Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart Review

Nixoa12 26 januari 2016, laatste update op 15 mei 2016, 5.933 views

Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart

Geweldige monitor met veel verschillende en handige functies, zeker heel erg functioneel voor PC gamers vanwege de FreeSync-technologie en de hoge refresh rate. Ik zou de monitor zeker aanraden! Voor deze prijs is er voor mij geen beter alternatief te krijgen op dit moment.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prachtig beeld
  • 144hz
  • FreeSync-technologie

Minpunten

• Touchscreen knoppen soms wat onhandig

Een hele lange tijd heb ik een iiyama monitor gehad van een iets mindere kwaliteit, een Iiyama ProLite E2407HDS-1. Deze heb ik altijd met heel veel plezier gebruikt, een prima monitor voor dagelijks gebruik. Echter vanwege mijn toekomstige idee om een PC in elkaar te gaan zetten heb ik recent een nieuwe 2de monitor aangeschaft.

Mijn oude monitor, de Iiyama ProLite E2407HDS-1, is een monitor met een refresh rate van 75hz en een reactietijd van 2ms. Hier is dus nog wel een groot verschil te vinden in vergelijking met de Iiyama ProLite GB2488HSU-B2. Deze heeft een refresh rate van 144hz en een reactietijd van 1ms.

Buiten het feit dat de technische specificaties van de nieuwe GB2488HSU-B2 een stuk beter zijn dan mijn vorige monitor en een stuk beter dan de gemiddelde "huis, tuin en keuken" monitor is de GB2488HSU-B2 ook een monitor die in heel erg veel manieren te kantelen en te draaien is. Hij is in de hoogte verstelbaar, verticaal verstelbaar en horizontaal verstelbaar. Je kan hem dus precies aan je persoonlijke voorkeur aanpassen, dit is iets dat ontbrak bij mijn vorige monitor.

Eerste indruk

Het eerste dat mij opviel bij de unboxing van mijn nieuwe monitor was de gemakkelijke en gebruiksvriendelijke unboxing experience. Het was een goeie stevige doos met erg veel meegeleverde kabels en het viel mij alles behalve tegen. Voor een monitor van 300 euro vond ik dit uitstekend werk van iiyama. Ook vanwege de makkelijke opzet is het een erg fijne ervaring. de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 hoeft enkel op zijn kant gelegd te worden. Daarna kan je gemakkelijk met een klein schroevendraaiertje de poot vast schroeven, neerzetten en aansluiten en hij is compleet geinstalleerd.

De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 komt met de volgende kabels:
  • DisplayPort
  • 3.5mm to 3.5mm
  • Dual-Link DVI
  • Stroomkabel

Toen ik de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 eenmaal had opgezet en alles heb aangesloten viel me ook op dat de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 niet alleen heerlijk verstelbaar is maar ook dat hij een stuk steviger staat als mijn oude monitor. Bij het configureren van een aantal kabels, en het schuiven van mijn tafelblad bleef de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 keurig recht staan zonder dat ik het idee had dat hij onstabiel stond. Dit is bij mijn oudere monitor toch altijd gevaarlijk aangezien mijn tafelblad los zit!

Grafische kwaliteit

Na het aansluiten van de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 heb ik hem direct getest, eenmaal aangesloten op mijn Playstation 4 heb ik een aantal rondjes gereden in Project Cars en een aantal potjes Call of Duty: Black Ops 3 gespeeld. Het eerste dat mij hier op viel was dat de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 toch een stuk beter beeld heeft dan mijn oude iiyama ProLite E2407HDS-1. Het beeld was vanwege de lage dot-pitch een stuk scherper en de kleuren waren een stuk beter uitgebeeld dan mijn vorige monitor.

