Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 45 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier C3X Review

pclinde 26 januari 2016, laatste update op 30 mei 2017, 2.201 views

Edifier C3X

De Edifier C3X is een forse 2.1 set die een vol, krachtig maar toch subtiele geluidsweergave produceert. Met een krachtige subwoofer, fijne connectiemogelijkheden en een losse afstandsbediening. Als je opzoek bent naar een 2.1 met vol geluid, dan ben je bij de C3X op het juiste adres.

Pluspunten

• Direct uit de verpakking een vol, krachtig maar toch subtiele geluidsweergave.
  • Krachtige subwoofer (geen zoem of brom kunnen waarnemen).
  • De set is opgebouwd uit een stevige MDF-constructie.
  • Connectiemogelijkheden: MP3-speler met USB-poort en SD kaartlezer. Je kunt de set dus overal plaatsen zonder afhankelijk te zijn van een computer.
  • Handmatig instellingen wijzigen op de versterker of op de meegeleverde afstandsbediening.
  • Dit 2.1 setje presteert en belooft kwaliteit voor de prijs.

Minpunten

• Neemt veel ruimte in op je bureau (forse speakers en nog een losse versterker).
  • In specifieke games (Call of Duty of Counter Strike) kun je omgevingsgeluiden of voetstappen niet goed positioneren in-game, dan mis je surround sound.
  • Lange kabels (opzich positief), maar met deze hoeveelheid en de losse versterker soms onhandig. Dit vereist zeker wat kabelmanagement.

Mid- en hoogweergave Score: 5

- Uitpakken
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Edifier C3X productpagina

Het betreden van nieuw grondgebied is altijd spannend, vandaag is het de beurt aan een speakerset. In mijn review bespreek ik die Edifier C3X, een 2.1 setje met een deftige uitstraling. Het setje komt met een losse versterker / controller die wat leuke connectiemogelijkheden heeft. Op de achterkant bevindt zich namelijk een USB-poort en kaartlezer, om direct muziek af te kunnen spelen.

De subwoofer heeft een aardig formaat, zeker iets wat direct uit de verpakking weet op te vallen. Het afgelopen jaar heb ik vooral gebruik gemaakt van mijn headset, en ontbrak er eigenlijk een speakersetje op mijn bureau. Met de verhuizing van afgelopen december wist de C3X direct een plekje op mijn bureau te vinden. Vanaf dat moment was het testen in de praktijk, en heeft deze al aardig wat uren met Spotify kennisgemaakt. Tevens is het setje ook de Top 2000 afgegaan, beter ingewerkt worden kan toch niet? Genoeg verhalen, anders heb ik het dadelijk nog over onze ‘tipsy dansjes’ tijdens de nieuwsjaarwisseling.

Op het moment van schrijven kost de Edifier C3X online circa 149,99 euro.

Een overzicht van de belangrijkste features:

Ik ben geen echte kenner als het om speakers gaat. Het stempeltje ‘noob’ is misschien ook niet helemaal op zijn plek, want ervaring met geluid is er wel zeker. Zo heeft mijn vader altijd mooie receivers en speakers gehad van Onkyo en Marantz. Zelf heb ik het gedaan met een Logitech Z-4 setje. Nooit ben ik echt ontevreden geweest over de prijs / kwaliteitsverhouding van deze set. Het is zeker niet ‘HET’ setje, maar wel even handig om vooraf te vermelden. Verder met het onderwerp van dit hoofdstuk, de specificaties.

De Edifier C3X is een 2.1 set, twee speakers en één subwoofer. De speakers hebben ieder een vermogen van 10 W RMS per stuk. Onder de beschermkappen zien we één 92mm driver en één 13mm tweeter. De speakers zijn ieder 116mm x 160mm x 203mm wat het best flinke jongens maakt op je bureau. Het zijn wel leuke plateautjes om merchandise op te zetten, of je headset op te laten leunen. De subwoofer is een 8 inch / 210mm model met de afmetingen van 283mm 267mm x 265mm. Zoals ik al eerder aangaf: het is flink bakbeest voor een 2.1 setje. De subwoofer levert 45 Watt RMS. In vergelijking met de Logitech Z-4 met 8,5 W op speakers en 23 W op de subwoofer, is het zeker een aardige upgrade. De ervaring met de Z-4 zal dus ook vergelijkingsmateriaal zijn tijdens deze review.

