Specificaties Access Point, WiFi max. 1,3Gbps - Bekijk alle specificaties

ZyXEL 802.11ac Dual Radio Unified Pro Access Point Review

RobbyTown 13 februari 2016, 872 views

ZyXEL 802.11ac Dual Radio Unified Pro Access Point

Access point voor de High-end doeleinden. Niet eentje die snel thuis gaat gebruiken. Meer voor het MKB of Groot zakelijk.

Pluspunten

• 2.4 Ghz bereik zeer goed
  • vlan
  • PoE
  • Regelmatig firmware updates
  • Extra LAN aansluiting
  • Locatie vinden (flits lampje)

Minpunten

• 5 Ghz bereik valt wat tegen

Beheerbaarheid Score: 5
Sinds kort een WAC6503D-S in bezit. WAC6503D-S is een Access Point.

Waarom ZyXEL?
Gebruik al tijden ZyXEL als mijn vaste router/firewall, daar kun je net wat meer mee dan een standaard consumenten router. Ooit begonnen met een ZyWall 5 gekocht van mede tweakers. Toen die de snelheid niet meer af kon geupgrade naar een ZyWALL 110 (hier komt ook nog een review over alleen een keer de tijd vinden), met sinds kort een AP van ZyXEL.

In de doos

WAC6503D-S
Ophangsysteem

Eerste indruk

Bij het uitpakken voelt hij enorm degelijk aan. Klein is hij echter niet.

Ophangsysteem

Een verrassing tijdens het uitpakken was dat er een soort ophangsysteem is bijgeleverd. Je monteert het ophangsysteem tegen de muur of tegen het plafond en kan kan zo de access point met kwartslag draaien erin klikken. Met een beetje kracht zetten klikt het weer los. Stukken minder gedoe dan 2 schroefje op de juiste afstand in de muur/plafond doen en dan ongeveer gaan zoeken dat hij in 2 gaatjes valt.

Interface WAC6503D-S

Overzicht van direct na het inloggen.

Inrichting 2.4 Ghz en 5 Ghz

SSID's even getest met vlan en gasten netwerk

Dagelijkse rapportage van de logging. Meerdere email adressen mogelijk, handig als het team uit meer dan 1 systeembeheerder bestaat.

Opstelling
Momenteel hangt de AP in de meterkast, niet de meest ideale plek. Maar wel een plek waar veel mensen thuis een AP hebben hangen.

Wifi bereik 2.4 Ghz
Het bereik op 2.4 Ghz is enorm. Gehele huis heb ik vol bereik, zelfs tot buiten toe. Ben ook in bezit van 2x RT-AC66U, had er eerst 1 maar was niet volledig dekkend, buiten was het niet meer te doen.

Wifi bereik 5 Ghz
Dat vind ik helaas een beetje tegenvallen, zeker als ik het vergelijk met de RT-AC66U, die goedkoper is. Geen idee als dit software matig een probleem is of hardware matig. WAC6503D-S krijgt op dit moment regelmatig updates.

Wifi bereik in de praktijk
Nu zal deze AP voornamelijk bij bedrijven worden gebruikt. Vervuiling op een 2.4 Ghz band is niet aan de orde.

Snelheden wifi
Op de 2.4 Ghz volle 54 Mbit.
Op de 5 Ghz volle 200 Mbit download WAN - LAN
Uitgebreide speedtests volgen snel, als ik iets meer tijd heb.

Indicatie lampje

WAC6503D-S is voorzien van een indicatie lampje. Enorm handig als je meer dan 1 hebt hangen en als documentatie zoek is. Je kan je dan afvragen welke is dat? Door via de web interface het indicator lampje te activeren geeft de WAC6503D-S een witte felle lichtflits.

Zyxel One Network Network Utility

Wil hier niet te diep op ingaan, aangezien ik ZON los vind staan van de gehele review. WAC6503D-S werkt samen met ZON. Hierbij een indruk van de ZON interface.
Meer info over ZON

Het is niet de goedkoopste AP. Maar mocht je meer aantallen dan 1 nodig hebben en beetje beheerbaar houden dan is ZyXEL WAC6503D-S een prima product zeker met ZON erbij. Daarnaast uit ervaring van de firewall is support van ZyXEL ook goed. Ook al is het product al tijden op de markt, er blijven firmware updates uitkomen van het product, iets wat met consumenten routers/ap's een verbeter punt is.

Heb jij ook een ZyXEL 802.11ac Dual Radio Unified Pro Access Point?

Waarom heb je de AP in de meterkast hangen? Daar zijn ontzettend veel stoorsignalen en als je kijk naar de vormgeving zou deze niet misstaan bij een lampaansluiting aan het plafond. Ik denk dat je daarmee je bereik op de 5Ghz ook verbetert. Het is bekend dat de penetratiegraad van 5Ghz minder is in vergelijking met de 2.4 Ghz..

Guus
Klopt helemaal maar moet nog ergens de tijd vinden om dat te gaan maken. In de meterkast had ik nog een aansluiting en kon meteen de uplink testen.