Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2433BW Zwart Review

Almeros 20 juni 2009, laatste update op 20 juni 2009, 6.941 views

Samsung Syncmaster 2433BW Zwart

Pluspunten

• Mooi modern designDoet wat je ervan verwacht; een mooi scherp helder groot beeld weergeven

Minpunten

• Ik merkte een kleine trilling onderin het scherm maar verdwijnt na een minuut (Zou ook de grafische kaart kunnen zijn)De staander/voet is behoorlijk stofgevoeligDe MagicBright Dynamic Contrast functie is waardeloos omdat deze raar reageert

Waarom de keuze voor de Samsung Syncmaster 2433BW
Na jaren trouwe dienst van mijn Samsung 930BF 19" monitor was het dan toch eens tijd voor een groter scherm. Omdat de Samsung mij zeer goed beviel heb ik na wat rondneuzen toch snel weer bedacht weer voor een Samsung te gaan. Ik heb de Samsung SyncMaster 2433BW gekozen vanwege zijn specs en uiterlijk. Hij lijkt op de Touch of Colour lijn maar dan zonder die touch of colour ;). Het bordeaux rood leek mij persoonlijk niets en viel dan ook snel af ondanks de uitgebreidere specs daarvan. Ik gebruik mijn computer voor desktopwerk en kijk er regelmatig een film of serie op. Verder speel ik nooit games, dus daar heb ik geen rekening mee gehouden.

De bestelling
Ik heb op Tweakers de goedkoopste aanbieder (EUR 225,-) gezocht en kwam uit bij Dunnet.nl in Eindhoven. Na bestelling kwam de monitor 2 dagen later al bij mij aan! Ik heb de order netjes op hun site kunnen tracken en na verzending kunnen volgen op de site van UPS.

Bij in ontvangstname leek me de doos kleiner en minder zwaar dan ik had verwacht. EfficiŽnt ingepakt dus, maar ook gewoon een lichte monitor! Naast m'n oude monitor (Samsung 930BF) is de Samsung 2433BW echt een flinke stap groter.

What's in the box
Na het openen zit bovenin eerst het scherm en daaronder het plateau van de standaard. NB. De voet zit in een speciaal gat in het 2e stuk schuimplastic. Let dus op dat je dit stuk schuimplastic niet perongeluk weggooit! Verder bevat de doos kabels: DVI kabel (in de handleiding staat dat deze apart zou moeten worden besteld maar dat is dus niet nodig), VGA kabel en powerkabel. Voor de rest bevat de doos: voet, plateau, garantiebewijs, quickstart guide voor het in elkaar zetten van de voet en het plaatsen van het scherm op de voet, handleiding, cable tie en een stofdoekje.

De installatie
Via de quickstart guide is het in elkaar zetten van de monitor gemakkelijk. Alleen het vastzetten van het scherm op de voet is even lastig. Je bent toch voorzichtig dat je niets kapot maakt, maar ik moest m'n gewicht gebruiken om het scherm op de voet vast te krijgen. Het scherm glijdt in de voet, waar ik volgens het plaatje een klik had verwacht. Voor je het scherm loslaat raad ik wel aan dat je even met je vingers voelt of de voet echt goed vast zit. Ik heb snel het lelijke blauwe Energy Star stickertje rechtsboven eraf gehaald ;).

Ik heb de monitor via DVI aangesloten op mijn videokaart (NVIDIA GeForce 6200 TurboCache (256MB)). De monitor werkt direct zonder drivers te installeren. Ik kon de monitor op 1920x1200 bij 60Hz instellen. Het viel me op dat onderin de monitor wat horizontale bijna onopvallende trillingen zichtbaar waren. Na een tijdje verdwijnen deze. Ik weet niet zeker of dit aan de monitor ligt of aan mijn videokaart of misschien heeft het iets met de 60Hz instelling te maken, geen idee. Ik kan de monitor niet op meer Hz instellen.

