Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Revoltec Lightboard XL 2 Review

gijsiej 22 juni 2009, laatste update op 22 juni 2009, 1.960 views

Revoltec Lightboard XL 2

Pluspunten

• Backlight
  • Fijne aanslag
  • Simpel design

Minpunten

• Slechte ergonomie voor kleine handen
  • kwaliteit

Na zo'n 6 jaar op een Trust toetsenbord te hebben gewerkt, wat opzich voor een Trust product al heel wat is, begon het apparaat kuren te vertonen. Dit oa. na een lesje bierdrinken voor de mediatoetsen (bleven hangen), loszittende spatiebalk (moest je echt in het midden indrukken), en hoofdletters die spontaan met de shift toets het niet meer doen. Toen werd het hoog tijd voor een nieuw toetsenbord, ik zocht een laag toetsenbord (=betere werkhouding), mediatoetsen, en een mooi design. Toen vond ik dit toetsenbord, wat mij aansprak door de backlight en de prijs.

Ergonomie

Ik zocht een toetsenbord dat een beetje laag was, en het liefst lage toetsen had, dit toetsenbord voldoet hier aan. Het valt op als je het toetsenbord eenmaal in gebruik hebt, dat de aanslag best stug is, maar dit went snel en ik vind het persoonlijk erg fijn typen. Verder is de voorkant van het toetsenbord best een lomp stukje, dit loopt niet af en als je kleine handen hebt kan ik me voorstellen dat het opeens erg vervelend wordt te moeten typen. Als je met normale handen een beetje fatsoenlijk een FPS wilt spelen, kan ik vanwege de hoge voorkant dit toetsenbord niet aanraden, omdat het totaal niet comfortabel op de palm van je hand ligt als je af en toe ook de 1 en 2 toetsen moet gebruiken om bv. van wapen te wisselen. Het typen gaat echter wel fijn omdat je minder ver op het toetsenbord zit zodat de palm van je hand op je eigen bureau steunt. De toetsen zijn niet zo hoog als een standaard toetsenbord, maar ook niet zo laag als een laptop, het zit er tussenin, wat op zich ideaal is want je voelt door de hoogte wel dat je goed zit qua toets door de kleine stukjes die er tussen zitten, wat ik bij een laptoptoetsenbord net iets minder heb.

Functionaliteit & Vormgeving

Ik zit vaak tijdens het computeren muziek te luisteren, daarom kwamen die mediatoetsen van het oude Trust toetsenbord wel van pas, daarom stelde ik die mediatoetsen ook als eis voor mijn volgende toetsenbord omdat het toch echt belachelijk is eerst te moeten alt-tabben naar je mediaspeler om daar een ander liedje aan te moeten klikken. Bij dit Revoltec toetsenbord zitten gelukkig alleen de noodzakelijke knopjes erop, namenlijk van links naar rechts: geluid zachter, mute, geluid harder, play/pause, vorige liedje, volgende liedje. Verder geen poes pas, behalve het knopje om de backlight in en uit te schakelen. Enige minpuntje qua indeling is dat de backspace klein is, en de |\ toets er naast gevrot is, maar dat ligt aan mijn indeling ervan want op de doos staat toetsenbord met QWERTZ wel met een grote backspace, al heb ik er nou ook weer niet zo'n last van, maar je moet er wel aan wennen. Zelf heb ik de Black versie van het toetsenbord wat inhoud dat ie matzwart is, niet glimmend of dergelijk. Revoltec heeft geprobeerd het een gamerstoetsenbord te maken door een soort 'Tribal' tekeningetje tussen de mediatoetsen en het knopje voor de backlight neer te zetten, deze is in het donker niet te zien, en overdag voegt het weinig toe, maar hier stoor ik me niet aan. Ook met het backlight probeert Revoltec gamers aan te spreken, in dit geval heeft het backlight een heel subtiele blauwe kleur, geen donkerblauw maar dit valt beter te zien op de foto's, het is alleen jammer dat de Numlock, Capslock en Scroll lock lampjes veel te fel overkomen, alleen is dat gewoon op te lossen door deze uit te zetten. Overigens valt in daglicht de backlight bijna niet op, alleen als je tussen de toetsen naar de 'bodem' van het toetsenbord kijkt zie je of deze aan of uit staat, in het donker heeft het toetsenbord het beste backlight effect, zoals ook te zien valt op de foto's.

