandsbediening
Antenne
Diverse documenten
CD-ROM met handleiding
De installatie
Ik heb de Yamaha rx-479 aangeschaft bij BCC voor de 'BTW vrije' actie periode voor ¤ 329,75. Na ontvangst van het pakketje ben ik lekker aan de slag gegaan met de installatie. De documenten van de Yamaha zijn beperkt tot een aantal promotieblaadjes voor hun MusicCast systeem en een installatie guide. Voor de gebruiksaanwijzing ben je aangewezen op een digitaal exemplaar welke is toegevoegd in de vorm van een CD-ROM.

De installatie an sich is vrij eenvoudig. Gewoon de stappen volgen welke duidelijk zijn aangeduid in het stappenplan. Een kind kan de was doen. Ik heb geopteerd voor een WIFI verbinding welke ook makkelijk tot stand werd gebracht. Het YPAO systeem werkt feilloos en stelt keurig je speakers in op je zitpositie en de omgeving waarin het systeem zich verkeerd. Ik was dan ook verheugd toen de Horizon box aanging en het geluid keurig via de speakers te horen was. So far So good :Y)

Eén van de redenen voor mijn upgrade was omdat ik graag op een makkelijke manier mijn muziek wilde streamen vanaf mijn telefoon. De Yamaha heeft een Bluetooth ontvanger en is dus uitermate geschikt voor mijn wensen. Nadat de installatie was voltooid en de Horizon keurig was te horen via de speakerset wilde ik deze functie dus graag proberen en daar komt het probleem....

De Bluetooth ontvanger van mijn Yamaha gooide mijn telefoon er iedere keer na een aantal seconden af. Na talloze keren proberen heb ik een aantal andere devices erbij gehaald en ook daar bleek het probleem zich voor te doen. Na wat reacties van mede Tweakers een aantal oplossingen proberen te vinden, maar niets mocht baten. Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de fout bij de Yamaha moest liggen en ben ermee terug gegaan naar de BCC. Bij de winkel hadden ze enkel nog een showmodel staan, maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om de Bluetooth ter plekke uit te testen. In de winkel deed de Bluetooth ontvanger het feilloos en zelfs tot achter in de winkel was er een geweldig ontvangst. Inpakken dat ding! :*) Eenmaal thuis alles weer opnieuw aangesloten en je raad het al, ook bij dit model bleek het probleem zich voor te doen. Na wikken en wegen wat er anders kon zijn bij mij thuis dan in de winkel ben ik op het lumineuze idee gekomen om de WIFI van de Yamaha eens uit te zetten aangezien Bluetooth op dezelfde frequentie uitzend als WIFI en dat bleek de oplossing. De WIFI van de Yamaha stoort dus zijn eigen Bluetooth ontvanger :?

De Yamaha had van mij 5 sterren mogen krijgen, maar dit euvel kost ze toch een ster. Het had makkelijk opgelost kunnen worden door de Yamaha ook de 5ghz WIFI band te laten gebruiken, maar helaas zit die optie er niet op. Heb Yamaha een mailtje gestuurd toen het probleem zich voor de eerste keer aandeed, maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen dus ook daar een minpuntje.

Uiteindelijk heb ik de Yamaha bedraad aangesloten op mijn netwerk en sindsdien geen problemen meer mogen ervaren en ook de handige App werkt als een zonnetje, maar daarover later meer.
De feature set
De Yamaha is rijkelijk uitgerust met talloze aansluitmogelijkheden, waaronder 6 HDMI ingangen (waarvan 1 UHD ready, 4 analoge input mogelijkheden en 1 optische ingang. De receiver is geschikt voor opstellingen tot 5.1 Wil je verder gaan dan de 5.1 opstelling en bijvoorbeeld een 7.2 opstelling aansturen, dan ben je aangewezen op z'n grotere broertje de RX-V579 welke verder identiek is behalve de extra speakers en de mogelijkheid om een zone B in te stellen. Voor mij verder niet van toepassing dus ik heb geopteerd voor de RX-V479 en heb de rest van het geld lekker in m'n zak gehouden (wat er nog van over was na mijn marktplaats afstruintocht ;) )

