Specificaties Rad. HD4890 (1GHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD 4890 Black Edition Review

j-a-s-p-e-r 24 juni 2009, laatste update op 29 juni 2009, 3.982 views

XFX Radeon HD 4890 Black Edition

Pluspunten

• Prijs geweldig! kwaliteit is degelijk, uitrusting (stekkertjes) en bovendien een zeer snelle kaart!

Minpunten

• Het geluid is bij het starten een stuk harder dan mijn oude (sapphire hd3870) kaart. Tijdens normaal windows ook ietsje harder maar ik moet zeggen dat het na een uur gebruik me eigenlijk al niet meer opvalt.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Omdat ik mijn oude kaart (HD 3870) kwijt kon ben ik overgestapt. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad.
Ter indicatie mijn 3dmarkt Vantage videokaart score verdubbelde! Deze was 5000 en is nu iets meer dan 10.000.

Voordelen: De prijs is geweldig.
De kwaliteit van de kaart is degelijk uitgerust met een zware koeler, niet te iele componenten.
De doos is voorzien van de nodig verloopstekkertjes:
DVI >HDMI
DVI > VGA
TVout > Component
Crossfire brug (flexibel)
En verder uiteraard nog wat (onnodige)cd's.
En bovendien is het een zeer snelle kaart!

Nadelen
De kaart maakt duidelijk meer lawaai dan m'n oude. In windows onder weinig load is het prima (komt niet specifiek boven mn 5x 120 mm langzaam draaiende fans uit). maar tijdens gamen vind ik het eens fijn dat ik een koptelefoon op heb. Het is niet extreem of heel storend ofzoiets maar wel aanwezig.

Ohja, waar ik mij nog over verbaasde: je hebt tegenwoordig 2x een 6pins pci-e stekker (of 1x6 en 1x8 pins) van je voeding nodig. Bij de kaart zit een 2x molex naar 6pins pci-e verloopje. De kaart zal de juice wel nodig hebben zo te zien..

Heb jij ook een XFX Radeon HD 4890 Black Edition?

probeer dit eens...heb ik net gedaan ga nu testen

Hij werk goed bij mij, temp idle rond de 55 ofzo, maar de lucht temp i sop mn zolder nu wel 30 ofzo, dus zodra beetje afgekoeld dan ga ik echt ff testen :)

[Reactie gewijzigd door killer2 op 3 juli 2009 16:56]

precies wat ik heb gedaan.

Ik krijg echt de heatsink blijkbaar gewoon niet goed op de gpu. Ik ga gewoon die zwarte spacers er tussen uit halen of kleiner snijden, want die werkt gewoon niet. Hoor overal verhalen op guru3d en soortgelijke forums (waar ik ook om hulp aan het schreeuwen ben) van mensen die rustig gamen met het dingen onder de 65C. Dus de Arctic kan het wel, maar IK kan het niet :P.

Idle is hij bij mij 43C / 44C. Toch al een heel groot verschil met jou.

Start FurMark eens op en laat hem eens > 5 minuten draaien. Ik haal de 40 seconden niet voordat m'n GPU temp over de 100C heen schiet.

Zonder FurMark: Een of twee testjes van 3dmark vantage red ik (op stock HD4890 clocks trouwens, niet de Black Edition overclock, dat durf ik nog niet). Maar zodra ik er dan nog eentje snel er achteraan start, komt er een moment tijdens de test dat mijn temperatuur OPEENS heel hard (%C per seconde) omhoog schiet.
Ik krijg mijn Twin Turbo hier niet op werkend! Monteren ging soepel en netjes (als je de officiele rode backplate laat zitten / er terug op zet... dan hoef je ook niet met die heatsinks te rommelen) maar als ik mijn systeem aanzet krijg ik geen beeld (m'n monitor gaat wel uit standby maar kan dan geen signal vinden) en er brand dan een rood lampje op de kaart.

Stock koeler er weer terug opgezet en alles loopt weer als een zonnetje (en lijkt nu 6C koeler te blijven dankzij de betere thermo-pasta :P).

Maar even de support van Arctic en/of XFX erbij halen.
dipje2 nu al wel aan de praat met de twinturbo?
wel aan de praat, maar het ding wordt te heet waardoor ik hem nog steeds niet kan gebruiken.

VRM's en geheugen blijft heerlijk koel (fans staat altijd op 100% / 2100rpm te draaien) maar de gpu core gaat elke keer tot over de 100C (bij 95C / 100C zet ik de test dan uit :)).

Dus de heatsink lijkt niet goed te zitten of zo.
Mijn probleem was: De ATI kaarten herkennen of er een heatsink op de CPU zit of niet (op een of andere manier). Zonder koeler starten ze rustig op, maar zonder heatsink gaat er een rood lampje branden en blijft je monitor uit :). (XFX support had me gevraagd om het beetje bij beetje te proberen, om te kijken wat het is aan de stock koeler wat de kaart deed werken. De heatsink dus).

