Edifier S760D Review

Bramovitz 25 januari 2016, laatste update op 28 mei 2016, 328 views

Edifier S760D

Wat een enorm goeie set! Het geluid is kristalhelder en de subwoofer overrompelend goed! Bass in de satellieten is wat afwezig naar mijn smaak, maar is makkelijk aan te passen met de afstandsbediening. Elke keer ik naar mijn set kijk komt er weer een glimlach op mijn gezicht! - Bram

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Uiterlijk (voorkeur)
  • Bouwkwaliteit
  • Volume tot 60 met boost tot 6 (doordraaien!)

Minpunten

• Switchen met grote ronde knop op de remote tussen instellingen is gevoelig en veranderd dus snel
  • Uit-knop ingedrukt houden om uit te schakelen
  • Speaker kabels wat aan de korte kant

Geluidskwaliteit Score: 5

Als beginnend tweaker hou ik het zelf vooral bij welke producten uitkomen en welke ik het liefste zou willen hebben. :P
En sinds kort dus ook met gebruikersreviews!
Door de uitstekende review van Hardware.Info (don't kill me for cheating) ben ik bij deze set beland.

Aanschaf

Door de prijs duurde het toch even voordat ik hem binnen had, maar door mijn koopjes-jager-skills heb ik de set een stuk goedkoper kunnen krijgen.
Kijkend op BVA auctions en marktplaats zag ik mijn eerste kans bij BVA auctions waar ik ¤350 voor had betaald, ik sprong een gat in het dak! Vlak hierna kreeg ik een mailtje met de info dat ze de set niet hadden en ik het geld terug zou krijgen, wat ik nogal raar vond en achteraan ging. Na een hoop gedoe kreeg ik te horen dat hij verkeerd in het systeem stond en er nooit is geweest. Persoonlijk denk ik dat de eigenaar van de failliete zaak hem wilde houden ;)

Enfin, balend ging ik verder met mijn speurtocht. Vervolgens kreeg ik een mailtje dat iemand de set op Marktplaats had gezet.
Vervolgens gelijk het desbetreffende persoon gebeld en afspraak gemaakt. Eenmaal daar aangekomen was het een rijk, wat ouder mannetje die wel vaker via via aan zulk soort dingen kon komen.
Uitgebreid naar het de set kunnen luisteren met verschillende soorten muziek en ook verschillende inputs.

Specificaties

FYI: gewoon van Edifier.nl
Modelnummer:                                        S760D
Totaal vermogen:                                    RMS 60W x 5 + 240W (DRC aan)
THD + N (test niveau):                            10%
Signaal / ruisverhouding:                        ≥85dBA
Frequentiebereik:                                   Satellieten: 160Hz - 20kHz | Subwoofer: 35Hz - 110Hz
Vervorming:                                            ≤0.5%
Ingangsgevoeligheid:                             750mV ± 50mV
Ingangsimpedantie:                                10KΩ
Audio-ingangen:                                     3x optische en 1x coax ingang, 5.1 RCA ingangen, 2x stereo RCA ingang
Subwoofer / bas eenheid:                      10 inch (260mm), magnetisch afgeschermd, dual 8Ω
Midden / hoog eenheid:                          3½ inch (92mm), magnetisch afgeschermd, 4Ω
Tweeter eenheid:                                    Ф25mm zijden dome tweeter, magnetisch afgeschermd, 6Ω
Afstandsbediening:                         Draadloos: Mute, volume, functie, luidspreker regeling, ingang selectie, LCD verlichting, reset
                                            Bekabeld: LCD Display, volledige EQ regelingsknop, Mute, ingang selectie, hoofdtelefoon aansluiting
                                                     aan/uit, Mute, Volume, luidspreker regeling, LCD verlichting, functie reset, volledige EQ regeling
Afmetingen:                                             Subwoofer:              367mm × 397mm × 489mm (B×H×D)
                                                                Front luidspreker:    116mm × 203mm × 160mm (B×H×D)
                                                                Center luidspreker:  316mm × 117mm × 157mm (B×H×D)
Gewicht:                                                  2 dozen, totaal ≈30.5 Kg (Netto) / ≈35.10Kg (Bruto)

Geluidskwaliteit

Komend vanaf de Cambridge Soundworks DTT2200 is de verbetering alsnog niet te geloven!
De high's en mid's zijn onwerkelijk zuiver en de bas onbeschrijfelijk laag, diep en goed!
Voor zowel muziek, films als games is het puur genot. Alle (geluids)posities zijn goed te plaatsen bij bijvoorbeeld games of films.
Bij (alle waaronder ook klassieke) muziek is elk instrument goed te onderscheiden.
Het geluid vervormd niet bij vol volume!

Bouwkwaliteit en afwerking

Het geheel heeft zich gehouden aan een grijs/zwarte uiterlijk wat mij erg goed bevalt. De satellieten zijn rondom zwart en hebben er nog zwartere spikkels op (erg mooi en leuk gedaan)! Voorop zitten de drivers (1 tweeter van 25mm, 1 midden van 92mm) omringt met een grijze ring, ook zitten er 4 pinnetjes op waar je een soort van anti-stof kapje op kan doen. Deze zitten stevig en zijn doch makkelijk te verwijderen, mocht je dat willen.
De subwoofer is een joekel van een ding. Waarvan de driver al 260mm is. Ook zitten er aan de zijkant een soort rubberen drivers (volgens mij niet daadwerkelijke drivers) die naar mijn idee fungeren om de driver luchtspeling te geven in de gesloten ruimte.
Heb je weinig ruimte? Check dan voor de zekerheid nog even de afmetingen.
Overig
Ik gebruik de set voor mijn pc waar ik ook mijn televisie op heb aangesloten.
Hierbij heb ik dan (van links naar rechts) mijn speakers als volgt:
Speaker - tv - center - monitor - speaker (achter lijkt me voor zichzelf sprekend ;) ).
De linker speaker staat nu vrij ver bij de subwoofer/versterker vandaan. Deze kabel loopt nu net té krap aan, waar ik hem wil hebben (o.a. rekening houdende met kabel management).
Ook links achter is wat kort, maar moet ik wel zeggen dat ik hem dan via een omweg langs de muur leid.

Zoals ik in mij korte review al zei tovert deze set elke dag dat ik hem zie en gebruik een lach op mijn gezicht.
Het geluid is kristalhelder en de subwoofer is overrompelend goed.
De bass in de satellieten is naar mijn smaak dus wat afwezig, maar dit is makkelijk anders in te stellen!
Verder kan ik iedereen deze set aanraden.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Post deze dan aub in een reactie hier onder.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

-Bram

Heb jij ook een Edifier S760D?