De meegeleverde versterker van de C3X heeft aangename connectiemogelijkheden. De set is los te gebruiken van de computer. Heb je een feestje en wil je de speakerset verplaatsen naar de huiskamer? Dit is mogelijk. Sluit een USB-stick aan met je muziek en afspelen maar. Je kunt met de knoppen op de versterker door de muziek heen. In de verpakking zit ook een afstandsbediening die het nog net wat makkelijker maakt om de set te besturen. Heb je geen USB-stick? Dan kun je ook nog een SD-kaart gebruiken.

Als je de afmetingen van de speakers en subwoofer hebt meegekregen in het hoofdstuk specificaties, kan het bijna niet anders dat we een flinke verpakking hebben voor het uitpakken. De set zit goed verpakt in schuim en verpakkingskarton.

Vers uit de verpakking is het eerst tijd voor een familiefoto. Het is een vrij forse set, met een klassieke vormgeving bestaande uit hout, aluminium en kunststof. De speakers (satellieten) en subwoofer hebben een houtafwerking, om precies te zijn bestaan deze uit MDF. De versterker is een geval apart die ik dadelijk nog verder uitlicht.

De speakers zijn vrij recht-toe-recht-aan zoals we gewend zijn. Volledig uitgevoerd in zwart MDF, met op de voorzijde een stoffen grill. De speakers mogen dan wel wat groter zijn, echt lomp voelen ze ook niet aan. Ze nemen wel wat plek in op je bureau, maar dit valt nog best te overzien. Net als Foritain wilde ik de grill verwijderen, uiteindelijk heb ik hier toch maar van afgezien. Achteraf staat er duidelijk op de website dat dit niet mogelijk is. Op de achterkant komen we de standaard aansluitingen tegen, en een opening om de speaker aan de muur te bevestigen.

De subwoofer is van een zwaarder kaliber. Deze is opgetrokken uit 13mm MDF, voorzien van een kunststof ring die de vorm van de driver op een subtiele wijze presenteert.

Door naar de versterker die zich onderscheidt van de rest van de set qua uiterlijk. De basis is een stevige kunststof behuizing afgewerkt met aluminium accenten. Het lijkt alsof de behuizing om de ring van het console gebouwd is. Op de zijkant zien we een aux en headphone aansluiting.

In het midden van de ring bevindt zich een draaiknop, verder zien we rondom deze draaiknop fysieke knoppen. In de rand bevindt zich een rode LED. Op de achterzijde zitten de aansluitingen voor de speakers en subwoofer, en een power switch. Bovenin zien we een 3.5mm aansluiting, een RCA ingang en de multimedia ingangen USB en SD.

Als laatste komen we de aansluitingen tegen, speakerkabels en een platte afstandsbediening. De standaard 3.5mm kabel kan verlengd worden naar een langere 3.5mm met een koppelstukje. Dit koppelstukje heeft ook een RCA aansluiting. De platte afstandsbediening is compact, licht en handzaam. De knopje zijn kleine bubbels die weinig feedback geven. We komen hier knoppen tegen om de inputs te wijzigen, volume, skippen, bass en treble en aan- en uit.

Tot zover het uitpakken van de Edifier C3X, hoera!

Voordat we beginnen aan dit hoofdstuk, ontkomt ik er bijna niet aan om te vermelden dat Foritain eerder een review schreef over de C3X. In zijn review gaf hij aan geen vergelijkingen te maken met de Z-4 set, ik ga dit dus lekker wel doen, omdat dit mijn enige vergelijkingsmateriaal is. Ervaring met andere setjes zijn er wel, maar te weinig om hier echt goed onderbouwde uitspraken over te doen. Nu is het wel zo dat de C3X en Z-4 een aardig prijsverschil hebben. Destijds heb ik de Z-4 gekocht voor 70 euro, met de huidige prijs van de C3X is dit een groot verschil van 80 euro.

In de praktijk is de C3X een fijn setje om mee te werken. De speakers zijn vrij recht-toe-recht-aan, langwerpig met een afwerking van hout. Niet super spannend. Daarentegen springt de versterker er qua vormgeving tussenuit. Deze heeft een strakke afwerking, een LED die zachtjes pulseert ook als de set stand-by staat. Centraal op de versterker bevindt zich een knop om een draai te geven aan het volume, omringd door fysiek knoppen om instellingen aan te passen, bijvoorbeeld de audio-input, bass en treble, voor- en terug knop en de powerkop. In het glossy bovengedeelte bevindt zich een display die de huidige input laat zien, volume en subwoofer instellingen. Je kunt dus vanuit je luie stoel alles met een handomdraai regelen, zodat je geen moment van de actie hoeft te missen.

