Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm Review

XanderDrake 23 juni 2009, laatste update op 23 juni 2009, 3.340 views

Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm

Pluspunten

• Grote simpele fan
  • Mega luchtdoorvoer en luchtdruk
  • Niet duur
  • Normaal geluid op <2100rpm
  • Presteert Uitstekend

Minpunten

• LAWAAAAI op hoge rpm
  • Formaat kan dwars zitten
  • Molex + PWM control werkte niet

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 1
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Introductie
Sinds tijden zat ik te kijken naar een stevige computer upgrade, mijn DFI SLI-D met Opteron 165 @ 2.9ghz begonnen me toch wat tegen te staan. Vooral op het gebied van geheugen hoeveelheid en snelheid voelde ik de nadelen. En welk platform presteert op dit moment het beste op dit gebied? Jawel Core i7!

Helaas is het de realiteit dat met geweldige bandbreedte en rekenkracht vaak hoge temperaturen zijn geassocieerd. Ikzelf ben ook nog een tweaker en overclocker, dus dat helpt niet om de hitte binnen de perken te houden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik dan investeer in een goede koelingsoplossing.
Op de V&A kwam een aanbieding langs, van een mede-tweaker die een Noctua NH-U12P SE aanbood. Zonder de fans, maar wel voor een goede prijs. Deze nam ik over en ik ging op zoek naar de krachtigste fans die ik kon vinden! En ik kwam uit op, je raadt het al, de Scythe Ultra Kaze 3000rpm versie.

De Ventilator
Via reviews en user ervaringen kwam ik erachter dat de Noctua een uitstekende heatsink is, die alleen koelers zoals de Thermalright Ultra-120 eXtreme voor zich moet laten (Link Review). Ik hoopte de prestaties nog verder op te krikken door gebruik te maken van de Ultra Kaze.

Qua features is hij simpel: 3 pins aansluiting, geen leds, geen schokdempers. Gewoon, een stevige fan. De mogelijkheid om de Molex aansluiting te combineren met de PWM control van een moederbord aansluiting werkte niet bij mij, hij bleef volle bak draaien wat ik ook instelde. Ook de 3 pins aansluiting was nog ietwat een probleem voor mij: de fan aansluiting voor de cpu op mijn Asus P6T deluxe V2 was 4 pins. Dit heb ik opgelost door hem aan de Sys_Fan aansluiting te koppelen. Dit werkt vooralsnog goed, gewoon PWM gereguleerd door de BIOS.

Aansluiten en Inbouwen
De fan zelf is echt een knoeperd, bijna 4cm dik en weegt makkelijk een paar honderd gram. Hoewel hij flink uitsteekt, past hij toch mooi op de Noctua. Kijk maar:

Bovenaanzicht:

Let op dat al de kabels goed vast zitten, als ze in de fan komen zijn de gevolgen niet te overzien!
Wat ook een probleem kan zijn voor sommige mensen is de ruimte voor RAM koeling naast de CPU fan:
Voor mij is het geen probleem, mijn OCZ Platinum 1600 C7 6gb TriChannel setje past er net onder. Ook uitbreiden zal wel lukken, maar als de heatsinks van de RAM iets meer uitsteken, wordt het een probleem.

Uiteindelijk zag het binnenste van mijn Stacker 830 er als volgt uit:

Prestaties
Die zijn in een woord fenomenaal!
De fan blaast als een malle. Mijn originele opgave, om de Noctua iets beter te laten presteren dan hij normaal doet in reviews is gelukt. Hier is een plaatje van de review die ik eerder vermeldde:
Gewoon een gemiddelde greep van mijn stress testen met P95:
P95_Noctua_kaze

Prima toch :)
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ik beschik over een Core i7 920 D0 stepping. Maar dat compenseert waarschijnlijk mijn kamertemperatuur (makkelijk 24 graden, volle zon van het zuiden in de namiddag).
Let wel dat alles stock is, voltages, clocks, latencies, alles.
Heb nu nog geen tijd voor overclocken, wie weet voeg ik dat later nog toe aan de review :)