Yamaha geeft aan dat je speakers met een maximum van 115 W per kanaal worden aangestuurd en dat hij geschikt is voor speakers tot 6 Ohm, maar zoals mijn medetweaker Fear (http://tweakers.net/gallery/214236) in de reacties onderstaand heeft aangegeven dient dit wel met een korreltje zout te worden genomen. Hij is uitgerust met internetradio, built in Spotify app, Airplay, USB aansluiting en heeft de mogelijkheid muziek te streamen vanaf je Nas of PC met de JUKE music streaming service. Ook is de receiver geschikt voor Yamaha's eigen MusicCast systeem. Wanneer je andere MusicCast geschikte apparaten hebt dan kan je die allen aansturen vanaf je receiver en zo in iedere ruimte dezelfde muziek laten horen, erg makkelijk en helemaal van deze tijd. Zoals eerder benoemd heeft de Yamaha ook een ingebouwde Bluetooth ontvanger en een extra feature in deze is dat wanneer de Yamaha in standby staat je direct verbinding kan maken met je telefoon en muziek kan afspelen zonder extra handeling.

De receiver kan via WIFI op je netwerk worden aangesloten (behalve bij mij blijkbaar 8)7 ), via een ethernetkabel en kan ook een privé netwerk opstellen wanneer je geen van deze opties wil gebruiken, maar wel graag van de app wil genieten. Via de netwerk opties komen internetradio en streaming vanaf je NAS tot je beschikking en kan je makkelijk updates uitvoeren. Ook de app is op deze manier te gebruiken.
De app
Yamaha heeft voor de RX-V series diverse apps uitgebracht. Ik zelf gebruik er 1 intensief welke ik verder toe zal lichten. De AV Yamaha controller app is erg uitgebreid en heeft talloze features. Afgezien van de eerste keer tijdens de installatie heb ik eigenlijk de afstandsbediening niet meer in mijn handen gehad en kan ik alles via de app bedienen.

Zo is de machine aan en uit te zetten, kan je ieder kanaal kiezen, de diverse geluidsinstellingen regelen en ga zo maar door. De app is bovendien ook makkelijk te begrijpen en zelfs mijn digibetische schoonmoeder weet nu eindelijk hoe ze het geluid aan de praat krijgt. Ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden en gebruiksgemak van de app en beschouw deze feature als een grote pré. Ik heb wat screenshots gemaakt van de mogelijkheden om een indruk te geven.

Mocht je gebruik willen maken van het MusicCast systeem dan heb je ook de beschikking op een speciaal gemaakte app. Ik heb deze niet gebruikt aangezien ik nog niet van dit systeem gebruik maak, maar de dingen die ik erover heb gelezen zijn ook erg positief.
Het Geluid
Nu natuurlijk het allerbelangrijkste! Allemaal leuk en aardig die features, apps en mogelijkheden, maar waar het uiteraard om draait bij de versterker is de geluidskwaliteit. Laat ik jullie maar niet in spanning houden, deze is geweldig! Nu moet ik toegeven dat mijn referentiekader m.b.t. de Pioneer niet geweldig is, maar voor ik tot aanschaf van mijn nieuwe set ben over gegaan ben ik regelmatig her en der gaan luisteren en ik kan jullie verzekeren dat Yamaha, ondanks het middenklasse segment, niet heeft beknibbeld op de geluidskwaliteit en heeft in mijn optiek een geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

Het ligt uiteraard ook aan je speakers welke kwaliteit je uit de Yamaha gaat halen, maar in combinatie met de Tannoys is het geluid indrukwekkend. Zelfs de matige kwaliteit van Bluetooth streaming weet de Yamaha door middel van "Enhancing" tot een mooi geluid te produceren. Flac klinkt via Direct audio magistraal en heb als test de film 'Saving Private Ryan' (niet te verwarren met shaving ryans private :P ) afgespeeld en in combinatie met de Jamo sub was dat een indrukwekkende ervaring.

Naast al mijn luistersessies her en der heb ik mij goed ingelezen op de diverse mogelijkheden, want het aanbod is overweldigend. Een review over de Yamaha die mij onder andere over de streep hebben getrokken vind je hier:

Ben je in de markt voor een receiver voor rond de ¤ 350,- a ¤ 400,- dan kan ik je de Yamaha van harte aanbevelen. De receiver is rijk uitgerust met features en aansluitmogelijkheden en heeft een geweldige app. Het allerbelangrijkste is echter het geluid en Yamaha heeft hier niet beknibbeld. Het geluid is geweldig, maar let wel dat dit natuurlijk smaakafhankelijk is en ik raad je aan om gewoon lekker te gaan luisteren. Ik ga hier weer verder genieten en wens jou alvast veel luister plezier!

Heb jij ook een Yamaha RX-V479 Zwart?