In de inleiding had ik het al over het inwerken van de C3X met de Top 2000. Een breed muziekaanbod, veel verschillende genres en voor elk wat wils. Twee maatjes waren toch duidelijk onder de indruk, waarvan één veel waarde hechte aan de ‘deuntjes’ van DJ Tiesto, en de ander aan Iron Maiden. De geluidsweergave, het volle gevoel dat de C3X weten te produceren voelen goed aan. Met een draai aan de volumeknop krijg je het idee dat er veel diepte aanwezig is. Op een laag volume is de Z-4 amper aanwezig en in zijn lage tonen onduidelijk, terwijl je bij de C3X dan duidelijk het kwaliteitsverschil (en prijsverschil) tot zijn recht ziet komen. Met de standaardinstellingen direct uit de doos staat de C3X op volumeniveau van 10 van de 50, dit geeft vanaf het eerste moment al een prettige geluidsweergave.

Onze DJ Tiesto liefhebber was zeker onder de indruk van het geluid. Maar toch wilde hij graag wat ‘harder’ dan de veelal pop muziek uit de Top 2000. Toen kwam het genre wat ik persoonlijk liever ontloop: hardcore. Hij had al verlekkerd gekeken naar de subwoofer op de grond, onder de mom van ‘even testen’ trapte hij de volumeknop op zijn staart. Een beetje zoals The Fast and the Furious: Tokyo Drift, maar dan met de C3X als hoofdrol. De lage tonen (bass) bleef zuiver zonder zoem of brom. Op een gegeven moment moest ik zijn privé houseparty maar even stoppen, want anders zouden de buren nog uit bed trillen. Op een hoger volume lijkt het geluid zich nauwelijks te vervormen, wat natuurlijk positief is.

Dan komen we toch nog even terug op het vergelijkingsmateriaal. Na een duidelijk testronde met de C3X begin ik toch een beetje in mijn handen te knijpen. In het begin van dit hoofdstuk zei ik nog volmondig: we gaan vergelijken, maar als ik even realistisch ben is dit knap lastig. De Z-4 slingert hier rond voor een 2e leven, met een bestemmingsplan voor de PC van mijn vriendin. Draai ik het volume open met de Z-4, dan merk je dat de subwoofer (bass) in zijn lage tonen dik onder de C3X doen. De Z-4 heeft soms zelfs moeite om zuiver te blijven, daar waar de C3X nog zijn mannetje staat. Het geluid van de C3X vult de ruimte, daar waar het bij de Z-4 vrij leeg voelt.

Ik deel dezelfde mening als Foritain als het om gamesessies gaat. Veelal game ik met mijn headset op om direct te communiceren met vrienden op TeamSpeak. In Call of Duty: Black Ops III is geluid voor mij een bepalende factor. De perk ‘Awareness’ maakt het makkelijker om voetstappen te kunnen waarnemen. Hier gaat het vooral om de lagere en midden-lage tonen. Soms raakte ik de weg kwijt waar deze voetstappen precies vandaan kwamen. De subwoofer staat direct onder mijn bureau aan de rechterzijde, wat qua positionering wat onhandig is. Na een kleine verbouwing heb ik deze meer centraal gezet. Toen kwamen de voetstappen en overige omgevingsgeluiden al veel beter tot hun recht.

De geluidsweergave van de C3X is vol, krachtig maar toch ook subtiel. Tot zover heb ik geen akelige vervormingen kunnen waarnemen. De bass overheerst niet, er is daarom goed onderscheid te maken tussen verschillende tonen. Altijd wel fijn als je het meeste uit je muziek kunt halen, of de zanger nog een beetje kunt verstaan. De volheid van deze set doet het hem vooral. Deze geven een intens gevoel, er gebeurd iets en het is aanwezig. De geluidskwaliteit van de gehele set is gewoon echt goed en lijkt de meerprijs boven mijn vorige set dik waard, misschien durf ik het zelfs indrukwekkend te noemen. Als ik echt een primair doel zou moeten uitkiezen voor deze set is het muziek. Tijdens het gamen mis ik toch nog wat omgevingsgeluiden, die ik met mijn 5.1 surround sound headset wel kan waarnemen. Echter met een juiste positionering kun je dit zeker verbeteren, maar voor een potje Black Ops III blijft de headset nu zeker nog op. Speel je veel single player games, dan is de C3X echt een leuk beest. Tijdens Fallout 4 sessies heb ik zeker genoten, want soms is de wereld zonder headset op je hoofd ook wel lekker.

