AK Racing K7012 Gaming Chair (Zwart) Review

JvdHoudt 25 januari 2016, laatste update op 31 mei 2017, 5.961 views

AK Racing K7012 Gaming Chair (Zwart)

Lekker comfortabele stoel met een hoge leuning, groot zitvlak en in veel richtingen te verstellen. De prijs is wel wat aan de hoge kant.

Pluspunten

• Comfortabele zit
  • Bouwkwaliteit
  • Groot zitvlak
  • Verstel mogelijkheden
  • Sterke veer

Minpunten

• Armleuningen niet horizontaal verschuifbaar
  • Afwerking rugleuning hendel

Enige tijd was ik al op zoek naar een nieuwe stoel omdat mijn 9 jaar oude stoel van de Aldi inmiddels zo doorgezeten was dat deze mij na enkele uren achterelkaar gamen pijn aan mijn zitvlak bezorgde. Daarnaast weet ik en voel ik dat ik een verkeerde houding aanneem wanneer ik achter mijn PC zit. Dit uit zich middels vastzittende nek en hoofdpijn.

In eerste instantie had ik mijn budget beperkt gehouden en dus bewust niet gezocht op dit soort gamingstoelen. Na enkele winkels bezocht te hebben met reguliere bureaustoelen kwam ik maar een stoel tegen die direct lekker zat. Dit was een soortgelijke race-uitvoering zoals gamingstoelen zijn uitgevoerd.
Omdat ik hier maar één van kon vinden heb ik toch maar eens stieken mijn ogen op de gamingstoelen geworpen en kwam toen al snel uit bij DXracer en AKracing.

Omdat de ervaring uit mijn zoektocht mij aangaf dat ik toch wel veel verschil voel qua comfort bij de verschillende stoelen wilde ik toch eerst een stoel aanvoelen voordat ik een aankoop zou doen.
Helaas zijn er niet veel winkels in Nederland, correctie, er is één winkel in Nederland die enkele stoelen in de winkel opgebouwd heeft staan. Toevallig moest ik een dag voor werk naar Eindhoven waar dan ook de betreffende winkel ligt.

Genoeg inleiding, door naar het product!
Eerste indruk
Direct toen ik ben gaan zitten voelde de stoel lekker aan. De zitting gaf mij goede feedback zodat ik niet helemaal wegzakte in de stoel. Je zou zeggen dat het lekkerder is als je wegzakt in de zitting, maar als je lang geconcentreerd rechtop moet zitten is een stevige zit met goede vering belangrijker.
Door het lendesteun kussen voelde het erg geforceerd aan. Na deze weggepakt te hebben voelde het een stuk relaxter aan.

De bekleding is geheel van stof. Dit heeft ook mijn voorkeur gezien leer/PU nogal plakkerig en zweterig kan worden bij warmte. In de winkel heb ik ook de AKracing Nitro geprobeerd. Dit is dezelfde stoel, maar dan met PU bekleed. Dit bevestigde gelijk mijn voorkeur. Voor mij voelde het meteen alsof ik een stuk naar voren gleed (overdreven uitgedrukt).

Mijn keuze was gemaakt. De K7012 dan ook maar direct besteld om in de winkel in mijn woonplaats af te laten leveren.
Unboxing
De doos is redelijk groot qua formaat en weegt 25kg. Hij is wel draagbaar, maar lastig vasthouden als je zelf niet al te groot bent.

Zodra je de doos open maakt ligt de poot bovenop. Deze is goed verpakt in bubbelplastic. Let wel op dat je niet te enthousiast met een mesje de doos open snijdt want er zit geen bescherming tussen de bovenkant van de doos en de poot. Hier had wat mij betreft wel een stuk karton tussen gemogen ter bescherming.

Onder de poot ligt wel een stuk karton. Hieronder vind je de rugleuning, zitting, kussens en een doos met kleinmateriaal.

In de doos met kleinmateriaal zit ook een handleiding. Hierover heb ik gelezen dat de stap van het verwijderen van het rode dopje op de stoelveer ontbrak waardoor veel mensen dit dopje lieten zitten. Ze hebben de handleiding inmiddels verbeterd door "Step 2" toe te voegen.
Echter ontbrak bij mij het rode dopje op de veer.

