Canon Pixma iP5200 Review

DrJamez 22 juni 2009, laatste update op 22 juni 2009, 1.727 views

Canon Pixma iP5200

Pluspunten

• Foto's zijn van zeer goede kwaliteit
  • CD's / DVD's printen werkt prima
  • Mooi design
  • Verschillende cartridges voor de verschillende kleuren

Minpunten

• Is af en toe erg lang bezig met opstarten
  • Kwaliteit van de afdruk kan lager zijn met sommige soorten fotopapier
  • Prijzen van de originele inktcartridges
  • Mogelijke problemen met cartridges

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Algemene indruk
Deze printer heb ik voornamelijk gekocht om foto's te printen; deze review is dan ook gebaseerd op mijn ervaring met het afdrukken van foto's. :)
Het design is prima, alhoewel dit natuurlijk van je smaak afhangt. De bouwkwaliteit van de printer is ook goed, maar de behuizing krast wel makkelijk. De stekkers aan de achterkant lopen naar de zijkant weg, waardoor je de printer helemaal tegen de muur aan kan zetten. Kan handig zijn als je de printer op een plank of ondiepe kast zet.

Inkt
De printer gebruikt redelijk wat inkt, maar niet echt overdreven. Ik weet niet 100% zeker hoeveel foto's je op een setje cartridges inkt kan afdrukken, maar ik heb de printer nu bijna 3 jaar en ben nu aan mijn 3e set cartridges bezig. Normale afdrukken maak ik niet veel met deze printer, de meeste afdrukken zijn foto's. Ik schat dat ik ongeveer 80 foto's (10x15cm) kan afdrukken met een set cartridges (een complete set van 5 cartridges kost ongeveer ¤ 60,-).
Wat wel jammer is, is dat de printer gebruikt maakt van chips op de cartridges. En als een chip dan niet helemaal lekker is (zoals ik heb gehad met 1 gele cartridge) kun je die niet meer gebruiken, ook al zit ie nog vol. Toch jammer.
Wat wel een groot voordeel is, is dat de printer gebruikt maakt van gescheiden cartridges. Zo hoef je alleen maar de kleur te vervangen die op is. Is nu niet zo heel bijzonder meer, maar het was wel een van de redenen dat ik deze printer heb gekocht :)

Papier
Voor het afdrukken van foto's heb ik gemerkt dat niet al het papier een goed resultaat geeft. Canon Glossy Photo Paper werkt bij mij altijd prima in deze printer, maar bijvoorbeeld HP Premium Photo Paper geeft bij mij geen goed resultaat. De foto lijkt dan last te hebben van "ruis". Dit probleem doet zich vreemd genoeg niet voor op het Canon papier, noch op Hema Premium Glossy foto papier (echter dit papier staat zo bol bij mij dat het tegen de printerkoppen aankomt en daardoor krijg ik lelijke vlekken :P).
De papierlade kan een vel of 100 standaard A4 bevatten. Dit is voor de meeste gebruikers prima, wanneer je veel print zul je toch een laserprinter overwegen.
Wanneer je fotopapier in de lade stopt, kun je wel eens tegen problemen aanlopen. Het fotopapier dat ik van de Hema heb gebruikt, is met zijn 260 gr/m2 te stug voor de iP5200 en loopt vast. Je moet deze dan in de boven-invoer doen, dan werkt het prima. Het 170 gr/m2 fotopapier van Canon gaat er prima doorheen, evenals het 240gr/m2 van HP.

CD / DVD labels printen
Ik label mijn backup DVD's van mijn foto's en dat kan met deze printer prima (zie foto 3). Als je printbare DVD's hebt, kun je deze op de speciale tray plaatsen en die in de printer steken. De kwaliteit van de print nadert fotokwaliteit, dus daar ben ik erg tevreden over.

Software
De bijgeleverde software is prima. Het CD/DVD label programma heeft een uitgebreide featureset en bevat een behoorlijke reeks mogelijkheden om een label te maken:
- Tekst
- Afbeeldingen
- Lijnen
- Figuren
- Etc.
Je kan ook de volgorde van de objecten nog aanpassen. Dit is handig als je later nog een foto op de achtergrond wil zetten en je bijvoorbeeld al tekst hebt geplaatst. Ook het formaat van de DVD / CD kun je opgeven, inclusief het printbare deel (dus de binnen- en buitendiameter).

Het bijgeleverde Easy-PhotoPrint maakt het makkelijk om foto's uit te printen en geeft een handig overzicht van de verschillende papiersoorten zodat je de juiste selectie kunt maken. Ook kun je een keuze maken uit verschillende printmethodes zoals o.a.:
- 1 Foto (Met en zonder rand)
- 2 Foto's (Met en zonder rand)
- 4 Foto's (Met en zonder rand)
- 1 Foto op de helft van het papier (Met en zonder rand)
- Index (20, 48 en 80 foto's)
- Etc.

