Specificaties 43" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE43JU6000K Zwart Review

Eagle Creek 24 januari 2016, laatste update op 24 januari 2016, 2.270 views

Samsung UE43JU6000K Zwart

De Samsung UE43JU6000 is een mooie televisie met een goede prijs-kwaliteitverhouding, met name in de recente aanbiedingsronden. Het 4K-beeld toont sublieme kleuren. De kijkhoeken zijn helaas erg beperkt en de tv is niet draaibaar op het voetstuk.

Pluspunten

• UHD (4K)
  • Gunstige prijs-kwaliteit

Minpunten

• Matige kijkhoeken
  • Niet draaibaar voetstuk

Beste Tweakers,

Bij deze publiceer ik een beknopte review van de onlangs voor een familielid aangeschafte Samsung UE43JU6000. Ik zal pogen de komende tijd nog een aantal foto's toe te voegen die van waarde kunnen zijn.

De televisie is een mooi exemplaar met een goede prijs-kwaliteitverhouding, met name in de recente aanbiedingsronden. Het 4K-beeld toont sublieme kleuren. De kijkhoeken zijn helaas erg beperkt en de tv is niet draaibaar op het voetstuk.

Beeld

Het beeld is zeer scherp, helder en kleurrijk maar de kijkhoek neemt erg snel af (zonde!!). Met een hoek van een paar graden is nog goed te kijken maar nemen de felle kleuren af. Wanneer er naar de tv gekeken wordt vanaf bv 45 graden is het beeld te donker om prettig te kijken.

4K materiaal is zeer indrukwekkend. Materiaal in full HD is d.m.v. upscaling nog steeds prima te bekijken. SD content wil wel wat pixelig worden, evenals bijvoorbeeld de beelden van de Wii. Laatstgenoemde is zelfs niet echt mooi meer om naar te kijken. De TV beschikt niet over 3D maar voor een UHD in deze prijsklasse vind ik dat niet onoverkomelijk.

Fysieke eigenschappen

De pootjes van de tv zitten aan de zijkant wat draaien niet mogelijk maakt. Ook plaatsen op een smallere tafel is hierdoor geen optie. Het scherm is erg plat en het design, hoewel persoonlijk, strak en zonder te veel opsmuk. De aansluitingen voor de kabels zitten aan de zijkant en wat verzonken wat maakt dat het plaatsen aan de muur eenvoudiger is. Persoonlijk ben ik niet weg van zijplaatsing daar de kabels vanaf de zijkant relatief scherp naar achteren moeten om bij de apparatuur aan te komen.

De ruimte tussen de kabelaansluiting en het plasticten zijpaneel is vrij krap, waardoor in mijn geval de antennekabel wat scheef in de tv geplaatst wordt. De CI-module wordt d.m.v. een opklikbaar tussenstuk aan de tv gekoppeld. Zonder dit koppelstuk is de achterkant strak afgewerkt.

De TV beschikt niet meer over SCART dus de oude videorecorder kan in de kast blijven staan. Het is ook maar de vraag of deze oue beelden mooi worden weergegeven bij deze resolutie. Ook VGA behoort niet tot de standaarduitrusting.

Geluid

De geluidskwaliteit is voor een platte tv ruim voldoende om regelmatig naar te luisteren. Van 2x 10 Watt speakers moet je echter geen bioscoopervaring verwachten en de geluidskwaliteit is niet te vergelijken met een losse geluidsset. De aanschaf hiervan is ook aan te raden, met name voor de lage tonen. Zelf heb ik deze aangesloten middels de optische audio-uitgang.

Wanneer je kiest voor hetzelfde merk kun je vaak met één afstandsbediening toe, waardoor tv, zenders en volume met één apparaat te wijzigen zijn. Het kan wel zijn dat je dit een HDMI-poort (HDMI-CEC) kost, wat je totaal bruikbare poorten op twee brengt.

Afstandbediening

De afstandsbediening is erg compact en ligt prettig in de hand. Hij bevat weinig noviteiten maar "does the job". Daarnaast erg gemakkelijk aan te leren, ook voor niet-technische personen. In het geval van bv. YouTube of NetFlix is het intypen van tekst niet ideaal, er zit immers geen alfabettoetsenbord op. Gebruik van een los toetsenbord is hierbij wel aan te raden.

Stroomgebruik

De TV heeft een A-energielabel en beschikt over een LED-paneel. Daarnaast bevat hij diverse stroombesparende opties, waaronder een bewegingssensor en een uitschakeltimer.

Apps en opties

De tv beschikt over een Quad Core-processor en Samsung toont dit uitdrukkelijk bij de promotiematerialen. De menu's en programmagids zijn erg snel, evenals het wisselen tussen programma's (erg fijn!). De ingebouwde software is in een enkel geval wat aan de trage kant maar is uiteindelijk wel goed werkbaar. In een enkel geval is wat "lag" op te merken - bijvoorbeeld tijdens het simultaan tonen van QHD-materiaal en een systeemmmelding.

De tv maakt gebruik van Tizen. Er zijn erg veel apps beschikbaar in de app store maar het is de vraag hoe lang deze ondersteund blijven. Samsung kennende worden apps ter promotie aangeboden maar komen ze na een tijdje terug op de support. Dat is jammer want het maakt je tv effectief minder functioneel. Het ophalen van YouTube-video's gaat vrij soepel. Netflix werkt in de regel zonder storing.

De app store bevatten ook diverse spelletjes maar persoonlijk ben ik geen fan van deze implementatie: het is een leuke notivteit maar je hebt meer aan een aparte console. Het moet mogelijk zijn om direct videocontent van de NAS te streamen middels de ingebouwde mediaspeler, hoewel ik deze optie nog niet heb kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Samsung UE43JU6000K Zwart?

Wat is de refresh rate van het scherm? Is dat 59, 60 of 100Hz? Ik zat er namelijk aan te denken om hem als pc monitor te gebruiken.