Specificaties 8" (1600x768), 80GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-P21Z/Q Review

Phuncz 24 juni 2009, laatste update op 24 juni 2009, 3.936 views

Sony Vaio VGN-P21Z/Q

Pluspunten

• Degelijk
  • Efficient compact
  • Prachtig scherm
  • Connectiviteit
  • Compleet

Minpunten

• Prestaties (Sony's software)
  • Batterijduur
  • Buitenkant krast snel
  • SSD was beter geweest

Ik heb het toestel niet gekocht maar ik heb het wel een tijdje gehad om uitgebreid te testen.

Voorwoord en weetjes:

- Op de Europese versie staat Windows Vista die door Sony zelf nog eens volgepompt is met veelal nutteloze software die om één of andere reden enorm veel van het systeem vergt. Vista is in dit geval zelfs het probleem niet, maar Sony's eigen software wel. In bv. de US en het verre Oosten is Windows XP standaard geinstalleerd, dat logischerwijze veel sneller werkt. In de meeste gevallen was mijn iPhone zelfs sneller op tweakers.net via Edge dan de Vaio P via Wifi, simpelweg omdat Sony niet van mening is dat hun toestel werkbaar moet zijn, hun software in elk hoekje van het scherm is belangrijker.
Persoonlijk raad ik aan om, na het schrijven van de restore disks, het hele systeem te voorzien van een nieuwe install van Windows XP (vergeet de drivers niet!!) of Windows 7. De laatste biedt mijn voorkeur maar Windows XP zal soepeler draaien.

- Het beeldscherm heeft een relatief erg hoge resolutie van 1600x768. Dit zorgt ervoor dat je makkelijk kan multitasken en fotobewerken, als het toestel snel genoeg was hiervoor. Die hoge resolutie heeft ook als nadeel dat voor sommige mensen de letters te klein gaan zijn. Het 8" scherm heeft een pixeldichtheid 222 dpi in vergelijking met een gemiddelde netbook van 9" die het met 131 dpi mag stellen. Hou hier rekening mee !

- Het is een netbook, wat ze je ook proberen wijs te maken ! Het is dus niet bedoeld om allemaal externe apparaten aan te sluiten onderweg en al helemaal niet voor zwaar werk. Zelf heb ik er op diverse plaatsen mee gewerkt en nergens had ik behoefte aan extra connectie. Het toestel is van zowat alle draadloze gemakken voorzien zoals wireless, Bluetooth, 3G/HSDPA en zelfs GPS.

Positief:

De afwerking is bovenmaats voor een netbook, het is intriguerend om te zien hoe ze zoveel hardware hebben gepropt in zo'n kleine formfactor. En die formfactor werkt ! Geen enkel moment mis je de touchpad die vervangen is door het minder gekend mini-joystick systeem dat je ook op Lenovo en IBM Thinkpads tegenkomt. Dit werkt zeer goed en is immens plaatsbesparend ! Omdat het toestel zo "handzaam" is neem je het ook graag overal mee en kan je het overal gebruiken.

Het scherm is zoals ik al eerder aanhaalde voorzien van een hoge resolutie van 1600x768 wat verrassend aangenaam werkt als je goede ogen hebt. De kleurweergave is ook zeer goed voor dergelijke toestellen en het zou zelfs zeer prettig fotobewerken zijn als het toestel er snel genoeg voor was. In Vista was Aero uitgeschakeld en met goede reden: het systeem wordt nog trager, de Intel GMA 500 en overstressed CPU weten er gewoon geen raad mee. Persoonlijk vond ik het weinig toevoegen dus was de "Basic" omgeving meer dan voldoende.

Iets wat me ook verwonderde was de gigantische mogelijkheid aan draadloze connecties: Bluetooth, Wireless N, 3G/HSDPA en zelfs een GPS antenne zijn allemaal ingebouwd ! Al deze functies helpen het toestel voor 99% van de situaties te gebruiken zonder ook maar 1 USB poort (van de 2) te moeten gebruiken ! Tevens heeft het toestel een kwalitatief goede camera, ingebouwde microfoon, SD en MS Pro Duo kaartlezers, evenals een meegeleverde adapter voor VGA en LAN connectoren. Veel completer kan het niet voor netbooktermen.

Negatief:
Het grootste nadeel is de prijs, omdat niets beslissender is dan dat. Voor een adviesprijs van ¤ 999,- krijg je een kwalitatief toestel met dure opties en een ongekend goed scherm, maar helaas moet je de slechte prestaties en andere gebreken zoals de batterijduur er ook bij nemen. Een "single core" 1.33 GHz Intel Atom is geen snelheidsmonster maar voor de simpele dingen als internet browsen en email checken zou je niet minuten lang moeten wachten tot Internet Explorer 8 geopend is. Het toestel heeft makkelijk 5 minuten nodig om volledig te starten en alles te laden.

Dit ligt voornamelijk aan de trage 4200rpm 1,8" 80GB HDD die gewoonweg teveel moeite heeft met alles op een normaal tempo geladen te krijgen. Sony heeft ervoor gezorgd dat hun softwarebundel het toestel immens vertraagd doordat elk programma actief in het geheugen word geladen. Schakel je al die extra (nutteloze) programma's uit, kan je praten over grote prestatiewinsten, alhoewel de P het dan nog moet afleggen tegen de gemiddelde Atom 1,6GHz met Windows XP. Had men hier een kleine maar snelle SSD schijf geplaatst, zou het toestel zeer vlot werken.

Iets wat me ook opviel was de lage werktijd voor dit model: gemiddeld kwam ik niet ver boven de 2 uur uit, wat weinig is voor een toestel met zuinige CPU en nieuwe Intel chipset. Voor een netbook is dit weinig, voor zijn formfactor echter is het realistischer. Toch iets om rekening mee te houden aangezien er niet veel is wat je hieraan kan doen buiten een zuinigere SSD te plaatsen en een spaarzamer energiebeheer in Windows te gebruiken.

De buitenkant van het toestel is voorzien van een metallic zwarte of witte lak, helaas is deze vrij kwetsbaar en zelfs met een microvezeldoek krast deze bijzonder snel. Een bijhorend hoesje is aan te raden maar voor die van Sony betaal je natuurlijk de hoofdprijs.

InstantOn

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-P21Z/Q?

haha, leuke review. Je hebt zo n beetje alle belangrijke dingen wel gereviewed! Dit ding heeft trouwens een gruwelijk hoog kwijl en gadget gehalte. :p
Hoe is het toetsenbord van dat ding?, ik heb een EEE-pc 900 gehad, en daarvan waren de toetsen net te klein, de 10" versie daarintegen tikt perfect.
Als ik zo de afbeeldingen bekijk, is het toetsenbord redelijk groot door de breedte?

Hoe groot zou je hem schatten, in vergelijking met een normaal laptop tobo? (10" eee is ongeveer 90%) :)