WD Scorpio Blue PATA 100 MB/s WD3200BEVE, 320GB Review

pazzje 20 juni 2009, laatste update op 21 juni 2009, 3.784 views

WD Scorpio Blue PATA 100 MB/s WD3200BEVE, 320GB

Pluspunten

• Groot 320Gbyte
  • Ide-interface
  • Niet echt duur
  • Snel

Minpunten

• Zoef-geluid (is acceptabel)
  • Probleem met APM-instellingen (is opgelost)
  • Slechte ondersteuning door WD

Een tijdje geleden sneuvelde de 40GByte Hd van mijn laptop.
Ik heb 2 laptobs, een compaq (p3-1Ghz-512Mbyte) en een ibm(p-mobile-2Ghz-2Gbyte) en beide beschikte over een 40Gbyte HD.
De Hd van de Compact stopte ermee en daar ik al enige tijd de hd van de Ibm (die ik het meest gebruik) wilde upgraden was dit het moment om dat uit te voeren. Bij een upgrade kon ik namelijk de 40GByte schijf van de IBM overhevelen naar de Compact. Twee vliegen in 1 klap.
Dus begon mijn zoektocht naar een nieuwe harde schijf.
(heb nog even overwogen voor een ata-sdd, maar deze zijn klein, duur en niet echt supersnel)
De schijf moest de volgende eigenschappen hebben:
- zo groot mogenlijk
- zo snel mogenlijk, liefs 7200RPM
- uiteraard 2.5 inch
- ata interface

Mijn IBM T42 heeft een ata(ide) interface, als hij nu een sata-interface had is er keus genoeg. Maar met ata zijn de keuses een stuk beperkter en moet je zoeken. Ik vond geen 7200 RPM ata schijf groter dan 120GByte (en ook nog belachelijk duur) dus heb ik de eis van 7200 RPM maar laten varen.
Bij mijn zoektocht kwam ik uit bij de Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVE. Dit is de grootste schijf (320GByte) voor een labtop met ide-interface die ooit gemaakt is. Ik dacht die moet ik hebben. Heb me toen op het Thinkpadforum verdiept maar veel mensen hadden problemen met deze schijf in een T42. (kom ik nog op terug). Waar het mij om ging was dat de T42 deze schijf accepteerd en de volledige grootte zag.
Sommige Thinkpad accepteren niet zomaar iedere schijf, maar een IBM t42 heeft dit probleem niet.

Ik heb hem via pricewatch besteld voor 82 euro. Vind het een nette prijs.
Zoals gezegd: eerst effe een image gemaakt. Oude 40GByte schijf eruit en nieuwe 320GByte schijf er
in. Bios detecteerde hem zonder problemen (had niet anders verwacht) en na het terugzetten van de image starte windows zonder problemen op.
De schijf is echt een stuk sneller dan de vorige die erinzat want het hele systeem reageerd veel beter, alleen is de schijf niet echt geruisloos en wel op meerdere vlakken. De schijf maakt een continue zoef-geluid tijdens het draaien (niet storend) en de koppen maken regelmatig een klik-geluid.
(Dit klik-geluid zijn de koppen die naar de parkeerstand bewegen)
Nu had ik op het forum al gelezen dat dit probleem zich kan voordoen, en bij mij deed het zich dus voor. Dus effe opzoek naar een goede oplossing daar het een bekend probleem was. Op het forum stonden niet echt goede oplossingen en op de site van WD ook niet.

Ben toen eens gaan googlelen en het is een bekend probleem.
Het probleem is een setting in de APM (Avanced Power Managmend)
Deze schijnt niet goed te zijn gedocumenteerd waardoor deze openstaat voor intrepetatie.
Dit is niet specifiek een WD probleem.
Het ligt dan ook aan de combinatie van Bios, Os en Hd of je hier last van hebt of niet.
Als je hier last van hebt kan de OFF LOAD CYCLE van je hd met meer als 10.000 counts per week (in extreme gevallen) oplopen. Als je dan weet dat een schijf minimaal 200.000 cycles aankan en max.
600.000 cycles kun je uit rekenen hoelang je met schijfje kan doen alsvorens je een S.M.A.R.T error krijgt.

In mijn geval liep het op tot 800 count per week maar het vervelendste is nog wel dat je de hele tijd een klik hoort op het moment dat de hd de OFF LOAD CYCLE uitvoert en downspind.

