Specificaties 15,4" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5520G-504G25Mi Review

SheepSayMeh 23 juni 2009, 1.988 views

Acer Aspire 5520G-504G25Mi

Pluspunten

• Prijs!
  • Grafische kaart
  • Toetsenbord

Minpunten

• Windows Vista 32-bit
  • Warmte
  • Plaatsing fan

Ik heb deze laptop gekocht als cadeautje van mijn ouders omdat ik geslaagd ben voor mijn examen. hij was bij de scheer & foppen voor dezelfde prijs (450 euro) te koop als bij de goedkoopste webshop, dus kocht ik hem daar. Ik kocht deze laptop omdat dit na aardig wat onderzoek voor mij de 'best buy' leek. Ik had in de eerste instantie ook de http://tweakers.net/pricewatch/240745/msi-ex620x-204eu.html op het oog voor 480 euro, maar die was uitverkocht voor die prijs. Ik had de msi nog steeds een betere keus gevonden, maar ik ben ook erg tevreden met deze laptop.

Featureset
De feature is best goed.
Een hardeschijf van 250gb is in deze prijsklasse nog best goed, maar de 5400 toeren die de hardeschijf maakt is normaal. De laptop heeft 4 USB 2.0 poorten en dat is voor mij ruim voldoende.
De laptop heeft een IEEE 1394 firewire verbinding die je niet zoveel ziet op laptop rond deze prijs. Ik betwijfel of ik hem ooit zal gebruiken, dan is het nog wel leuk om te weten dat je het op je laptop hebt.
De laptop heeft een VGA en een DVI uitgang. dat laatste is bijzonder, want dat zie je zeker niet vaak op een laptop van deze prijs.
Voor het afspelen van Cd-roms en dvd's zit er een, voorzover ik weet, merkloos type cd/dvd reader en brander in. Die ook Rewritable disks schrijft.
De laptop beschikt ook over een Card Reader waar 5 verschillende soorten data dragers in gestoken kunnen worden.
Verder zit er nog een Modem in, de gebruikelijk geluids output en microfoon ingang, draadloos netwerk, een LAN-poort voor als je je op en netwerk wilt aansluiten via een draadje, een vga-webcam en een ingebouwde microfoon.

Prestaties
De rekenkracht van de laptop komt van een Amd turion processor met 2 cores die zijn werk prima doet. ik heb helaas nog geen benchmark kunnen draaien om met wat cijfers te kunnen komen, maar die zullen ook wel uit andere bronnen te halen zijn.
De laptop heeft 4gb(!) intern geheugen om werkende processen in op te slaan. nu komen we bij een punt waar ik totaal niet tevreden over ben, en dat is dat je er een 32-bit versie van windows vista meekrijgt, waardoor er maar 3gb wordt gebruikt, en waardoor de 2 cores van de processor volgens mij ook niet optimaal benut wordt.
De grafische chip is zeer goed, waar veel laptops in deze prijsklasse het moeten doen met een inferieur intel grafische chip, heeft deze een grafische chip waar nog redelijk de wat oudere games als WoW en Halo op draaien en waar games als Call of Duty 4 op de laagste detail levels op draaien.

Beeldkwaliteit
Ik kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben over de beeldkwaliteit. dit zou kunnnen komen omdat ik altijd naar een grote 19" beeldbuis heb gekeken. De maximale resolutie is 1280x800 wat bij films nog wel het zwarte randje boven en onder het kijkgedeelte oplevert, maar dat is voor mij persoonlijk niet zo'n groot probleem en deze resolutie is voor mij prima om bij te werken. De kleuren zijn zoals ze moeten zijn, ik ben er niet bijzonder enthousiast over, maar het is prima.

Bouwkwaliteit of robuustheid
De bouwkwaliteit van de laptop is redelijk. de hele behuizing bestaat uit plastic en is makkelijk te buigen op veel plekken. De laptop zal waarschijnlijk vrij snel kapot gaan als er ruw mee wordt omgegaan, maar waarschijnlijk zal hij het wel uithouden als hij op een goede manier wordt vervoerd en als niet als te ruw mee wordt gedaan in het gebruik.