De yamaha stuurt je speakers aan met een maximum van 115 W per kanaal en is geschikt voor speakers tot 6 Ohm.
Dat zit toch wat anders in elkaar. Die opgegeven 115 Watt is gemeten bij 6 Ohm omdat dit een relatief veilige waarde is. Verder is er aan die 115 Watt niets af te lezen. Zoals zo veel merken is deze waarde gemeten op één kanaal bij 1000 Hz (pieptoon) en bij bijna 1% THD (een representatieve waarde wordt bij maximaal 0,1% THD opgegeven). Als je representatieve waardes wil zal je moeten kijken naar de gegevens bij minstens twee kanalen en een volledig bereik van 20 - 20.000 Hz.

Daar geeft Yamaha op "80 W per channel (6 ohms, 20Hz - 20kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)". Wat dan nog steeds op 6 Ohm is (wat een hogere waarde geeft dan 8 Ohm).

Wat dan nog opgegeven waardes zijn en niets zeggen over wat de receiver in het echt levert. Het enige waar je redelijk zeker van kan zijn is dat het minder is dan opgegeven. Van de Yamaha RX-V479 kan ik zo geen gegevens vinden. Het oudere broertje de Yamaha RX-V475 deed gemeten bijvoorbeeld nog geen 30 Watt per kanaal in surround:
Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 84.6 watts
1% distortion at 105.9 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 23.6 watts
1% distortion at 27.8 watts
Dat de receiver tot 6 Ohm geschikt is klinkt ook wel zwart-wit. Speakers fluctueren over het gehele bereik in de weerstand (impedantie). Dit is van een paar Ohm in het laag tot soms wel tientallen Ohm in de hogere regionen. Veelal wordt een vaste waarde genoteerd en aangeduid als nominale impedantie. Wat ook niet heel veel zegt aangezien een speaker van nominaal 8 Ohm meer dan wel verder kan dippen dan een speaker die stabiel op 4 Ohm blijft en daarmee dus makkelijker aan is te sturen.

Maar moraal van het verhaal is eigenlijk dat al die getallen leuk zijn maar niets zeggen. Als je een receiver wilt die echt 115 Watt levert over alle kanalen in surround ga je toch naar de hogere modellen toe van de diverse merken. Waarbij meteen gezegd moet worden dat je dergelijke vermogens in de huiskamer toch niet nodig hebt. De speakers van tegenwoordig zijn met gemiddeld 90 dB gevoeligheid makkelijk aan te sturen waardoor er slechts een paar Watt nodig is. Dat is ook de reden dat je een 4 Ohm speaker best op een receiver als deze Yamaha aan kan sluiten die meldt "maar" 6 Ohm te zijn. De dip die op moet worden gevangen is niet groot als je max een paar Watt per kanaal gebruikt. Dan is een verdubbeling van vermogen (van 8 naar 4 Ohm) opeens niet spannend meer als je van 1 naar 2 Watt moet.

Aanvullend:
Bovenstaande is dan ook waarom een receiver uitkiezen op basis van vermogen niet zinnig is. Gelukkig heb jij dat - uit de tekst opgemaakt -niet gedaan en vooral gekeken naar wat de Yamaha biedt qua opties als 4K en de mooie app (eerlijk is eerlijk, die ziet er beter uit dan van Denon/Marantz). En zo hoort het kopen/kiezen te gaan.

[Reactie gewijzigd door FeaR op 1 februari 2016 17:50]

Beste Fear,

Bedankt voor de toelichting! Het is dat ik mijn eigen reacties niet kan moderen, maar anders had je van mij een +2 gekregen.

Ik ben zelf (nog) niet helemaal thuis in de technische details zoals jij die hebt toegelicht maar ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.

Ik zit niet achter mijn PC op dit moment, maar zal met jou gegeven informatie de review aanpassen. Bedankt!
Goede review, ik ben zelf ook van plan deze te kopen. Ik had mijn zinnen gezet op de BTW MM actie, helaas was na woensdagavond deze versterker niet meer leverbaar tegen 329 |:(

In ieder geval goed om te lezen dat je tevreden bent.
Mag ik vragen welke apparatuur je er allemaal op hebt aangesloten?
En loopt alles naar Yamaha en dan nog slechts 1 hdmi naar TV?
Bedankt! Ik had het gezien idd dat de versterker niet meer bij de mediamarkt beschikbaar was, vandaar dat ik ook blij was dat ik hem uiteindelijk bij de BCC heb weten te bemachtigen.

