Asus Transformer Book T300CHI-FL082H Review

SoundByte 31 januari 2016, laatste update op 2 februari 2016, 278 views

Asus Transformer Book T300CHI-FL082H

Voor gemiddeld gebruik zul je na een tijdje tegen tekortkomingen aanhikken (trage core m5y10c en eMMC opslag). Vind de prijs van 649.- daarom ook te hoog. En meer in voordeel van Asus dan voor de consument. Een redelijke desktopvervanger is deze zeker niet. Pluspunten staan in de summary!

Pluspunten

• Nette kleuren en goede kijkhoeken
  • Glossy scherm is mooier dan vaal mat
  • Erg dunne aluminium tablet
  • Magneet-dock systeem werkt geniaal
  • Toetsenbord is verzwaard en houdt goede balans
  • Fanless mobile SoC.
  • Keytravel is kort maar lekker
  • Op standaard is de tablet een mooie kleine HDTV

Minpunten

• Te groot toetsenbord, lelijke toetsen
  • Brede bezels (maar stoort niet echt)
  • Hele stroeve touchpad
  • Geen USB-micro naar A verloop meegeleverd
  • Trage interne opslag (eMMC)
  • Toch te traag voor gemiddeld gebruik
  • De prijs hiervoor

Ik heb een Transformer Book T300 Chi een ruime week mogen lenen en uitproberen. Hier is mijn impressie.

Versie FL082H (belangrijkste kenmerken);

Core-M5y10c
4gigabyte geheugen
Full HD 1920x1080 glossy (touchscreen) display
128gigabyte eMMC interne opslag

De pluspunten;

De kwaliteit van het scherm is gewoon goed. De kleurverzadiging is normaal. Voor mijn ogen was niets te min of oververzadigd. Geen aanmerkingen. Behalve de brede randen rondom het scherm. Maar dit valt veelal niet op. De kijkhoeken zijn goed. Backlight-bleeding heb ik bij mijn 1920x1080 scherm niets van gezien. De touchscreen werkt lekker en 'snappy'. Persoonlijk vind ik glossy schermen lekkerder kijken dan een vaal (mat) scherm. Het scherm blinkt niet uit maar is keurig.

Het magneet dock-systeem is geniaal. De magneten zijn zo sterk. Maar het verwijderen van de touchscreen is toch ook weer heel makkelijk. Het terugplakken van het scherm op de dock, gebeurt vrijwel automatisch goed. Tenzij de scharnierpunten in een hoek groter dan 100 graden zitten. Dan missen de scharnierpunten de gaatjes van het scherm. En moet ik even puzzelen.

Wat ook leuk is, Je kunt de tablet achterstevoren bevestigen op het keyboard-dock. Het scharnier kan tot zeker 315graden 'open'. Hiermee is de tentmode mogelijk. Je moet wel een tent maken met een hoek van zeg 60 graden (brede tent). Met een hoek van 45 graden, raakt de aan-uit knop bovenop de tablet de tafel. En gaat de tablet direkt op standby.

Het keyboard dock is binnenin aan weerskanten verzwaard. Om het tabletscherm te balanceren. Hoewel dit de laptop in zijn geheel een zwaarder produkt maakt. Is deze 'feature' welkom. Op schoot, in bed of op de bank. En zeker op een vlakke tafel, houdt dit het scherm goed in balans. Ik kan het scherm vrij ver naar achteren openklappen. En het dock blijft dan stabiel rusten op zijn vier rubberen voeten. Op de meegeleverde 'chi-doos' (als verhoging) op schoot, werkte dit voor mij erg prettig. Bovenop de dekens in bed welteverstaan. Met je benen wiebelen als je iets wilt pakken of jezelf even wilt verplaatsen van kant naar kant, stoort de Chi niet. Hij geheel blijft stabiel en valt niet om.

Het scherm heeft een erg dunne aluminium ontwerp. Wat rap afkoelt na een paar uur gebruik. Als tablet voelt deze stevig en dun aan als je hem vastpakt met beide handen. Ondanks het oppervlak van bijna 13" en aluminium. Is dit tablet gedeelte absoluut niet zwaar. Het formaat als laptop is eigenlijk ook dat van een 13" laptop. Ik noem deze ook liever een laptop met afneembaar scherm dan een 'tablet met dock'. Het mist alleen een slag ruimte onderaan bij het touchpad tov. gangbare 13" laptops. Wat de t300 Chi een langwerpig design meegeeft. En wat van het touchpad onderaan een kleine rechthoek maakt. Hoewel ik dit in eerste instantie lelijk vond. Went dit snel.