Ergonomie
ik ben wel erg tevreden over het toetsenbordje, het bevat dan geen apart nummeriek gedeelte, maar de toetsen zijn van goede afmeting en ze laten zich makkelijk indrukken. hoewel ik mij vraagtekens zet bij het nut van het euro- en dollarteken boven de pijltjestoetsen, is de indeling gelijk aan een normaal toetsenbord en zitten er ook nog wat sneltoetsen op die je verschillende dingen laten regelen met 1 druk op de knop. Met de Trackpad van ben ik wat minder blij, je vinger glijdt er niet lekker overheen en soms heb ik het idee dat het plaatje niet de goede signalen doorgeeft, dat gebeurt echter niet zo vaak.

Prestaties
De laptop heeft 4gb(!) intern geheugen om processen in op te slaan wat helaass maar op 667 mhz geklokt is. nu komen we bij een punt waar ik totaal niet tevreden over ben, en dat is dat je er een 32-bit versie van windows vista meekrijgt, waardoor er maar 3gb wordt gebruikt, en waardoor de 2 cores van de processor volgens mij ook niet optimaal benut wordt.
Over dit punt ben ik niet al te tevreden, vooral de warmte die de laptop produceert is niet altijd plezierig. accu word merkbaar warmer en ook de harde schijf straalt aardig wat warmte af. Als je deze laptop op je schoot houdt, zal je al gauw merken dat er op bepaalde plekken aanzienlijk meer zweet wordt geproduceert.
De geluidsproductie blijft echt goed binnen de perken, ook al hoor je de fan de de processor moet koelhouden wel degelijk als je in een stille omgeving bent, dit blijft echter goed binnen de accepteerbare hoeveelheden. De fan is echter wel op een erg lastig plek geplaatst, namelijk op een plek die wordt afdekt als ik de laptop op schoot heb.

Mobiliteit en accuduur.
De laptop gaat op een volle accu maar zo'n 2 uur mee op de energiebesparingsmodus. Dit is voor mij prima omdat ik niet van plan ben om veel te gaan werken terwijl ik onderweg ben, maar misschien is het voor iemand die veel op weg is lastig.

Over de prijs ben ik zeer te spreken. Deze laptop is voor een arme student als ik een de perfecte keus. Voor 450 euro is dit de laptop met de beste specificaties die er te krijgen is en ik zou iedereen aanraden hem te kopen. Omdat ik mijn oude desktop een paar weken geleden de geest heeft gegeven had ik een vervanger nodig en deze laptop voldoet prima. Dit is een zeer redelijke laptop voor een zeer redelijke prijs!

Heb jij ook een Acer Aspire 5520G-504G25Mi?

aub wat meer specs, je noemt niet op wat de diagonaal is van je scherm, de snelheid van je processor, wat voor grafische kaart enz. Verder doen plaatjes het ook altijd goed bij reviews.
Ik zit er ook aan te denken om deze laptop aan te schaffen. Tnx for de review, bruikbaar (Y)
Ik heb deze laptop ook, als je meer wilt gaan doen dan simpele taken, vergeet het maar. De gpu is sterk genoeg (8600M GS nvidia) maar word veel te heet waardoor hij zich underclocked of de laptop zichzelf reset. (moet je denken aan temperaturen van boven de 90 graden celsius).

Ik heb er zelf een custom case onder gebouwd met extra fans, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling (modern warfare 2 @800x600 op low krijg je ongeveer tussen de 20 en 70fps). oudere spellen van voor 2004/5 draait hij wel, mits het je lukt de laptop koel te houden.

Kleurweergave van het scherm is vreselijk slecht, veel te licht.

De optische drive is van panasonic (matsushita), check even of je 2 laserdiodes kan zien (normale en een blauwe). Als dat het geval is, dan kun je ook bluray afspelen met bijv. powerdvd :D . Daar zit trouwens wel een regiocheck op, die je maximaal 5 keer mag veranderen. Maar let op, dit staat niet in de officiŽle specs, dus het kan zomaar zijn dat dit niet het geval is bij die van jouw.

Een leuke laptop om basic taken te doen, of voor een tweaker om er mee te knutselen. Maar verwacht er niet teveel van. Niettemin heeft de laptop nog aardige specs, maar die komen niet goed tot hun recht door de slechte koeling. Je kan hem nog altijd in een kastje wegstoppen om dienst te doen als mediaplayer voor je tv (bluray speler als je geluk hebt, dvi, vga en s-video out. Een usb of pcmcia tv kaartje erbij en je hebt alles wat je nodig hebt voor dat doel)