OCZ Vanquisher Review

pm1 31 juli 2009, laatste update op 13 augustus 2009, 3.973 views

OCZ Vanquisher

Pluspunten

• prijs
  • presteert goed
  • makkelijke montage
  • nieuwe versie heeft een vervangbare 90 mm fan
  • voert de warmte efficiŽnt af

Minpunten

• koelpasta al reeds aangebracht op het koelblok

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
inleiding:

Na wat koelproblemen en veel te vergelijken op het internet heb ik mij een OCZ vanquisher aangekocht omdat deze bijna overal prijs kwaliteit het beste uit de tests komt. Ondertussen heb ik zelfs al een 2de vanquisher aangeschaft omdat ik er zo tevreden van ben, daarbij wil ik ook ineens vermelde dat OCZ zeer recent een nieuwe variant heeft uitgebracht van de Vanquisher met een standaard 90 mm fan erop zodat de fan vervangbaar is als hij kapot zou gaan.

de doos:

de doos
de doos 2

uit de doos:
uit de doos

zoals je kan zien heeft OCZ een speciale fan gekozen, maar bij de nieuwste versie is dit een vervangbare 90 mm fan geworden.

looks 1

zoals beloofd een foto van de nieuwste versie:

veel lamellen om de warmte van de heatpipes te spreiden.

looks 3

Als finishing touch de Z van OCZ op de bovenkant.

looks 2

eerste indruk:

Na de stock socket 775 en socket AM2 cooler gezien te hebben was dit toch weer eens iets nieuws, een stevige cooler die ineens een pak groter.

montage:

montage

de montage verliep zeer vlot, zowel voor socket 775 als voor socket AM2, het enige wat mij stoort is dat OCZ al een laagje koelpasta heeft aangebracht op het koelblok.

opmerking: op een socket AM2 moederbord kan je enkel de koeler met de fan naar boven of naar onder monteren, bij socket 775 is dit naar eigen keuze.

prestaties:

qua prestaties kan ik eigenlijk niet veel vertellen aangezien ik hem niet speciaal gekocht heb om over te clocken.

Zo ik heb even wat stresstests gedaan op m'n e4400 , en dit zijn de resultaten :)
test zijn gedaan zonder arctic silver , overclock is +10 % FSB standaard 2000 MHz OC'ed 2200MHz

grafiek

screenshots kan je hier vinden ;)

Ik heb prime 95 een half uurtje laten lopen op mijn sempron 2800+, de temperatuur in asus probe blijft mooi rond de 35 įC bij een matige 1500 RPM, je hoort het nauwelijks.

conclusie:

De OCZ vanquisher is prijs prestatie enorm goed en vervangt de stock cooler door een stille en efficiŽnte cooler die zijn lucht rechtstreeks naar buiten blaast.

Heb jij ook een OCZ Vanquisher?

tekst, foto's en uitleg komt later ;)
wacht met smart op meer uitleg :P

Ik zou de koeling een kwartslag draaien zodat deze richting voeding blaast. Op deze manier koelt hij het moederbord echt veel beter. Hoe warm die nu wordt weet ik natuulijk niet.
zo kleine update ;)

@ hierboven, als ik hem een kwartslag zou draaien blaast hij warmere lucht in mijn voeding, terwijl hij die nu rechtstreeks naar buiten blaast.

[Reactie gewijzigd door pm1 op 31 juli 2009 10:45]

1 vraagje nog, is deze koeler nu merkbaar stiller dan de stock koeler van Intel?
zeker wel, stock cooler draaide bij mij idle een slordge 1000 rpm en deze maar een rustige 500 rpm.

het grote voordeel aan deze cooler is dat hij efficiŽnt de warmte afvoert terwijl de stock coolers hun warme lucht een beetje circuleren en verspreiden in de kast.
mmm. nog best wel nice look. }>
bijna af :)

commentaar is welkom.

commentaar op mezelf: veel foto's weinig uitleg.
met een beetje aceton is dat koelprutje er zo af uiteraard en dat wat Artic er tussen :)
Wasbenzine werkt ook hoor!