De volgende apparaten zijn op dit moment aangesloten:

Horizon box (Ziggo)
MiniX 8h plus (Android box)
PS4

Allen zijn aangesloten via HDMI op de versterker en er gaat vervolgens inderdaad 1 HDMI kabel in de televisie.
Geen last van geluid/beeld vertraging? Fijn ook dat er 6 hdmi inputs zijn!
Nee geen last van vertraging alles loopt zoals het zou moeten.

Het is inderdaad fijn dat er zoveel aansluitingen zijn. Ik vind het iig een verademing dat er maar 1 kabel loopt naar de televisie. Het oogt een stuk rustiger.
Dat is goed om te horen. Ik wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk kabels naar TV hebben. Hoop het te kunnen beperken tot internet voeding en hdmi
Ik ben in het bezit van de RX-A850, die heeft de nadelen die je vernoemt niet, een topklasse receiver voor mij , koste wel 999 ¤.
Ik heb wel een phono aansluiting en 2 x HDMI out.

De support vanwege Yamaha is voor mij voorbeeldig, o.a al 3 x nieuwe firmware gekregen.

[Reactie gewijzigd door pgm5700 op 1 februari 2016 13:03]

Qua firmware updates ben ik het zeker met je eens! Heb zelf inmiddels ook al een upgrade gehad dus wat dat betreft zeker geen klagen. Mijn punt ging meer over de direct mail en de respons daarop. Inmiddels zijn we bijna een week verder en nog steeds geen reply.

Begrijp me niet verkeerd, zoals ik al in mijn review aan heb gegeven zou ik de receiver aan iedereen aanbevelen maar de slordigheid van de bluetooth storing vind ik wel een punt minder waard. Desalniettemin ben ik erg blij met de Yamaha en vind ik het een mooie machine. Nu de receiver is aangesloten via een ethernet verbinding ervaar ik ook geen problemen meer.

Heb het minpunt van de Yamaha support gewijzigd naar trage Yamaha mail support.

[Reactie gewijzigd door Cassiuskleij op 1 februari 2016 13:18]

Verwacht maar niet dat ze reageren. Ik heb zelf de vorige versie 477. Ik had wat vragen over 4k passthrough, maar heb daar nul,nul reactie opgekregen na 2 emails. Ik heb zelf 2 firmware upgrades gehad, 1 begin 2015 en 1 eind 2015. Voor de laatste is echter nergens te vinden wat er verbeterd is, op de website staat alleen nog maar de eerste update naar v1.17. Dus de support mag van mij wel een verbetering krijgen. Kwa systeem ben ik het met je eens dat ze goed presteren. Zelf vind ik de DSP geluids opties vrij nutteloos, omdat je graag het orgineel luistert en geen sausje er overheen wilt. De SCENE knoppen zijn trouwens wel super, zo switch ik makkelijk tussen tv, radio en mijn intel NUC (en alle bijhorende presets).
Ik ze bij jou een hele andere achterkant als bij het product zelf. Heb je wel de goede te pakken? Ik was ook benieuwd of er een phono aansluiting op zit?
Inderdaad zeg! Heb ik helemaal gemist, erg slordig. Bedankt voor de notificatie en ik heb de afbeelding gewijzigd.

De RX-V479 heeft helaas geen Phono ingang. Hier zal je een andere versterker voor moeten vinden.
Dat ze vlugger op je mails mogen reageren begrijp ik, echter daar heb ik geen ervaring mee, naar welk service punt heb je deze verstuurd.
Ik heb m'n product geregistreerd op hun registratie pagina op My Yamaha en vanuit daar een mail gestuurd naar customer support.
Ben benieuwd of ze daar wakker gaan worden,
Nog een tip waarop ik weken heb zitten puzzelen voor wat betreft het aanmaken van bookmarks/favorieten bij internetradio (via vTuner.com):

Registratie gaat daar via het MAC-adres. De receiver heeft TWEE MAC-adressen: een van de WiFi- en een van de UTP-aansluiting. Je moet dus registreren met het MAC-adres van de UTP-aansluiting.

Klantenservice van Yamaha is inderdaad bedroevend. Op het contactformulier via hun site reageren ze niet en telefonisch (de dealer heeft gebeld voor me) konden ze me hier ook niet mee helpen.
Helpdesk van vTuner daarentegen heeft me prima geholpen.
Goede tip! Bedankt!

Ben zelf nog niet met de internet radio bezig geweest, maar zal je advies zeker meenemen!
Hoe heb je de horizonbox aangesloten op de rx479? Er is op de horizonbox maar 1 HDMI-uitgang. Ik hen hem aangesloten via een optische kabel. Ik krijg geen geluid uit de boxen als de tv aan is. Wat doe ik fout of wat vergeet ik.