Specificaties 32" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB321HK Rood, Zwart Review

Tijgert 29 januari 2016, laatste update op 14 maart 2016, 3.339 views

Acer Predator XB321HK Rood, Zwart

Zeer mooi en solide scherm in het Predator thema. Stevig gebouwd met mooie voet van stevig metaal wat iets flashy is, maar daar is het een gaming monitor voor. De G-sync werkt tussen de 30 en 60Hz en dekt daarmee bijna het hele speelbare spectrum.

Pluspunten

• G-sync op 32"
  • Uitgebreid OSD
  • OSD FPS counter

Minpunten

• Zeer summiere handleiding
  • Flashy voet

Acer schermen hebben schijnbaar wel eens QC issues, maar niet dit scherm.

Het is een zeer mooi en solide gebouwd scherm in het Predator thema. Stevig gebouwd met mooie (als je er van houdt) voet van stevig metaal in rood/zwart wat iets flashy is, maar daar is het een gaming monitor voor. De bezels zijn niet bijzonder dik of dun maar standaard. Mogelijk lijken ze dunner omdat het scherm gewoon zo groot is.

Het scherm kan niet horizontaal draaien maar wel vertikaal en naar voor en achter kantelen.

De OSD is bedienbaar via toetsen rechtsonder en erg uitgebreid waar men veel kan instellen qua kleuren, helderheid, gamma etc. G-Sync profielen zijn handig in te stellen zodat je voor aparte games een eigen helderheid/kleurprofiel/andere setting kan maken. Ook een fps counter en ingebouwde crosshair display is mogelijk zonder externe software.

Het scherm is zeer helder en heeft uitstekende kijkhoeken en mooie kleuren met slechts lichte 'IPS glow' in het donker. Met een opgegeven 4ms is het scherm zeer goed voor gamen, voor een IPS scherm, en ghosting is minimaal. Door een overdrive setting die standaard op normal staat kan men de pixels nog wat sneller aansturen via de extreme setting, als dat nodig is.

De maximale verversingsfrequentie is 60Hz. 60Hz lijkt tegenwoordig misschien weinig maar het is prima om daarmee te spelen (als je het haalt) en zeker niet minderwaardig ('twitch' gamers willen nog wel eens overdrijven en zeggen dat alles minder dan 120Hz niet meer speelbaar is).

De G-sync werkt tussen de 30 en 60Hz en dekt daarmee bijna het hele speelbare spectrum. In de rechterbovenhoek kan je de refreshfrequentie laten zien zonder extra software. Je refreshrate is met G-sync dan meteen je framerate.
De monitor overklokken kan niet. 60Hz is de max en zelfs 61Hz resulteert in een zwart scherm.

Een USB3 hub zit in het scherm ingebouwd met de poorten aan de linkerzijde, maar de bijgeleverde kabel is te kort als je PC rechts van het scherm onder het bureau staat, want de aansluiting zit helemaal links.

De handleiding geeft de basics weer, maar legt vervolgens weinig uit. Zo is er een Wide setting die op '1:1', 'Full' of 'Aspect' gezet kan worden, maar ik heb geen idee hoe of wat dat doet want alles ziet er hetzelfde uit.

Zelf zat ik erg op de wip tussen een UltraWide en een UHD maar ben voor deze gegaan zonder enige spijt. Je kan namelijk zelf ook UltraWide resoluties instellen in Windows en als je dan 3840x1646 instelt heb je ook 21:9 en effectief zelfs een hogere resolutie dan de UltraWide monitoren. Dit is bijzonder mooi en super handig als je bijvoorbeel World of Warships speelt. Bij een 'kunstmatige' 21:9 resolutie worden er ook minder pixels aangestuurd (24% minder) waardoor je meer fps uit je videokaart kan pompen.
Dat noem ik dan Win-Win-Win :)

De prijs is stevig, maar het is dan ook de enige in zijn soort, voorlopig -> 32" IPS met G-Sync.
Zelf heb ik hem gekocht bij Alternate.de waar hij met 1090,- een stuk goedkoper was dan in Nederland.

Stel me gerust vragen :)

Heb jij ook een Acer Predator XB321HK Rood, Zwart?

Mooie review,

Kan je bij Alternate.de ook apart pixelgarantie bijkopen?
Weet ik niet. Heb ik iig niet gedaan. Je kan het scherm altijd nog terug sturen als er vanuit dood dode pixels op zitten. Daarna geloof ik het wel en speel ik de pixel lottery :)

Na 4 maanden nog een enkele spijt van!
Had jij toevallig dode (sub) pixels?

Ik denk sowiezo bij deze pixel dichtheid dat het nauwelijks opvalt.
Ik heb zo nauwkeurig gekeken als ik kon met diverse kleurschema's, niks te zien.
Tijgert,

Bedankt voor deze review!
Ik ben opzoek naar een 4K scherm voor gamen ( voornamelijk bf1 )
Hoe is jou ervaring inmiddels met dit scherm en gamen?

Mvg, Erwin
Helemaal perfect. Er zitten geen nadelen aan.
Ik zou hem 100% weer kopen! :)

World of Warships @ 4K <3 <3 <3 <3
Bedankt voor je reactie!
Welke GPU gebruik je?
Ik ben zelf van de amd kant en wil liever een freesync monitor, zoals je in de review zegt "het is de enige in zijn soort".
Ben al een tijdje aan het wachten op meer aanbod maar dat duurt allemaal wel erg lang...
Mag ik vragen hoe ver je van de monitor af zit? Ik zit er over na te denken om ook een groter scherm te kopen, ongeveer van dit formaat, maar mijn bureau is niet zo heel diep. Hoe diep is jouw bureaublad en hoe ver zit je er normaal gesproken vandaan?
De achterkant van de voet (het achterste stuk) tot aan de voorkant van het scherm is zo'n 24cm.
Ik zit gemiddeld zo'n 60cm van het scherm af, maar met games kan dit terug lopen tot 50cm (voor total immersion ;) )