Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Sonos Playbar Review

ngv 30 januari 2016, laatste update op 30 januari 2016, 3.102 views

Sonos Playbar

De Sonos Playbar combineert Home Cinema en muziek streamen in n oplossing. Naast een mooi design en gebruiksgemak is de audio van hoge kwaliteit. Hoewel er een aantal schoonheidsfoutjes zijn, met name aan de Home Cinema kant, ga je zeker niet teleurgesteld worden door deze Soundbar!

Pluspunten

• Prima geluid
  • Voldoende bass, ook zonder Sub
  • Gebruiksgemak
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Integratie met smartphone, tablet en muziekstreamdiensten
  • Gemakkelijk uit te breiden

Minpunten

• Geen DTS ondersteuning
  • Werkt enkel met infrarood TV afstandsbediening
  • Gebruik van de Sonos app is verplicht, geen support voor native apps van bijvoorbeeld Spotify, Deezer etc.

Geluidskwaliteit Score: 4
Nadat ik vorige maand een nieuwe televisie had aangeschaft was het nu tijd om het geluid een upgrade te geven. En aangezien een zekere Duitse dozenschuiver deze week een aanbieding had, was dit het moment! Daar ik al een Sonos Play 5 Gen 1 in mijn bezit heb en hier zeer tevreden over ben, was de keuze voor een Sonos Playbar snel gemaakt.
Uitpakken
De Sonos Playbar komt in een lange doos met draaghengsel. De playbar zit netjes ingepakt in een stoffen doek en foam. Naast de Playbar is er een doosje met Quick Starter Guide, een netsnoer, optische kabel en netwerk kabel. De Playbar zelf heeft een mooi minimalistisch ontwerp. De behuizing is van aluminium en de speakers zijn afgedekt met zwarte stof.

De Playbar is lekker zwaar en straalt kwaliteit uit. Houd er wel rekening mee dat de Playbar met een lengte van 90 cm en een hoogte van 8,5 cm een aardige omvang heeft. Daar krijg je wel 9 speakers voor terug. Op de zijkant zitten drie knoppen om het volume te regelen en het geluid te dempen. Dit is een echt premium product. En je bankrekening is het daarmee eens; met een prijs van 749,- is de Playbar een aardige investering.

Installatie
Het installeren van de Playbar is zeer eenvoudig. Middels de 'Quick Starter Guide' doorloop je een vijftal stappen. Je kan er voor kiezen de Playbar op te hangen of neer te zetten voor je TV. Wanneer je de Playbar wilt ophangen dien je nog wel een wall mount aan te schaffen 49,-. Standaard meeleveren was ook wel netjes geweest, het is namelijk niet meer dan een stalen strip met twee gaten er in.

De verbinding met de televisie loopt via een optische poort (S/PDIF) en de Playbar dient direct op je TV te worden aangesloten. Dit is direct ook de enige mogelijkheid om audio te verbinden met je televisie. Gelukkig is dit tegenwoordig voor de meeste televisie's geen probleem. De speakers van je TV deactiveer je zodat je de audio enkel nog via de Playbar hoort. Er zijn twee netwerk aansluitingen beschikbaar. En voor de Playbar zelf en de tweede om de verbinding door te lussen naar een ander apparaat. Handig! Zelf heb ik de Playbar verbonden via de Sonos wifi bridge, die ik al had staan.

Zodra alle kabels aangesloten zijn zet je de Playbar in pairing modus en dien je de installatie voort te zetten via de Sonos app op je telefoon of tablet. (Android of iOS) Eventueel kan dit ook via PC of Mac.

In de app wordt o.a. gevraagd de afstandsbediening van de televisie te verbinden met de Playbar. Hier kwam ik toch wel een onaangename verrassing tegen, namelijk het feit dat enkel infrarood (IR) afstandsbedieningen worden ondersteund. Mijn televisie, een Samsung 55JS8000, heeft een 'smart remote' welke communiceert met de TV via Bluetooth. Het volume bedienen middels deze afstandsbediening is dus niet mogelijk. Gelukkig is er bij mijn televisie ook een traditionale IR remote meegeleverd, maar het is natuurlijk wel jammer dat ik nu verplicht wordt deze te gebruiken. Het zou fijn zijn wanneer Sonos hier werk van maakt, zeker nu veel van de Samsung TV's uit de toplijn worden geleverd met deze bluetooth afstandsbedieningen.

Afgezien van mijn geklooi met de afstandsbediening was het installatieproces zeer eenvoudig. Binnen 10 minuten pompt er geluid door je kamer!
Geluid
En dat geluid mag er wezen: het klinkt warm en vol. De kamer wordt goed gevuld. Het volume kan flink worden opgeschroefd, zonder vervorming. Dit is een verschil met de Sonos Play 5 Gen 1, welke 'hol' klinkt wanneer je het volume richting maximaal zet. Naast film klinkt muziek ook zeer goed en gedetailleerd. Je merkt dat in vergelijking met de Play 5 het geluid net wat voller en rijker is.