Ik heb de Samsung driver en software geinstalleerd. De software vond ik persoonlijk oninteressant en niets toevoegen. Alles is instelbaar via het menu wat met de tiptoetsen aan de rechterkant van de monitor te gebruiken is. De positie van de tiptoetsen wordt in het scherm aangegeven maar toch blijft het even zoeken naar het knopje dat je wilt gebruiken. Even wennen.

Totale indruk
Mijn indruk van de SyncMaster is impressive! Heerlijk die 1920x1200, wat een ruimte. Ongetwijfeld heb je dat bij elke 24" monitor. Niets bijzonders dus maar daar was ik ook niet naar opzoek. Hij geeft een zeer duidelijk en helder beeld! De monitor doet wat hij moet doen zonder verdere poespas. De (overbodige) software hoef je niet te installeren.

De vorm van de monitor is mooi als je van slanke ronde vormen houdt ;). De glans is ook mooi. Op het scherm zit geen glimmende plaat dus je hebt geen last van reflecties en/of zonlicht. De voet glanst ook mooi maar zit wel zo vol met stof. Er is een stofdoekje meegeleverd, die heb je helaas dan ook vaak nodig :(.

De prestaties zijn prima. Ik weet niet zeker of hij boven de 60Hz aankan bij een resolutie van 1920x1200 of dat deze limiet aan mijn grafische kaart ligt. Ik merk in iedergeval niets van knipperingen of iets dergelijks.

Een technisch tegenvallertje is natuurlijk wel dat er een lichte trilling waarneembaar was onderin de monitor. Deze is wel na een minuutje helemaal weg. Als dat gaat toenemen of afnemen in de toekomst laat ik dat nog weten. Verder rest nog te zeggen dat de MagicBright Dynamic Contrast functie waardeloos is omdat deze erg raar reageert als je bijvoorbeeld een film kijkt. Die functie heb ik dan ook snel weer uitgezet :). Voor de rest ben ik weer een happy customer!

Almer

• NVIDIA GeForce 6200 TurboCache (256MB)
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2433BW Zwart?

Heb je niet een hoge pieptoon bij een helderheid <100%? In dat geval zijn het inderdaad prima monitoren... Ik heb nu al enige tijd naar tevredenheid een 2043BW, maar daar zat geen stofdoekje bij :)
Ik niet, al heb ik de 2443BW.
ik heb zelf ook de 2433bw met een onboard HD3200@1920x1200-60hz, en ik heb verder geen last van trillingen in het beeld. verder is die magic bright inderdaad flut, en heb ik de voet niet in gebruik, dus daar weet ik verder niks van. zelf ook tevreden met de aankoop :).
en ik heb ook geen stofdoekje :'( ..
Nette review,
Heb zelf 2 2443BW's staan (ong. zelfde scherm maar dan ander design), en deze maken inderdaad ook gezoem onder de 97%. Als het heel erg wordt kun je proberen de stekker om te draaien, dit heeft bij mij nogal geholpen.

Met dat MagicBright ben ik het helemaal met je eens, wat een flutfunctie, backlight staat dan bijna constant op 100%. Leuk voor in de (overbelichte) winkel, maar thuis liever niet.

Van trillingen heb ik geen last, beide zijn aangesloten via DVI.
Hier ook een harde zoem bij analoog tv signaal, DVI stuk minder.

Heb nog niet geprobeerd of het met helderheid 100% weg is eigenlijk.
Zeg hoe zit het met dooie pixels ?
Niets ?
Geen eentje ?
Ik heb zelf een T240HD. Deze geeft in lichte 'zoem' bij een helderheid van <89%. Daarom heb ik de helderheid maar zo hoog gezet, want het is geen gehoor. Ik heb gehoord dat dit probleem vaker voorkomt bij de T240HD, maar als dit voorkomt bij meerdere 24'' Samsung modellen, is het een groot probleem, ik ben ik waarschijnlijk niet de enige. :9