Canon EF 200mm f/2.8L II USM Review

Universal Creations 27 januari 2016, laatste update op 27 januari 2016, 329 views

Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Lichtsterke teleprime met een laag gewicht en een schappelijke prijs. De bouwkwaliteit is goed en de AF-snelheid is zo'n beetje het beste wat Canon levert. Scherpte wide-open is al heel goed en wordt met afstoppen naar f/4 ragscherp.

Pluspunten

• Scherpte
  • AF-snelheid
  • Formaat
  • Zwart
  • Bouwkwaliteit
  • Focus-limiter
  • Gewicht
  • Weinig vignetting

Minpunten

• Geen stabilisatie
  • Statiefgondel niet meegeleverd
  • Zonnekap onprettig in gebruik

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Lange tijd vond ik mijn 70-200 f/4 IS een prachtige lens, omdat ie wide-open al scherp was en een prettig gewicht had. Maar eigenlijk wilde ik wel f/2.8 hebben, maar een 70-200 f/2.8L (alle uitvoeringen) is een zware lens om continu aan je camera te hebben hangen. Omdat ik al een paar primes had en ik daarmee prima uit de voeten kon zonder echt de flexibiliteit van een zoom te missen, was een prime een goede compromis: wel de lichtsterkte, niet het gewicht. De 135/2L is een mooie lens, maar ik vind dat persoonlijk niet zo'n fijne brandpuntsafstand voor fullframe. De 200mm f/2.8L was eigenlijk de lens die ik zocht en vond. Ik kon mijn 70-200 f/4 IS mooi inruilen voor de 200/2.8L (en nog wat extra geld erbij) en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Bouw, AF en ergonomie
De lens voelt aan als iedere L-lens: robuust, maar niet op Zeiss niveau. De zonnekap is erg lomp en voelt gewoon goedkoop aan. Daarnaast staat er geen markering op de lens of de zonnekap om te helpen met het erop plaatsen.
De autofocus werkt subliem, vooral als je gebruik maakt van de limiter. Als de limiter op 3,5m-oneindig staat, heb je in een oogwenk een focus lock. Manueel focus werkt net zoals met de meeste USM lenzen prima, maar verwacht geen soepele en accurate focus als bij een manueel focuslens.
De lens is met zijn 765gram zeer goed lange tijd te hanteren. Er is een ring voor een statiefgondel, maar die is helaas standaard niet meegeleverd. Een originele kost je zo'n §100 en dat is simpelweg afzetterij voor een simpel stukje metaal. Ik gebruik al jaren een goedkope namaak en heb totaal niet te klagen daarover.
Helaas zit er geen IS op de lens en dat is soms een gemis als je statische objecten wil vastleggen.

Testmethodiek
Ik heb alles geschoten vanaf statief met een draadontspanner. De raw-bestanden zijn door Lightroom omgezet naar jpg met de standaard verscherping (25), maar zonder lensprofiel (geen vignettering en CA correcties).

Scherpte op "oneindig"
Centrumscherpte
Op f/2.8 meteen al heel scherp. Het tikje onscherpte in mijn voorbeeld komt door een wat te kleine DoF helaas, maar in de volgende scherptetest (dichtbij) zie je dat de scherpte in het centrum op f/2.8 weinig te wensen overlaat. Afstoppen verhoogt het contrast nog iets, maar daar is ook alles mee gezegd.

APS-C hoekscherpte
Hier is de scherpte op f/2.8 ook zeer netjes, maar afstoppen helpt wel. Op f/4 is de scherpte al zeer goed en op f/5.6 is de lens ragscherp.

Fullframe hoekscherpte
Redelijk hetzelfde beeld als in de aps-c hoek: f/2.8 acceptabel, f/4 scherp en f/5.6 ragscherp.

Scherpte dichtbij
Centrumscherpte
Afstoppen naar f/4 zorgt voor iets meer contrast, maar dat is eigenlijk muggenziften. Deze lens is wide-open gewoon ragscherp in het centrum

APS-C hoekscherpte
De scherpte is hier op f/2.8 een tikje minder dan in het centrum, maar afstoppen naar f/4 maakt het ragscherp.

Fullframe hoekscherpte
Nagenoeg zelfde scherpte als in de aps-c hoek. Verder afstoppen dan f/4 is eigenlijk alleen maar nodig voor meer scherptediepte.

Flares
Met de zon in beeld op grote diafragma's geeft een redelijk duidelijke flare, maar om heel eerlijk te zijn: je bent een behoorlijke idioot als je met 200mm recht in de zon gaat fotograferen. Met de zon net buiten beeld en de zonnekap op de lens heb je totaal geen last van flares.

Vignetting
Vignetting is aanwezig op f/2.8, maar is minder dan bijvoorbeeld bij een 70-200 f/2.8 op 200mm f/2.8. Afstoppen naar f/4 los het probleem(pje) eigenlijk helemaal op.

Bokeh
Met een 200mm f/2.8 kun je vrij makkelijk een wazige achtergrond creŽren. De bokeh van deze lens is heerlijk zacht en ook met afstoppen ontstaan er geen hinderlijke randjes.

Chromatische aberratie
De lens heeft een klein beetje last van CA, zoals hierboven te zien. Het is nog redelijk beperkt en gelukkig goed te corrigeren waar nodig.

Teleconverter
De Canon 200mm f/2.8L werkt met alle Canon-mount teleconverters (vooral Canon's eigen tc's passen niet op alle (tele)lenzen van Canon). Ik zelf heb de uitstekende Kenko MC4 1.4x teleconverter en de scherpte i.c.m. deze lens is dan ook zeer goed. De focussnelheid neem iets af, maar het verschil is nauwelijks merkbaar in de praktijk.

Echt vaak gebruik ik niet een telelens, maar als ik hem dan eens nodig heb, dan kost me dat met de Canon 200mm f/2.8L nauwelijks draagcomfort in mijn cameratas en de scherpte is zeer goed. Het kan natuurlijk altijd beter, maar voor de prijs is deze lens eigenlijk een no-brainer. Helaas wordt de lens vaak vergeten of ondergewaardeerd bij de aanschaf van een telelens. De flexibiliteit van een zoomlens wordt maar al te vaak overschat, aangezien veel mensen hun 70-200 vaak op 200mm gebruiken.
Ik ben in ieder geval heel erg blij mijn ruil een aantal jaar terug en zou niet meer terug willen naar een 70-200.

Extra foto's

Heb jij ook een Canon EF 200mm f/2.8L II USM?

Nice, goede review! Duidelijke testfoto's met scherpte en vignettering.

Vroeg me wel even af bij die buizerd wat er met zijn poten was. Foto is tijdens een show geschoten en niet in het wild. :)
Dank je. Was inderdaad tijdens een grote show: Falconcrest in Eindhoven.
Ja, wil ik eigenlijk al heeeel lang doen, dus afgelopen weken wat testfoto's gemaakt. Er staan er nog 3 op het programma: Sigma 50mm f/1.4 Art, Zeiss 21/2.8 en Zeiss 100/2. Heb je wat om naar uit te kijken ;)
Zozo, lekker op dreef met reviews zo te zien ;)