De bass was meer dan ik had verwacht, dus de Playbar is ook prima te gebruiken zonder de Sonos Sub. Verwacht echter niet dat de vloer gaat trillen bij een achtervolgingsscene. Hier heb je toch echt een Sub voor nodig, welke opnieuw een investering is van zo'n 750,-.

Op dit moment gebruik ik de Playbar tijdens films zonder toevoeging van andere Sonos producten. Ik heb dus geen ervaring met een Surround opstelling. Voor zover ik op internet heb kunnen lezen werkt hier het pairen van speakers snel en intutief en zijn er geen sync problemen tussen de verschillende speakers. Om tot een surround opstelling te komen kan je de Playbar zowel met de Play 1, 3 als 5 combineren.

De toevoeging van een 'Night mode' welke de luide geluiden dempt werkt ok. Ook is er een optie om de spraak te versterken, dit ging echter wel wat ten koste van de bass. Persoonlijk vind ik de spraak zonder deze optie te activeren ook duidelijk.

Een probleem waar is ook tegenaan liep is dat DTS ondersteuning ontbreekt. Wanneer een DTS geluidsspoor wordt gekozen tijdens een film hoor je simpelweg niets. Dit zal ongetwijfeld met licentiekosten te maken hebben (?), maar ondersteuning voor DTS is eigenlijk wel een voorwaarde voor een home cinema set in deze prijsklasse... Wanneer je films kijkt via bijvoorbeeld Plex bestaat er gelukkig een work-around die ervoor zorgt dat het geluidsspoor getranscode wordt en op die manier wel hoorbaar is. Nu red ik mij hier persoonlijk mee, maar bij een product met hoge aandacht voor gebruiksgemak zit je hier eigenlijk niet op te wachten.
Gebruik
Naast gebruik met de televisie is de Playbar natuurlijk ook te gebruiken om muziek af te spelen. Dit werkt net als bij de Play producten middels de Sonos app. Via de app kan je streaming diensten toevoegen. Eigenlijk zijn alle gangbare diensten, zoals Spotify en Deezer, wel ondersteund. Ook het afspelen van een eigen muziekbibliotheek, bijvoorbeeld op een NAS, wordt ondersteund. De app zit goed in elkaar.

Het overschakelen van TV audio naar muziek en andersom werkt prima. Let wel op dat wanneer je TV aan staat en vervolgens muziek op zet via de app de Playbar automatisch terugschakelt naar TV audio wanneer je van zender wisselt. Persoonlijk vind ik dit een handige feature omdat je anders het geluid handmatig moet omschakelen via de app.

De integratie met overige Sonos producten, in mijn geval de Sonos Play 5 Gen 1 verloopt vlekkeloos. De twee zijn makkelijk met elkaar te groeperen en het geluid loopt perfect synchroon. Het volume is als groep te bedienen, maar je kan ook het volume per speaker aanpassen.

Wat ik jammer vind is dat er geen directe integratie is met native apps van bijvoorbeeld Spotify. Hoewel Sonos de app continu doorontwikkeld is het soms even wachten totdat nieuwe features van Spotify worden ondersteund. Zo is de Spotify party modus die onlangs werd uitgebracht nog niet te gebruiken vanuit de Sonos app.
De Sonos Playbar voldoet aan de verwachtingen die ik had bij deze soundbar. Met de Playbar haal je een alleskunner in huis die naast een geweldige Home Cinema ervaring ook de streaming muziek ervaring biedt waar Sonos groot mee is geworden. De Playbar combineert kwalitatief hoogstaande audio met gebruiksgemak en een mooi design.

Hoewel de Playbar vrij prijzig is en er een aantal schoonheidsfoutjes zijn, in het bijzonder aan de Home Cinema kant, ga je zeker niet teleurgesteld worden door deze Soundbar!

Heb jij ook een Sonos Playbar?

Een alleskunner die geen DTS afspeelt? Sorry, maar dit is een absolute no go. En dit heeft dan met licentiekosten te maken en daar mag je dan als consument zo'n smak geld voor neerleggen.

Mijn advies: spaar gewoon even door en koop een degelijke receiver met een mooie speaker opstelling (moet je dan wel de ruimte voor hebben). Klinkt altijd beter en nooit geen gedonder met welk geluidsspoor dan ook.

Ik snap dat niet iedereen voor mijn oplossing zal willen gaan, maar die mag voor dit geld ook verwachten dat er helemaal geen schoonheidsfoutjes meer zijn.
Het niet ondersteunen van DTS had ik al eerder inderdaad gezien, geldt voor alle Sonos devices en was voor mij in elk geval een reden om het links te laten liggen, spijtig genoeg.