In de doos zit verder; de veer, wieltjes, handschoenen, bouten met inbussleutels, afdekplaatjes en het koppelstuk om de zitting op de veer te zetten.
Excuses voor de wazige foto.
Montage en bouwkwaliteit
Het monteren van de stoel gaat relatief snel. Er zit een handleiding bij die aan de hand van foto's laat zien hoe de stoel gemonteerd dient te worden. De handleiding drukt zich duidelijk uit.

Nadat ik de stoel had gemonteerd en erop ben gaan zitten viel het mij op dat de rechter armleuning scheef was. Op dat moment kreeg ik het wel even benauwd en was bang dat de leuning gebogen o.i.d. zou zijn.
Na de stoel op zijn rug gelegd te hebben bleek de armleuning vanuit fabriek verkeerd gemonteerd te zijn.

Dit is de linker armleuning zoals deze hoort te zijn.

Bij de rechter armleuning zijn de binnenste bouten eerst aangedraaid waardoor deze te diep ingedraaid zijn.
Gelukkig was dit makkelijk op te lossen; eerst de binnenste bouten losser draaien. Vervolgens de buitenste bouten geheel vast draaien. Nu kun je de binnenste bouten weer vast draaien. De armleuning zit nu recht. Geen ramp dus gelukkig.
Dit punt doet geen afbreuk aan de bouwkwaliteit, maar ze hadden hier bij montage wel beter op mogen letten!

Je kan de armleuningen een klein stukje naar binnen plaatsen, richting de zitting. Zelf heb ik deze laten staan zoals ze uit de fabriek komen, de breedste stand.

Daarnaast vind ik de schroef die het stuk plastic van de rugleuning-hendel vast houdt een doorn in het oog qua looks.
Hier hadden ze naar mijn mening een zwarte schroef voor mogen gebruiken of beter nog, aan de binnenkant vast schroeven zodat deze helemaal niet zichtbaar is.

Tip voor montage van de afdekplaatjes van het rugleuning-scharnier; zet de rugleuning een klein beetje naar achteren, dan zijn de afdekplaatjes makkelijker vast te zetten.

De kussens worden middels elastieken om de rugleuning bevestigd. Deze kun je er makkelijk om doen, maar ook weer makkelijk afhalen.

De stoel is klaar nu klaar.
Uiterlijk en gebruik
De stoel is groot, maar door zijn looks ziet deze er smaller en eleganter uit dan een tradionele bureaustoel.

Bij de eerste keer zitten op mijn eigen stoel kreeg ik weer dat geforceerde zit gevoel met het lendesteun kussen in mijn rug. Wanneer ik het kussen weg haal voelt het een stuk relaxter aan. Mijn vrouw kan zich ook in deze mening vinden.

Wat direct opvalt is dat de armleuningen glad zijn en niet horizontaal te verstellen. Hiermee bedoel ik dat je ze niet naar voren en achteren kunt schuiven. Dit zou een handige toevoeging zijn geweest gezien je de rugleuning ook naar achteren kunt kiepen. Wel zijn de armleuningen in hoogte verstelbaar.

Het lendesteun kussen zit met twee elastische banden van boven naar beneden om de rugleuning. Het makkelijke hieraan is dat je het kussen op deze manier naar boven en naar beneden kunt schuiven om deze te plaatsen op de plek waar het voor jou goed zit.

De rugleuning kan versteld worden met kleine tussenpozen van recht tot volledig plat waardoor deze ook nog eens geschikt is om tijdens LAN parties even een uurtje uit te rusten ;).
Ook kan de stoel naar achter kantelen d.m.v. de veer-hendel naar buiten toe te trekken.

Omdat de stoel is bekleed met stof zak je niet weg naarmate de uren verstrijken. Bij mijn vorige (PU) stoel zakte ik naarmate van tijd weg waardoor je uiteindelijk onbewust onderuit gezakt in de stoel zit. Dat heb ik bij deze stoel in de eerste paar dagen niet ervaren. Wel kreeg ik naar verloop van tijd zonder lendesteun pijn aan mijn rug. Ik heb vervolgens het kussen weer achter mijn rug gezet om een andere houding te forceren.
Tijd moet uitwijzen of ik hier last van blijf houden en of dit ligt aan mijn huidige aangeleerde houding.