Buiten het feit dat de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 in eerste instantie een stuk mooier oogt zijn de grafische instellingen ook een stuk verbeterd ten opzichte van mijn vorige monitor. Zo kan je een aantal presets gebruik of je eigen preset maken en deze zelf aanpassen. Hier zijn een aantal dingen belangrijk, helderheid, contrast en de black tuner zijn aan te passen. Maar ook FreeSync ondersteuning aan en uit zetten is een van de mogelijkheden bij deze monitor. Deze is uiteraard vergrendeld als je deze niet koppelt met een computer met een AMD videokaart.

Touchscreen knoppen

De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 heeft geen fysieke knoppen maar touchscreen knoppen. Het nadeel van fysieke knoppen is dat ze de mogelijkheid hebben om vrij snel lam te worden of stuk te gaan. Echter hebben touchscreen knoppen natuurlijk ook nadelen, zo is het heel lastig te zien in het donker en zit er een aantal seconden tussen het aanklikken en het opstarten van het menu. Dit zorgt soms ervoor dat je 2x dezelfde knop indrukt zonder dat het de bedoeling is!

Helaas is hier niets aan te doen en is het niet meer dan een beetje jammer!

Gamen op de PC!

Na het uittesten van de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 op mijn nieuwe gaming PC heb ik nog meer ervaring kunnen opdoen om met een high end monitor te werken. Het heeft mij ook doen realiseren dat deze monitor op prijs/kwaliteit verhouding een hele goeie is voor de average gamer. De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 is uitstekend, voor een monitor van 300 euro heb je een allrounder als het aan komt op gaming op een PC. De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 draait 120hz en geeft een goed beeld weer, het is een scherp en erg helder LCD-TN display. Gaming is een geweldige ervaring, hoewel ik altijd blij ben geweest met mijn vorige Iiyama monitor is de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 toch echt op alle mogelijke aspecten een vooruitgang.

Specs Computer:
  • Intel Core i5-6600K Boxed
  • MSI Z170A GAMING M5
  • Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G
  • Seagate Desktop HDD, 1TB
  • Fractal Design Define R5 Titanium Window
  • NZXT Hue
  • Cooler Master Hyper 212 EVO
  • Kingston HyperX Fury 16GB (kit van 2) 2666mhz DDR4-geheugen
  • Samsung Writemaster SH-224FB Zwart
  • Corsair RM750
  • Samsung 850 EVO 250GB

Gebruiksvriendelijkheid

Hoewel de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 in eerste instantie kwa specificaties al een heel uitgebreide, goede monitor lijkt is het natuurlijk ook belangrijk dat hij gebruiksvriendelijk is. Dat de UI goed in elkaar zit en dat er geen problemen optreden met het installeren of gebruiken van de iiyama ProLite GB2488HSU-B2. Sinds de aanschaf van de iiyama ProLite GB2488HSU-B2 ongeveer 2-3 weken geleden ben ik eigenlijk niet meer dan zeer tevreden geweest. De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 is niet alleen op specificatieniveau een vooruitgang ten opzichten van mijn vorige monitor maar zoals hierboven eerder besproken eigenlijk ook kwa gebruik en al helemaal kwa mogelijkheden. De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 is een echte aanrader voor iedere gamer die op zoek is naar een niet al te dure monitor, maar wel een hele goede met veel mogelijkheden en aansluitingen.

De iiyama ProLite GB2488HSU-B2 is een uitstekende monitor met een erg goeie prijs/kwaliteit verhouding. De prijzen binnen de categorie van 144hz monitors verschilt enorm. Het loopt van 250/300 - 600/700 euro. Voor een monitor met FreeSync ondersteuning, 144hz en 1ms reactietijd is het echt een duidelijke winnaar. Het is de enige die voor z'n lage prijs zoveel kwaliteit biedt. De persoonlijke gebruikservaring is ook uitstekend, goed verstelbaar en aan te passen aan eigen gaming style. Een echte aanrader dus!