Geluidsproductie
Ja, en nu komt de dealbreaker voor veel mensen. De Ultra Kaze maakt een hels lawaai als het boven 2100rpm gaat draaien. Alle vergelijkingen met stofzuigers en jumbo-jets zijn terecht :P .
Ik zit er niet echt mee, ik wist dat bij zon koeling veel lawaai kwam kijken. Ik heb er wel bewust voor gekozen om geen twee Ultra Kaze's aan te sluiten op de Noctua, hoewel het wel kon. De vibraties en resonanties zouden in dat geval de spuigaten uit komen.
Ik ben wel blij dat onder de 2100rpm het gezoem doenbaar is. Als ik gewoon zit te browsen of een film aan het kijken ben, komt de Ultra Kaze niet boven het lawaai van de andere fans uit.
En gezien dat 2000rpm toch een stuk beter is voor luchtverplaatsing dan een gemiddelde 12cm fan (die doen iets van 1200-1500rpm), ben ik tevreden! Je ziet het terug in de lage idle temps in mijn screenshot boven.

Je kan de fan krijgen voor zon 8 euro. Dat vind ik persoonlijk goed te overzien, want het is wel een niche product. Delta fans zijn bijvoorbeeld snel 25-40 euro en moeilijk te krijgen in NL.

Ben je op zoek naar killer aircooling, dan is de Ultra Kaze 3000 en de Noctua NH-U12P SE S1366 een uitstekende combinatie. Pas wel op met betrekking tot lawaai en trillingen, koop desnoods een Fan controller om dit onder controle te houden. Ook kwa inbouwen kan het soms krap zijn. Voor de rest presteert het geheel totaal naar behoren en zal je er veel plezier aan hebben!
Happy Tweaking!

Heb jij ook een Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm?

Misschien is het een idee om je eigen resultaten dan ook even te vermelden in een tabelletje. Dan kunnen we in 1 oogopslag zien hoe de prestaties zich verhouden tot de standaard uitgeruste koelers.

Ondanks dat de meeste mensen die de Noctua kopen, dat zullen doen voor de goede verhouding tussen koelvermogen en stilte, zal het interessant zijn om te zien wat het resultaat is met een (veel goedkopere) andere fan.

EDIT: Je review is van de fan, maar je baseert de prestatie van de fan deels op cijfers icm met het koelblok en dat is naar mijn idee anders dan wanneer je de fan zou reviewen als bijvoorbeeld outtake fan op basis van CFM en case temperatuur. Vandaar dus mijn opmerking hierboven.

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 23 juni 2009 15:58]

Ik zal een tabelletje maken als ik ook OC resultaten heb. Is wel zo compleet.

Raar, het zijn gewoon fotos op tweakers.net
Ik zal er eens naar kijken.

[edit]
Och god, het komt door Internet Explorer....
[edit2]
Nu moet ie goed zijn

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 23 juni 2009 14:30]

Euhm, ik review hier de Ultra Kaze fan, niet de Noctua cooler.
Kerel je hebt ook echt veel te hoge voltages.

ik heb mijn i7 920 op 3.9 ghz staan en op en voltage van 1.225 dus.
probeer die echt goed te verlagen
Ohja, allicht niet duidelijk uitgelegd:
ALLES STOCK, niets geklooi niets getweaked niets undervolt of overvolt.

Dat lijkt me sowieso het beste om dingen onderling te vergelijken.
Alsof elke i7 920 3.9 GHz stabiel wil draaien op 1.225V. Ik heb er al veel gezien, zowel C0 als D0, en die hebben echt 1.24V of meer nodig om LinX-stabiel te zijn voor meer dan 5 iteraties.
je kan toch ook nog de cooler een kwartslag draaien??

en verder werken niet alle plaatjes
Kan, maar nu blaast hij direct op een fan naar buiten.
Plus, ik heb geen last van dat hij zo dichtbij mn ram staat, past gewoon.
Goede review, maar de resultaten zeggen nog niets. Je kan niet zomaar met een andere review temperaturen vergelijken. Je kan bijvoorbeeld een gewone 120 erop zetten en daarmee vergelijken.
Daar heb je een punt.
Het is vaak moeilijk om hardware reviews van verschillende sites en plaatsen te vergelijken, veel dingen hebben invloed. Laat ik het anders stellen, naar mijn ervaring en in mijn omstandigheid presteert de fan icm de heatsink erg goed.
Als een goede review site zegt dat ze 56,25 graden een goede temperatuur vinden, dan ben ik al helemaal tevreden met 54 graden ;)

Allicht zal ik later nog wat rommelen in mijn kast met een andere fan. Heb er nog een liggen.
Maar eerst overclocken!