De wielen gaan relatief stroef wanneer je op de stoel zit. Dit zorgt er voor dat je niet zomaar wegrolt als je eenmaal achter je bureau zit. Persoonlijk vind ik handig, maar als je veel rolt en moet bewegen kan dit als irritant worden ervaren.

De veer is sterk, wat er voor zorgt dat je niet nog centimeters inzakt wanneer je op de stoel gaat zitten. Dit had ik bij mijn oude stoel wel wat soms vervelend kon zijn.
Mijn conclusie overall is tot zover goed.
De tijd mag uitwijzen of ik bij deze conclusie blijf of niet. Ik hoop persoonlijk dat mijn houding wat gaat veranderen nu ik deze stoel in bezit heb en uiteindelijk dus ook minder last van nek- en hoofdpijn heb.
Ik hoop over enkele weken/maanden deze review te updaten met positieve, dan wel negatieve toevoegingen.

Ik heb één ster bij zowel "Bouwkwaliteit en afwerking" als "Prijs" afgetrokken omdat ik het toch wel kwalijk vind dat één armleuning niet goed gemonteerd was en omdat ze zo'n rare keuze gemaakt hebben met het schroefje van de rugsteun-hendel. Dit staat niet in verhouden tot de prijs vind ik. Mocht de stoel goedkoper zijn geweest had ik dit waarschijnlijk niet zo kritisch bekeken.

Heb jij ook een AK Racing K7012 Gaming Chair (Zwart)?

Goede review, ik heb een stoel met de zelfde "zitting". (Need4Seat stoel).
Het probleem bij dit onderstel is dat de aanhechting van de armsteunen aan de stoel relatief zwak zijn.

Ik "duw" me nog wel een omhoog uit de stoel (ja ik weet het luiheid ;)), maar de constructie is niet sterk genoeg om dat aan te kunnen totdat de armleuning afbreekt (aan de onderkant, daar zit feitelijk de armleuning aan het zitvlak gelast).

Gelukkig viel het bij mij in de garantie (na 20 maanden, 24 maanden garantie), maar is wel een aandachtspuntje.

Voor de rest kan ik me helemaal er in vinden dat het prima zit ;)

[Edit]
Even nuanceren, het breekt natuurlijk niet zomaar af, maar constant stressen op de armleuningen is (logischerwijs) niet handig. Ik denk dat van de gehele constructie dat het zwakste punt is (voor de rest is de bouwkwaliteit prima)

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 26 januari 2016 14:52]

Bedankt, heb mijn best gedaan een zo net mogelijk review te schrijven.

Tevens bedankt voor de tip. Zelf heb ik ook wel eens de neiging mij op die manier in de stoel te laten zakken of andere houding aan te nemen. Afleren dus!
Waardevolle opmerking, ik doe precies hetzelfde en heb al eens een bureau stoel door midden gebroken terwijl ik rechtop wilde gaan zitten. 8)7
Volgens mij kun je de leuningen wel naar voren en achter "bewegen" al is het maar in 2 standen, door de steun los te maken en om zijn as te draaien. Dit heb ik ook gedaan met de bureaustoelen op mijn werk na een tip van iemand die mijn werkplek kwam inspecteren, dit heeft mij geholpen om verder aan te schuiven naar mijn bureau waardoor mijn positie iets beter werd.
Bij specifiek deze bureaustoel? Als dat niet het geval is zou ik eens moeten kijken of dat van toepassing is op deze stoel.

Bedankt voor de tip in ieder geval :)
Dit is een bureaustoel voor de snelle jongens :D
Als je wilt rollen met de stoel valt dat wat tegen :P. De wielen gaan stroef om te zorgen dat je niet zomaar wegrolt :).
Goede review en op basis hiervan deze week de Player Gaming chair gekocht.
Zit inderdaad comfortabel met de kussen in de onderrug. Ben er blij mee. :)
Bedankt voor de review.
Ik heb gisteren de AK Racing ProX besteld bij Bol.

Er zijn nog geen gegevens/reviews bekend over die stoel dus ik mag die gaan reviewen :)
heb je hier ondertussen een review van staan?

ikzelf zo ook graag een Pro X hebben alleen ben ik nogal een Forse kerel en ben ik nogal bang dat er een metalen versteviging zit in de zijdelingse kussens op het zitvlak.

de DX racer King series heeft dit en bezorgde mij tijdens een test een helse pijn
Is al even geleden dat ik hier poste ja :P
Ik zal deze week even kijken of ik je kan vertellen hoe die zijvlakken zijn.

