Specificaties 16,3MP, Full HD filmen - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix X100T Zilver Review

rmuije 24 januari 2016, laatste update op 24 januari 2016, 1.445 views

Fujifilm FinePix X100T Zilver

Camera met een Top F2.0 prime lens. Professionele foto kwaliteiten. Mooie Retro look met veel instellingen voor creatief fotograferen.

Pluspunten

• Lens
  • Bouwkaliteit en look
  • Instellingen en mogelijkheden
  • Profesionele fotokwaliteit.
  • Opladen via USB micro in camera
  • Extrene oplader bijgeleverd

Minpunten

• Accesoires zijn prijzig
  • Batterij kon beter

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Gezien er steeds meer compact camera’s met grote sensor op de markt verschijnen en na het lezen van de vele lovende recensies, met name van professionele fotografen over de Fujifilm X100T ben ik uiteindelijk tot aankoop overgegaan. Dit is niet direct een camera voor de beginner, maar voor iedere serieuze fotograaf om als bijv. 2e camera erbij te hebben. Wat maakt deze camera zo special.

Ten eerste de vaste hoogwaardige 35mm F2.0 prime lens en door het weglaten van het anti-alias filter schiet deze camera zeer scherpe foto´s met eveneens zeer natuurgetrouwe kleuren. In het uitgebreide menu kan aan scherpte, kleuren enz. een extra boost worden gegeven, of juist minder. Ik heb eerst rustig de tijd genomen om de gebruiksaanwijzing te lezen en de vele Tips en tricks op het internet door te nemen. De menu opbouw van deze X100T is even wennen, maar eenmaal ermee bekend blijkt het best goed in elkaar te steken.

Ik heb een B+W 49mm ND filter ervoor gezet om de originele lens te beschermen op de lenshood wacht ik nog. Wat een geweldige camera is dit. Kort geleden nog een Lumix LX100 aangeschaft, een heerlijk ´´Point en shoot´´ camera met eveneens mooie beeldproductie en een scala aan handige instellingen. Maar de Lumix haalt het niet qua scherpte, kleurdetails enz. bij deze Fujifilm X100T.
De Fujifilm X100T, de Lumix LX 100 en de Sony RX100 III (ik heb ze alle 3) worden op veel websites met elkaar vergeleken. De Sony welke ik het langste heb van de 3 is zo compact dat deze het minste camera gevoel geeft. Een broekzak camera met uitstekende resultaten. Ook heeft de Sony een uitklapbare flits en EVF en als enige van deze 3 camera’s, veel vooringesteld scenes die even snel een foto maken in veel situaties makkelijk maakt. Opvallend is dat de Lumix het beste uit alle testen komt.. maar dat in de praktijk en zeker wat betreft de Fujifilm X100T dat beslist niet het geval is. Het is de eerste camera waarvan ik ervaar, mij redelijk eenvoudig scherpe foto´s laat maken.

Mede door de prime lens en grotere APS-C sensor gaat de kwaliteit van deze Fujifilm X100t een flinke stap verder als andere camera’s in de compact klasse. Ik heb tot voor kort er nooit bij stil gestaan om een Fujifilm camera aan te schaffen, altijd was het Nikon reflex en is de laatste jaren Sony (RX10, RX100 en A7II) mijn favoriet.

De uitgebreide lijn met originele accessoires zoals filters, zonnehoed, voorzet lenzen enz. zijn prijzig van de Fujifilm camera.

Lees de vele positieve reviews, blogs of kijk op YouTube over deze Fujifilm X100T en het zal duidelijk worden waarom velen met liefde voor fotograferen, fotografeert met deze Retro camera die er ook nog eens goed uitziet. Het is een amazing camera.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix X100T Zilver?

Goed verhaal. Ik snap niet zo goed waarom je er standaard een nd-filter op plaatst? Als je de lens wilt beschermen gebruik dan een uv-filter.
Ik heb de filter er afgehaald en de originele kleine Fuji zonnehood op de lens gemonteerd. Meer gedaan voor de bescherming van de standaard lens. Kan beamen dat nu naar een maanden gebruik ik nog enthousiater ben geworden over deze Fujifilm X100T. Heb mijn Sony A7II met 35mm F2.8 zojuist goed weten te verkopen. De X100t maakt waanzinnige sherpe foto´s met levensechte kleuren. Ook is deze camera simpeler in gebruik als dat voor veel andere camara´s geld. Om meer lensvrijheid te hebben kijk ik uit naar de Fujifilm Pro X2, naast de X100t dat wel.
Goed om te horen. Sta zelf ook op het punt om de x100t te kopen. Bijna iedereen is er enthousiast over. De X pro 2 is mij voorlopig nog te prijzig :)

Wbt die ND filter, dat vroeg ik mij af omdat een ND filter je beeld donkerder maakt. De meeste gebruiken een uv-filter ter bescherming :)