Specificaties:

Dot-Pitch: 0,277mm
Reactietijd: 1ms
Refresh rate: 144hz
Prijs (26-1-2016): 298,56

Overige aansluitingen: 2x USB 3.0, Audio Jack(3,5mm)

Voor meer specificaties bekijk: http://tweakers.net/pricewatch/475132/iiyama-prolite-gb2488hsu-b2-zwart/specificaties/

Eventuele concurrenten

Er zijn sinds kort eventuele concurrenten van deze prijsklasse op de markt. Zo heeft AOC een monitor met soortgelijke specificaties en deze kost 250 euro! Een zeer goed alternatief. Ook Iiyama heeft een vergelijkbare variant namelijk de voorloper deze bevat alleen geen FreeSync ondersteuning, ook deze kost 250 euro!

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart?

Hoe bevallen de kleuren na verloop van tijd?
Ik vind persoonlijk dat de kleuren na verloop van tijd nog goed zijn. Ik merk geen verschil met het begin, echter zijn er natuurlijk wel een boel instellingen die hier invloed op hebben.

Echter ben ik geen monitor-expert en mijn kennis is niet uitgebreid genoeg om te vertellen of er daadwerkelijk verschillen zijn in kleur met een eerder stadium of vergelijkbare monitor!
Ik bedoel meer van ben je nog steeds zo tevreden als in het begin. Wellicht dat je ondertussen meerdere schermen om je heen hebt gezien en dat TN je tegen staat t.o.v. IPS.

Doe je ook Office / Browse werk op deze monitor? Bevalt dat ook goed?
Ja ik ben zeker nog steeds zo tevreden als in het begin.

Ik doe inderdaad ook Office / Browse werk op de monitor ook dat bevalt me heel goed.
Gaming is uiteraard waar hij voor gemaakt is en dat ziet er natuurlijk fantastisch uit.
Er zit een fout in je review:

Mijn oude monitor, de iiyama ProLite GB2488HSU-B2, is een monitor met een refresh rate van 75hz en een reactietijd van 2ms. Hier is dus nog wel een groot verschil te vinden in vergelijking met de Iiyama ProLite GB2488HSU-B2. Deze heeft een refresh rate van 144hz en een reactietijd van 1ms.

Dik gedrukte is niet je oude monitor maar je nieuwe..

Hoort daar niet te staan: Iiyama ProLite E2407HDS-1
Top, bedankt ga het even aanpassen!
Hi Nixao, Ik heb ondertussen ook dit scherm gekocht. Ik ben erg benieuwd welke instellingen jij hebt gebruikt voor de kleuren, zou je deze kunnen delen? Ik krijg mijne maar niet goed ingesteld, wanneer ik denk dat ze er op de desktop goed uitzien dan lijkt het ingame weer te donker :P.
Hoi Giz,

Is deze vraag ooit beantwoord?

Ik ben ook nog sterk zoekende naar de ideale instellingen.

Altijd fijn ter inspiratie als iemand het even voor doet :P
Hi Gizmotarian,

Ik heb mijn instellingen als volgt:

Contrast 50
Helderheid 25
Verh. contrast uit
ECO modus uit
Black tuner -1

Kleur staat op gebruikersinstellingen 100 100 100

Free Sync aan en Blue light reducer uit.

Hoop dat je er wat aan hebt. Vind het zelf prima werken zijn alle 2 bij mij al maanden zo afgesteld.
Hallo,

Heel erg bedankt voor de review :) Maar ik heb nog wel een vraag zit er in de doos al een dual link dvi-i?
Hoi Apiaan,

Klopt er zitten 4 kabels meegeleverd in de doos.
  • 3.5mm naar 3.5mm audio kabel
  • Standaard stroomkabel
  • Dual link DVI-I kabel
  • Displayport kabel
Mocht je uiteindelijk dus nog willen verwisselen tussen dual link dvi-i en displayport is dat ook nog een optie!
Oh mooizo! Dan zit er gelukkig een kabel bij die 144hz support. Dankjewel :)