De review ga ik binnenkort ook maken maar heb het momenteel een beetje druk i.v.m. aankomende verhuizing.
ja ondertussen heeft m'n vriendin de stoel in het blauw besteld, fingers crossed :)
Ik zie deze stoel ook wel zitten :P
De meeste van die stoelen hebben allemaal van dat nep leer wat me helemaal niks lijkt. Het enigste waar ik nog mee zit zijn de opstaande randen / vleugels zeg maar. Ik ben redelijk fors (98) kg en vraag me af of die stoel dan niet te smal is.
Dat is iets persoonlijks. Hier kom je alleen maar achter door er op te gaan zitten.

Een maat van mij is groot en breed, die vond de stoel heerlijk zitten.
Ja dat klopt helemaal, jammer dat je z'n stoel niet ff in de winkel kan uit proberen ;)
Ik denk dat ik de gok maar gewoon moet nemen.
Bij Paradigit op de Beemdstraat in Eindhoven staat deze uitgesteld :). Hier ben ik zelf toen ook binnen gerend om te proberen. Die middag nog de stoel gekocht bij die zelfde winkelketen.
Haha ik kijk toevallig net op de website en ik werk toevallig in Eindhoven, ik ga na het werk meteen even langs. Ze hebben er nog 1 staan, ik denk ook dat het die demo model is misschien kan ik um wel voor een mooi prijsje meenemen.
Kijk 'm dan wel even goed na. Die week dat ik daar was stond de gamehoek afgedekt met plastic. Ze hebben een lekkage gehad boven de gamehoek.
Thx voor de tip en de snelle reacties! :)

[Reactie gewijzigd door Bapawe op 4 maart 2016 10:37]

Goede review! Ben wel benieuwd welke winkel je de stoel heb geprobeerd in Eindhoven.
Lijkt mij geen probleem een naam te noemen toch? Was bij Paradigit op de Beemdstraat.
Hey JvdHoudt

Hoe is de stoel na een paar maand zitten? Hoe is de contructie van het zitvlak? Ik bedoel, lopen er 'buizen' doorheen?
Deze zit nog steeds lekker. Wel heb ik de lendesteun weggelaten, hier kan ik niet mee overweg.

De constructie van het zitvlak is deels te zien op foto 7/12. Op dit plaatje van de officiele website laten ze het frame van de stoel zien.
Hier zie je dat er een plaat aan de onderkant zit waar de armsteunen en gaslift aan bevestigd worden.
Ah oke duidelijk, ik dacht dat het een soort spanbanden waren:P
Dat zit er inderdaad een stuk beter uit dan mijn vorige stoelen, na een half jaar zit je echt op een stang. Dat is bij deze dus niet zo. Bedankt voor de info! Maar eens even flink aan het overwegen gaan ;)
Mede naar aanleiding van dit review de AK Racingstoel aangeschaft bij GamePC.nl.

De stoel is degelijk en zit goed. Montage was eenvoudig en de handleiding duidelijk.
Wel zouden ze de glimmende inbusbouten mogen vervangen door zwarte, deze glimmende springen wat in het ook van een afstandje

Al met al:Een aanrader!

[Reactie gewijzigd door Simon99 op 27 november 2016 21:44]

Heel leuk om te horen! :)

Na 11 maanden kan ik nog steeds zeggen dat ik heel tevreden ben met de stoel.
Volgens mij is mijn linkerleuning wel iets hoger dan mijn rechterleuning. Dit merk je met aanschuiven aan het bureau. Dit doet echter geen afbreuk aan het zitcomfort :).
Hoi! Mooie review :)

Over het aanschuiven aan het bureau gesproken; klopt het dat de armleuningen dus niet over de x-as te verschuiven zijn? lees; ik zit graag dicht achter m'n bureau, met m'n leuningen onder het blad.. echter omdat ik ook lang ben, zijn er voor mijn gevoel maar weinig stoelen waarbij dat kan. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Dank!
Bedankt, fijn dat de review in de smaakt valt :)

De X as zou horizontaal zijn dan... deze steunen kunnen helaas niet op die manier versteld worden.