Dus de compleet kale kaart (helemaal kaal) start niet op, als je alleen het blok op de GPU schroeft (dus niet de rode plaat en niet de koeler zelf) doet ie het wel.

Dus mijn Arctic Twin Turbo zat zo slecht dat hij geen contact maakte met de GPU en daardoor niet wil opstarten. Nu start ie wel op (dus hij zit er dichter op) maar hij wordt veel en veel te warm. Dus op een of andere manier krijg ik de Twin Turbo NIET goed op de gpu gemonteerd. Wordt er gek van. Heb extra case fans om de warmte rond de kaart weg te blazen maar zolang die heatsink niet goed er op zit komt die warmte niet weg van de chip natuurlijk en blijft het hangen rond de PCB :(.

Als je tips hebt, appreciated!
Toevallig heb ik de kaart vandaag ook binnen gekregen. Voor de mensen die geinteresseerd zijn in deze kaart, kijk eerst even of je voeding het aankan.

De kaart heeft twee 6pins aansluitingen nodig. In de doos zit een verloopstuk van 2 x Molex naar 6 pins connector, maar volgens de quick start manual wordt dit niet ondersteunt (waarom zit die er dan toch bij vraag ik me dan af?).

Mijn voeding trekt het kennelijk niet, want bij het opstarten krijg ik de melding dat ik de 6 pins connectors niet goed heb aangesloten. Waarschijnlijk is mijn voeding niet zwaar genoeg (450W, maar ik heb wel 6 schijven en 4 fans in mijn systeem).
+ dat 450 Watt schrikbarend weinig is. Zeker met de extra's die je noemt
Het zou inderdaad kunnen dat ik twee molexen uit eenzelfde kabel heb genomen, maar alles zit zo vol dat het lastig te wisselen is.

Ik heb al een nieuwe voeding besteld (eentje met modulaire kabels, waardoor ik het ook wat netter in kan richten).
Als het een A-merk voeding is hoort het genoeg te zijn.
Mijn crossfire systeem werkt ook gemakkelijk op 400W
overclocks hebben bij ATI altijd 1x6 en 1x8 nodig.

Dit is een factory overclock, dus nog steeds 1x8 nodig.

Mijn thermaltake 700w thoughpower met 2x6 deed het ook niet.

Wat een pleurisherrie (en hitte) maakt deze kaart trouwens zeg.

Zit er aan te denken om hem onder te clocken, maar met Win7 x64 werkt ATI tool niet zo lekker out-of-the-box. Eens doorzoeken
ja hap herrie, heb net een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo besteld
bedankt voor de tip, heb hetzelfde gedaan. Zal eens kijken of dat ding past en uberhaupt effect heeft :).

Gekke is, dat deze fan dus eigenlijk een stock 4890 fan zou moeten zijn, maar rond 35% fan speed hoor je dat ding al meer dan m'n oude 3870x2 onder load!!

Temp's blijven dan op de 1ghz clock wel rond de 70C hangen onder load, en dat is redelijk netjes volgens mij. Maar ik krijg echt het idee dat m'n fan meer herrie maakt (op lage toeren) dan zou moeten en dat er iets mis is met mijn model.
Als de levertijd van de Accelero Twin Turbo te lang is: de Scythe Musashi moet ook passen.

De HD4890 staat niet in de lijst op de website van Scythe, maar in een andere website stond ie er wel tussen. Het schijn ook een goede koeler te zijn.
Thanks, zal even kijken. Zit nu te twijfelen over de Twin Turbo (heb 'm al wel besteld en hij schijnt al verzonden te zijn :)).

Officieel ondersteunt ie de HD4870. Bij alle reviews van het ding waar de HD4870 wel vermeld staat wordt er niet gesproken over de HD4890. Maar die kaarten / chips lijken op elkaar en tijdens die reviews bestond de HD4890 nog niet.

Ik heb (kort) lopen googlen naar resultaten van iemand met een Twin Turbo + HD4890. Ik kon iemand vinden 'die het ging doen' en waar wat mensen zijden dat het wel OK zou gaan.

En ik heb op een ander forum iemand gelezen die het had gedaan (had z'n oude Twin Turbo van z'n HD4870 afgehaald en op een nieuwe HD4890 gezet). En hij kreeg het niet werkend. Hij kreeg de koelblokjes voor op de VRM (Volt Regulators) niet goed er op en die werden daardoor te heet en z'n systeem crashte vaak.

Maar volgens mij is dat een kwestie van netjes monteren, of misschien heeft ie de koelpasta en zo niet goed schoongemaakt en/of niet netjes opnieuw aangebracht (het was tenslotte al een oude gebruikte Twin Turbo).

Ik laat het wel weten! Misschien tijd om m'n eigen review te maken van HD4890 Black Edition (met dus hopelijk snel een werkende Twin Turbo er op).