Snelheid
Over de snelheid kan ik weinig zeggen. Ik vind de printer gevoelsmatig snel, maar heb nooit een stopwatch er naast gehouden. Ook een foto op hoogste kwalilteit is er snel uit. Hij is echter wel lang bezig met opstarten, dit duurt soms 1 a 2 minuten. Toch wel een nadeel, maar meestal als ik een foto print heb ik geen haast.

Het is een hele goede printer, zeker voor het geld (kostte toen ¤ 119,- dacht ik). De printer heeft zo zijn eigenaardigheden (zoals lang bezig zijn met opstarten), maar de afdrukresultaten zijn echt prima!

Heb jij ook een Canon Pixma iP5200?

Het gebeurt wel vaker bij zo'n printers dat het even duurt voor ze zijn opgestart. Dat is bij de onze (Epson) ook zo. Voor de rest gebruiken we geen inkt van het merk van de printer zelf maar van een B-merk. Die zijn veel goedkoper en het verschil merk je totaal niet. En voor de rest moet je goed fotopapier hebben, maar dat ligt dus aan het papier en niet aan je printer zelf. Bij de fotograag krijg je namelijk ook altijd goed fotopapier mee. Nog veel plezier ermee :)
Trekken de foto's dan niet meestal sneller af van zonlicht of niet ?
Hmm dat valt wel mee denk ik, hoewel ik geen bewijs heb om dit of het tegendeel te staven..
wil je een foto plaatsen? trouwens goede review :)
Thx! :)

Op verzoek heb ik 3 foto's geplaatst, een dichtgeklapt, een opengeklapt en een met het CD/DVD-traytje er op.
Is de fout waar Internet vol mee staat ("Er is meer dan één patroon van de kleur ... geplaatst"(vul maar een kleur in) intussen opgelost?

Het plaatsen van nieuwe cartridges (al dan niet origineel) helpt niet, net zo min als het verwijderen (ook van de registry-gegevens) en opnieuw installeren van de software. Er is geen bekende remdie voor.

Deze fout wordt door Canon categorisch doodgezwegen. Een heel slechte zaak.
Ik heb deze fout een keer gehad (met de gele cartridge). Ik heb het opgelost door een nieuwe cartridge te kopen, maar het is geen geweldige oplossing.

Het is inderdaad een hele slechte zaak dat Canon hier niets mee doet, maar de printer is in mijn ogen nog steeds een prima apparaat!
Jammer dat je 3 jaar gewacht hebt om een review te schrijven, want deze printer wordt volgens mij al weer een jaar of 2 niet meer verkocht :P
Ik heb deze printer een paar jaar geleden gekocht in het prijzencircus van V&D. Het was al een goede aanbieding en met personeelskorting van een familielid heb ik er echt geen drol voor betaald (rond de 70,- als ik me goed herinner). Ik gebruik 'm amper want ik print nooit kleur en gebruik altijd de laserprinter. Mijn vrouw daarentegen heeft al de nodige cardridges versleten. In het begin een keer 'fake' cardridges besteld maar dat was niet zo'n succes. Omslachtig om ze te installeren en de afdrukken waren niet dezefde kwaliteit. Weggegooid en alleen nog maar Canon cardridges gekocht.

De kwaliteit is zoals gezegd echt goed (en mijn vrouw is professioneel fotografe dus die heeft er wel kijk op). Wat papier betreft is alleen goedkope 'rommel' papier die ik ooit op de kop had getikt niet geschikt gebleken, omdat deze de inkt niet goed absorbeerde en de inkt er dus als het ware nat op bleef liggen. Met kwaliteit papier hebben we geen problemen gehad.

Wat vooral goed bevalt is dat deze printer zonder problemen na een aantal weken/maanden niet gebruikt te zijn er weer probleemloos goede afdrukken kan uitspugen. De Epson die we ervoor hadden (Stylus Photo 810) was wat dat betreft echt een drama...
Ja, ik ben een beetje erg laat met deze review. Maar misschien hebben de kopers van een tweedehands printer nog wat aan deze review :)
Hoi,

Ik zie dat dit een oud topic is, maar er is onlangs nog gereageerd dus daarom schroom ik niet te vragen.

Waarvoor is de USB aan de voorkant van de printer?
De USB aan de voorkant is om te kunnen afdrukken met PictBridge. Kort gezegd: je kan foto's afdrukken rechtstreeks vanaf je camera.

En verder kun je altijd vragen stellen, ik krijg namelijk een mailtje wanneer er een reactie is geplaatst en ik controleer mijn mail meerdere keren per dag (m.u.v. het weekend en vakanties :P)
Dank voor de review, DrJamez. Ik sta inderdaad op het punt er een tweedehands aan te schaffen en ben erg blij met je impressie.

Cameo
Graag gedaan. Ik denk dat je op de genoemde puntjes na absoluut een goede printer koopt! Hij staat bij mij thuis nog steeds prima dienst te doen!