Nu de min;

De brede randen rond het tablet zjn jammer maar niet storend bij gebruik. Het geluid uit de speakers in deze tablet is beneden maats. Het klinkt totaal niet! De beschrijving 'tinny and soft' zou ik nog mee kunnen leven. Maar dit was het nieteens. Het klonk gewoon slecht. Mijn iphone 4s speaker klinkt nog lekkerder. Ik begrijp het argument van een dunne metalen behuizing. En dat dit niet praktisch is voor geluid. Maar als mijn iphone het kan moet de Chi dit ook wel kunnen. 'Sonic Master' is hier een holle leuze. En ik ben echt niet veeleisend over geluid bij een mobiel apparaat.

De interne opslag (eMMC) wordt na een uur of 5 bestandsbeheer erg traag. En het is al vrij traag om mee te beginnen. Letterlijk moest ik op gegeven moment 1-2 seconden wachten voor een directory omhoog of omlaag, Ook wanneer ik in deze situatie overschakelde op het touchscreen, zat ik met deze vertraging. Het komt dus niet door de bluetooth-keyboard die even op zich laat wachten. Natuurlijk hangt dit af van wat je met de T300 Chi doet. Maar voor mij deed dit af om er ook een te kopen. Deze tablet heeft 4gigabyte ram. Mijn desktop met 2gig ram en win7 heeft dit nooit vertoond.

Nog een ergernis is die überdomme usb3.1 micro-b poort. De juiste verloop vinden was nog best moeilijk. En volgens mij is deze poort ook underpowered. Het wil sommige apparaten maar niet correct laten functioneren. Zelfs niet bij gebruik van een powered-hub. Rara?

Het keyboard is een fullsized 13" laptop kb volgens mij. Het bezit wel lekkere tiptoetsen. Maar de toetsen liggen voor mij en tever uit elkaar en zijn te groot. Het oogt ook ouderwets. Met die gigantische platten vlakken met ruime ronde hoeken. Ik heb deze keyboard naast fotos van de Asus ux305 laptop gezet. En dezen zijn (ook kwa groote) volgens mij identiek. De Chi mist alleen een slag ruimte onderaan bij het touchpad. Deze is dan ook klein rechthoekig van vorm bij de chi. En uitermate stroef! Je moet er vaak op 'rammen'. Goed om je Chi-stoot mee te oefenen?

De kleur van dit apparaat is ook een mysterie. Het oogt voor mij als een soort 'oude viltstift zwart'. Zo eentje wat blauw wordt als het vlekt door vocht. Alleen heel donker. Je went er wel aan maar het blijft je verbazen. Heeft het Asus design-team een colorpicker in een tekenprogramma gebruikt?

De Accuduur is ook middelmatig, Na 4-5 uur zat ik al tegen de 15% aan, en dit ben ik niet gewend. Heb hierbij wel constant een Samsung 840EVO SSD(120gb) aan de Usb-poort gehangen. Bijna vergeten. Het keyboard heeft 1-2 seconden nodig als win8.1 het inlogscherm lpresenteert, voordat het reageert. Je moet dus even op een toets drukken, bluetooth lampje gaat aan, en na 1 seconde kun je nog een keer op een toets drukken om inteloggen. Je kunt ook op een toets drukken terwijl je de tablet inschakelt. Maar dit heb ik nooit geprobeerd.

De wifi is redelijk tot goed. En voor mij okay. Ik behaalde 1.5megabyte/s met een Zyxel-router. En twee gesloten kamers hiertussen in (30mbit ADSL abbo). In een eengezinswoning met 100mbit UPC abbo, haalde ik 35mbit/s via de wifi. Ook bleven deze connecties opvallend stabiel wanneer ik de Chi verplaatste van kamer naar kamer. Dit is geen klacht. k weet alleen dat andere laptops dit ook en beter kunnen.

Conclusie:
Asus wint met de verkoopprijs hiermee in nadeel van de klant. Behalve een goede lekkere dunne (hetzij grote) aluminium tablet. Die je op een stand ook als leuke mini-tv kunt gebruiken. En geniale bevestigings-systeem. Kent dit apparaat teveel prestatie-nadelen (processor, eNMC opslag, USB connectiviteit). die voor mij personlijk de prijs niet rechtvaardigen. Ik mis deze Asus na het teruggeven dus niet zoveel. Dit terwijl ik geen laptop/desktop meer heb. En niets anders behalve mijn kleine iPhone 4s. En ik toch redelijk wat af-forum en download.

Nog niet getest (ruime week was niet voldoende);

-Sonic generations (spel)
-De stylus-pen (wel even bekeken maar was nog verpakt dus liet dit zo)
-Wifi en scherm buitenshuis
-Photoshop
-Audiosoftware (deze Chi wilde mijn Art phono2 niet poweren, had graag wat plaatjes opgenomen bij anderen. zonder mijn desktop te hoeven sjouwen)

Heb jij ook een Asus Transformer Book T300CHI-FL082H?