Nieuw grondgebied is altijd onwennig en tegelijkertijd een beetje spannend. Met de C3X ben ik een nieuwe saga begonnen in het geluid, en dat mag gehoord worden! Flauw hè? Direct vergelijkingsmateriaal om tegenover de C3X te zetten had ik eigenlijk niet. Ik heb getracht om de Z-4 te vergelijken, maar in het hoofdstuk ‘in de praktijk’ kom ik er al snel achter dat dit lastig is. Beide sets ontlopen elkaar ver qua productpositionering; De Z-4 komt wat geluid simpelweg niet in de buurt van de C3X, maar hij was dan ook wel een stuk goedkoper. Desalniettemin staan de bevindingen alsnog in het hoofdstuk. Nu is het tijd om mijn gevoelens te delen over de C3X, het is tijd voor de conclusie.

De Edifier C3X voelt vanaf het eerste moment inschakelen overtuigend aan. Je hoeft geen bijzondere verrichtingen te doen om goed geluid te kunnen verwachten. Hier ben ik niet alleen zelf getuigen van. Twee maatjes van mij waren ook erg onder de indruk. Al snel volgde de vraag: “wat kost dat?” Op dat moment laat ik mensen altijd een inschatting doen. Zij gokten rond de 190 – 200 euro. Met de huidige prijs van 149,99 zit de C3X daar nog ruim 40 tot 50 euro onder, en daar kun je aardig wat Vietnamese loempia’s van halen. Nu we toch aan het budgetteren zijn; de prijs- kwaliteitsverhouding van de C3X lijkt dik in orde voor wat je in ontvangst neemt. Als ik dan moet kiezen voor 150 Vietnamese loempia’s of de C3X heb ik al snel gekozen.

De volle, diepe, subtiele geluidsweergave is indrukwekkend. Op momenten dat de set op een hoger volume moet presteren blijft deze zuiver. Er is ruimte voor de verschillende tonen en klanken om gehoord te worden. De subwoofer (bass) kun je op de versterker van 0 tot en met 5 instellen, mocht je deze een extra boost willen geven. Rechtstreeks uit de verpakking staat deze op 0, genoeg om al duidelijk aanwezig te zijn zonder te overheersen.

De geluidsproductie van de C3X mag dan wel het allerbelangrijkste zijn, qua connectiemogelijkheden zit dit ook dik in orde. Heb je een feestje in de woonkamer, op het balkon of in je donkere kelder? Dan neem je de set gewoon mee. Verbind een USB-stick of SD kaartje en afspelen maar. Met de controller op de versterker en de afstandsbediening is de set makkelijk aan te sturen. Sluit je de set liever aan op je vaste apparatuur, dan doe je dit met de tulpstekkers of 3.5mm aansluiting, wel ontbreekt er een optische ingang. De C3X set is vrij fors met name de speakers, heb je beperkte ruimte op je bureau, dan is dit zeker iets om rekening mee te houden. Zelf gebruik ik één speaker als headset steun, en één speaker om merchandise op te tentoonstellen. De speakerkabels die je eerder zag tijdens het uitpakken zijn vrij lang, handmatig inkorten is een mogelijkheid. Normaal juich ik lange kabels toe, maar bij je computer setup kan dit zeker wat aandacht vragen. Het feit dat je ook nog een losse versterker hebt, en alles hierop moet aansluiten. Als je wat tijd investeert in kabelmanagement kom je al een heel eind. De kabels heb ik hier een beetje weg gepropt achter mijn bureau, totaal niet zichtbaar.

Muziek luisteren, een filmpje op of toch maar een potje gamen? De C3X doet het met klasse. Mits je de set goed positioneert kun je met games aardig wat geluiden waarnemen. Speel je echt op geluid, bijvoorbeeld tijdens Call of Duty of Counter Strike waar je je tegenstanders wil kunnen positioneren op basis van hun voetstappen, dan mis je toch wel wat met een 2.1 set. Dit zijn dan ook momenten dat ik mijn 5.1 headset draag, of waar een 5.1 set een voordeel zou bieden. Is dit echt een groot nadeel van de C3X zelf? Nee eigenlijk niet. Met bijna elke 2.1 set is dit te verwachten.