Precisie

Hierover valt eigenlijk weinig te zeggen, natuurlijk typ je erg precies, maar dat hoort bij elk toetsenbord zo te zijn, daarom hier de zeer goed.

Bouwkwaliteit & Drivers

Het toetsenbord is van redelijke kwaliteit, de toetsen wiebelen niet door de redelijk grote drukpunten, de spatiebalk registreerd elke aanslag, of je hem nu helemaal aan de linker kant aanslaat of gewoon in het midden, de hele spatiebalk gaat netjes mee (dus niet schuin). Het grote nadeel is echter dat het zwarte stuk om de toetsen heen niet van erg hoge kwaliteit is, dit komt omdat het een goedkoop toetsenbord is, maar ook om het apparaat licht te houden, je kunt het toetsenbord met niet al te veel kracht in het midden bij de F toetsen gewoon doorbuigen, dit veert dan ook weer terug maar je merkt dat je toch op een budgettoetsenbord typt. Nog een heel klein nadeel is, dat als je het backlight aan het staan, er een heel zachte ruis uit het toetsenbord lijkt te komen, wat duidt op goedkope materialen om het backlight aan te sturen, dit gebeurt gelukkig niet als je het backlight uit hebt staan. Verder is het toetsenbord gewoon plug en play, alle knopjes werken gelijk, maar er is toch een driver mini-cd meegeleverd voor Windows ME en 98, dit had echt niet gehoeven, maar toch netjes dat men 10 jaar oude besturingssystemen nog ondersteunt.

Prijs en Conclusie

De prijs van rond de 20 - 25 Euro is toch echt goed te noemen voor wat je krijgt, hiervoor kun je ook wel een logitech ultraflat toetsenbordje halen wat ongetwijfelt ook niet verkeerd is, maar mij trok het backlight en design me het meest aan. Voor mij is het een ideaal toetsenbord omdat ik de nadelen toch eigenlijk niet merk, want normaal gesproken forceer je je toetsenbord niet, dus zou kwaliteit alleen uitmaken als dit toetsenbord bijvoorbeeld na een jaar stuk gaat, wat zelfs de Trust niet is gelukt.

Heb jij ook een Revoltec Lightboard XL 2?

Mooie uitgebreide review, ik moet alleen zeggen dat de Logitech Ultra Flat stukken minder fijn typt dan mijn vergelijkbare Revoltec. Ik heb zelf de Revoltec Lightboard Advanced en vond deze zeer fijn typen. Enige nadeel was dat de leds na een tijd een hele irritante pieptoon begonnen te geven. Gelukkig zijn de leds wel uit te schakelen. Inmiddels heb ik een OCZ Alchemy welke wat dikker is en een zwaardere aanslag heeft, maar qua kwaliteit zeker de beste van de drie.

Edit: ik zie trouwens dat je een Razor Copperhead hebt, heb ik zelf ook, maar inmiddels gebruik ik een OCZ Dominatrix welke ik stukken fijner vind. De OCZ Dominatrix beschikt over gewichtjes, wordt niet zo smerig als m'n Razor en ligt gewoon veel beter in m'n hand.

[Reactie gewijzigd door Bkill3r op 22 juni 2009 19:26]

Hoewel ik een grote OCZ fan ben, gaat van de OCZ Alchemy wel redelijk snel het rubber van de toetsen af. Ik ben niet de enige waar dit bij gebeurd als ik de reviews lees, jammer want voor de rest een prima tobo.

Ik heb de Dominatrix ook, prima muis, maar helaas EOL en bijna niet meer leverbaar.
Ik heb trouwens een Razer Diamondback 3g, geen copperhead, maar hij staat er op om het een beetje qua kleur van de lichtjes te kunnen vergelijken.

De piep of ruis is gelukkig totaal niet luid, je moet je oor er tegenaan houden, toch houd ik het lekker bij dit keyboard tot ie stuk gaat, echt behoefte aan een beter toetsenbord heb ik nu toch niet meer, ik heb geen luxeprobleem :P

[Reactie gewijzigd door gijsiej op 22 juni 2009 21:49]