Specificaties Rad. HD4850X2 (625MHz), 2GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4850 X2 2G GDDR3 PCI-E Review

Bjornmeijer935 7 augustus 2009, laatste update op 12 augustus 2009, 6.087 views

Sapphire HD 4850 X2 2G GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Goede performance
  • Goede prijs/prestatie
  • 3DMark vantage meegeleverd

Minpunten

• Kaart is erg lang
  • Stock koelers maken veel geluid(nieuwe bios fixt dit)
  • Kaart buigt een beetje door

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart nu al zo'n 3 maanden in mijn bezit, hiervoor had ik een Asus EAH4850 512 MB maar dit vond ik niet genoeg dus heb ik deze er voor in de plaats genomen. De stock koelers heb ik vervangen met een Zalman Fatal1ty FC-ZV9 en een Zalman VF900Cu LED hierdoor is de geluidproductie en de temperaturen flink terug genomen.

Meegeleverd:

DirectX Ondersteuning 10.1
OpenGL Ondersteuning 2.1
DRM Ondersteuning HDCP

Uiterlijk:
Deze kaart is een stukje langer dan de HD4870X2 omdat er geen reference design van is, er zit een zwarte aluminium behuizing over de koelers heen die er voor zorgt dat de kaart niet al te veel doorbuigt.
Verder zitten er een 8 pins en een 6 pins PCIe connector op de kaart die naar de onderen uitsteken.

Koeling:
De koeling betreft 2 losse aluminium koelers die veel weg hebben van een intel stock koeler, verder zit er nog een heatsink op de crossfire brug. De koelers blazen de warmte de kast in i.p.v. door de achterkant naar buiten, dit kan hogere temperaturen opleveren dus een goede airflow is wel een vereiste.

Geluid:
De koeler draait idle op 12% snelheid opzich is de kaart dan nog vrij stil, maar boven de 20% dan wordt het toch al vrij rumoerig.
Een manier om de geluidsproductie te verminderen is om de zwarte behuizing te verwijderen dit gaat dan wel ten koste van de stevigheid van de kaart maar hier zul je weinig last van hebben.

Temperaturen:
Voor de meting van de temperatuur heb ik GPU-Z gebruikt in combinatie met 3DMark Vantage. De stock fans draaien op automatisch snelheid, de Zalman koelers heb ik op 1650~/2400~rpm(VF900Cu LED) en 1650~/3600~rpm(FC-ZV9) getest.

Temperaturen Idle

Temperaturen Load

Performance Test:
Ik heb de kaart met de onderstaande programma's en games gebenched. Alle testen zijn gedaan met Windows Vista x64 en Catalist 9.5.

3DMark Vantage

Left4Dead
Campaigne: No Mercy
Hoofdstuk: Hospital
Resolutie: 1920x1080
Anti Aliasing: 32x (16x met Widetent aan in CCC)
Anisotropic Filtering: 16x

S.T.A.L.K.E.R. Schadow of Chernobyl 1.5

Conclusie:
Een kaart die een goede performance neerzet op hoge resoluties dankzij de 2GB geheugen en natuurlijk de dubbele GPU. De stock koelers zijn niet denderend want deze kunnen vrij luidruchtig zijn ondanks dat kunnen ze dit gevaarte toch koel houden maar het nadeel is wel dat de warmte in de kast wordt geblazen i.p.v. naar buiten.

Updates:
Temperatuur grafiek opgesplitst
S.T.A.L.K.E.R. SHoC toegevoegd aan benchmarks

Update van Sapphire:
Sapphire heeft een nieuwe bios uitgebracht voor deze kaart waardoor de fan's aanzienlijk langzamer draaien. Dit heeft als effect dat de idle temperatuur standaard oploopt naar 58 graden en rond de 75 op full load, de kaart is nu bijna onhoorbaar geworden.

Heb jij ook een Sapphire HD 4850 X2 2G GDDR3 PCI-E?

Als ik kijk naar jou 3dmark score dan haal jij net zoveel punten als ik. Ik heb een HD4890 lopen op 950/100..