Ik heb een Mugen op m'n CPU zitten, dus een andere Scythe lijkt me ook wel netjes. *fanboysm*. Eens even rondneuzen naar dat ding :).
Het kan zijn dat je de 2 molexen op de zelfde kabel vanuit je voeding hebt aangesloten, deze 2 molexen moeten ieder op een aparte kabel vanaf je voeding worden aangesloten, misschien dat hij het dan wel doet.:)
Ik vraag me toch af waarom je net deze kaart gekocht hebt? Met zo'n processor kan je toch nooit het maximum uit deze kaart halen..? Ik vrees dat je processor de bottleneck in je systeem zal zijn..
Ik ga het zelf proberen met een E6600 @ 3,6Ghz, maar dan verwacht ik zelfs niet het maximale uit de kaart te trekken, vooral niet op lagere resoluties. Ik verwacht dat ik in 3dmark06/vantage het nakijken heb in vergelijking met de i7's. Een E6400 is niet overgeclocked wel erg matig, maar als je antialiasing etc flink aanzet, dan belast je de kaart in verhouding meer, dan is het waarschijnlijk nog wel te doen.
Ja dat bedoel ik dus, met zo'n processor kan je (zelf overclocked) NOOIT het maximum uit je kaart halen! Zou je misschien niet wat meer euro's neertellen voor ineens een volledige upgrade van je systeem..?
Niet iedereen heeft meer euro's on the fly.
Je hele systeem upgraden, om het maximale uit een videokaart van 180 Euro te halen. Is dat niet wat onlogisch?

Sommige mensen willen gewoon een spel soepel kunnen spelen, wat maakt het mij nou uit of ik niet het maximale uit mijn kaart haal?
Dat misschien niet maar een HD3870 is tegenwoordig al te traag. En als hij amper meer kost waarom niet ? CPU kun je over een tijdje ook upgraden naar iets sneller of overclocken.

Wel vind ik de review wat mager. Overclocking is ingevuld maar zo te zien niet gedaan ?
Ik wil deze kaart ook kopen maar met deze review heb ik niet echt de info die ik wil eigenlijk

zoals hoe warm wordt hij onder idle en onder load

3dmark score is leuk maar zeg niet zoveel is het een score met of zonder cpu

hoeveel power slurpt hij want dan weet ik op ik ook een nieuwe power supply nodig hebt

Wat is het verschil tussen de black editie en de gewone behalve de meer prijs

deze info en je allinea's vet gedrukt paar plaatjes zou je al gauw een 3 sterren geven

zo kleine fan maakt altijd meer herrie dan een grote fan daarom worden kasten met steeds grotere fans uitgerust snap ook niet dat ze met videokaarten nogsteeds met die kleine herrie dingen werken maar ja daar ontkom je op moment niet aan of je moet passieve kaart nemen.
Meerprijs is er praktisch niet, kosten ongeveer hetzelfde. De Black Edition loopt op 1Ghz ipv 850Mhz en volgens mij is het geheugen ook iets sneller. Warmte schijnt rond de 70 graden te liggen, waar die hem op probeert te houden.

De Power supply eisen kun je nazoeken op de XFX site, of zoek eens Sapphire Vapor-x HD4890 reviews, die zijn qua clockspeeds vrijwel identiek. Volgens mij is een voeding aanbevolen van rond de 500-550 watt voor een enkele kaart en een 600 watt voor Crossfire.
Hij maakt idd aardig wat herrie en wordt warm, maar als je de fan op 23% zet (en wel van handmatig afhaalt als je gaat gamen) hoor je deze niet in idle status en blijft ie rond de 57 graden steken.

Heb er zelf een tagen 480watt voeding inzitten, e6600 @ 3.2ghz, 3hd's, 2gb geheugen en trekt het prima. Had wel een verloopplug nodig van 2xmolex -> 1x8 pci express. Deze werd er miraculeus niet bij geleverd.

Wellicht een andere koeler opzetten maar dan liever na de garantie periode. Krijg atitool of Riva tuner niet werkend met deze kaart.

Wordt wel tijd voor upgrade naar w7 of vista ivm directx 10. Geen voorstander van maar wellicht volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door Postie op 29 juni 2009 15:24]

rivatuner 2.23 (of 2.24, anyway de laatste) werkt wel, maar je moet een config file erbij halen om rivatuner de 4890 serie te laten herkennen. Google ze.

Heb het hier werkend met deze Black Edition.
Geen vergelijkingen met concurerende kaarten?
de 6400/6600/6700/6800 voldoen nog uitsekend om met mid-end kaart te kunnen gamen.
Hij wil geen wereldrecords gaan breken met 3dmark.
ik vind 100% extra score in 3dmark van 5000 naar 10000 zeker de moeite waard om simpele upgrade gaan plegen.!!
Hoe heb je hem nu aangesloten dan ? 2 x 6 pins?
Kreeg de kaart zelf ook net binnen vandaar....

[Reactie gewijzigd door killer2 op 24 juni 2009 13:57]

Hier is een thread met een voorbeeld van de Accelero Twin Turbo op een HD4890. De rode backplate kan kennelijk blijven zitten, handig!

[Reactie gewijzigd door gark op 29 juni 2009 10:38]