Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 40mm f/2.8 STM Review

Universal Creations 25 januari 2016, laatste update op 25 januari 2016, 424 views

Canon EF 40mm f/2.8 STM

Toplensje voor een schappelijke prijs. Volwaardige lens in een zeer kleine verpakking. Manueel focus is tricky en niet echt aan te raden, maar de autofocus werkt redelijk vlot en accuraat. Scherpte is wide-open al prima bruikbaar en wordt met afstoppen nog beter.

Pluspunten

• Formaat
  • Scherpte
  • Fluisterstille focus
  • Redelijk lichtsterk
  • Flare bestendig

Minpunten

• Manueel focus werkt niet prettig
  • Vignetting
  • CA is wel goed zichtbaar in de hoeken

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 2
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Na jarenlang geschoten te hebben met 50mm, wilde ik toch een lens hebben die iets wijder is, maar niet te wijd zoals mijn Zeiss 21mm. 35mm is niet zo mijn ding, maar soms heb je het toch nodig om een bepaald shot te kunnen maken. En toen kwam Canon met dit schattige lensje voor een schappelijke prijs. Ik heb nog even de eerste testresultaten afgewacht, want ik wilde wel een lens die ik op ieder diafragma goed kon gebruiken. En in oktober 2012 was het zover: ik had een nieuwe pancake in mijn bezit (ik had al een Minolta Rokkor 45mm f/2).

Bouw, AF en ergonomie
De lens zelf weegt maar 130gram en is nauwelijks groter dan een lensdop, dus er is niet veel materiaal nodig om deze lens stevig aan te laten voelen. Het kunststof voelt goed en degelijk aan en de focusring beweegt soepel. Focussen met deze lens gaat met "focus by wire", dus er is stroom van de camera nodig om te kunnen focussen. Manueel focussen met deze lens is wel erg tricky. Je draait aan de ring, maar je ziet de focus niet gelijkmatig veranderen, wat erg vervelend is als je vanaf statief een landschap wil fotograferen met liveview. De autofocus werkt vlot genoeg en fluisterstil door de stappenmotor (STM), maar verwacht geen USM snelheid. Verder zit er een AF/MF schakelaar op de lens.

Testmethodiek
Ik heb alles geschoten vanaf statief met een draadontspanner. De raw-bestanden zijn door Lightroom omgezet naar jpg met de standaard verscherping (25), maar zonder lensprofiel (geen vignettering en CA correcties).

Scherpte op "oneindig"
Centrumscherpte
Wide-open is de scherpte al heel goed, maar afstoppen levert vooral meer contrast op. Vanaf f/5.6 wordt het centrum niet meer scherper en op f/11 is er al onscherpte door diffractie zichtbaar.

APS-C hoekscherpte
Ook hier wide-open al goede scherpte, afstoppen levert een klein beetje winst op qua scherpte en contrast, maar verwacht geen wonderen.

Fullframe hoekscherpte
Dit is natuurlijk het aller moeilijkste voor een lens, maar de Canon 40mm f/2.8 doet het absoluut niet slecht. Op f/2.8 een tikje soft, maar afstoppen helpt zeer zeker en vanaf f/5.6 wordt maximale hoekscherpte bereikt. Er zijn heel wat duurdere "50'ish" lenzen die deze hoekscherpte niet bereiken. Wel zie je hier duidelijke CA. Maar die is in nabewerking makkelijk onzichtbaar weg te krijgen.

Scherpte dichtbij
Centrumscherpte
Ook dichtbij zien we goede centrumscherpte wide-open. Afstoppen naar f/4 zorgt enkel voor een tikje meer contrast.

APS-C hoekscherpte
Wide-open afgezien van vignetting al prima qua scherpte, maar afstoppen naar f/4 zorgt voor echt meer scherpte.

Fullframe hoekscherpte
Hier heeft afstoppen wel echt zin. Vanaf f/5.6 is er geen echte winst meer te behalen.

Vignetting
In de scherptetest was het al behoorlijk zichtbaar, maar vignetting is echt een puntje van aandacht. Afstoppen naar f/4 is echt nodig en vanaf f/5.6 is het geen issue meer.

Flares
Bovenstaande foto is genomen op f/2.8 met de zon in het beeld en dit levert eigenlijk geen hinderlijke flares op. Ook met de zon buiten het beeld kan ik niets bijzonders ontdekken.

Bokeh
De bokeh is redelijk zacht, maar toch hier en daar wat harde randjes. Afstoppen levert geen duidelijkere randen door diafragmabladen op.

Voor mij persoonlijk was de Canon 40mm f/2.8 STM een lens voor erbij en is mij in de afgelopen 3 jaar goed bevallen. De keren dat ik hem nodig had, stelde hij zeker niet teleur. Het is geen wonderlens, absoluut niet. De scherpte wide-open is simpelweg goed te noemen, maar afstoppen levert zeker wat winst op. Het is goedkope lens en makkelijk mee te nemen in je cameratas of broekzak ;) Jarenlang was de Canon 50mm f/1.8 de eerste prime lens die Canon-eigenaren kochten, maar ik raad deze lens eerder aan dan de 50mm. De redenen zijn simpel: optisch beter en op aps-c breder inzetbaar door zijn iets grotere beeldhoek.

Extra foto's

Heb jij ook een Canon EF 40mm f/2.8 STM?

Bedankt voor de review. Waar zijn de natuurfoto's genomen?
Graag gedaan. De foto's zijn gemaakt in het bos bij Aquabest: https://goo.gl/maps/ysM6wTzta3S2 (meertje)