Voor de rest een nette review. 1 klein ding. Die 2Gb wordt niet bij elke game benut. Vaak kan er ook maar 1GB aangesproken worden bij de kaart.
Ach ja, ooit komen er wel games uit die er volledig gebruik van maken. Op hoge resoluties is veel geheugen heel handig, dit merk je zeker als je deze met de 1 GB versie vergelijkt die toch wat lagere scores haalt als deze.
EfficiŽnt is er maar 1GB op deze kaart, net als op de 4870X2.

Ik zal vanavond even een review over mijn kaart maken en kijken wat de verschillen nou werkelijk zijn tussen de 50 en de 70 :)

En de 1GB kaart heeft efficiŽnt 512MB, wat te merken valt bij een resolutie van 1440◊900 of hoger.
Effectief is denk ik het betere woord. En 512MB is makkelijk genoeg tot zon 1680x1050. GTA4 uitgezonderd. GTA4 stelt zijn eigen eisen aan hardware.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 22 juni 2009 11:00]

Je hebt effectief maar 1 GB omdat elke GPU zijn eigen geheugen nodig heeft.
Daarnaast vind ik de temperaturen tabel te veel. Je kan idle misschien schrappen om het wat overzichtelijker te maken. Verder een erg goede review, mooie tabellen en fotos.
in tweeŽn splitsen is beter, idle grafiekje en load grafiekje. verder leuke review, leuke kaart zo te zien als je de fans vervangt.
Overclockresultaten?

Oh ik zie dat je hem op 675 Mhz hebt lopen, is dit de max?

[Reactie gewijzigd door Q_7 op 22 juni 2009 07:36]

Ik ben niet hoger dan 700Mhz gegaan met overclocken, maar de kaart kan nog wel een stukje hoger.
Er zitten 4 DVI-D aansluitingen op, betekend dan ook dat je dan 4 schermen naast elkaar kan zetten en een doorlopend bureaublad, net zoals eej dual setup of? zijn die 4 meer voor de sier ?
Net als bij gewone enkele grafische kaarten, kun je als je er 2 hebt en deze niet in crossfire zet gewoon alle poorten gebruiken, als het met deze kaart mogelijk zou zijn om met crossfire alle poorten te gebruiken, dan is het ook een perfecte kaart voor een workstation/game rig.
leuke review, verdient hoge punten !
OMG: wat een beest!

wat ik we afvroeg: rekening houdende met de pro's en contra's: ben je tevreden van je aankoop? Zou je het overdoen?

LOL: fps bij L4D... :)
Ik ben heel tevreden met mijn aankoop en ik zou het zeker nog een keer overdoen, maarja dan moet hij eerst kapot gaan natuurlijk :P

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 22 juni 2009 00:12]

@John00188: In principe kun je hier inderdaad 4 schermen op aansluiten. De maximale resolutie zakt dan wel, geloof ik.

@Poster:

Mooie review, voor mij is deze kaart dikke overkill, maar je hebt een nette beschrijving gegeven. Is punten waard:)
Zeker een goede review!

Alleen waarom heb je niet gewoon een 2e HD4850 erbij gedaan? Dat is zo goed als dezelfde performance. het neemt wel wat meer ruimte is beslag, maar het is een stuk goedkoper.
Interesante review.De koeling`s results zijn niet overdone.Ik had alleen wat meer verwacht qwa vergelijking,maar als je maar 1 hebt,waar mee vergelijk je dan? Ik heb het hele review gelezen.Mooi gedaan. Van zulke dingen steek je toch wat op.de ervaringen van anderen.
Mooie review,erg uitgebreid.
Ben ondertussen ook in het bezit van deze kaart.
Vind hem idd wat lawaaierig,tav mijn vorige kaart(9800GTX+)
Nu zie ik dat jij er een nieuwe bios op gezet heb,die hem een stuk stiller maakt.
Is dit een bios op maat?
heb je daarvoor een support ticket aangevraagd?