Ben toen eens gaan zoeken naar een oplossing (voor windows XP)
Als je geluk hebt kan het zijn dat je een extra tabblad hebt bij Energiebeheer in het Configuratiescherm.
Dit blad heet APM. Hier kun je dan aangeven of APM aan of uit moet staan. Je ACPI blijft dan gewoon werken. Toch kom je bij de meeste installaties dit tabblad niet tegen daar op het moment dat de hardware
ACPI ondersteunt (en dat doen bijna alle apparaten) windows standaard het APM tabblad niet installeerd terwijl het op de achtergrond toch actief is. (In sommige gevallen installeerd windows dit tabblad wel ondanks de aanwezigheid van ACPI maar dan moet je Bios op 1 of andere whitelist staan)

Je kan het probleem oplossen (ook in Vista) door NHC (notebook hardware control).
Dit is een programmatje waarmee je diverse instellingen kunt doorvoeren. Voor je hd kun je dan APM instellen
op 254. Dit lost het probleem op. Ik zelf vond dit niet zo'n mooie oplossing daar ik weer een extra programma heb draaien en 4 extra icoontjes in mijn systray(zijn wel uit te schakelen).

Ben toen verder gaan zoeken en kwam het commando ''hdparm'' tegen. Je moet dan wel eerst effe dit commando op je schijf ergens zetten. Dit is van oorsprong een linux commando maar het is er ook voor windows.
Met de opdracht: hdparm -B 254 hda is het probleem opgelost.

Je kunt hier een bat-bestandje van maken bv.:
@echo off
"C:\Program Files\hdparm\bin\hdparm.exe" -B 254 hda
en automatisch laten uitvoeren als windows start,dus in je opstart map plaatsen.
In eerste instantie had ik hem in de AUTOEXEC.BAT staan maar dit werkt niet, tijdens het booten worden de APM waardes weer overschreven.

Dus met bovenstaande oplossing was het probleem verholpen. De klikgeluiden zijn weg en de normale zoekbewegingen hoor je niet, alleen dus een constant zoef-geluid maar verder is dit niet storend. Het koste effe wat werkt om hem fatsoenlijk aan de gang te krijgen maar dan heb je ook wat.

De schijf werk verder ook samen met het IBM ACTIVE PROTETION SYSTEM. Dit werkt op basis van een versnellingssensor en schakelt de hd uit bij ongewenste trillingen, bewegingen en een val. Dit laatste heb ik niet getest :) , maar dit zal ook wel werken aangezien de schijf bij trillingen en bewegingen wel uitschakeld.

Zoals gezegd reageerde het systeem sneller, ik heb dan ook wat benchmarks gemaakt van de oude schijf en de nieuwe schijf. (zie ook de screenshots):

. Max.Snelh. Gem.Snelh. Min.Snelh. Toegangstijd
Oud: 40GByte 29.5Mb/s 26.4Mb/s 18Mb/s 18.4 millisec
Nieuw: 320GByte 68.5Mb/s 53.2Mb/s 19.9Mb/s 16.6 millisec

Over de betrouwbaarheid kan ik geen zinnig woord zeggen. Hij zit nu in tijdje mijn labtop en hij doet gewoon goed, of dat over een jaar nog is, tja.

Conclusie: Voor wie op zoek is naar een ide-labtop schijfje en een beetje handig is, voor hun kan ik het WD-schijfje alleen maar aanbevelen. Het is een van de weinige ata-labtop-schijven die op sata-niveau kan meekomen.

• IBM Thinkpad T42 2.0GHZ-2GByte
  • Windows XP

Heb jij ook een WD Scorpio Blue PATA 100 MB/s WD3200BEVE, 320GB?

zeer nette review, leest goed :D
jammer dat er zo weinig ondersteuning is van WD, ik heb er zelf ook een ik zitten in mijn pc, de rapor de 73 GB 10.000 RPM maar daar heb ik gelukkig geen problemen mee :)
Op het forum van WD staan vragen over het APM probleem en WD had hier eerst een
tooltje voor beschikbaar gesteld. Dit tooltje flash wijzigingen in het bios . Dit tooltje hebben ze vervolgens weer verwijderd en toen bleef het stil vanuit WD. Na veel zoeken het tooltje toch in mijn bezit gekregen en tijdens het opstarten verscheen de datum van het tooltje in beeld en dit was iets van 2006. Mijn schijf en bios is van 2009. Gegeven het feit dat WD het tooltje offline had gehaald en dat ik het niet erg voordehand liggend vond dat een tooltje van 2006 en bios van 2009 kan updaten heb de biosflash niet doorgevoerd.
Goede revieuw. Heb dezelfde schijf in mijn Dell Inspiron 6400. Inderdaad: mijn schijf tikt ook bij het afsluiten. Wist niet dat dat slecht was, dacht dat het gewoon zo hoorde. Gelijk mijn NHC ingesteld zoals jij beschrijft en het tikken is weg. Weer wat opgestoken, bedankt.
Je kunt de smart-atributten ook met NHC bekijken. Waar het hier om gaat is atribut C1. C1 gaat over het aantal offloadcycles. Mocht je met NHC c1 niet te zien krijgen dan kun je bijv HDtune gebruiken.