Als je een budget voor ogen hebt, opzoek bent naar een 2.1 set, dan valt de Edifier C3X prima te overwegen. De balans van een leuk vermogen, vol en zuiver geluid is iets wat de C3X prima omschrijft. Als extra heb je nog wat handige connectiemogelijkheden en een afstandsbediening. Met een prijs van momenteel circa 149,99 euro haal je zo toch mooi geluid binnenshuis.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

Heb jij ook een Edifier C3X?

Mooie review, ik heb dit setje een tijdje geleden laten liggen doordat er helaas geen optisch input aanwezig was. Ik heb een statische tik waar ik niet vanaf kom, en elk hier apparaat heeft er last van.
Aarding kan ik niet makkelijk maken want dit is een flat van 1964 dus ik zou niet weten waar te beginnen.
Anders had ik het setje van deze review aangeschaft.
Vind het zelf altijd wel leuk om een nieuw merk op de markt te proberen.
Dank u! Ja, ik vind het ook jammer dat er geen optische input aanwezig is. :( Heb je al nagedacht over een andere set, of mogelijke optie?
Heb op een outlet site de philips soundhub goedkoop weten aan te schaffen ( zo duur als het setje van deze review is ) SoundHub 2.1 CSS9211
Ook een strakke set (even productafbeeldingen en specificaties bekeken). :)
Goede review! Dikke +3 wederom.

Viel me op dat de afstandsbediening er erg simpel uitziet. Is de bediening voldoende?
Dank u! :) Voldoende voor deze set (alle instellingen / opties staan erop). Ik zou het liever toch nog wat strakker willen zien.
Wederom een zeer gave en uitgebreide review ! Mooie 2.1 set voor een goede prijs. +3
Zeker een mooie 2.1 set! Vol van geluid, vult de ruimte erg mooi. Dank u!
Alleen hierom al een +3 ;) .

Mooi werk!
Hahahaha dankjewel. Typische 9GAG variant. :P
Ik heb sinds vandaag ook de C3X om zo in combinatie met een tweede Airport Express via Airplay op de slaapkamer ook muziek te kunnen luisteren. Wat een fijne combi!!

Echter, ik heb wel een minpuntje. Dat is dat de C3X na het aanzetten start met het volume op 20. Op zich geen probleem, maar er slapen boven ook jonge kinderen.

Bestaat de mogelijkheid het volume bij het opstarten aan te passen?
Nee, dit is inderdaad jammer (standaard op 20). Ik vind het opzich ook geen 'groot' probleem, maar ik kijk altijd even van te voren of media uit of muted staat. :D
Nee, het is inderdaad geen groot probleem, maar wel een minpuntje.

Inmiddels heb ik via Facebook Messenger contact gehad met Edifier. In principe zou de C3X hetzelfde volume niveau moeten hebben bij inschakelen vanuit standby als waarin deze werd uitgezet. Aangezien dit niet het geval is, heb ik dit terug gekoppeld, waarmee diegene terug ging naar de Engineering Dept.
Dank voor de review pclinde.
Mede na het lezen van jou review besloten tot koop over te gaan. Zag namelijk een prijsalert afgaan. Dit setje voor ¤115,- op de kop weten te tikken (geluk mee gehad zo blijkt). Azerty gaf 22% korting, ik denk dat ze wat ruimte in het magazijn nodig waren.. ;)

Ik heb hem even vergeleken met toevallig ook de Logitech Z-4 die hier al 8 jaar staat. En dan valt toch echt wel het enorme kwaliteitsverschil op. De Z-4 was wel wat meer krachtpatser met de bas, maar kan qua zuiverheid totaal niet meer op tegen deze set (met name wat jij ook aangeeft, op lage volume gaat er een wereld van detail voor je open).
De omvang is idd fors, maar niet onoverkomelijk. De bedieningsunit / versterker is wel wat onhandig als wanneer je een strak ingericht bureau zou hebben.

[Reactie gewijzigd door Timberly2 op 1 november 2016 22:04]

Hey Timberly,

Tof om te horen! Vergeleken met de Z4 is de C3X een krachtpatser. Ik kan mij aansluiten bij wat je zegt. De Z4 had aardig wat kracht als het om bass gaat, vaak was dit wel de overheersende factor. Bij de C3X is dit veel beter in balans, maar heb je toch nog wat vermogen staan. :) Daarbij komt kijken dat het qua vormfactor niet de meeste handige set is. :D

Bedankt voor je leuke reactie. :)